Tím z Picodi skontroloval vyhľadávacie štatistiky ohľadom Black Friday ponúk na Slovensku a vo svete a zanalyzoval štatistiky predajov v rôznych dňoch a hodinách počas Black Friday a Black Week.
- Na Slovensku sa znížil záujem o Black Friday výpredaje za posledné tri roky až o 45 %;
- Koniec novembra je však stále najhorúcejšou periódou pre slovenský e-commerce, kedy sa predaje zvýšia aj dvojnásobne;
- Priemerná hodnota košíka počas Black Friday výpredajov je 60 €;
- Oblečenie, nábytok a športové príslušenstvo sú tri najpopulárnejšie veci, ktoré kupujeme;
- Najviac nákupov je zaznamenaných v piatok a najaktívnejšie nákupné hodiny sú medzi 20:00 a 22:00;
- V priemere sa zľavy od obchodov zvýšia na 43 %, avšak to väčšinou platí na limitovaný počet produktov.
Naozaj už Black Friday pre spotrebiteľov neexistuje?
Aby analitici zistili, ako sa zmenil záujem o Black Friday výpredaje, použili dáta z Google Trends a predpandemický rok 2019 ako referenčný bod. V obrovskom počte krajín sa čísla vyhľadavaní spojených s Black Friday znížili. Na Slovensku padol záujem o Black Friday až o 45 %, čo je takmer priemer (43 %). To nie je spojené iba s pandémiou a finančnou nestabilitou, ale taktiež nadmerným používaním fráz “Black Friday” a “Black Week” vo výpredajoch aj v iné dni, ako na konci novembra.
Avšak sú tu krajiny, kde aj napriek pandémii používatelia vyhľadávajú Black Friday ponuky viac, ako obvykle. Tieto krajiny sú Čile (+33 %), Japonsko (+22 %) a Fínsko (+1 %).
Predaje sú počas Black Friday stále vysoké
Aj keď Black Friday nie je atraktívny pre takú pozornosť, ako kedysi, koniec novembra je jedno z najrušnejších období pre slovenský e-commerce. 26. novembra 2021 boli čísla predajov o 186 % vyššie v porovnaní s obyčajným dňom a počas ostatných dní, nazývaných väčšinou Black Week, boli predaje vyššie o 86% až 148%.
V krajinách, kde operuje spoločnosť Picodi, sa v priemere zvýšili počty predajov počas Black Friday až o 320 %.
Black Friday na Slovensku
Medzi Slovákmi, ktorí sa zúčastnili novembrových výpredajov boli najobľúbenejšie kategórie produktov oblečenie, nábytok, športové príslušenstvo, elektronika a cestovanie. Priemerná hodnota košíka bola 60 € a priemerná zľava 43 %. To umožnilo spotrebiteľom ušetriť v priemere až 46 €. Avšak je dobré poznamenať, že priemerná percentáž zliav komunikovaná obchodmi sa väčšinou vzťahuje iba na limitovaný počet produktov zo sortimentu.
Taktiež sme analyzovali nákupnú aktivitu počas dňa. Slováci sú noční kupujúci: najaktívnejšie hodiny nákupov boli 20:00–22:00.
Zdroj: Picodi
Prečítajte si tiež