BMW i3 je špecifickým typom elektromobilu, ktorý môžeme minimálne z pohľadu dizajnu, vypracovania a konštrukcie označiť za jedinečný.
Dizajn tohto malého e-auta sa vymyká všetkým zaužívaným štandardom a ukazuje, že budúcnosť sa dá z časti pretaviť aj do súčasnosti. Tento model považujeme za jeden z najlepších (malých) elektromobilov súčasnosti.
Základom BMW i3 je karbónový monokok, ktorý je extra pevný a zároveň ľahký – z pohľadu bezpečnosti je to výborné riešenie. V podlahe sú umiestnené batériové články s celkovou kapacitou 120Ah (v prepočte približne 44,2 kWh). Vďaka tomu má i3 nízke ťažisko a slušné jazdné vlastnosti.
Exteriér, ale aj interiér tohto modelu je veľmi špecifický, až futuristický. Z profilu pôsobí ako objekt z vesmíru, ktorý skrášľujú obrovské 20“ disky so zmiešanými pneumatikami a extra dojem zakončujú zaujímavé línie a dvojitý lak karosérie.
Nadčasové, špecifické a zaujímavé auto, ktoré jednoznačne vytŕča z radu.
Za pozornosť stojí aj nevšedne vyhotovené otváranie dverí. Predné sa otvárajú v klasickom smere, ale zadné (menšie dvere) do protismeru – ak chce vystúpiť pasažier z druhého radu, tak musíte otvoriť najprv predné dvere. Pohľad na exteriér ukončíme LED svetlami. Tie zadné sú kryté reálnym sklom a predné LED svetlomety sú inteligentné, pričom vedia tieňovať ostatné autá v premávke – toto im ide veľmi dobre.
Po nahliadnutí do LOFT interiéru ihneď spoznáte, že toto nie je bežné auto. Jeho vyhotovenie je veľmi svojské a plné zaujímavých materiálov, ktoré sú zväčša recyklované a recyklovateľné – použité drevo je originál eukalyptus. Interiér ponúka veľa praktických riešení a hlavne je extra priestranný – vpredu. BMW i3 je relatívne malé auto, ale keď sa posadíte dnu tak zistíte, že je veľmi priestranné a ponúka množstvo odkladacích priestorov – aj vďaka tomu, že tu nie je veľká stredová konzola.
Zadní pasažieri až tak veľa miesta nemajú, ale dvaja dospelí (priemernej postavy) jedinci tu vydržia aj dlhšie cestovanie (BMW i3 je oficiálne 4 mieste auto). Pochvalu si zaslúži nielen precízne vyhotovenie, ale aj sedadlá, ktoré sú dostatočne pohodlné. Tenký profil sedadiel môže naznačovať, že nebudú pohodlné, ale opak je pravdou. Sedenie je veľmi príjemné a optimálnu polohu za volantom sme si našli veľmi rýchlo. Ešte spomenieme batožinový priestor, ktorý má základný objem 260 litrov. Po sklopení zadných operadiel je to až 1100 litrov.
Pohon, dojazd a nabíjanie
Nové BMW i3 vyzerá takmer rovnako ako predchodca, ale zmeny predsa len ponúka. Tou najväčšou inováciou je vyššia kapacita batérie – 42,2 kWh (predchodca mal 33 kWh), čo vo výsledku znamená, že na jedno nabitie prejdete viac kilometrov. Nový model však nemá Range Extender, teda integrovaný benzínový generátor, ktorý v prípade potreby dodá energiu batériám. To je minulosťou – toto auto nemá s benzínom nič spoločné, ak nenabijete baterku, tak postojíte.
BMW i3 má poháňanú iba zadnú nápravu a celkový výkon elektrickej sústavy činí 170 ps / 250 Nm, čo je dostatok na to, aby z miesta na 100 km/h vystrelila za 7,3 sekundy. Max. rýchlosť je obmedzená na 150 km/h (overené – viac nejde). Nástup elektrického výkonu je okamžitý, takže o žiadneho lenivca nejde. V mestskej premávke je toto auto perfektné – má okamžitý nástup výkonu, je vrtké, obratné a výborne sa s ním parkuje. Ak sa k tomu pridá trošku tuhší podvozok, tak máte pocitovo športové auto. Kategoricky to však športové auto nie je a tvrdší podvozok je aspekt, ktorý v tomto prípade viacerým ľuďom nevyhovuje. Nám to však vyhovovalo a dá sa na to rýchlo zvyknúť.
„Vypracovanie interiéru sa nebude každému páčiť, ale je prevažne EKO, čo je dobre.“
To podstatné je však jazda, ktorá je v i3 veľmi príjemná, pričom to nie je výhradne mestské auto. Výrobca udáva max. dojazd 260 km. Túto hodnotu sme nenaplnili, ale 220 km sme na jedno nabitie prešli s prehľadom – väčšina trasy bola diaľnica. Priemerná spotreba bola v tomto prípade okolo 16,4 kWh/100 km a najnižšiu sme dosiahli 15,7 kWh/100km. Tejto spotrebe napomáhal aj jazdný režim EcoPro(+), ktorý vás napomína ak idete rýchlo a optimalizuje nastavenia vozidla. Počas jazdy v meste a po okresných cestách spotreba klesala a dojazd sa navyšoval. Ak budete šikovne hospodáriť a rekuperovať, tak prejdete (mimo diaľnic) aj 300 kilometrov.
V bežnej prevádzke sme najčastejšie používali režim Comfort. BMW i3 má veľmi účinnú rekuperáciu, vďaka čomu môžete premieňať kinetickú energiu na elektrickú a predĺžiť si tak dojazd. Čím viac predvídate, tým viac rekuperujete a zároveň šetríte brzdy. Počas najsilnejšej rekuperácie sa aktivujú aj brzdové svetlá. Vďaka efektívnej jazde, ktorá nebola extra pomalá, sme zvládli trasu Martin – Ružomberok – Nitra na jedno nabite.
Auto sme nabíjali na (50kWh) nabíjačkách ZSEdrive, kde trval základný proces 45 minút (10 až 80%). Posledných 20% sa nabíja kvôli šetreniu batérie pomalšie. V priemere sme nabíjali z 15 na 100% za 1 hodinu 15 minút. Z domácej 230V siete budete nabíjať viac ako 6 hodín, čo je ideálne počas noci (230V/1x32A/7,4kW). Z najbežnejšej 230V siete (1x10A/2,3kW) bude nabíjanie dodávanou nabíjačkou trvať viac ako 18 hodín. V systéme vozidla si môžete nastaviť aj čas aktivácie nabíjania, napr. kvôli nočnému prúdu, čo je výhodou. Toto nastavenie je možné vykonať aj prostredníctvom aplikácie. Ešte dodajme, že nové BMW i3 dokáže prijať maximálny nabíjací prúd na úrovni 49 kW.
Počas testu sme chceli preveriť, či je BMW i3 skutočne všestranné. Podarilo sa a mimo mesta sme strávili najviac času.
Technológie
Tento model je z pohľadu technológií veľmi podobný iným BMW. Vodič má pred sebou malý displej s podstatnými informáciami o vozidle, rýchlosti a asistentoch. V strede palubnej dosky je veľký nedotykový LCD displej s peknou grafikou, ktorý sa ovláda pomocou kruhového ovládača (iDrive) s dotykovou plochou v stredovej konzole. Tento spôsob je rýchly, jednoduchý a intuitívny. Celý systém má označenie Connected Drive. V ponuke sú okrem kompletného prehľadu vozidla a správy energie aj rôzne aplikácie (počasie, správy, dopravné informácie) a hlavne podpora Apple Car Play prostredníctvom Wi-Fi. Takže žiadne káble. V kombinácii s bezdrôtovou Qi nabíjačkou je to veľmi praktické riešenie.
Konektivitu zastupuje Bluetooth a USB-A + USB-C port. O audio zážitok sa stará HiFi zostava Harman/Kardon s výborným výkonom, čo sme si počas testu užívali. Čo sa týka komfortu, tak za najpodstatnejšie považujme bezkľúčové štartovanie a otváranie auta, automatickú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá a miesto pre smartfón s bezdrôtovým Qi nabíjaním. Nenahraditeľné miesto tu majú aj asistenčné systémy, ktorých základom je proaktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, adaptívny tempomat, akustická ochrana chodcov (možnosť vypnúť), asistent pre jazdu v dopravnej zápche a parkovací asistent, vrátane zadnej kamery.
Najviac ceníme asistenta pre jazdu v dopravnej zápche, ktorý funguje veľmi dobre a ak sa často presúvate v čase „dopravnej špičky“, tak ho budete milovať. Funguje iba na diaľničných ťahoch – do 60 km/h. Auto stráži v jazdnom pruhu + brzdí/pohýna sa za vás. Ak postojíte na viac ako cca. 10 sekúnd, tak je potrebné ťuknúť do plynového pedála alebo pohnúť tlačidlom zvýšenia rýchlosti na volante. Ešte raz musíme spomenúť adaptívne LED svetlomety, za ktoré sa oplatí priplatiť – sú výborné.
Základná technická špecifikácia BMW i3 120Ah
- Motor: Elektromotor / 125kW / 250 Nm
- Prevodovka: automatická
- Kapacita batérie: 120 Ah (44,2 kWh)
- Reálny dojazd: Diaľnica – 220 km / Kombi – 260 km
- Poháňaná náprava: zadná
- Rozmery: dĺžka – 4011 mm / šírka – 1775 mm / výška – 1598 mm / rázvor – 2570 mm
- Pohotovostná hmotnosť: 1345 kg
- Objem batožinového priestoru: 260 l / max. 1100 l
- Maximálna rýchlosť: 150 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h: 9 sekúnd
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko
Cena vozidla vrátane opcií: 50 811 Eur
Prečítajte si aj: