Kým v minulosti si firmy na Slovensku nakupovali vozidlá do majetku prevažne podľa ceny, dnes sa do popredia dostáva trend obstarania si vozidla podľa jeho zostatkovej hodnoty.
Práve tá totiž paradoxne umožňuje znížiť celkové náklady na mobilitu vrátane komplexných služieb. „Vlaňajší nárast trhu operatívneho lízingu o 15 % ukazuje, že firmy už nehľadajú len auto, ale chcú komplexnú mobilitu so všetkými službami vrátane outsourcingu finančných a prevádzkových rizík. Jednou z dôležitých zložiek kalkulácie operatívneho lízingu je zostatková hodnota,“ konštatuje Lucia Cišková, obchodná riaditeľa Business Lease Slovakia.
Financujete auto či mobilitu?
Zostatková hodnota hrá v kalkulácii významnú úlohu. Práve podľa nej sa určuje výška mesačnej platby operatívneho lízingu. Filozofiou operatívneho lízingu totiž je, že firma nikdy neprefinancuje celú hodnotu vozidla, ale len rozdiel medzi obstarávacou cenou a zostatkovou hodnotou vozidla počas doby nájmu. Teda len reálne využitú hodnotu auta. „Platí tu nepriama úmera. Čím je zostatková hodnota v kalkulácii vyššia, tým je celková mesačná platba operatívneho lízingu nižšia,“ spresňuje Čišková.
Potvrdili to v prieskume aj firmy. „Zaujímavou výhodou je možnosť nákupu drahších vozidiel pre firmu, lebo počas trvania operatívneho lízingu je naším jediným nákladom mesačná platba. Jej výšku do značnej miery ovplyvňuje zostatková hodnota vozidla. Vozidlá ako Mercedes a BMW, ktorých zostatkové hodnoty sú vysoké, sa tak niekedy v platbách približujú Volkswagenu a Škode Octavii, čo je veľmi zaujímavé,“ konštatuje napríklad konateľ Servind Slovakia Vladimír Irikovský. „Vzhľadom na legislatívu platnú od januára 2015 a obmedzenie nákladu vozidla do 48 tisíc eur, si cez operatívny lízing môžeme prenajímať aj drahšie vozidlá,“ dodáva Tibor Szücs, riaditeľ divízie hutníckych materiálov spoločnosti Bamak Plus.
Ročný nájazd je dôležitý
Výšku zostatkovej hodnoty ovplyvňuje niekoľko faktorov. V kalkulácii je priamo spätá s parametrami, ako dĺžka kontraktu v mesiacoch a celkový nájazd kilometrov, ako aj hodnota vozidla po skončení nájmu na trhu jazdených vozidiel. Ten sa však nateraz vyvíja vcelku stabilne. „Stále na trhu vládne vysoký dopyt po jazdených vozidlách,“ dodáva Čišková.
Čo je pre firmu či jednotlivca podstatné, dnes zostatkovú hodnotu v rámci uzatvorenej kalkulácie garantuje od začiatku každá jedna lízingová spoločnosť. Tým dáva klientovi ochranu pred možnými trhovými zmenami.
Predpokladaný ročný nájazd v kilometroch je dôležitý nielen z hľadiska určenia zostatkovej hodnoty, ale práve na stanovenie dĺžky operatívneho lízingu, aby bola platba optimálna.
„Po určení predpokladaného ročného nájazdu hľadáme optimum, kedy vychádza mesačná platba najoptimálnejšie vzhľadom na nastavenie zostatkovej hodnoty a rovnako servisných nákladov,“ vysvetľuje Cišková. Klientovi napríklad s nájazdom 50 000 km tak možno odporučiť kontrakt na 36 mesiacov. Klientovi s nájazdom 20 000 km ročne zas kontrakt na 60 mesiacov. „Nastavenie operatívneho lízingu je flexibilné, kontrakty vieme nastaviť na 12 – 84 mesiacov, nájazd limitujeme hranicou 180 000km pre benzín a 200 000km pre dieselové motorizácie,“ hovorí o skúsenostiach Business Lease Slovakia Lucia Čišková.
Zaujímavosťou a benefitom spoločnosti je podľa nej schopnosť garantovať vysoké zostatkové hodnoty aj pri elektromobiloch. „Vďaka know-how od holandskej materskej spoločnosti vieme garantovať vysoké zostatkové hodnoty. Aj vďaka tomuto nastaveniu spolu s nižšími nákladmi na servis a elektrinu, dokážeme napríklad pre slovenské firmy dopomôcť k dostupnosti elektromobilov,“ spresňuje.
Ako dodáva, množstvo firiem si všíma pri elektromobiloch len ich vysokú obstarávaciu cenu. „To je určite správne pozorovanie. Každopádne v operatívnom lízingu tento fakt nie je až natoľko dôležitý a dokonca platí, že kalkulácia elektromobilu je cenovo porovnateľná s kalkuláciou benzínového, či dieselového auta,“ zdôrazňuje.
Trendy na príkladoch:
- Vozidlo s rovnakým vekom, ale nižším počtom najazdených kilometrov (napríklad 4 roky a 150 000 km verzus 4 roky a 200 000 km) má vyššiu zostatkovú hodnotu ako vozidlo s vyšším počtom najazdených kilometrov.
- Vozidlo s dieselovou motorizáciou má obvykle vyššiu zostatkovú cenu ako vozidlo s benzínovou motorizáciou.
- Značky s dlhodobo vysokými zostatkovými hodnotami sú Škoda, VW, Opel, Toyota, BMW, Mercedes.
- Nové modely majú vždy zostatkové hodnoty vyššie ako ich predchodcovia.
- Lízingová spoločnosť vie dosiahnuť vyššie zostatkové ceny ako bežná firma či fyzická osoba, nakoľko odpredáva 100 vozidiel mesačne a má vybudované platformy elektronických aukcií. Vďaka tomu vie nastaviť nižšiu platbu operatívneho lízingu.