Ide o ďalšiu automobilku, ktorá prehodnocuje svoje uponáhľané plány prejsť do roku 2035 výhradne na produkciu čisto elektrických vozidiel.

Ešte pár rokov dozadu sa mnohé automobilky bili do hrude, že budú produkovať iba elektrické automobily, no dnes, keď zisťujú, že reálny záujem o ich EV klesá a do toho všetkého mieša karty na európskom automobilovom trhu aj Čína, chápu, že išlo o uponáhľané vyhlásenia. Ľudia chcú automobily so spaľovacími motormi od tradičných európskych značiek, resp. chcú mať možnosť výberu, čomu sa jednoducho musia automobilky prispôsobiť alebo výrazne oslabne ich trhová pozícia.

BMW
BMW

„Kedysi to bolo považované za nevyhnutné, no dnes odpor voči plne elektrickému mandátu stále rastie.“

Nedávno sa k tejto téme na autosalóne v Paríži vyjadril aj generálny riaditeľ BMW, Oliver Zipse, ktorý vyzval na ukončenie zákazu spaľovacích motorov v EÚ z roku 2035. Ako hlavné dôvody uvádza „pesimizmus“ v regióne a spoliehanie sa na Čínu, pokiaľ ide o batérie. Okrem iného klesol aj predaj elektrických vozidiel, a to u väčšiny výrobcov automobilov.

Začiatkom roku 2023 Európska únia odhlasovala prísne emisné predpisy, ktoré fakticky zakázali predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi. V tom čase bol vývoj elektrických vozidiel vo výraznom tempe a trendy poukazovali na rastúci dopyt, ale bohužiaľ, trend sa zmenil a BMW je teraz súčasťou rastúcej koalície, ktorá požaduje ukončenie zákazu.

BMW
BMW

Generálny riaditeľ BMW, Oliver Zipse, nedávno na autosalóne v Paríži vyjadril hlboké znepokojenie nad životaschopnosťou výrobcov, ak by zákaz zostal v platnosti. Vyzdvihol pozíciu Číny ako hlavného dodávateľa batérií, čo by si vyžadovalo značnú spoluprácu v čase, keď vzťahy medzi čínskou vládou a západnými krajinami nie sú najlepšie. Predaje elektrických vozidiel sa u väčšiny značiek výrazne znížili po počiatočnej euforickej vlne začiatkom roku 2020.

OliverZipse na parížskom autosalóne podľa agentúry Reuters povedal, že korekcia 100-percentného cieľa BEV na rok 2035 ako súčasť komplexného balíka na zníženie emisií CO2 by tiež umožnila európskym výrobcom OEM menej sa spoliehať na Čínu, pokiaľ ide o batérie. Na udržanie úspešného kurzu je nevyhnutná striktne technologicky agnostická cesta v rámci politiky.

BMW
BMW

Zipse nie je sám vo svojich obavách o čisto elektrickú budúcnosť v roku 2035. Atrament na návrhu Európskej únie z roku 2023 ešte ani nezaschol a nemecká vláda už stála na čele aliancie siedmich krajín, ktoré boli proti tomuto zákazu. Nemecko a EÚ nakoniec našli zhodu a pristúpili na výnimku pre vozidlá ICE používajúce syntetické alebo uhlíkovo neutrálne palivá.

To však nezabránilo tomu, aby opozícia ďalej rástla. V januári 2024 finančný riaditeľ Porsche, Lutz Meschke, povedal, že očakáva, že zákaz bude buď odložený alebo úplne ukončený. BMW a Volkswagen presadzovali vývoj nových spaľovacích motorov, rovnako ako mnohé iné automobilky. V politickej oblasti taliansky minister životného prostredia a energetickej bezpečnosti, Gilberto Pichetto Fratin, nedávno povedal, že zákaz musí byť radikálne zmenený. 

Zaujímavosťou je, že tvrdé pripomienky generálneho riaditeľa BMW prichádzajú v čase, keď sa táto automobilka pripravuje na uvedenie svojich „Neue Klasse“ vozidiel, teda série elektrických áut, ktoré budú znamenať novú generáciu pre BMW.

Zdroj: motor1.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE