Cieľová rovinka na ceste do Siene slávy športových automobilov značky BMW: šesť rokov od príchodu na trh sa končí životný cyklus modelu BMW i8. Keď sa skončí výroba modelov BMW i8 Coupé (kombinovaná spotreba paliva: 1,8 l/100 km; kombinovaná spotreba energie: 14,0 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 42 g/km) a BMW i8 Roadster (kombinovaná spotreba paliva: 2,0 l/100 km; kombinovaná spotreba energie: 14,5 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 46 g/km), majú obidve vozidlá zabezpečené miesto medzi významnými míľnikmi spoločnosti. Model BMW i8 odštartoval svoj celosvetový úspešný príbeh ako výnimočná symbióza futuristického dizajnu a prevratnej technológie.
Prvé plug-in hybridné vozidlo spoločnosti BMW Group vydláždilo cestu radosti z jazdy, ktorá bola rovnako dynamická ako trvalo udržateľná a zároveň sa stalo zosobnením fascinácie z jazdy s elektrifikovaným pohonom. Taktiež položilo základ aktuálnej širokej palete plug-in hybridných vozidiel spoločnosti BMW Group. BMW i8 sa zároveň stalo najúspešnejším športovým vozidlom s elektrifikovaným pohonom na svete. S viac ako 20 000 predanými kusmi od roku 2014 dosiahlo lepšie predajné výsledky než všetci ostatní konkurenti v segmente.
Už štúdia BMW Vision EfficientDynamics predstavovala príťažlivý pohľad na budúcnosť individuálnej mobility. Vozidlo predstavené v roku 2009 na medzinárodnom autosalóne IAA vo Frankfurte sľubovalo spojenie radosti z jazdy typickej pre značku BMW a inšpirujúci dizajn s prevratnou trvalo udržateľnou konštrukciou. Koncept 2+2-sedadlového športového vozidla s vyklápacími dverami, moderná interpretácia dizajnového jazyka značky BMW, plug-in hybridný pohon, ktorý roztáčal všetky štyri kolesá a zameranie na estetiku a úspornú jazdu, zaznamenalo nebývalú odozvu. Oznámenie, že ústredné prvky dizajnu a technológie sa prenesú aj do sériového vozidla novej značky BMW i a spoločnosť BMW Group tak odštartuje novú éru radosti z jazdy, vyvolalo nadšené reakcie.
Začiatok dôslednej elektrifikačnej stratégie
Sériová verzia vozidla BMW i8 sa spolu s modelom BMW i3 prvý raz predstavili vo svetovej premiére na autosalóne IAA vo Frankfurte v roku 2013. Dvojitý debut znamenal začiatok budovania komplexnej elektrifikačnej stratégie. S ňou spoločnosť BMW Group veľmi skoro a dôsledne nastavila svoj modelový program smerom k trvalo udržateľnej radosti z jazdy. Dnes patrí spoločnosť medzi svetových lídrov v oblasti dodávania vozidiel s elektrifikovaným pohonom. Okrem čisto elektrických modelov BMW i3 (kombinovaná spotreba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 13,1 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km), BMW i3s (kombinovaná spotreba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 14,6 — 14,0 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km) a MINI Cooper SE (kombinovaná spotreba paliva: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 16,8 — 14,8 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km) sa v ponuke nachádza aj viacero plug-in hybridných modelov vo všetkých podstatných segmentoch od kompaktnej a strednej triedy, cez modely BMW X až po športové vozidlá a luxusné sedany. Spoločnosť BMW Group plánuje do roku 2023 rozšíriť ponuku na 25 elektrifikovaných modelov, pričom viac ako polovica z nich bude jazdiť čisto na elektrický pohon.
Ako priekopník a vlajková loď radosti z jazdy s plug-in hybridnou technológiou bol model BMW i8 hneď od začiatku ideálnym vozidlom na splnenie tejto náročnej úlohy. A neplatí to iba pre rolu bezpečnostného vozidla Safety Car v pretekoch majstrovstiev sveta FIA Formula E, ktorú zastáva od roku 2014. BMW i8 je prvé športové vozidlo na svete, ktoré už od počiatočných návrhov vznikalo s trvalo udržateľným zámerom. Špeciálna konštrukcia a plug-in hybridný systém pohonu modelov BMW i vytvorili zaujímavé nové smery v automobilovom priemysle. Spojenie štruktúry pre pasažierov z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP) s hliníkovým podvozkom bolo rovnako prevratné ako inteligentne ovládané prepojenie medzi spaľovacím motorom a elektromotorom. Koncept 2+2-sedadlového vozidla, aerodynamicky vyladený dizajn, inteligentná odľahčená konštrukcia a inovatívny pohon vznikli tak, aby odstránili protiklady medzi dynamikou a účinnosťou, ktoré musia neustále riešiť konštruktéri konvenčných automobilov. Výsledkom tohto inovatívneho prístupu sú jazdné výkony modelu BMW i8 porovnateľné so špičkovými športovými automobilmi, pričom priemerná spotreba paliva dosahuje úroveň malého automobilu.
Ovládanie plug-in hybridného systému bolo navrhnuté pre dynamický nárast výkonu a pre čo najúčinnejšiu súhru oboch motorov. Spaľovací motor s technológiou BMW TwinPower Turbo prenáša výkon na zadné kolesá. Elektrický motor poháňa predné kolesá. Výsledkom je špeciálny hybridný pohon všetkých kolies s mimoriadne pozitívnym vplyvom na trakciu, ovládateľnosť a na stabilitu jazdy. Spolu so spontánnym nárastom výkonu elektrického motora s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm dostupným hneď od voľnobehu znamená, že športový charakter modelu BMW i8 sa spája aj s čisto elektrickým pohonom a teda aj s jazdou bez lokálnych emisií. Čisto na elektrickú energiu dokáže vozidlo jazdiť až do rýchlosti 120 km/h. Spoločný krútiaci moment oboch motorov rozpúta očarujúce jazdné vlastnosti na úrovni vysoko výkonných športových vozidiel.
Jazdné vlastnosti a účinnosť sa podarilo dosiahnuť aj pomocou konštrukcie LifeDrive typickej pre BMW i. Konštrukčné postupy pri vývoji a výrobe modelu BMW i8 sa od začiatku úplne podriadili potrebám plug-in hybridného pohonu. Štruktúra karosérie a pohonu boli vyvinuté ako spoločné prvky, čo pomohlo modelu BMW i8 dosiahnuť autentický charakter priekopníckeho športového vozidla. Priestor pre posádku (životný modul) vyrobený z plastov zosilnených uhlíkovými vláknami (CFRP) a pohonný modul vyrobený z hliníka, ktorý spolu s motorom, výkonovou elektronikou a podvozkom spájal aj konštrukčné a pevnostné úlohy v prípade nárazu, prispel k pohotovostnej hmotnosti menej ako 1 500 kg a zároveň aj k rovnomernému rozloženiu zaťaženia na nápravy v pomere 50 : 50. A keďže vysokonapäťová batéria má svoje miesto dole v strede vozidla, znamená to aj veľmi nízke umiestnenie ťažiska.
Líder v inováciách, ktorý presahuje technológiu pohonu BMW eDrive
Hneď od začiatku bolo jasné, že priekopnícke postavenie modelu BMW i8 výraze presahovalo úlohu predstavenia technológie pohonu BMW eDrive v ikonickom športovom vozidle. Široké použitie karbónu v štruktúre karosérie a jasne viditeľné opatrenia na zníženie odporu vzduchu stanovili nové štandardy v oblastiach inteligentných odľahčených konštrukcií a aerodynamiky. Spolu s modelom BMW i3 dláždilo plug-in hybridné športové vozidlo cestu pre inovatívnu výrobnú technológiu, ktorá zaručila spoločnosti BMW Group priekopnícke postavenie vo využívaní priemyselnej výroby karbónu pre sériovo vyrábané automobily. Skúsenosti, ktoré značka BMW i získala s týmto technologicky vysoko vyspelým materiálom, zabezpečili spoločnosti BMW Group v automobilovom priemysle výnimočný technologický náskok, ktorý sa následne naďalej využíva napríklad aj pri vývoji karbónových prvkov pre ostatné modely značky BMW.
Progresívny charakter modelu BMW i8 bol zjavný už pri prvom pohľade na jeho expresívny a zároveň prísne aerodynamicky spracovaný dizajn exteriéru. Proporcie dynamického športového vozidla a krídlové dvere, ktoré sa vyklápali smerom nahor, dokážu pritiahnuť pozornosť ešte aj dnes. Nízka a plochá predná časť, takmer úplne plné obličky BMW, špeciálne vzduchové kanáliky v prednom nárazníku, kompletne zakrytý podvozok, tvarované prahy, línie bokov známe ako Stream Flow a otvory na prúdenie vzduchu medzi zadnými svetlami či rám strechy, to všetko prispievalo k tomu, aby vzduch obtekal vozidlo presne určeným spôsobom. Výsledkom je nízky koeficient aerodynamického odporu cd 0,26, ale aj mimoriadne výhodná aerodynamická účinnosť. Ideálny pomer medzi odporom vzduchu a vztlakom potrebným pre dynamické jazdné vlastnosti a bezpečnosť sa podarilo dosiahnuť aj bez potreby pridávania dodatočných spojlerov.
Výber materiálov interiéru a spôsobu výroby modelu BMW i8 sa vo veľkej miere zameriaval na trvalo udržateľné možnosti. Koža použitá na čalúnenie sedadiel a palubnej dosky bola lúhovaná vo výťažku z olivových listov. Napríklad, okrem iných materiálov, základná surovina na textilné poťahy je polyesterový granulát, ktorý pochádza z recyklovaných PET plastov ako sú fľaše.
Celkový trvalo udržateľný prístup, ktorým sa vyznačujú všetky vozidlá značky BMW i, siaha od vývoja a návrhov cez výrobu, používanie až po recykláciu a zahŕňa tak celý výrobný a životný cyklus. Okrem vysokého podielu opätovne použitých plastov pochádza väčšina hliníka použitého v modeli BMW i8 z recyklácie alebo je vyrobená pomocou obnoviteľnej energie. Navyše aj elektrická energia potrebná na výrobu modelov BMW i8 Coupé aj BMW i8 Roadster v závode BMW v Lipsku pochádza zo štyroch veterných turbín, ktoré sa nachádzajú na pozemku závodu. Elektrickú energiu nevyhnutnú na výrobu uhlíkových vlákien v Moses Lake v americkom štáte Washington v plnom rozsahu dodáva vodná elektráreň.
V čase príchodu na trh bol model BMW i8 prvým sériovo vyrábaným vozidlom na svete vybaveným inovatívnymi laserovými svetlometmi. Po svetovej premiére vozidla BMW i8 sa laserové svetlomety značky BMW dostali aj do ostatných modelových radov. Najprv do luxusných sedanov BMW radu 7 a následne do mnohých ostatných modelových radov. Laserové svetlomety BMW poskytujú mimoriadne intenzívny svetelný lúč a najmä v režime diaľkových svetiel dokážu veľmi dobre osvetliť vozovku aj jej okolie. Zároveň sa výrazne znižuje spotreba energie a to aj oproti inak už dostatočne úsporným LED svetlometom.
Priekopník všetkých plug-in hybridných modelov spoločnosti BMW Group v oblasti technológie pohonu priniesol aj úplne novú generáciu spaľovacích motorov. Nový 3-valcový benzínový motor s technológiou BMW TwinPower Turbo sa prvý raz predstavil práve v modeli BMW i8. Motor s objemom 1,5 litra sa vyznačoval kompaktnými rozmermi a mimoriadne vysokým výkonom. S litrovým výkonom na úrovni 113 kW (154 k) to znamenalo nový rekord pre sériové modely automobilky BMW.
BMW i8 Roadster: Čerstvé impulzy pre viac trvalo udržateľnej radosti z jazdy
Svetová premiéra modelu BMW i8 Roadster na jeseň roku 2017 priniesla trvalo udržateľnej radosti z jazdy úplne nový impulz. Otvorené dvojsedadlové vozidlo ponúklo možnosť zažiť fascináciu vizionárskym športovým automobilom s otvorenou strechou — neuveriteľný zážitok v čisto elektrickom jazdnom režime.
So svetovou premiérou modelu BMW i8 Roadster sa zvýšil výkon plug-in hybridného pohonu a to aj v karosárskej verzii BMW i8 Roadster. Kapacita vysokonapäťovej batérie vzrástla z 20 na 34 Ah a množstvo uskladnenej energie na 11,6 kWh. Upravená technológia článkov batérie umožnila nárast výkonu elektrického motora o 9 kW (12 k) na 105 kW (143 k). V spojení so spaľovacím motorom to znamenalo nárast výkonu na 275 kW (374 k). Vďaka tomu dokázalo BMW i8 Coupé zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy, model BMW i8 Roadster na to potreboval 4,6 sekundy. Oba modely dosiahli maximálnu rýchlosť 250 km/h. BMW i8 Coupé došlo na elektrický pohon do vzdialenosti 55 km, BMW i8 Roadster dosahovalo dojazd 53 kilometrov.
Pri výrobe konštrukcie plátennej strechy modelu roadster sa dostali k slovu inovatívne procesy. Prvý raz boli hliníkové dielce pripájajúce mechanizmus plátennej strechy ku karosérii vyrobené pomocou nového druhu 3D tlače. Tento výrobný proces hliníkových komponentov, ktorý predstavoval v automobilovom sektore úplnú novinku, umožnil výrobu takých tvarov vzpier, ktorá by nebola tradičnými metódami možná. Znamenalo to optimálny pomer medzi tuhosťou a hmotnosťou. Vďaka skúsenostiam získaným značkou BMW i sa tento výrobný proces používa na väčší počet súčiastok v rôznych modelových radoch.
Naozajstný víťaz hneď od začiatku: Mnoho ocenení za koncept, dizajn, technológiu, trvalú udržateľnosť a radosť z jazdy
Bez ohľadu na to či išlo o pritiahnutie pozornosti a pohľadov na cestách alebo o sériu víťazstiev na základe hodnotenia odbornej poroty či čitateľských ankiet: BMW i8 opätovne a neustále dokázalo oslovovať priaznivcov športových automobilov aj odbornú verejnosť. Plug-in hybridný pohon získal v rokoch 2015 až 2019 päťkrát v rade prestížne ocenenie Motor roka. Koncept vozidla a technológie modelu BMW i8 priniesli ocenenia ako Auto Trophy a Green Mobility Trophy od automobilového časopisu Auto Zeitung, časopis auto motor und sport vozidlu udelil cenu International Paul Pietsch Award a magazín Chip ho vyznamenal ocenením Car Connectivity Award. Anketa All-Wheel Drive Car of the Year priniesla víťazstvo v kategórii World Green Car. Britský časopis Top Gear ako aj britská porota auta roka udelili modelu BMW i8 titul Auto roka. Časopisy Auto Test a Ökotrend udelili vozidlu víťazstvo a ocenenie Auto Test winner in green. Charizmu automobilu a kvalitu jeho dizajnu potvrdili aj tituly, ktoré získal v anketách iFDesign a red dot.
Vytváranie definície luxusu a exkluzivity
S progresívnym a exkluzívnym charakterom sú modely BMW i8 Coupé a BMW i8 Roadster neodmysliteľnou súčasťou aktuálnych aktivít značky BMW v luxusnom segmente. Rovnako ako luxusné sedany BMW radu 7, vozidlá z kategórie Sports Activity Vehicle BMW X7 a športové modely BMW radu 8 poskytujú výnimočný zážitok z mobility. Navyše charakter Next Premium oboch plug-in hybridných vozidiel sa odrazil aj v programe BMW i Pure Impulse Experience, ktorý vznikol iba pre modely BMW i8. Celosvetovo výnimočný program pre intenzívnejšiu komunikáciu so zákazníkmi poskytuje majiteľom modelov BMW i8 exkluzívny prístup k vizionárskym osobnostiam ako aj neopakovateľné kultúrne a cestovateľské zážitky.
Špeciálny nádych individuality dodali modelom BMW i8 aj exkluzívne limitované série. Vynímali sa dizajnovými prvkami, ktoré podčiarkovali ich hodnotu medzi vyhľadávanými vozidlami. Začiatkom roka 2016 sa predstavil model BMW i8 Protonic Red Edition. O rok neskôr nasledovali limitované edície modelov BMW i8 Protonic Frozen Black Edition a BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition, ktorá so 100 celosvetovo vyrobenými kusmi zostala najexkluzívnejším výtvorom.
Najpredávanejšie plug-in hybridné športové vozidlo a zároveň už aj míľnik v histórii spoločnosti BMW Group
V závode v Lipsku momentálne vzniká 200 kusov vozidiel limitovanej edície BMW i8 Ultimate Sophisto Edition. Jeden z týchto modelov zišiel z linky už v decembri 2019 ako 20 000. kus tohto plug-in hybridného modelu. S takýmto množstvom sa modelu BMW i8 podarilo výrazne prekonať niektoré legendárne športové automobily značky BMW. Medzi pokorenými míľnikmi v histórii športových vozidiel sa nachádza napríklad aj BMW M1, z ktorého sa vyrobilo iba 399 kusov s povolením pre prevádzku na verejných komunikáciách. Za BMW i8 skončilo aj legendárne BMW Z8 roadster, ktoré vzniklo v počte 5 000 kusov.
Medzi športovými automobilmi s elektrifikovaným pohonom si BMW i8 roky udržiavalo trhový podiel na úrovni 50 percent. Toto výnimočné vozidlo si dokáže udržiavať svoju vedúcu pozíciu až do polovice apríla 2020. Potom predajne úspešný automobil s plug-in hybridným pohonom konečne naplno dosiahne označenie, ktoré mu čitatelia časopisu Auto Bild Klassik prisúdili už pár mesiacov po začiatku predaja. Už v roku 2014 ho totiž označili za budúcu klasiku.