Každý rok čakajú tisícky milovníkov zliav na koniec novembra. Je to obdobie, kedy sa koná Black Friday – najväčšia nákupná horúčka v roku. Obchodníci sa celé mesiace pripravujú a 29. novembra odhalia najlepšie zľavy a akcie pre svojich klientov.

Na začiatku bol Black Friday známy iba v Spojených štátoch amerických, avšak za posledné roky sa rozšíril aj do iných krajín, vrátane tej našej. Slováci privítali možnosť zúčastniť sa obrovských výpredajov a poriadne ušetriť s otvoreným náručím.

V akej časti Slovenska je Black Friday najpopulárnejší? Aké sú rozdiely v postoji voči výpredajom medzi ženami a mužmi? Koľko peňazí plánujú Slováci minúť a na aké produkty? Kde a kedy Slováci nakupujú? Analytici z Picodi.com sa bližšie pozreli na fenomén Black Friday a našli odpovede na tieto otázky.

Kráľ všetkých výpredajov

Black Friday nie je jediným nákupným sviatkom v novembri. Aj keď u nás nie je veľmi populárny, v mnohých krajinách sa oslavuje 11. novembra Deň nezadaných. Veľa jednotiek v dátume reprezentuje ľudí, ktorí sú nezadaní a tento deň vznikol v Číne. Veľké zľavy, ktoré sú v tento deň ponúkané priťahujú mnohých ľudí najmä v Ázii.

Výsledky ankety ukazujú, že na Slovensku je dominantný Black Friday. Z opýtaných, v ankete o novembrových nákupných sviatkoch, až 79% odpovedalo, že sa zúčastnia Black Friday výpredajov. 17% sa zúčastní oboch a iba 4% sa zúčastnia Dňa nezadaných.

Nákupná horúčka na Slovensku

Aj keď sa Black Friday oslavuje po celom Slovensku, v niektorých častiach sa ľudia zapájajú viac a v niektorých menej. S internými informáciami od Picodi.com sme našli časti Slovenska, kde bol nárast návštevnosti online obchodov najväčší (v porovnaní s obyčajným piatkom).

Najväčší nárast záujmu o Black Friday výpredaje bol zaznamenaný v Bratislave. Popularita Black Friday je vysoká aj v Trnave a v Prešove, ktoré sa umiestnili na druhom a treťom mieste. Žilina sa umiestnila na štvrtom mieste a hneď za ňou Košice.

Muži vs. ženy

Black Friday výpredaje sú na Slovensku populárne aj u mužov aj u žien. Až 67% opýtaných žien sa Black Friday výpredajov zúčastní – to je iba o 4% menej ako u opýtaných mužov.

Muži nakupujú viac produktov: v priemere 4,6 produktov v porovnaní s 3,7 kúpených produktov u žien. Muži taktiež plánujú minúť v priemere viac peňazí počas Black Friday výpredajov. Priemerný muž plánuje na nákupy minúť okolo 180€, kým priemerná žena 126€.

Elektronika je kategóriou produktov, ktoré si muži počas Black Friday kupujú najviac. Na druhom mieste u mužov je kategória “dom a záhrada” a na treťom sú domáce spotrebiče. U žien je najkupovanejšou kategóriou oblečenie, druhou obuv a treťou kozmetika.

Black Friday je iba o zľavách. V tomto prípade majú muži a ženy takmer rovnaké názory. Opýtaní oboch pohlaví si vybrali väčšiu zľavu na vybrané produkty za najobľúbenejší typ zľavy. Druhé miesto u žien patrí zľavovým kódom a zľavovým kupónom, kým u mužov tento typ obsadil tretie miesto. Tretie miesto u žien patrí nižšej zľave na všetky produkty, čo je typ zľavy, ktorý u mužov skončil na druhom mieste.

Nestrácajte čas

Popularita online nákupov rastie každým rokom a to najmä vďaka udalostiam ako je Black Friday, Cyber Monday alebo Deň nezadaných. Viac ako polovica Slovákov (až 59%) bude nakupovať online počas Black Friday. 32% bude nakupovať aj online, ale aj v kamenných predajniach. Iba 9% opýtaných sa rozhodlo nakupovať iba v kamenných obchodoch.

Jeden z dôvodov, prečo ľudia nechcú nakupovať v obchodných centrách, je dlhý čas strávený v rade. Na Slovensku je táto situácia čím ďalej, tým horšia a v niektorých krajinách sú dokonca špeciálne návody na to, ako vytrpieť nekonečnú radu pred pokladňou počas Black Friday. Avšak nie každý chce strácať svoj čas. Medzi Slovákmi až 57% žien a 21% mužov odpovedalo, že radšej vzdajú nákup produktu, ako by mali stáť v nekonečnej rade.

Tí, ktorí nakupujú online sa však nemusia báť rád a môžu nakupovať kedykoľvek. Na Slovenskom internete je vrchol nákupnej aktivity medzi 19:00 až 20:00. Zákazníci nakupujú doma, cestou do práce a taktiež v práci – 48% Slovákov priznalo, že nakupujú aj počas pracovnej doby.

Metodológia

Report je založený na archívnych štatistických dátach platformy Picodi.com a na výsledkoch ankety, ktorá prebehla 9-20. októbra 2019.

Značky: