Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Petr Kotík dal projektu dušu, pretože cestovanie berie ako absolútny oddych a relax, ktoré si máme odniesť v našich spomienkach navždy. O zážitkové cestovanie sa podľa neho začína zaujímať čoraz viac ľudí.

Petr Kotík

Prevádzkoval hotely v hlavnom meste v ČR, ale v hlave sa mu medzitým rodil plán o čarovných miestach, ktoré by si ľudia našli jednoducho a rýchlo na jednom mieste. Keďže on sám vyhľadával netradičné a najmä zážitkové cestovanie so svojou rodinou a tento výber bol vždy náročný, logicky to smerovalo k tomu, že pod jeho taktovkou vznikol startup s názvom Amazing Places. Čím je však táto platforma výnimočná a možno nazvať aj bezkonkurenčná? Ako hovorí Petr Kotík, tak je to o kvalite, službách a zážitku. “Nemáme problém zahrnúť medzi naše projekty napríklad chatu na samote bez elektriny či teplej vody, pokým nám to dáva zmysel a atmosféra daného miesta, poloha a ľudia, ktorí za tým projektom stoja, sú pre nás inšpiráciou. Okrem miesta sa nám teda musia páčiť aj ľudia, takže naozaj sú naše kritéria subjektívne,” vysvetľuje DNA svojho podnikania Petr Kotík a tiež priznáva, že medzi ľuďmi sa zvyšuje dopyt po zážitkovom cestovaní.

Partnerstvo s majiteľmi prevádzok je oveľa hlbšie, ako by sa mohlo na oko zdať. Kotík potvrdzuje, že pre svojich partnerov poskytujú odborné semináre alebo diskusie, posielajú newslettery. Prevádzky osobne navštevujú, spolupracujú s influencermi, vo firme píšu blogy, články a snažia sa aktívne prinášať tie najkrajšie miesta zážitkovou formou. Zakladateľ českého projektu s dosahom na okolité krajiny Petr Kotík v nasledujúcich riadkoch opisuje nielen príbeh Amazing Places, ale hovorí tiež o svojich obľúbených miestach a dokonca nám prezradil zásadný rozdiel medzi českými a slovenskými turistami.

Treehouse Zvičina

Treehouse Zvičina

Vymysleli ste startup Amazing Places, dnes vás poznajú ľudia nielen u vás, ale prenikli ste už aj na Slovensko. Na Facebooku vás tiež sledujú tisícky ľudí. Ako sa to celé  vôbec začalo, prechádzal tomu nejaký impulz?

Bolo to niekoľko vecí naraz. Po prvé som bol zúfalý, že v Česku nemôžem ľahko a rýchlo nájsť prehľadný výber kvalitného a zaujímavého ubytovanie pre seba a svoju rodinu. Za ďalšie tým, že som sám v tom čase prevádzkoval dva hotely v Prahe, tak som hľadal pre seba tú správnu inšpiráciu, ako byť lepší, no a v neposlednom rade som videl v celom projekte ohromný potenciál, vrátane napríklad rozšírenia o Slovensko, čo sa po niekoľkých rokoch aj skutočne stalo.

A čomu ste sa predtým ešte venovali?

Okrem už spomínaných dvoch hotelov v Prahe som predtým pracoval a neskôr i podnikal v oblasti nehnuteľností a developmentu.

Ako dlho pod značkou Amazing Places fungujete? 

Sme v siedmej sezóne, ktorý by mala byť vo všetkých smeroch prelomová.

Čo ten názov, rozhodli ste sa ísť do angličtiny.

Amazing Places je geniálne jednoduchý názov, ktorému všetci rozumejú, i tí, ktorí po anglicky príliš nehovoria. Presne totiž vystihuje podstatu projektu. Zo začiatku som sa trochu obával, že ľudia názov neprijmú, ale za celých sedem rokov sa mi stalo skutočne len raz, aby niekto som mnou riešil, prečo náš názov nie je v češtine.

Ak sa odpichneme od názvu, aké miesta sú potom pre vás tie najkúzelnejšie? Máte svoju obľúbenú destináciu?

Milujem cestovanie, takže pre mňa sú najkúzelnejšie všetky miesta, ktoré postupom času objavujem, ale kebyže mám menovať jedno – dve obľúbené, tak by to určite bola známa Café Fara u Mikulova a Dobčické rybníčky kúsok od Českých Budejovíc, ktoré ma sprevádzajú od samého začiatku a boli mi vlastne aj vzorom pri hľadaní ďalších miest.

V čom sa Amazing Places líši napríklad od konkurenčných platforiem? Vnímate konkurenciu v tomto smere?

Rozdelil by som otázku na dve časti. V prvej sme si išli absolútne svojou unikátnou cestou, ktorú tu neponúka žiadna z konkurenčných platforiem. V posledných dvoch rokoch sa snažíme okrem toho, že si stále držíme absolútne iný, osobný prístup, pridať i možnosť zistiť dostupnosť, čo nás k tej „konkurencii“ o niečo približuje. Práve do leta by sme mali prísť s novým rezervačným systémom, pracovne mu hovoríme Angie.

Glamping Brdy

Glamping Brdy

Ako vyzeral vývoj Amazing Places? Viete nám to priblížiť možno od prvého dňa až po ten dnešný?

Jejda… tak to by bolo veľmi dlhé rozprávanie. (úsmev)

Poviem vám to takto, keď som začínal, nemal som obchodné ambície, respektíve zo začiatku som úplne ignoroval obchodný model. Jednoducho nebol. Tým som dokonca provokoval niekoľko rokov mnoho mojich priateľov a známych, ktorí mi v dobrej viere radili, že bez toho biznis modelu to nepôjde. Od začiatku som však mal jediný cieľ– získať všetky najzaujímavejšie miesto pod hlavičku Amazing Places, čo sa mi v Česku pomerne rýchlo podarilo a dnes sa o to isté snažím aj na Slovensku.

Ale ak by som mal byť veľmi stručný a vrátil sa k otázke, tak prvé mesiace som začínal iba cez facebookový profil AmazingPlacesCZ a neskôr, ako pribúdalo miest, fanúšikov, tak som pribral do tímu prvých kolegov. Približne po roku sme začali riešiť web, ktorý čoskoro prejde novým upgradom. No a potom to už išlo postupne – u nás sa tomu hovorí ráz na ráz – a každý rok sa stal novým milníkom s novými plánmi, ktoré sa nám darí aj realizovať. Ale oproti iným novým projektom, ideme cestou „krok za krokom“ a zatiaľ sa ukazuje, že je to správna voľba.

Aké sú ďalšie kroky, čo možno chystáte ďalej?

Noviniek len pre tento rok je hneď niekoľko. Ako som už spomínal, tak ako prvá priorita je pre nás spustenie nového rezervačného systému Angie pre malé a i veľké ubytovacie zariadenia. Ďalšej by sme si priali, aby sme na Slovensku dotiahli všetky kúzelné miesta k spolupráci.

Keď už hovoríme o spoluprácach, tak sme začali napríklad s Poľskom tým, že sme s i našli na poľskej strane partnera, ktorý nám má s tým pomôcť. A v neposlednom rade od leta spúšťame vlastný časopis, štvrťročník Amazing, ktorý rozhodne nebude len o cestovaní a kúzelných miestach, ale aj o dizajne, architektúre a najmä o ľuďoch, ktorí nás bavia a inšpirujú.

Ako vnímate ponuku na trhu dnes? Čo sa zmenilo možno k lepšiemu a naopak, čo vnímate ako negatívnu zmenu? 

Tým, že za tých sedem rokov vnímame, koľko nových projektov v rámci ubytovania vyrástlo a rastie, tak ruka v ruke s tým rastie aj kvalita a hlavne servis a služby. Na druhej strane je ale práve kvalita služieb všeobecne tou najslabšou stránkou celého segmentu. Buď to ľudia nevnímajú ako to najdôležitejšie,  alebo to nevedia, prípadne chcú ušetriť. Toto bude ešte dlhá cesta, než sa priblížime napríklad Rakúsku – a to platí rovnako u nás v Česku ako aj u vás na Slovensku.

Keď už porovnávame, sú slovenskí turisti iní ako českí?

Nevidím tu zásadný rozdiel. Snáď len to, že Slováci sú o niečo náročnejšia klientela ako česká – rovnako v pozitívnom zmysle slova, ale zároveň negatívnom. Viete sa viac a častejšie presadiť, povedať si svoje. Česi síce nadávajú, ale tak trochu potichu a bokom. Správna kritika a prístup je ale presne tá cesta, ktorá môže dlhodobo zlepšiť práve kvalitu ponúkaných služieb.

Keď cestujete v súkromí, vyhľadávate rovnako kúzelné miesta? Myslíte aj vtedy biznisovo, že áno, toto chcem prepojiť s naším projektom. Ako  si dovolenku užíva Petr Kotík?

Asi najviac sa teším na dovolenku doma a tým myslím u nás v Česku, ale aj na Slovensku. Prakticky stále chodím či už sám alebo spoločne s rodinou po čarovných miestach Amazing Places. Len rodina z toho zas až tak nadšená nie je, pretože sa mi často stane, že sa zarozprávam s majiteľmi či prevádzkovateľmi. Už sa tomu smejú.

Ktoré miesto vás očarilo najviac, na čo si dodnes spomínate s nostalgiou a hovoríte si, toto bolo to najlepšie miesto na Zemi.

Rozhodne Špicbergy. To miesto je stále dosť nedotknuté.  My sme sa tiež všetci snažili, aby sme po sebe nezanechali žiadnu “stopu”. Ale sem by som sa chcel ešte niekedy vrátiť.

 Cestujete aj dnes, navštevujete prevádzky, miesta? A ako to aktuálne máte so zahraničím?

 Cestujem rozhodnej menej a to ma mrzí, ale tej práce je toľko a tiež aj miest, že Amazing Places dávno už nie je iba o Petrovi Kotíkovi, ale v tíme máme šesť neuveriteľne šikovných accountov, ktorí robia tú prácu lepšie ako ja a tiež zodpovednejšie. Takže aj ja začínam mať čas na to, aby som sa oveľa viac venoval strategickejším záležitostiam. Inak to zahraničie by som si najradšej nechal pre seba, ale čo s tým časom…(smiech)

Ako si myslíte, že sa situácia vyvinie ďalej? Nie iba rok 2021, ale celkovo. Aké zmeny v cestovaní môžeme v nasledujúcich rokoch očakávať? 

Už bude len lepšie. Musí byť a my tomu musíme veriť. Čas na depresiu a skepsu skončil, musíme sa všetci naladiť viac pozitívne. Že to bude náročné, to zas nikto nepochybuje, ani to nijak nechcem zjednodušovať.

Náročnejšie to budú mať určite veľká mestá, akými sú Praha či Bratislava, aj keď tým, že Praha má x-násobne väčšiu kapacitu ubytovacích zariadení, tak predsa len na tom bude práve Praha minimálne rok najhoršie. Čo sú však pozitívne, dobré správy, že leto sa plní a obsadzuje oveľa rýchlejšie  a za dobrú cenu ako predtým.

Teraz už ide len o to, kto bude môcť cestovať a kto nie, prípadne bude môcť, ale komplikovanejšie. Určite treba počítať s rôznymi alternatívami – napríklad ako „Očkovací Covid Pas“, ktorý sa stane na najbližšie roky neoddeliteľnou súčasťou našej mobility.

Pripravila: Martina Baumann

Značky: