Na platby nebude potrebná žiadna fyzická karta, jediné, čo potrebujete, je aplikácia v smartfóne.

English version of the article is at this link.

Čo je BLIK a ako funguje?

Na začiatku svojho pôsobenia na Slovensku bude BLIK pracovať v rámci štruktúr vytvorených VIAMO.

Nasledujúce kroky povedú k integrácii existujúcich služieb do BLIK SK a bude vypracovaná stratégia ďalšieho rozvoja. BLIK je inovatívny mobilný platobný systém, ktorý uľahčuje zaúčtovanie každodenných platieb a umožňuje okamžité transakcie.

Platobná metóda funguje v prostredníctvom špecializovanej mobilnej aplikácie. To zaručuje výnimočné pohodlie a najvyššiu bezpečnosť transakcií. Pokročilá technológia umožňuje používateľom vykonávať úkony prostredníctvom jednorazového 6-miestneho kódu, ktorý sa používa na iniciovanie platby kedykoľvek a kdekoľvek. Jeho platnosť je 2 minúty, následne je potrebné vygenerovať ďalší kód.

BLIK je univerzálny a všestranný: možno ho použiť na platby v rámci e-commerce segmentu alebo napríklad peer-to-peer transakcií. V súčasnosti ho aktívne používa 16 miliónov ľudí v Poľsku, ktorí oceňujú práve jednoduchosť použitia tohto systému. Našim želaním je, aby si inovatívny spôsob platby BLIK obľúbili aj ľudia na Slovensku.

Čo potrebujem na používanie BLIK-u?

Každý, kto bude chcieť platiť cez BLIK, bude potrebovať iba smartfón s mobilnou aplikáciou. Nie je potrebné vlastniť fyzickú platobnú kartu. Vďaka tejto kombinácii smartfón + mobilná aplikácia budete mať možnosť platby vždy so sebou.

Znamená to, že stačí smartfón a platobná aplikácia. Spojenie týchto dvoch vecí je pre mnohých prirodzené a platiť bude možné kdekoľvek a kedykoľvek. Operácia prebieha na základe 6-miestneho kódu vygenerovaného v aplikácii. Treba spomenúť, že BLIK je otvorený pre všetky spoločnosti, ktoré majú záujem o jeho implementáciu. Spolupracujeme s bankami, klíringovými spoločnosťami a obchodníkmi.

Potrebujete podporu bánk? Aká je situácia na Slovensku, máte nejaké ohlasy na spoluprácu?

Úzko spolupracujeme s bankami, pretože predstavujú významnú časť platobného procesu. Na slovenskom trhu vidíme významný potenciál, najmä vzhľadom na naše plány v celej eurozóne. Ako skúsená spoločnosť sme presvedčení, že dokážeme poskytnúť jedinečný platobný zážitok a zopakovať úspešnú históriu z Poľska. Sme otvorení spolupráci so všetkými bankami na Slovensku a s niektorými z nich sme už v kontakte.

Kde BLIK pôsobí a aký je predpokladaný termín spustenia na Slovensku?

BLIK naplno pôsobí v Poľsku od roku 2015 a máme ambiciózne plány týkajúce sa rozširovania pôsobenia v Európe. Založili sme aj BLIK Rumunsko a v súčasnosti intenzívne pracujeme na jeho rozvoji. Dúfame, že BLIK bude v Rumunsku dostupný už čoskoro.

Pokiaľ ide o služby BLIK na Slovensku, sú predmetom neustáleho vývoja. Pred dvoma rokmi sme oznámili akvizíciu spoločnosti VIAMO. Odvtedy už BLIK SK získal potrebné povolenia od Národnej banky Slovenska. Okrem toho sme absolvovali stretnutie so zástupcami platobného trhu, kde sa uskutočnila prvá transakcia v rámci predstavenia našej technológie.

Sme otvorení spolupráci so všetkými bankami na Slovensku, s viacerými z nich sme v kontakte, rovnako ako s mnohými akvizítormi a obchodníkmi. V prvom rade sme naše úsilie sústredili na rozvoj e-commerce, ponuku ale budeme na Slovensku rozširovať. O ďalších krokoch a podrobnostiach budeme včas informovať.

Aký je vzťah medzi spoločnosťami Viamo a BLIK?

V roku 2022 spoločnosť BLIK kúpila 100 % akcií spoločnosti VIAMO SK. Následne po získaní súhlasu Národnej banky Slovenska (NBS) získala spoločnosť Polski Standard Płatności, prevádzkovateľ mobilného platobného systému BLIK, kontrolu nad slovenskou spoločnosťou VIAMO. V dôsledku toho sa táto spoločnosť transformovala na spoločnosť BLIK SK a spoločnosť Polski Standard Płatności je jej jediným vlastníkom.

Aký je rozdiel medzi spoločnosťou BLIK a bankou?

BLIK je platobný systém, ktorý umožňuje vykonávať rôzne transakcie prostredníctvom bankových mobilných aplikácií. Je to spôsob, ako jednoducho a bezpečne platiť za produkty a služby. BLIK je súčasťou bankového ekosystému, čo znamená, že striktne spolupracujeme s bankami, keďže pracujeme v ich štruktúrach a banky náš spôsob platby sprístupňujú svojim klientom.

V čom spočíva najväčšia výhoda služby BLIK?

BLIK je univerzálna platobná metóda, ktorá svojim používateľom prináša množstvo výhod. Dalo by sa povedať, že je to vysoká bezpečnosť, keďže vidíme neustále sa rozširujúce kybernetické hrozby. Nemenej dôležitý fakt je, že ide o jednoduchý a pohodlný spôsob, ako realizovať platby. Naši používatelia oceňujú BLIK najmä pri elektronických platbách, kde chcú platiť čo najjednoduchším a najintuitívnejším spôsobom a zároveň čo najrýchlejšie.

Ako vidí BLIK budúcnosť platieb?

Ako FinTech spoločnosť veríme, že budúcnosť platieb bude čoraz viac digitálna. Tu sa čoraz viac kladie dôraz na pohodlie, bezpečnosť a rýchlosť. Trh platieb sa ešte viac diverzifikuje a klienti majú veľký počet spôsobov, ako platiť. Mobilné platby budú do budúcna dominovať. Podľa prieskumu spoločnosti PWC sa predpokladá, že do roku 2030 by bezhotovostné transakcie mohli celosvetovo dosiahnuť až 200 % nárast.

Očakávame tiež, že postupne bude k dispozícii široká škála možností ako platiť. Pôjde mobilné aplikácie, digitálne peňaženky a bezkontaktné platby budú zohrávať kľúčovú úlohu pri uľahčovaní platieb. Trendy ukazujú nárast automatizácie, ktorá bude mať na pozadí kľúčovú úlohu. Ide napríklad o platby „jedným kliknutím“. Na takéto platby nebude potrebné použiť ani 6-miestny PIN kód. Stačí uloženie konkrétneho obchodu do svojej platobnej aplikácie.

Vychádzame aj z predpokladu, že otvorené bankovníctvo umožní poskytovateľom tretích strán prístup k finančným údajom zákazníkov, čo umožní nové inovatívne platobné metódy a finančné produkty. Všetko, samozrejme, s povolením od zákazníka.

Ďalším dôležitým smerom vo vývoji elektronických platieb bude určite zavedenie medzinárodného zúčtovania, teda možnosť okamžitého platenia a vzájomného prevodu peňazí medzi používateľmi z rôznych krajín. Práce na takýchto iniciatívach na európskom trhu už prebiehajú. Celkovo možno konštatovať, že budúcnosť platieb bude veľmi dynamická.

Nakoniec by sme chceli upriamiť pozornosť na rastúci význam lokálnych platobných systémov v Európe. V súčasnosti dokonca nadobúdajú väčší význam ako riešenia, ktoré ponúkajú veľké technologické spoločnosti (napr. Apple, Google alebo Paypal). Myslíme si, že európske krajiny sa v najbližšej budúcnosti zamerajú na vlastné systémy založené na existujúcej infraštruktúre. Očakávame, že v Európe budú existovať dva alebo tri takéto systémy a my sa snažíme byť jedným z nich.

Článok vznikol v spolupráci s firmou BLIK.

Prečítajte si aj:

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.