Prvý test v tomto roku bol štýlový a rýchly s aktuálne najnovším modelom BMW radu 3 GT (Gran Tourismo). Túto verziu trojky som mal prvýkrát a už viem, že je to jediný skutočne praktický a pre rodinu použiteľný model z radu 3.

GTčko je krásne a do detailu prepracované auto, ktoré zaujme bezrámovými oknami, bočnou siluetou s elegantne sa zvažujúcou strechou, výsuvným aerodynamickým krídlom a množstvom iných detailov. Musím sa však priznať, že po stránke dizajnu mi viac sedí verzia kombi alebo sedan. Nič to však nemení na fakte, že tieto dve verzie neponúknu ani zďaleka toľko priestoru v elegantnom balení ako model GT. Viac = všade (minimálne pocitovo).

Testované BMW 330i GT (Mineral Gray) v prevedení Luxury Line ponúka všetko, čo si pod týmto pojmom môžete želať a predstavovať. Samozrejme, v rámci danej triedy. Po stránke dizajnu ide o podarený kus, ktorý viete veľmi rýchlo odlíšiť od bežných karosárskych prevedení. Mám rád zamračené masky týchto modelov, ktoré pôsobia dravo a dávajú najavo svoje postavenie (M Sport by bol ideál). Na GT sa dobre pozerá aj zboku, teda na zvažujúcu sa strechu, ktorá je zakončená jemný odtrhom na piatych dverách. Tu sa nachádza aj výsuvné aerodynamické krídlo, ktoré je kovové a po dosiahnutí nastavenej rýchlosti sa vysúva automaticky alebo ho môžete vysunúť manuálne – tlačidlom. Nevýhodou je, že keď sa do priestoru vysunutého krídla niečo dostane, tak to po zasunutí môže spôsobiť nepresné dosadnutie. Nie je to problém, ale mohol by tam byť nejaký senzor.

„Bol som milo prekvapený, aká veľkorysá môže rada 3 byť. GT verzie majú výhodu v ich nafúknutí a aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, tak poskytujú diametrálne viac miesta pre posádku oproti iným karosárskym variantom. Platí to nie len pre trojku, ale aj pre už nevyrábanú 5 GT, ktorú nahradila skvelá 6 GT.“

Oči nechávam aj na oknách, ktoré sú delené čierno lakovaným stĺpikom a všetky tri pôsobia ako celok s chrómovým rámom, nádhera! Okná sú bezrámové a zadné v tomto prípade aj zatmavené. Všetky línie a prelisi korešpondujú s dizajnovým jazykom automobilky. Nejde o nič extrémne, ale o vyvážené a funkčné spracovanie. Vyvýšený zadok je pekne tvarovaný a dopĺňajú ho efektné koncové LED svetlomety. Nechýba ani decentná chrómová lišta v strede nárazníku a dvojitá koncovka výfukového systému. Elegantný dizajn dopĺňajú aj slušné 18“ disky. V tejto konfigurácii sú na leto určené 19“ disky so zmiešanými pneumatikami. Osobne si tu viem predstaviť aj krásne 20“ disky – prijímam aj znížený komfort :). Čo dodať? Len toľko, že ide o kus pekného auta.

Interiér

Po otvorení štýlových bezrámových dverí vás pohltí krásne a do detailu spracovaný interiér, ktorý je kombináciou viacerých materiálov. V prvom rade sú to športové sedadlá v krásnej hnedej koži, ktorá sa dostala aj na výplne dverí. Spodok palubnej dosky je tiež hnedý, ale je to iba mäkčený plast, nie koža. Nechýbajú ani decentné hliníkové lišty a dekory, ktoré dopĺňajú ovládače a veľké drevené lišty na palubnej doske a v stredovom tunely. Elegantná kombinácia! Vrch palubnej dosky je mäkčený plast, tváriaci sa ako koža. Interiér ako celok je klasické BMW – v dobrom slova zmysle. Ovládacie prvky a podstatné súčasti sú orientované na vodiča, ktorý má všetko na dosah a nechýba ani objemný stredový tunel. Ovládanie je naozaj intuitívne, vrátane informačno-multimediálneho systému iDrive. BMW produkuje výborné volanty, ale tento mi z nich sedí najmenej – po stránke dizajnu. Do rúk sadne celkom dobre, je kožený a multifunkčný, ale nevyzerá príťažlivo. Chcelo by to príplatkový M volant!

A komfort sedenia? Z pohľadu šoféra nemám žiadne výčitky a spolujazdci sa tiež nesťažovali. Posed je skutočne výborný a zadní pasažieri majú nadštandardne veľa miesta, čo som o „trojke“  nemohol nikdy povedať. Miesto tu je nie len na nohy, resp. kolená, ale aj nad hlavou. Úplne bez problémov som si sadol sám za seba, mám 199 cm, takže to považujem za úspech a prekvapenie zároveň. Nečakal som to! K predným sedadlám treba dodať, že sú elektricky ovládané (šoférove s pamäťou na 2 polohy) a majú príjemné bočné vedenie, ktoré si viete podľa potreby upravovať. Posed je výborný a o pohodlie neprichádzajú ani širšie postavy. Zadní pasažieri sa cítili komfortne a v tomto prípade by si sem sadli (na kratšiu trasu) aj traja dospelí strednej postavy. Napokon nechýba ani zadná lakťová opierka, ISOfix kotviace body, 12V zásuvka a výduch ventilácie. Privítal by som tu ešte nejaké USB-A nabíjacie porty.

Podstatný je v tomto prípade aj batožinový priestor, ktorý má „GT výhodu“. To je taká, že sa neotvára iba malá zadná časť, ale kompletný zadok, vrátane skla. Tým získate obrovský nakladací priestor, kde sa dá s nákladom dobre manipulovať. Kufrové dvere sú, samozrejme, elektrické. Základný objem batožinového priestoru je 520 L, čo je slušná hodnota. Prítomná je aj medzi podlaha na plynovej vzpere (chválim!),pod ktorú môžete dať rôzne drobnosti. Rezerva tu nie je. Kufor je prakticky riešený, sú to rôzne kotviace prvky, sieťky a hliníkové koľajnice s posuvnými okami na ukotvenie nákladu. Ak sklopíte zadné operadlá (delenie 40:20:20), jednoduchým potiahnutím páčky z kufra, tak získate objem až 1600 litrov. Skvelé! Rovina to nie je, ale objem je to parádny. Celkovo trpí kufor iba zvažujúcou sa strechou, ale stále ponúka na danú triedu slušnú kapacitu.

Adaptívne LED svetlomety

K danej výbave prislúchajú aj adaptívne LED svetlomety s tradičným denným svietením. Predné svetlomety pracujú ukážkovo, majú dostatočný dosah, výbornú svietivosť a slušne tieňujú aj iné vozidlá v premávke. Samozrejmosťou je automatické prepínanie režimu diaľkové/tlmené, ako aj dynamické natáčanie do zákrut. Ak jazdíte veľa večer a v noci, tieto svetlá oceníte. LED technológiou disponujú aj koncové svetlá s krásnym svetelným podpisom, ako aj zostatok svetelnej techniky.

Motor, prevodovka a pohon všetkých kolies xDrive

Testovaný model poháňa 2-litrový 4-valec prepĺňaný dvomi turbami s výkonom 185 kW (252 ps) a max. krútiacim momentom 350 Nm. Tento výkonný agregát je spriahnutý s 8-stupňovou športovou automatickou prevodovkou StepTronic, ktorá si už tradične odvádza svoju robotu na jednotku, bez akýchkoľvek výhrad. Benzínový agregát je perfektný, ale nečakajte, že to je „trhač asfaltu“. Výkon je relatívne vysoký, ale pocitovo sa to nezdá. Je to však ideálna a multifunkčná motorizácia. Vhodná do mesta, ale ešte atraktívnejšia mimo neho. Na diaľnici sa cíti ako doma, ale ani prepletanie sa ostrými zákrutami vo vysokých otáčkach jej nevadí. Práve naopak, prospieva jej to – aj šoférovi :). Skutočne výborná dvojica!

Motor síce potrebuje viac otáčok na to, aby bol skutočne akčný, ale ani v nízkych otáčkach to nie je zlé. Zaberá odspodu – cca. 1500 rpm, čo je príjemný fakt. Niekomu viac vyhovuje naftový agregát, resp. jeho pocitový záťah a nižšia spotreba, ale benzín je multifunkčnejší. Čo sa týka spotreby, tak tá veľmi záleží od štýlu jazdy. Test prebiehal v čase, keď bola slušná zima a nepriaznivé počasie, čo sa podpísalo na priemernej spotrebe 9,4 L/100 km. Nie je to zlé, ale dá sa dostať aj nižšie. A to aj vtedy, ak ho nebudete úplne šetriť. Každopádne ide o stále prijateľný údaj na daný výkon a proporcie vozidla.

Na spotrebu má vplyv aj voľba jazdného režimu. Tie sú 4 a každý jeden mení charakteristiku vozidla – tuhosť podvozku, riadenia, nastavenie prevodovky a reakcie na akcelerátor. Ak zvolíte režim Sport+, tak verte, že pôjde o zábavné auto. Tento režim, ako jediný, čiastočne deaktivuje stabilizačný systém. Aby ste si driftovanie užili naplno, treba dlho podržať tlačidlo stabilizačného systému, ktorý sa takto „odomkne“. Verte, že potom sa z 3 GT stáva slušný kolotoč, bokom vpred!

Tuhosť tlmičov sa mení vďaka príplatkovému balíku – adaptívny M podvozok, ktorý dopĺňa variabilné športové riadenie. Pekná kombinácia. Ako som/sme u BMW zvyknutí, tak auto so šoférom pekne komunikuje. Tuhé riadenie a zmeny na podvozku cítiť najmä v režime sport/sport+. V komforte sa podvozok správa neutrálne a veľmi efektne filtruje všetky, pričom sa do kabíny neprenáša žiadny buchot. Odhlučnenie je taktiež na dobrej úrovni. Treba však počítať s tým, že BMW rady 3 nemá ani v režime komfort mäkký a plavný podvozok. Je neustále príjemne tuhý, ale každému to vyhovovať nemusí. Výhody tohoto podvozku oceníte počas rýchlych prejazdov zákrut, kedy vás krásne podrží a vďaka pohonu všetkých kolies sa extrémne derie zo zákrut von. Dosť vám dovolí, ale netreba to preháňať. Výborne nastavený podvozok, ostatne, ako u každého BMW.

Inteligentný pohon všetkých kolies, xDrive, pracuje pekne a oceníte ho predovšetkým v zime. Počas testu zasiahlo Slovensko silné sneženie a cesta z Vrábel do Bratislavy bola slušný FreeStyle, najmä na úseku diaľnice D1 – od Trnavy po Bratislavu. Cesta bola kompletne pokrytá snehom, občas ľadom, cestári nikde a ja som bol v tom čase veľmi rád, že mám xDrive, ktorý pracuje ukážkovo a dovoľuje ísť razantnejšie, ale v rámci možností a dbania na bezpečnosť. V teréne ho v prípade tohoto modelu nevyužijete, ale na sneh a bezpečnejšie jazdenie vyššími rýchlosťami a pod., je to fajn doplnok. A nezabudnite, že je stále preferovaný zadok, čo zaručuje Fan Factor!

Komfort, technológie a asistenčné systémy

Dobrej povesti nezostávajú dĺžne ani technológie, multimédiá a komfortné prvky. Musím poznamenať, že BMW používa v úplne novej trojke (ešte nie je k dispozícii) modernejšie technológie a nový informačný systém, ale ani v tomto prípade sa netreba báť nedostatku. Ako to už býva, základom komfortu je 2-zónová automatická klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, nezávislá klimatizácia s nastavením oneskoreného spustenia, komfortný prístup + štartovanie, multifunkčný volant a nepochybne aj ambientné podsvietenie, vrátane podsvietenia B-stĺpikov.

Stredobodom informačno-multimediálneho systému je 8,8“ dotykový displej, ktorému sekunduje digitálny prístrojový panel s možnosťou zmeny zobrazenia podľa režimu jazdy. Do tretice je to veľký projekčný HeadUp displej pred vodičom, ktorý poskytuje všetky potrebné údaje o jazde, navigácii, multimédiách a pod. Systém, ako celok, sa označuje iDrive– je zrozumiteľný, rýchly a intuitívne sa ovláda. Ovládacím prvkom tohoto systému môže byť dotyková obrazovka alebo kruhový ovládač s dotykovou plochou na vrchu. V BMW využívam iba tento skvelý kruhový ovládač, displej mám vždy čistý.

K iDrive patrí aj Connected Drive, teda rôzne služby, vrátane predpovede počasia, správ, BMW asistencie a pod. To všetko funguje nezávisle na pripojenom smartfóne. Ten so systémom spárujete prostredníctvom Bluetooth. Nechýbajú ani 2 USB-A vstupy, 12V zásuvka, CD mechanika s meničom a bezdrôtové nabíjanie telefónu v lakťovej opierke (iba pre menšie modely do 6,5“ – v závislosti od výrobcu). K dispozícii je aj pokročilí navigačný systém s 3D vykresľovaním budov v mestách, výbornou funkčnosťou a jednoduchým ovládaním. Aj tak mi tu však chýba podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. Celok dopĺňa „no name“ HiFi systém, ktorý poskytuje dostatok audio zábavy.

BMW nie je iba o komforte a prestíži, ale aj o bezpečnosti, ktorú ponúka. Bezpečnosť mechanickú, ale aj tú inteligentnú, teda rôzne asistenčné systémy, ktoré nechýbajú ani tomuto modelu. Začnem adaptívnym tempomatom s funkciou jazdy v dopravnej zápche, ktorý pracuje veľmi dobre. Dopĺňa ho sledovanie jazdných pruhov s aktívnym vedením v jazdnom pruhu, čo funguje, ale nie je to to najlepšie. Samozrejmosťou je sledovanie diania pred vozidlom s aktívnym brzdením v prípade núdze, sledovanie chodcov a mŕtvych uhlov. Prítomný je aj asistent rozjazdu do kopca, sledovanie pozornosti vodiča a viacúrovňový parkovací systém. Ten je kombináciou zadnej kamery, dvoch bočných kamier v predných blatníkoch a viacerých PDC senzorov.

Kamery vytvárajú softvérovo skladaný obraz okolo auta, okrem prednej časti, vďaka čomu je parkovanie naozaj jednoduché. Nechýba však ani automatické parkovanie. Napokon je k dispozícii aj sledovanie dopravných značiek – rýchlostné obmedzenia, pričom v zahraničí je aktívne aj sledovanie značiek prednosti v jazde. V rakúsku to fungovalo, na Slovensku nie. A čo chýba? Pokročilá aplikácia, ktorá síce existuje, ale na Slovensku nie je stále dostupná. Vyskúšať sa dá iba tá základná, ktorá informuje o nájazde KM a stave palivovej nádrže.

Základná technická špecifikácia: BMW 330i GT Luxury Line

  • Motor: 1997 cm3 / 4-valec / TwinTurbo
  • Prevodovka: športová 8-stupňová automatická + radenie pod volantom
  • Výkon: 185 kW (252 ps) – 5200 – 6500 rpm / 350 Nm – 1450 – 4800 rpm
  • Poháňaná náprava: inteligentný pohon oboch náprav – xDrive
  • Rozmery: dĺžka – 4824 mm / šírka – 2047 mm / výška – 1508  mm / rázvor – 2920 mm / svetlá výška – 165 mm / polomer otáčania – 11,8 m
  • Pohotovostná hmotnosť: 1685 kg
  • Objem batožinového priestoru: 520 / 1600 Litrov
  • Objem palivovej nádrže:60 Litrov
  • Maximálna rýchlosť: 250 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 6,2 sekundy

Hodnotenie TOUCHIT 

BMW 3 GT je výborne spracované auto – od motora, cez podvozok, až po interiér. No bodaj by nie, za bez mála 70 000 eur sa to dá očakávať. Cena je pritom jediný fakt, ktorý ma pri tomto modely trošku zarazil. Takto vysoká suma sa mi k trojke celkom nehodí, aj keď ide o do detailu prepracované auto. Treba však mať na pamäti, že BMW 3 GT dáva skutočný zmysel aj pre rodiny. Je to jediný model z radu 3, ktorý poskytuje dostatočný priestor pre predných, ako aj zadných pasažierov.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko

Cena testovaného modelu: 69 797 Eur

Prečítajte si aj:

MAZDA 6 2,5 Skyactive-G: Superlatív s minimom negatív

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE