Kedysi sme sa stretávali s otázkou, prečo si zaobstarávať do auta „čiernu skrinku“, teda autokameru.

Dopravná situácia na slovenských cestách je už dostatočnou odpoveďou a okrem toho sa autokamery technologicky významne vyvinuli a prinášajú sériu užitočných funkcií. Dnes teda nie je otázkou prečo, ale akú kameru si vybrať, aby vyhovovala práve vašim potrebám. Navyše je teraz ideálny čas zaobstarať si ju vzhľadom k letným akčným cenám a obdobiu letného cestovania.

Ako sa teda postaviť k výberu? 

Pri rozhodovaní o novej autokamere je potrebné sa zamerať na hlavné vlastnosti. Najdôležitejšia je kvalita obrazu, ktorú ovplyvňuje rozlíšenie snímacieho čipu, minimálne Full HD a viac, ďalej potom optika, konkrétne jej svetelnosť, kedy nižšie číslo je lepšie. Ďalším faktorom je uhol záberu, ideálny je okolo 150°, pri vyššom uhle je potom záber skreslený. Tým si zaistíte, že obraz, a teda natočený dôkazný materiál, bude čitateľný a relevantný v prípade dopravnej nehody. Ak budete chcieť v zázname vidieť aj polohu, zvoľte si model s GPS modulom. Pri zakúpení autokamery s GPS si overte, či je vybavená aj databázou rýchlostných radarov, na ktoré bude autokamera upozorňovať a meranie rýchlosti vás už nikdy nezaskočí. Medzi ďalšie rozhodovacie faktory môže patriť aj spôsob ovládania autokamery – teda tlačidlá priamo na kamere alebo cez aplikáciu v mobilnom telefóne. Každému môže vyhovovať niečo iné. Potom už sú tu funkcionality, ktoré prinášajú niečo navyše alebo môžu spríjemniť jazdu, ako napríklad ovládanie hlasom, CPL filtre pre zlepšenie viditeľnosti, superkondenzátor namiesto batérie, parkovací mód, spracovanie obrazu s protisvetlom, varovanie pri opustení jazdného pruhu apod.

Aké sú typy kamier?

Vývoj autokamier prebehol ako v oblasti funkcií a vlastností, tak aj v ich prevedení, takže sú schopné vyhovieť širšiemu spektru zákazníkov a ich potrebám.

Začneme „klasikou“ teda štandardná kamera s displejom pre umiestnenie na predné sklo – monitoruje dianie pred autom a má najväčšie zastúpenie na trhu. Kamery sa môžu líšiť veľkosťou, kvalitou spracovania a funkciami navyše. Sú ponúkané ako s prísavkou na sklo, tak aj s obojstrannou lepiacou páskou pre stabilnejšiu a pevnejšiu fixáciu (obraz sa tak netrasie). Napr.: LAMAX T6 GPS WiFi, TrueCam H5 WiFi, LAMAX C9 GPS

Potom tu máme tzv. duálne autokamery. Oproti klasickým predným autokamerám ich výhoda spočíva v možnosti strážiť si zadnú časť svojho automobilu, a mať tak prípadný dôkaz pri náraze zozadu. Ďalšou výhodou je, že pri parkovaní budete mať prehľad, ako ďaleko a kam môžete s automobilom zacúvať.  Ak kameru napojíte priamo na cúvacie svetlo, tak pri zaradení spiatočky sa displej automaticky prepne na zadnú autokameru a hneď vidíte, kam cúvate. Niektorí túto zadnú kameru využívajú aj pre kontrolu prevážaného zbožia napr. vo väčších dodávkach. Napr.: TrueCam M7 GPS Dual

Pomerne novou kategóriou sú „bezdisplejovky“.  Najväčšou výhodou je ich malý rozmer a teda nenápadnosť. Vďaka absencii displeja im nemuselo byť uberané na kvalite záznamu a vybavenosti, takže získate nadupanú autokameru, o ktorej však nikto netuší. Ovládajú sa väčšinou cez aplikáciu v mobilnom telefóne, ktorý sa ku kamere pripojuje cez Wi-Fi. Napr.: TrueCam H7 GPS 2.5K

Zrkadlové kamery sú jedny z najvychytanejších autokamier na trhu, keďže zvládajú funkciu ako zrkadla, tak prednej aj zadnej kamery zároveň. Väčšinou majú všetky základné aj doplnkové funkcie a napr. pri modeli od značky LAMAX mysleli aj na bezpečnosť pri ich ovládaní. Aby ste pri šoférovaní nemuseli dávať ruky preč z volantu, stačí dať autokamere hlasový pokyn a ona vykoná požadovaný úkon – napr. spraví fotografiu, uzamkne natáčané video apod. Pretože tieto kamery vyzerajú ako klasické zrkadlo, tak ani nelákajú prípadných zlodejov. Napr.: LAMAX S9 Dual GPS

Slovníček pojmov 

Aby ste sa rýchlo vyznali v najčastejších funkciách a vlastnostiach autokamier, tu je ich stručný prehľad.

G-senzor: G-Senzor zaznamenáva smer vašej jazdy v trojrozmernom priestore. Dokáže tak rozpoznať náhly náraz a automaticky uzamknúť aktuálny záber proti prepísaniu záznamom v slučke.

Detekcia pohybu: Kedykoľvek snímač zaregistruje pohyb, autokamera začne automaticky nahrávať všetko dianie pred autom aj v dobe vašej neprítomnosti.

Záznam do slučky: Akonáhle dôjde k zaplneniu pamäte, kamera začne automaticky premazávať najstaršie zábery. Nie je teda potrebné súbory premazávať ručne, autokamera sa o všetko postará.

Ochrana záznamu: Aby vám záznam do slučky nepremazal dôležitý záber, stačí stlačiť jedno tlačidlo a aktuálny záznam je automaticky ochránený proti prepísaniu.

Časozberné video: Umožňuje vytvárať video pomocou snímok v intervale 0.2 s, 0.5 s a 1 s. Pri trvalom napájaní umožňuje dlhodobo monitorovať dianie okolo zaparkovaného vozidla.

Parkovací mód: Vďaka parkovaciemu módu môže byť vozidlo ponechané na mieste (väčšinu kamier je pritom nutné mať neustále pripojené k napájaniu). Ak nastane situácia, že do vozidla narazí iné alebo ho vandali poničia, autokamera automaticky spustí nahrávanie a vďaka G-senzor budete mať celý incident nielenže zaznamenaný, ale i uzamknutý proti prepísaniu.

LDWS „Lane Departure Warning System“: Táto funkcia Vás upozorní, kedykoľvek začnete neplánovane vybočovať z jazdného pruhu (mikrospánok, iné nepozornosti).

FCWS „Forward Collision Warning Systém“: Táto funkcia deteguje rýchlo blížiaci sa objekt a varuje pred čelným stretom.

WDR „Wide Dynamic Range“: Funkcia široký dynamický rozsah pomáha kamere vyrovnať ostrý kontrast svetla a tieňa, čo zaistí jasné zábery, aj keď práve vychádzate z tunela.

CPL a UV filter: Tieto filtre chránia objektív a zaisťujú ešte vyššiu kvalitu obrazu. CPL filter zaistí odstránenie nepríjemných odrazov svetla a odleskov čelného skla auta. UV filter v prípade potreby zaistí väčšiu živosť a sýtosť farieb.

Superkondenzátor: Superkondenzátor lepšie zvláda zmeny teplôt, je spoľahlivejší, bezpečnejší a vydrží násobne dlhšie. Pre svoju prevádzku potrebuje byť neustále pripojený k nabíjaniu, čo je u autokamery samozrejmosť.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.