6 veľkých obchodných a marketingových združení včera ráno zverejnilo otvorený list adresovaný Apple, v ktorom technologického giganta zo Silicon Valley žiadajú o prehodnotenie svojich plánov na zapracovanie novej funkcionality ochrany súkromia do iOS 11 a MacOS High Sierra. Reakcia Apple nenechala na seba dlho čakať.

Čo presne reklamným spoločnostiam prekáža? Novinka skrývajúca sa pod názvom „Intelligent Tracking Prevention“ (inteligentná prevencia sledovania), ktorej úlohou bude predvolene blokovať cookies súbory tretích strán v Safari. Umiestnením nových bezpečnostných prvkov používajúcich strojové učenie do známeho prehliadača od Apple, budú údaje o používateľoch výrazne oklieštené a dokonca i vymazávané po časovom intervale 24 hodín. Ide vlastne o blokovanie známej metódy na zber údajov, tzv. „cross–site tracking“ (XST). XST je akousi sofistikovanou formou XSS („cross–site scripting“), ktorá umožňuje prostredníctvom jednoduchého skriptu na strane klienta získavať spoločnostiam rozličné zaujímavé informácie, akými sú cookies či dokonca rôzne autentifikačné dáta.

V otvorenom liste komunita pre digitálnu reklamu vyjadrila hlboké znepokojenie nad chystaným updatom, pričom argumentuje, že: „Blokovanie cookies súborov týmto spôsobom bude mať za následok, že medzi jednotlivými značkami a ich zákazníkmi dôjde k „vrazeniu klinu“ a reklama sa stane oveľa všeobecnejšou a menej účinnou“. Uvádza tiež, že cielená reklama je pre ľudí užitočná v mnohých smeroch a väčšina ľudí ju skôr víta ako odsudzuje.

Apple so snahou chrániť súkromie 
 „Apple verí, že ľudia majú právo na súkromie. Safari bol prvým prehliadačom, ktorý zablokoval cookies tretích strán v predvolenom nastavení a inteligentná prevencia sledovania je pokročilejšou metódou ochrany súkromia používateľov. Technológia sledovania reklamných spoločností sa stala natoľko pervazívnou, že sú tieto firmy schopné takmer kompletne poskladať prehľadávanú históriu web stránok u konkrétnych používateľov. Tieto informácie sú však získavané bez povolenia používateľov a následne sú ďalej používané na retargeting. Nová funkcia inteligentnej prevencie sledovania zisťuje a odstraňuje súbory cookies a ďalšie údaje, ktoré sa používajú za účelom takéhoto sledovania na rôznych weboch, čo znamená, že pomáha chrániť  súkromné prehliadanie používateľov. Táto funkcionalita neblokuje reklamy ani nezasahuje do legitímneho sledovania stránok, ktoré ľudia navštívia“, píše vo svojom oficiálnom vyhlásení Apple.
iOS 11 bude uvoľnený už najbližší utorok (19. septembra), kým MacOS High Sierra si budete môcť aktualizovať o takmer týždeň neskôr, v pondelok 25. septembra. V oboch operačných systémoch bude v prehliadači Safari inteligentná prevencia sledovania predvolene zapnutá. Pokiaľ vám nevyhovuje, budete si ju vedieť v nastaveniach ochrany súkromia vypnúť.
Aký je váš pohľad na cielené reklamy? Obetujete časť svojho súkromia za produkty a služby „šité na mieru“, alebo patríte skôr do kategórie ľudí, ktorí nemajú záujem prezrádzať o sebe tretím stranám akékoľvek informácie? Budeme radi, ak sa podelíte o váš názor v komentároch pod týmto článkom.
Zdroj: MacRumors
Prečítajte si aj:

 

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.