Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Prvá smrteľná zrážka autonómneho auta s človekom v pondelok v americkej Arizone upriamila pozornosť aj na spôsoby testovania bezpečnosti samoriadiacich systémov. Holding TÜV SÜD dlhodobo pracuje na vývoji overovacích metód pre autonómne systémy, ktorých výsledkom by mal byť ich vlastný certifikát bezpečnosti. Aktuálne TÜV SÜD odštartoval spoluprácu s Nemeckým výskumným centrom pre umelú inteligenciu (DKFI), aby spolu vytvorili „STK pre algoritmy“ umelej inteligencie. Cieľom je garantovať, že vozidlo vždy zareaguje správne.

Príklad virtuálneho scenára dopravnej situácie. Scenáre slúžia na zlepšenie a validáciu AI algoritmov pre autonómnu jazdu. Zdroj: www.dfki.de

Vytvoriť štandardy pre bezpečné autonómne autá je veľmi náročný proces. Významnú úlohu pri overovaní bezpečnosti vozidiel podľa expertov TÜV SÜD zohráva počítačová simulácia. „Pri vývoji autonómnych systémov do áut dosiahli technológie významný pokrok, no predpisy a legislatíva v tejto oblasti stále zaostávajú,“ hovorí Dr. Houssem Abdellatif z TÜV SÜD. Týka sa to najmä homologizácií. Obvyklé metódy už nepostačujú, komplexné preskúšanie elektronických systémov v autonómnych vozidlách by si totiž vyžadovalo približne 50 miliónov individuálnych testov.

Riešením je metóda založená na kombinácii reálnych testov (vykonávaných na skúšobných tratiach) s virtuálnymi simuláciami. Automobil by sa najprv vo virtuálnom svete musel vyrovnať so všetkými testovacími scenármi, v ktorých by zvládal rozmanité dopravné situácie, zmeny počasia či práce na ceste. Následne sa výsledky overia na reálnych autonómnych autách na skúšobnej dráhe. Ak sa závery reálnej skúšky budú zhodovať s tými z virtuálneho testu, dá sa predpokladať, že systém funguje správne.

Otvorená platforma Genesis 

Základom celého overovacieho procesu bude digitálna platforma Genesis, ktorá je otvorená pre výrobcov zariadení, dodávateľov a technologické spoločnosti. S jej pomocou sa budú sledovať a porovnávať výsledky umelej inteligencie, čo poskytne bázu pre budúcu certifikáciu jej základných algoritmov. Ak algoritmy zvládnu štandardizovanú skúšku – podobne, ako to býva v autoškole – dostanú TÜV SÜD certifikát potvrdzujúci funkčnú bezpečnosť. „Certifikáty budú dokladom technologickej zrelosti systému, čo je dôležité pre výrobcov vozidiel a dodávateľov automobilového priemyslu,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ TÜV SÜD Slovakia Martin Tichý.

TÜV SÜD sa už viac ako 150 rokov zasadzuje za prijatie technických inovácií v očiach verejnosti. Autonómne systémy vo vozidlách sú pre odborníkov z TÜV SÜD ďalšou výzvou, pričom majú jediný hlavný cieľ – bezpečnosť ľudí.

Viac o nehode autonómneho auta: 

Autonómne vozidlo Uberu usmrtilo človeka. Spoločnosť však pravdepodobne nie je vinníkom nehody

Značky: