Návšteva vo výskumno-vývojovom centre v Českých Budějoviciach nás utvrdila v tom, že Česká republika predstavuje pre tento koncern významnú krajinu, kde vznikajú nové technológie so značkou Bosch.

Pracovisko Bosch v Českých Budějoviciach s výraznou výskumno-vývojovou základňouZdroj: TOUCHIT.sk
Pracovisko Bosch v Českých Budějoviciach s výraznou výskumno-vývojovou základňou

Koncern Bosch Group obsahuje aj ďalšie značky ako Rexroth, Dremel, Gaggenau, je to aj spotrebná elektronika Siemens a sú to aj známe značky ako Buderus a Junkers. Bosch má v ČR vlastné podniky v 8 mestách, České Budějovice patria spolu s Jihlavou k tým najväčším z hľadiska počtu zamestnancov. Celkovo Bosch v ČR zamestnáva 8-tisíc ľudí, z toho až 900 pracuje v oblasti výskumu a vývoja.

 Milan Šlachta, reprezentant Bosch Group pre ČR a Slovensko prezentuje obchodné výsledky firmyZdroj: TOUCHIT.sk
Milan Šlachta, reprezentant Bosch Group pre ČR a Slovensko prezentuje obchodné výsledky firmy

Podnik v Českých Budějoviciach má celkovo 3500 ľudí, v oblasti výskumu a vývoja sa tu robí napr. dátová analýza a je to hlavne centrum mobility. Vyrábajú sa tu komponenty pre vozidlá, už 30 % súčiastok je určených pre autá, ktoré nepoháňa spaľovací motor. Pre autá so spaľovacím motorom sa tu vyrábajú napr. zariadenia na dávkovanie paliva, snímače do Lambda sondy a pod.

Zariadenie na čistenie vody od firmy BoschZdroj: Bosch.de
Zariadenie na čistenie vody od firmy Bosch

Nám sa najviac páčila návšteva venovaná palivovým článkom s vodíkovým pohonom. Ako sme zistili, výroba vodíka nie je jednoduchá a ani lacná. Potrebujete na to skutočne čistú vodu, naozaj veľa elektrickej energie a vhodný priestor, ideálne na odľahlom mieste.

Palivové články s vodíkom v osobnom automobileZdroj: Bosch.de
Palivové články s vodíkom v osobnom automobile

Z toho zároveň vyplýva, že výroba vodíka musí byť dostatočne robustná, údržbárske zásahy by tu boli veľmi drahé. Pri výrobe vodíka Bosch dbá aj na trvalú udržateľnosť.

 Elektrolyzér na výrobu vodíka umiestnený v unifikovanom kontajneriZdroj: Bosch
Elektrolyzér na výrobu vodíka umiestnený v unifikovanom kontajneri

Vodík sa vyrába elektrolýzou, ktorá spotrebuje viac ako 50 kWh elektrickej energie a na jej vstupe je čistá voda. Z 9 kg čistej vody sa vyrobí 1 kg vodíka, prezentovaný elektrolyzér dokáže spracovať 230 kg vody za hodinu. Tieto elektolyzéry je možné umiestniť nad seba, stohovať ich. Pripravovaný elektrolyzér je umiestnený v unifikovanom prepravnom kontajneri, a tak s jeho presunom na iné miesto nie je problém. Stanicu je možné umiestniť napr. aj na púšti. Existujú aj plány, pri ktorých je výroba vodíka v podobe plávajúcej stanice, ktorá čerpá vodu z mora, elektrickú energiu pripravuje zo slnka aj z veternej turbíny a vyrobený vodík sa potom odoberá potrubím. Všetko je plne automatické, bez osobnej ľudskej asistencie.

Vodíkový pohon umiestnený v tracku určenom na dopravu po EurópeZdroj: Bosch.de
Vodíkový pohon umiestnený v tracku určenom na dopravu po Európe

Z hľadiska vodíka len pripomeňme, že je to palivo určené predovšetkým pre nákladné vozidlá, tracky, autobusy, vlaky – jednoducho tam, kde je možné jednoducho umiestniť pomerne veľké nádrže s vodíkom. Vodík s hmotnosťou 6 kg vydrží poháňať ľahšie vozidlo na vzdialenosť 600 km a naplnenie nádrží je otázkou len niekoľkých minút.

K otázke bezpečnosti vodíkového pohonu – je dokázané, že pri roztrhnutí nádrže vodík rýchlo unikne nad vozidlo a nespôsobí škodu. Vodíkové nádrže sú preto umiestnené v zadnej časti vozidla mimo priestoru, kde sedia cestujúci.

Srdcom vodíkového pohonu v aute je palivový článok ako zásobník PEM (Proton Exchange Membrane). V týchto článkoch reaguje vodík s kyslíkom a vyrába elektrickú energiu, ktorá poháňa elektrický motor. Vedľajším produktom je len čistá voda. Membrána vo vnútri palivového článku zabraňuje toku elektriny medzi anódou a katódou. Zároveň zabraňuje aj prechodu vodíka na kyslík. Membrána je protónovo vodivá a umožňuje prenikanie vodíkových iónov. Pri výrobe bipolárnych dosiek sa používa vysokorýchlostné laserové zváranie, čo je exkluzívna technológia spoločnosti Bosch.

 Statické solid-oxid palivové články na výrobu elektrickej energie z vodíkaZdroj: Bosch.de
Statické solid-oxid palivové články na výrobu elektrickej energie z vodíka

Pri ďalšom pracovisku sme boli v akustickej komore. Je to zaujímavý priestor, kde Bosch finalizuje vyvíjané komponenty tak, aby tieto pri prevádzke vydávali čo najmenší hluk. Na pracovisku v Českých Budějoviciach sú viaceré akustické komory v závislosti od stupňa odhlučnenia a ich veľkosti. Je to naozaj zaujímavý zážitok byť v komore s mimoriadne nízkou úrovňou hluku (stav 0 dB nie je pritom technicky možné dosiahnuť).

Testovanie palivového článku v akustickej komoreZdroj: Bosch.de
Testovanie palivového čerpadlového modulu v akustickej komore

Videli sme tu zariadenia DNOX, čo sú systémy na neutralizáciu výfukových plynov v dieselových motoroch, nádržové a nasávacie moduly, viacúčelové pohony, škrtiace klapky a diagnostické moduly na detekciu netesnosti nádrží. Boli sme pri globálnom testovaní softvéru a prototypoch nových plynových pedálov. Tie by mali zabezpečiť bezpečnejšiu jazdu v autách. Nové plynové pedále znamenajú viac miesta na nohy vodiča a aj pohodlnejšie šoférovanie.

Vstup do pobočky Bosch v Českých Budějoviciach
Vstup do pobočky Bosch v Českých Budějoviciach

Ako sme spomenuli, Česká republika je výraznou výskumno-vývojovou základňou pre Bosch Group a hlavnou orientáciou sú moderné technológie. Postupne navštívime pracoviská Bosch aj v iných častiach Európy.

České Budějovice. Náklady na cestu hradila redakcia TOUCHIT.sk, náklady na občerstvenie počas návštevy hradila spoločnosť Bosch

Zdroje: vlastné, Bosch

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.