Coface: Pokiaľ sa výroba čipov nezladí s dopytom, bude ich nedostatok limitovať produkciu autosektora. Automobilky budú zrejme pristupovať k selektívnym odstávkam niektorých prevádzok.
Hoci sa pôvodne očakávalo, že výroba čipov a dopyt po nich sa zladia počas letných mesiacov tohto roka, ako ukazujú najnovšie prognózy, nedostatok čipov bude sprevádzať automobilový sektor najmenej do konca tohto roku. „Akokoľvek predstavuje automobilový sektor pre výrobcov čipov rastúci segment, stále sa na ich celkovej spotrebe podieľa zhruba len 10 percentami. Automobilky tak nie sú v postavení, kedy by mohli od výrobcov žiadať uprednostnenie,“ konštatuje na margo súčasného vývoja Ján Čarný, generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Nadnárodná spoločnosť je globálnym lídrom v poistení pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika.
Výrobcov zaskočil dopyt aj Covid-19
Digitalizácia priemyselnej výroby, smart domácnosti a s tým súvisiaca zmena charakteru mnohých produktov vyžaduje polovodičové súčiastky aj tam, kde to predtým nebolo bežné. Výrobcov čipov však popri rastúcom dopyte nemilo zaskočila aj pandémia COVID-19, ktorá na jednej strane obmedzila logistické možnosti, na druhej strane však prudko zdvihla dopyt po elektronike a digitálnych riešeniach tak zo strany domácností, ako aj firiem. „Vyrovnávanie tohto dopytového šoku bude pri neustále rastúcej výrobnej kapacite nejaký čas trvať,“ podotýka Ján Čarný. Coface na základe analýz očakáva, že sektor bude tento nedostatok čipov sprevádzať najmenej do konca roka.
Ako dodáva Ján Čarný, vzhľadom na to, že automotive stále nie je v postavení masového odberateľa čipov, nájsť dobré riešenie na tento problém je obtiažne. „Pokiaľ sa výroba čipov nezladí s dopytom, bude nedostatok čipov aj naďalej limitovať produkciu automobilového sektoru. Avšak rovnako tak aj automobilky budú zrejme musieť naďalej pristupovať k selektívnym odstávkam niektorých prevádzok podľa svojich výrobných priorít,“ upozorňuje Ján Čarný.
Rizikom vyššie ceny
Autosektor zápasí s prekážkami na viacerých frontoch. „Po výraznom zásahu autosektora počas prvej vlny pandémie vlani na jar, prišlo prudké oživenie v prvom kvartáli toto roka. V kombinácii s nízkou produkciou vstupov a vyťaženými prepravnými kapacitami to viedlo k narušeniu dodávateľských reťazcov a výpadkom dodávok naprieč výrobami, od kovových dielov cez plasty až po textílie,“ vypočítava Ján Čarný. Výsledkom je aj rast cien. „Už teraz pozorujeme intenzívne rokovania naprieč dodávateľských reťazcov o navýšení cien výstupov. Dá sa očakávať, že tieto ťažkosti odznejú celkom rýchlo pri raste cenovej hladiny,“ poznamenáva. Najväčším limitom potom zostanú čipy, kde vyrovnanie ponuky s dopytom potrvá výrazne dlhšie.
Bez ohľadu na prekážky, Coface očakáva, že rok 2021 bude pre automobilový sektor lepší ako rok 2020, a to tak výsledkovo, ako aj obratovo. „Už teraz je však zrejmé, že sa nedostaneme na predkrízovú úroveň. Počet vyrobených áut na Slovensku v tomto roku neovplyvní dopyt, ale najmä rozhodnutie koncernov, kam alokujú obmedzený počet čipov,“ upozorňuje generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Už počas leta by mali odznieť komplikácie spojené s pandémiou, a pokiaľ sa neobjavia nové mutácie s vysokou mierou rezistencie voči očkovaniu, bude druhý polrok tohto roka relatívne normálny. Výrobcovia v sektore tak budú čeliť rastúcim cenám vstupov, v minulých rokoch bola konkurencieschopnosť znížená prudkým rastom miezd. „V hre sú však i geopolitické faktory – pre automobilky Kia a Jaguar sú dôležité trhy ako Veľká Británia a Rusko, Volkswagen zas ovplyvňuje vývoj najmä v Spojených štátoch a Číne,“ dodáva Ján Čarný.