Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vznik motoristického športu pred 125 rokmi: od samého začiatku bol úzko spojený so značkou Mercedes-Benz.

Kto zvíťazí v pretekoch vodičov a automobilov? Táto otázka sa nachádza už v základnej podstate všetkých strhujúcich pretekov: vo Formule 1, kde divízia motoristického športu Mercedes-AMG už odjakživa určuje kritériá v majstrovstvách sveta. A v nových verziách, ako je séria pretekov plne elektrických vozidiel Formuly E, kde tím Mercedes-Benz EQ Formuly E v nasledujúcej sezóne nastúpi s novým vozidlom EQ Silver Arrow 01. Značka zo Stuttgartu oslavuje v roku 2019 jubileum „125 rokov motoristického športu v podaní značky Mercedes-Benz“ a spolu s ním aj túto myšlienku z roku 1894, ktorú s každým ďalším úspechom v motoristickom športe prenáša do budúcnosti.

Každé víťazstvo v moderných pretekoch v znamení hviezdy Mercedes je aj odozvou prvých automobilových pretekov na svete – bola to súťažná jazda automobilov z Paríža do mesta Rouen, ktorá sa uskutočnila 22. júla 1894. Vtedy, teda pred 125 rokmi, sa začala písať aj história motoristického športu v podaní značky Mercedes-Benz: prvú cenu získali vozidlá s motormi Daimler od výrobcov Panhard & Levassor a Peugeot, vozidlo Benz Émila Rogera so sedadlami umiestnenými oproti sebe, získalo piatu cenu.

Prvým v cieli pretekov z Paríža do Rouenu bol po 5 hodinách a 40 minútach parný traktor De Dion-Bouton grófa Julesa-Alberta de Dion s jednoosovým prívesom pre cestujúcich. Vozidlo však nespĺňalo všetky súťažné podmienky. Hlavnú cenu Prix du Petit Journal vo výške 5 000 frankov si preto rozdelili výrobcovia Peugeot a Panhard & Levassor. Do cieľa v Rouen dorazili niekoľko minút po vozidle de Dion a so svojimi štvormiestnymi automobilmi optimálne splnili podmienky súťaže. Obe vozidlá poháňal dvojvalcový vidlicový motor s výkonom približne 2,6 kW (3,5 k), ktorý na základe licencie skonštruovali výrobcovia Panhard & Levassor.

Vznik nového športu sprevádzal obrovský záujem divákov, mimoriadne pozitívne ohlasy médií a automobil sa stal synonymom nového druhu dopravy. Na trase z Paríža do Bordeaux sa už v roku 1895 uskutočnili prvé moderné automobilové preteky, pri ktorých záležalo iba na rýchlosti. Priemerná rýchlosť počas pretekov Paríž – Rouen (1894) dosahovala 21 km/h, pri pretekoch Paríž – Bordeaux v roku 1899 už 48,2 km/h.

Úspechy dosiahnuté vo Francúzsku patria k hlavným bodom v 125-ročnej histórii motoristického športu v podaní značky Mercedes-Benz:

  • V roku 1901 sa z motoristického športu zrodilo meno značky Mercedes, najmä v priebehu pretekárskeho týždňa v Nice, keď dominovalo vozidlo Mercedes s výkonom 35 k.
  • V roku 1908 zvíťazil Christian Lautenschlager s vozidlom Mercedes nad dvomi pretekárskymi vozidlami Benz vo Veľkej cene Francúzska v Dieppe.
  • V roku 1914 oslavoval tím Mercedes trojnásobné víťazstvo vo Veľkej cene Francúzska v Lyone.
  • Počas éry prvých strieborných šípov Mercedes-Benz (1934 až 1939) značka zo Stuttgartu zvíťazila v ďalších Veľkých cenách Francúzska v rokoch 1935 a 1938 (Reims) a Veľkých cenách Pau v rokoch 1938 a 1939.
  • V roku 1952, keď značka Mercedes-Benz opätovne vstúpila do pretekárskeho športu po druhej svetovej vojne, pretekárske vozidlo 300 SL (W 194) zvíťazilo v 24-hodinových pretekoch Le Mans.
  • Rok 1954 bol rokom dvojnásobného víťazstva nového pretekárskeho vozidla Formuly 1 W 196 R vo Veľkej cene Francúzska, ktoré bolo symbolom návratu strieborného šípu do športového sveta Veľkej ceny.
  • Pred 30 rokmi zvíťazila značka Mercedes-Benz na 24-hodinových pretekoch Le Mans s obdivuhodným dvojitým víťazstvom pre vozidlo Sauber-Mercedes C 9.
  • Veľkú cenu Francúzska Formuly 1 v roku 2019 vyhral pretekár značky Mercedes-AMG Lewis Hamilton pred tímovým kolegom Valtterim Bottasom.