Moderné autá dnes nie sú len o výkone a dizajne – čoraz dôležitejšie sú technológie, ktoré zasahujú práve vtedy, keď ide do tuhého. Systémy na kontrolu stability (ESC, ESP) a trakcie (TCS) pracujú potichu ma pozadí, no môžu rozhodnúť o tom, či situáciu zvládnete, alebo skončíte v priekope. Ako však presne fungujú? A prečo by sme sa na nemali spoliehať bezvýhradne?

Dôležité upozornenie pre vodičov

Systémy na kontrolu trakcie a stability sú dnes povinnou výbavou všetkých nových áut v EÚ. No ak jazdíš na staršom vozidle, over si, či nimi tvoje auto disponuje – a či sú aktívne.

V niektorých prípadoch si vodiči tieto systémy omylom vypínajú, čo zvyšuje riziko nehody. Preto je dôležité mať nielen technicky spoľahlivé auto, ale aj uzatvorené poistenie auta, ktoré ťa ochráni pred neočakávanými výdavkami v prípade nehody, škody či zodpovednosti. Poistenie je totiž neoddeliteľnou súčasťou zodpovedného a bezpečného šoférovania.

Čo je TCS a ako vám pomáha pri jazde

TCS (Traction Control System) je systém na kontrolu trakcie – teda schopnosti kolies preniesť výkon na cestu bez toho, aby prešmykovali. Aktivuje sa hlavne pri rozjazde na klzkom povrchu (napríklad pri snehu, daždi alebo štrku), kde kolesá bez pomoci systému ľahko stratili priľnavosť.

TCS pomocou senzorov sleduje otáčky kolies a ak zistí, že niektoré sa točí rýchlejšie ako ostatné (teda prešmykuje), zasiahne – buď pribrzdí konkrétne koleso, alebo zníži výkon motora. Výsledkom je lepší záber a menšia šanca, že zostanete stáť s prešmykujúcimi kolesami.

ESC/ESP: Strážca stability v zákrutách

ESC (Electronic Stability Control), známe aj ako ESP (Electronic Stability Program), ide v rámci technologickej ochrany ešte ďalej. Tento systém pomáha udržať vozidlo stabilné najmä pri prudkých manévroch, vyhýbacích manévroch alebo prejazde zákrutou. Ak auto začne „plávať“, pretáčať sa alebo nedotáčať, ESC pomocou senzorov vyhodnotí situáciu a automaticky zasiahne.

Ako? Pribrzdí jednotlivé kolesá nezávisle od seba – napríklad iba pravé predné –, aby nasmerovalo vozidlo späť do požadovaného smeru. V prípade potreby zároveň zníži výkon motora.

Zdroj: freepik.com

Aké senzory sú za tým?

Tieto systémy fungujú vďaka súhre viacerých typov senzorov:

  • senzory otáčok kolies, ktoré detegujú preklz,
  • senzory uhla natočenia volantu, ktoré porovnávajú požadovaný smer s reálnym pohybom vozidla,
  • senzory bočného zrýchlenia a otáčania, ktoré určujú stabilitu karosérie,
  • brzdová riadiaca jednotka, ktorá reguluje brzdnú silu v reálnom čase.

Všetky tieto údaje putujú do centrálnej riadiacej jednotky, ktorá rozhoduje o konkrétnom zásahu. Znie to komplikovane? Možno. Ale celé sa to deje za zlomok sekundy – bez toho, aby ste si to všimli.

Technológia vás chráni, no fyziku neoklamete

Mnohí vodiči majú mylný pocit, že s týmito systémami môžu jazdiť „na hrane“ – rýchlejšie, riskantnejšie. Realita je však iná. ESC ani TCS nedokážu prekonať limity fyziky. Ak idete do ostrej zákrity príliš rýchlo na zľadovatenom povrchu, žiadna elektronika vás nemusí zachrániť. Ich úlohou je pomôcť, nie zázračne zvrátiť zákony pohybu.

Dôležité upozornenie pre vodičov

Systémy na kontrolu trakcie a stability sú dnes povinnou výbavou všetkých nových áut v EÚ. No ak jazdíš na staršom vozidle, over si, či nimi tvoje auto disponuje – a či sú aktívne. V niektorých prípadoch si vodiči tieto systémy omylom vypínajú, čo zvyšuje riziko nehody.

Článok bol uverejnený v rámci spolupráce.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.