Presne taká je aktuálna X5 s plug-in-hybridným pohonným ústrojenstvom. Avšak, aj napriek jej talentu trpí chybou, na ktorú mohli páni inžinieri myslieť.
Na rovinu, SUV za viac ako 107 000 eur musí byť dobré, či? Myslím, že áno a X5 dobrá je, pričom ide o skutočný automobilový multi talent, lebo tento model sa dokáže zhostiť rôznych úloh – je reprezentatívny, maximálne bezpečný, priestranný pre rodinu, odhodlaný v teréne a dokonca sa z neho dá spraviť dočasný „campervan“. Tak poďme postupne. Ešte v úvode vysvetlím, že nadpisom som nechcel uraziť nikoho ambície, no na rovinu treba povedať, že auto v tejto hodnote je pre prevažnú väčšinu obyvateľov SR nedosiahnuteľné. Avšak, viete ako sa hovorí, nič nie je nemožné, takže „never give up“!
Z pohľadu dizajnu nemám veľa námietok, ani zbytočných slov, vlastne by som nemusel písať vôbec nič, lebo aktuálna X5 skrášľuje nedokonalé slovenské cesty už nejaký ten piatok. Je mohutná, výrazná, má dynamický postoj a tradičnú svetelnú techniku, ktorá je na cestách rozpoznateľná ako Fiat Multipla. Poznám však aj iné pohľady, no oko automobilového nadšenca si X5 nepomýli ani s X3, ani s X7. Vyhotovenie exteriéru a postoj radia X5 medzi alfa samcov na našich cestách, ktorý pôsobia neohrozeným dojmom.
Ešte sa vrátim k tej svetelnej technike, ktorá sa spolieha predovšetkým na LEDky, no najpodstatnejšie súčasti, teda stretávacie a diaľkové svetlá prevzala laserová technológia, s ktorou, ako môj kamarát, za ktorým som išiel povedal, röntgenujete okolie a často svietite aj za autá pred vami, lebo tieňovanie objektov tu reálne funguje a nemám k nemu výhrady. Teda až na to, že senzory by si mohli všímať aj odrazy od dopravných značiek, ktoré sú často nepríjemné. Ku komplexnosti dizajnu prispievajú aj krásne 21“ disky, na ktorých boli obuté pneu Pirelli s rozmerom 275/40/R21. Slušné koláčiky, čo poviete?
Z exteriéru hupneme už tradične do interiéru, ktorý vás neohúri 65 displejmi ako nemenovaná konkurencia z Ingolstadtu :), ale relatívne známym dizajnom, ktorý je funkčný a hlavne to vypracovanie je špičkové po každej stránke. Veľké a pohodlné kožené sedadlá sú v elektrike s pamäťovou funkciou, majú automaticky alebo manuálne dofukované bočné vedenie, čiže v režime Sport sa jednoznačne nebudete túliť na prísediacu gazdinú, lebo vás krásne podržia nie mieste, no na dlhých cestách vám ponúknu max. komfort bez bolestí. Ruky sa potešia skvelému volantu v koži, ktorý má hrubší veniec. Ovládanie na volante je výborné, akurát tlačidlá hlasitosti médií by mohli byť na opačnej strane, lebo 2+2 sú 4 a nie 9.
Pred vodičom je obrovský digitálny prístrojový panel, ktorý má krásnu grafiku no žalostne málo možností konfigurácie – v tomto má vyššie uvedená konkurencia navrch. Niekomu to však vyhovuje, lebo pozerať sa treba na cestu, nie na displeje. K samotnému palubnému počítaču nemám žiadne výhrady, to je klasika, kde nájdem a nastavím všetko potrebné za pomoci volantu. Samozrejmosťou je aj obrovský a prehľadný Head-up displej, ktorý produkuje množstvo informácií, takže nemusíte zbytočne uhýbať pohľadom z cesty.
Výhľad z auta je slušný, no nie najlepší, ale o tom by nám viac porozprávali slečny v nákupných centrách alebo mamičky voziace detičky do školy, pričom sa s ľahkosťou prerastenej korytnačky snažia zaparkovať a vyparkovať tento nemecký remorkér. Páni, vašim polovičkám treba pripomenúť, že takáto X5 má aj prepracovaný parkovací asistent a s automatickým parkovaním, ktoré by bolo často rýchlejšie ako tie nežné manévre. A to stále nie je všetko, lebo BMW ponúka aj ultimátny 360° kamerový systém, vďaka čomu máte prehľad o celom okolí auta, pričom si pohľady viete ľahko meniť (slúži na to tlačidlo v stredovej konzole).
K vyššie uvedeným displejom treba pripočítať ďalšiu obrovskú zobrazovaciu plochu v strede palubovky, ktorá je centrom všetkých informácií a multimédií. V tejto sekcii BMW už roky dominuje, lebo prehľadnosť a ovládateľnosť tohoto systému je na vysokej úrovni. Displej je síce dotykový, ale vďaka gestám a ovládačom v stredovej konzole zostáva vždy čistý – dotyky si nechajte na inú príležitosť. Informačno-multimediálny systém ponúka všetky vymoženosti doby, akými sú napr. neustále pripojenie na internet, aplikácia správy, počasie, online dopravné informácie, prijímanie servisných správ atď., vrátane možnosti automatického volania na 112 v prípade nehody/potreby.
Samozrejmosťou je aj natívna navigácia, no ešte viac ma teší podpora aplikácie Apple CarPlay – bezdrôtovo, super! Ak máte záujem, tak je v ponuke aj možnosť prepojiť auto s mobilnou aplikáciu (BMW Connected), vďaka čomu získate veľmi podrobný prehľad o aute odkiaľkoľvek – viete kde je, či ste zavreli okná, aký je dojazd, môžete ho otvoriť/zatvoriť a po novom aj naštartovať alebo dať prístup k autu inej osobe. Aktualizáciami pribúdajú stále nové možnosti. Priamo v systéme auta môžete mať aj prehľad o stretnutiach z kalendára a pod. Odporúčam využívať.
Áno, palubná doska je z prevažnej časti natočená na šoféra, ktorý má všetko pod palcom, lebo keď vlastníte takéto auto, tak musíte mať aj veľa iných vecí pod palcom, čo so sebou úzko súvisí. Stredová konzola obsahuje všetky potrebné tlačidlá na rýchle nastavenie vozidla, vrátene voliča automatickej prevodovky. Panel automatickej 4-zónovej klimatizácie je kompaktný, prehľadný a jednoducho ovládateľný, čo je veľkým plusom. Toto je základ, ktorý by mal byť v každom aute pekný, funkčný a jednoduchý! Vyhrievané + klimatizované držiaky na nápoje, podložku s bezdrôtovým nabíjaním a komplexné ambientné podsvietenie asi spomínať netreba, či?
Je jasné, že pasívna bezpečnosť tejto krabice je na veľmi vysokej úrovni, na pripomenúť musím aj celú armádu asistenčných systémov, ktoré sa starajú o pohodlie a bezpečnosť celej posádky, ale aj o bezpečnosť ľudí, cyklistov a áut, s ktorými by mohla prísť X5 do nechceného konfliktu. Základom je komplexné sledovanie okolia vozidla s proaktívnym brzdením v prípade núdze, systém sledovania dopravných značiek, monitorovanie mŕtvych uhlov, monitorovanie pohybujúcich sa „predmetov“ počas cúvania, parkovací asistent, špičkový adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov, aktívne a presné vedenie vozidla v pruhoch, vedenie vozidla v dopravnej zápche, sledovanie pozornosti vodiča, asistent zjazdu z kopca a pod.
Proste všetko, čo si dokážete predstaviť a aj tak to väčšina šoférov vypína, no nie je to škoda? Je, ale BMW má pochvalu zato, že prístup ku všetkým asistentom máte prostredníctvom jedného tlačidla pod displejom. Takto ich môžete rýchlo vypnúť, zapnúť, nastaviť, pričom nemusíte nič hľadať v menu.
Takže, palubovka v koži, sedadlá tiež, o veľkorysom priestore asi písať netreba, Harman/Kardon hrá na plné gule, takže sa môžeme spokojne presunúť do druhého radu, v ktorom taktiež nebude nikto trpieť. Aj tí vzadu majú 2 zóny klimatizácie, vyhrievané sedadlá a dostatok priestoru na nohy i hlavu.
S mojou výškou (2 metre) si dokážem celkom v pohode sadnúť sám za seba, takže bežné postavy tu majú pľacu koľko sa im ráči. Toto by určite ocenil aj Boris, veď viete ktorý. Okrem toho majú zadní pasažieri k dispozícii USB-C porty v operadlách predných sedačiek, kde sa dá okrem toho pripnúť aj originálny držiak na tablet alebo smartfón.
Chýbať nesmie ani lakťová opierka a polohovacie operadlá, ktoré sú veľkou výhodou – ak máte deti a veľa cestujete, tak viete o čom píšem. Operadlá sú delené v ideálnom pomere 40:20:40, čím sa dostávame do priestranného batožinového priestoru, ktorý má v základe 500 litrov a po sklopení operadiel je to až 1720 litrov.
Po ich sklopení vznikne takmer rovina, kde sa dá pohodlne aj vyspať – ale veď keď máš X5, tak nebudeš spať v aute, nie? Ale budem, lebo nie len ja mám rád tento typ cestovania a objavovania krajín/miest, ale aj majetnejší ľudia, ktorí tento model vlastnia. Ja som bol s X5 na tripe napr. aj v ČR, AT a pod., kde sme s dcérou prespali v aute.
Do kufra sa s prehľadom zmestí matrac z postele (200 x 90 cm), pričom vám zostáva priestor na batožinu a „XY“ ďalších vecí. Odporúčam, neškatuľkujte sa! No, to som už trošku odskočil… Kufor je veľký, má dvojité dno, ktoré drží piest (sú to hlavičky v tom BMW) a dáte sem napr. nabíjacie káble a aj iné väčšie predmety. Nechýba ani krycia roleta, rôzne háčiky, sieťky a 12V zásuvka. Veko kufra sa otvára elektronicky a ako je u X5 zvykom, tak v základe sa otvára vrchná ¾ a keď to je potrebné, tak aj spodok. Všetko automatika a rýchla. Nastaviť si môžete aj výšku zdvihu – ak máte nízku garáž.
A keďže som spomenul nabíjacie káble, tak sa pozrime na to, čo stojí za označením 45e a ako to celé funguje. X5 s označením 45e nie je 4,5 litrový energický 8 valec, ale veľmi dynamický dvakrát preplňovaný benzínový 6-valec (3-liter: 210 kW / 450 Nm), ktorému to ale nestačí, a tak mu pomáha aj elektromotor (83 kW / 265 Nm), ktorý je dopovaný batériou s nadpriemernou kapacitou 21,6 kW (bez obmedzenia priestoru v aute). Celá táto sústava produkuje výkon 290 kW (394 ps) a max. krútiaci moment 600 Nm (0-100 km/h: 5,6 sekundy / max. rýchlosť: 235 km/h).
Cením, že aj napriek elektrifikácii má X5 stále dostatočne veľkú palivovú nádrž s objemom 69 litrov. Túto pohonnú sústavu má pod palcom skvelá 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá elektronicky prerozdeľuje výkon medzi všetky 4 kolesá – xDrive. Výkon sústavy je dostatočný na to, aby viac ako 2,4 tonový kolos s troškou preháňania „lietal“ a na absenciu výkonu už teraz zabudnite, a to aj v prípade, keď budete jazdiť s vybitou batériou.
Citeľná a precízne dávkovaná dynamika v spojení s perfektným vzduchovým podvozkom vytvára radosť za jazdy. Áno, obligátna fráza z reklám, no toto nie základná X1, ale X5 s výkonom takmer 400 koní! A to sa stále môžete hrať, že to myslíte s ekológiou vážne, dať si sójový burger s vegánskou sódou a po meste sa pohybovať v absolútnej tichosti na elektrike. A že to funguje, vážení! Nadštandardná kapacita batérie vám umožní prejsť na čistú elektriku, ideálne v meste, takmer 65 kilometrov, pričom v tomto režime viete ísť viac ako 100 km rýchlosťou. V priemere som na čistú elektriku bez extra obmedzení prešiel okolo 46 kilometrov, čo je na tento kolos výborná hodnota. Ak dochádzate do a z práce v takomto rádiuse, tak budete jazdiť veľmi výhodne.
Áno, toto auto treba aj nabíjať, teda ak chcete šetriť a byť ohľaduplní ku Gréte, prepáčte, k našej planéte. A pomaly sa dostávame k stene, do ktorej v BMW pomyselne narazili. Ideálne je nabíjať doma z 230V siete, trvá to približne 9 až 11 hodín, podľa okolností, pričom vás to vijde veľmi lacno. Rovnako dobré je, ak sa môžete napojiť v práci na nejaký zdroj energie. Problém nastáva vtedy, ak chcete batériu nabiť rýchlo. Veď zbehnem na rýchlonabíjačku a hotovo, nie? No nie!
Teda zbehnúť tam môžete, ale v rýchlosti nabíjania vás predbehne akákoľvek konkurencia s polovičnou cenou. X5 45e (rovnako ako nová sedmička) sa totiž nevie nabíjať rýchlo na žiadnej nabíjačke, čo je podstatný mínus. Inžinieri to možno mysleli dobre, že nabíjať treba zväčša doma, ale i tak by z nich neubudlo, ak by mala X5 možnosť rýchleho nabitia na nabíjačke k tomu určenej (Aktuálne to znamená 6 až 7 hodín nabíjania, čo je hrôza – ak máte doma wallbox, tak to bude optimálne riešenie).
Toto je mínus, inak nemám k tomuto systému výhrady. Funguje veľmi efektívne, k dispozícii máte viacero režimov jazdy, ktoré určujú ako bude pracovať spaľovací + elektro motor a chýbať nesmie ani režim Sport, ktorý vám poskytne všetkú energiu a jazda sa tak razom stane extra výživnou a zábavnou. Samozrejmosťou je aj systém rekuperácie energie, ktorá sa vracia späť do batérie, vďaka čomu si viete predĺžiť dojazd aj o niekoľko kilometrov – záleží iba na tom, ako budete jazdiť, predvídať a využívať túto možnosť (ps: najviac energie sa vracia v režime Sport, tak smelo do toho).
A čo spotreba? Ak budete jazdiť prevažne na elektriku, tak to vašu peňaženku poteší. Pohybuje sa to od 0 do 5 litrov pri pravidelnom nabíjaní a jazdách do cca 100 km. Ak budete nabíjať veľmi zriedka, ale jazdiť normálnym spôsobom, tak sa budete pohybovať v okolí 9,7l/100km. Aj keď nenabíjate, tak stále máte k dispozícii nejakú časť z kapacity batérie, ktorú trošku dopujete rekuperáciou, vďaka čomu sa auto pohne s elektromotorom a to šetrí palivo. Takýchto výhod je viac, no ideálne je nabíjať, keď už máte ten Plug-in-hybrid. Ak chcete využiť športovejší potenciál auta, tak sa s ľahkosťou prehupnete cez 15l/100km, lebo 2,4 tony je váha!
Ešte raz musím spomenúť maximálne prepracovaný a komfortný vzduchový podvozok, ktorý mi v spojení s presným riadením (v režime šport) robil radosť. V bežnej premávke (režim Comfort) oceníte jeho komfortnú zložku a laxnejšie riadenie, čo vás bude rozmaznávať a eliminovať nerovnosti našich ciest. Odhlučnenie je tiež perfektné. Známy pohon všetkých kolies – xDrive – vás dostane nie len na vyššie položenú chatu, ale aj cez rôzny iný terén, len to treba vyskúšať. Aj keď je to „leštenka“, tak toho dokáže dosť. Ja viem, aj obrubník v nákupnom centre je „terén“, len pozor na tie disky. Ešte dodám, že vďaka vzduchovému podvozku si viete komfortne nastaviť/regulovať svetlú výšku vozidla, čo sa často hodí.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko
Cena verzie BMW X5 45e: od 77 000 eur / testovaný model 107 000 eur
Fotogaléria