Telekom tento rok predstavil aplikáciu Sea Hero Quest, ktorá vznikla za účelom výskumu demencie. Táto aplikácia využíva trochu iný koncept, ale nie je jediná s myšlienkou pomáhať.

Aj vaše mobilné zariadenie môže poslúžiť na dobrý účel
Sea Hero Quest ide na to inak ako ostatné aplikácie tohto typu. Tie využívajú dostupný výpočtový výkon a v kombinácii so zariadeniami ostatných používateľov vytvárajú veľkú výpočtovú sieť. Profitujú z čistého výkonu. Sea Hero nezbiera výkon, ale dáta o tom, ako sa ľudia orientujú v priestore. Hra samotná funguje ako prostriedok testovania, aby sa používateľ pri generovaní potrebných údajov zabával. Je jasné, že tento zábavný koncept nie je možné použiť vždy a napr. pri vedeckých výpočtoch trojrozmerného modelu Mliečnej dráhy je asi najefektívnejším riešením nechať pracovať iba váš telefón alebo tablet. Tam by interaktívna hra nepomohla.

 

BOINC – Vyberte si z množstva projektov

Pravdepodobne najznámejšia aplikácia, ktorá sa využíva pre potreby vedy a výskumu, je BOINC (skratka pre Berkeley Open Infrastructure for Network Computing). Toto riešenie zastrešuje viacero vedeckých projektov, pričom záujemcovia môžu poskytnúť výpočtový výkon svojich zariadení naprieč rôznymi platformami. Oficiálna webová stránka boinc.berkeley.edu/projects.php obsahuje všetky základné informácie o projektoch a platformách. Môžete pomôcť pri výskume liečby mnohých vážnych chorôb, ale aj spoznávať vesmír.

Boinc_vyd2016_5_nowat

V zozname nechýba ani Android, a to aj napriek tomu, že cez mobilné zariadenie môžete podporiť cca 13 z necelých 40 projektov. Aplikácia samotná nie je práve najintuitívnejšia a pri prvom prihlásení si musíte vytvoriť používateľské konto. V opačnom prípade vám aplikácia oznámi, že sa nepodarilo prihlásiť, resp. pripojiť k projektu. Keď si však zvolíte viacero projektov hneď na začiatku, ponuka registrovať sa chýba. Preto je vhodné zvoliť iba jeden projekt a zaregistrovať sa doň.

BOINC využíva výpočtový výkon vášho zariadenia v prípade, že sa nabíja a stav batérie je minimálne 90 %. Dáta posiela iba cez Wi-Fi pripojenie, takže by sa nemalo stať, že minie váš dátový balík a po štvrtine dňa vybije telefón. Hoci sa to na prvý pohľad nemusí zdať, vývojári aplikáciu stále vylepšujú a aktualizujú.

Pre Android stiahnite tu>>

Samsung Power Sleep – Prvý budík, ktorý pomáha

Aplikácia Power Sleep vznikla v susednom Rakúsku. Vyvinula ju Viedenská univerzita v spolupráci so spoločnosťou Samsung. Podobne ako BOINC, aj v tomto prípade sa využíva výpočtový výkon vášho Androidu. Ak by sme šli do detailov, Power Sleep, resp. projekt SIMAP (výskum proteínových sekvencií) taktiež využíva technológiu BOINC. Čiže rozdiel je iba čisto kozmetický a SIMAP má vlastnú aplikáciu.

Power_sleep_vyd2016_5_nowat

Power Sleep chválime za formu prezentácie. Nepôsobí tak „sucho“ ako BOINC a vývojári z univerzity jej dokonca dali aj extra funkciu. Aplikáciu prezentujú ako prvý budík, ktorý pomáha. V praxi to znamená, že si nastavíte v noci budík na ráno, telefón pripojíte do nabíjačky a Wi-Fi siete a zariadenie počas noci využíva výkon zariadenia. Svojím výpočtovým výkonom môžete prispieť aj bez nutnosti používať funkciu budíka a takisto je možné aktivovať viacero budíkov – napr., aby vás každý deň o 7.00 h aplikácia budila.

Vo všetkých prípadoch platí, že je potrebné, aby bolo zariadenie pripojené k nabíjačke a do Wi-Fi. Výpočty však začnú iba v prípade, že je batéria telefónu nabitá.

Pre Android stiahnite tu>> (aplikácia je dostupná iba pre vybrané regióny)

DreamLab – Pomôžte pri výskume rakoviny

Táto aplikácia vznikla s účelom výskumu rakoviny. Projekt vyvinuli vedci z Garvan Institute of Medical Research v Sydney a podporil ho austrálsky Vodafone. Okrem iného aj takým spôsobom, že mobilné dáta, ktoré sú využité pre potreby výskumu, nebude svojim zákazníkom účtovať.

dreamlab_vyd2016_5_nowat

Používatelia si môžu pri spustení zvoliť, ktorú formu rakoviny chcú pomôcť skúmať a taktiež zadefinovať maximálny objem prenesených dát za mesiac. Aplikácia rozlišuje medzi mobilnými a Wi-Fi dátami. V prvom prípade je minimálny limit 50 MB mesačne.

DreamLab funguje po pripojení k nabíjačke, keď je zariadenie nabité. Inštitút tvrdí, že ak bude aplikáciu používať 100 tisíc používateľov, spracovanie komplexných dát prebehne 3000-krát rýchlejšie v porovnaní s výskumom bez použitia aplikácie.

Pre Android stiahnite tu>>

HTC Power To Give – Pre lepší svet

HTC svoju aplikáciu definuje ako „najväčšiu dobrovoľnícku mobilnú výpočtovú sieť“. Úlohou HTC Power To Give je vytvoriť lepší svet a pomôcť pri výskume liečby rakoviny, Alzheimerovej choroby a AIDS, prispieť k lepšiemu porozumeniu klimatických zmien a vesmíru.

Power_give_vyd2016_5_nowat

Faktom však je, že HTC Power To Give je iba prezlečená aplikácia BOINC. V ponuke sú totožné projekty a na telefóne nemôžete mať súbežne spustené oba nástroje. Iba jeden z nich. Z hľadiska celkového spracovania sa nám však viac páči aplikácia od HTC, je prehľadnejšia a elegantnejšia.

Aj v tomto prípade platí, že telefón musí byť pripojený k nabíjačke a ideálne do Wi-Fi siete. Môžete si nastaviť, aby sa dáta prenášali iba cez Wi-Fi.

Pre Android stiahnite tu>>

Folding@Home – Aj Sony podporuje výskum

Projekt Folding@Home vytvoril Vijay Pande, profesor chémie na univerzite Stanford v spolupráci so spoločnosťou Sony. Projekt funguje od roku 2007, dnes je k dispozícii aj mobilná aplikácia pre Android.

folding_vyd2016_5_nowat

Aplikácia sa nám páči spracovaním, je prezentovaná hravou formou a dokonca môžete zbierať achievementy za pomoc pri výskume. Folding@Home je zameraný na výskum rakoviny, Alzheimerovej choroby a infekčných chorôb ako je ebola. Podobne ako v prípade ostatných aplikácií, aj v tomto prípade sa začne výpočtový výkon využívať iba v prípade, že je telefón (alebo tablet) nabitý, pripojený do nabíjačky a do Wi-Fi siete.

Pre Android stiahnite tu>>

Sea Hero Quest – Zábavná forma pomoci

Sea Hero Quest má v tomto výbere unikátne postavenie. Je to jediná aplikácia, ktorá je dostupná nielen pre Android, ale aj pre iOS a taktiež je to jediná aplikácia, ktorá je hrou.

Sea Hero Quest nevyužíva výkon vášho zariadenia, ale zbiera údaje o tom, ako hráte hru. Informácie sú anonymizované a ak by vám to vadilo, môžete odosielanie dát vypnúť. V takom prípade však nepomôžete pri výskume demencie.

sea_hero_vyd2016_5_nowat

Tejto aplikácii sa venujeme v samostatnom článku, takže zhrnieme len tie najdôležitejšie informácie. Hra zbiera údaje 150-krát rýchlejšie ako tradičné spôsoby používané pri výskume. Dvoma minútami hrania tak hráč prispeje k úspore približne 300 minút času, ktoré by boli potrebné na výskum realizovaný tradičným spôsobom. Pokiaľ sa bude hrať 2 minúty 100-tisíc používateľov, ušetrí to 50 rokov výskumu. Aplikáciu podporili operátor Deutsche Telekom s herným štúdiom Glitchers, organizácia Alzheimer’s Research a univerzity University College London a University of East Anglia. Na rozdiel od ostatných nástrojov, prínosom je iba to, keď aplikáciu reálne používate, hráte sa a dokončujete jednotlivé úrovne. Telefón sa na pozadí nevyužíva pre žiadne ďalšie výskumy.

Pre Android stiahnite tu>>
Pre iOs stiahnite tu>>

Hry, ktoré pomáhali

Sea Hero Quest je aktuálne pravdepodobne jedinou hrou s cieľom podporiť výskum niečoho. V minulosti sa však už podobné projekty objavili. Play To Cure: Genes In Space bola aplikácia pre Android a iOS. Cieľom hráčov bolo analyzovať genetické dáta o rakovine. Samotná hra spočívala v tom, že hráči zbierali elementy a body, lietali cez prstence a ničili asteroidy. Ťažko povedať, ako presne táto herná činnosť pomáhala pri výskume rakoviny. Predsa len, v prípade Sea Hero Quest sa vytvára databáza toho, ako sa ľudia orientujú v neznámom prostredí, a to aj v rámci hrania robia. Avšak ako pomáhalo výskumu rakoviny strieľanie asteroidov a zbieranie elementov…

play_to_cure_vyd2016_5_nowat

Aplikácia Cell Slider spravila z používateľov asistentov výskumu. Vašou úlohou bola totiž analýza obrázkov, na ktorých sú zdravé bunky a bunky rakoviny. V tomto prípade nejde o hru v pravom slova zmysle, pretože aplikácia zobrazovala skutočné fotografie buniek pacientov a na vyhodnocovaní toho, či sú bunky nepravidelné, nie je pre väčšinu ľudí nič zábavné. Projekt fungoval štyri roky.

Verdikt

Dnes je na trhu minimálne 5 aplikácií, ktoré využijú výkon vášho telefónu pre potreby výskumu v dobe, keď ho nepoužívate. Niektoré aplikácie majú totožný základ, všetky však fungujú rovnako – je potrebné, aby bolo zariadenie pripojené k nabíjačke a nabité. V opačnom prípade sa výpočty nespustia. Dátová prevádzka prebieha cez Wi-Fi, vo väčšine prípadov môžete použitie mobilných dát zakázať. Pomocou týchto aplikácií pomôžete s výskumom chorôb, ale aj s inými projektami. Špecifikom v segmente aplikácií, ktoré pomáhajú pri výskumoch, je Sea Hero Quest. Ide o hru, ktorá pomáha iba vtedy, keď ju reálne hráte.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom júnovom vydaní TOUCHIT č. 5/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvednené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem smart hodinky, Apple zariadenia a herné notebooky. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit