Spoločnosť Bosch už z našich článkov poznáte ako vyspelú technologickú spoločnosť s veľmi širokým záberom. Boli sme v centrále tejto spoločnosti v meste Renningen neďaleko nemeckého Štuttgartu na podujatí Bosch Tech Day 2024. Predseda predstavenstva Dr. Stefan Hartung vo svojom prejave zdôrazňoval dôležitosť softvéru v takmer všetkých produktoch firmy.
Bosch ako softvérový kolos
Softvér podľa neho zlepšuje život zákazníkov a do konca desaťročia chce Bosch dosiahnuť miliardové tržby z predaja softvéru. V softvérovom inžinierstve aktuálne pracuje viac ako 48 000 ľudí, a to predovšetkým v sektore Mobility. Výsledkom sú softvérovo definované vozidlá. Mali sme možnosť vyskúšať si aj vozidlá s výbavou pre autonómnu jazdu úrovne L2+, a to priamo v uliciach a na diaľniciach okolo Stuttgartu. Podľa nemeckej legislatívy je už možné s výbavou pre autonómnu jazdu jazdiť bez priameho držania volantu na diaľniciach. Naše poznatky prinesieme v osobitnom článku.
Aktuálne odborné znalosti firmy Bosch umožňujú doslova vkladať riadky kódu priamo do produktov. Softvér Bosch sa už nachádza v mnohých oblastiach vrátane výrobných liniek veľkých priemyselných podnikov, mnohých autoservisov a zdravotníckych zariadení. Softvér s prepojením na cloud upozorňuje vodičov na autá na nesprávnej strane cesty, chráni majetok, riadi technológiu budov a funguje aj na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS.
Aktualizácia áut ako cesta na zastavenie ich starnutia
Nástup softvéru zásadne zmení hlavne automobilový priemysel. V budúcnosti budú autá bez problémov integrované do digitálneho sveta. Budú sa dať výrazne aktualizovať, je to spôsob ako mať takmer nové auto každý rok“ – povedal na tlačovej konferencii Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva spoločnosti Bosch a predseda obchodného sektora Mobility. Na našu otázku, ako sa zvýši cena za výbavu pre autonómnu jazdu Dr. Stefan Hartung odpovedal, že to môže byť okolo 4 až 5000 eur. Ide o cenu, ktorá bude platiť pri masovej produkcii a finalizácii produktu, objaví sa vo viacerých značkách automobilov. Samotný Bosch výrobu vlastného auta pod touto značkou neplánuje. Chce vystupovať ako dodávateľ komponentov pre najlepšie automobilky.
Softvérovo poháňané autá tak získajú nové funkcie nie návštevou servisu, ale prostredníctvom pohodlnej aktualizácie softvéru vzduchom. Technológia Bosch bude znamenať, že autá budú starnúť pomalšie. A platí to nielen pre osobné autá. Rovnako tak to bude platiť aj nákladné vozidlá, motorky a dokonca e-biky, ktoré dostanú nové bezpečnostné a komfortné funkcie prostredníctvom aktualizácie. Od debutu inteligentného systému pre e-bicykle koncom roka 2021 zaviedol Bosch prostredníctvom aplikácie eBike Flow takmer 70 nových funkcií a úprav – od alarmu a funkcie sledovania až po celkom nové jazdné režimy.
Softvér a digitálne služby sa v súčasnosti stávajú základom obchodného úspechu spoločnosti Bosch. Na využitie obrovského potenciálu softvéru a umelej inteligencie samozrejme potrebuje Bosch strategické partnerstvá. Veľkou výhodou je pritom open-source softvér ako užitočný spôsob, ako spojiť odborné znalosti viacerých spoločností.
Dôležitú úlohu pre nástup softvéru zohráva samozrejme politika a legislatíva. To platí aj pre zákon o umelej inteligencii, ktorý nedávno prijala Európska únia. „EÚ teraz musí urýchlene previesť zákon o umelej inteligencii do noriem, pretože hoci je regulácia potrebná, nesmie zbytočne brzdiť tempo vývoja technológií,“ prehlásil na tlačovej konferencii Stefan Hartung.
Začína sa éra softvérovo definovanej mobility
Softvér sa čoraz častejšie stáva východiskovým bodom pri navrhovaní a vývoji nových modelov vozidiel. Nedávna štúdia spoločnosti McKinsey odhaduje, že globálny trh so softvérom a elektronikou pre automobilový priemysel dosiahne do roku 2030 hodnotu až 462 miliárd dolárov.
Od roku 2023 sa podiel softvéru vo vozidlách strojnásobí. Spoločnosť Bosch chce byť súčasťou tohto rastúceho trhu a zostať partnerom pre výrobcov automobilov na celom svete. „Stojíme na úsvite éry softvérovo definovaných vozidiel,“ povedal na tlačovke Heyn. Pre Bosch je to dobrá správa, pretože dnes dokáže robiť oboje: hardvér aj softvér a dokáže využiť ich synergiu. Bosch je jednou z mála spoločností, ktoré sú plne zdatné v prepojení automobilovej elektroniky a cloudu.
Certifikát pre zdravie batérie v elektromobiloch
Pomocou softvérových riešení, ako je napr. Vehicle Health, pomáha Bosch prevádzkovateľom vozových parkov predchádzať poruchám vozidiel a zvyšovať ich efektivitu. A špeciálne logistickým spoločnostiam uľahčuje digitálna platforma Bosch L.OS digitalizáciu a zjednodušuje celý reťazec činností.
Takto je možné vydať aj spoľahlivý certifikát o zdraví batérie. To je mimoriadne dôležité pri predaji elektrického auta ďalšiemu majiteľovi. Kvalita či zdravie batérie výrazným spôsobom definuje možnosti používania elektromobilu.
Hladká jazda definovaná softvérom
Okrem toho Bosch vyvinul špeciálny softvér, ktorý umožňuje vozidlám plynulo zastaviť, teda úplne bez tradičných otrasov. Ako keby za volantom sedel profesionálny šofér. Vďaka funkcii Bosch eBrake to Zero je brzdenie v hustej premávke v mestách a okolo nich nielen príjemnejšie a uvoľnenejšie, ale možno takto znížiť aj riziko nevoľnosti cestujúcich. Bosch tak dokáže zabezpečiť jazdu bez hegnutia pri zastavení a rozjazde priamo pomocou softvéru. Vyskúšali sme si to a je to veľmi príjemné.
Integrácia elektronickej výbavy
V súčasnosti v jednom vozidle pracuje až sto riadiacich jednotiek od rôznych výrobcov. V budúcom softvérovo definovanom vozidle bude riadiace funkcie vykonávať menej ako 12 jednotiek. Aby sa to dosiahlo, bude potrebné v modernej počítačovej výbave vozidla kombinovať funkcie špecifické pre danú oblasť. V tejto súvislosti spoločnosti Bosch a Qualcomm začiatkom roka spoločne predstavili nový počítač určený pre autá. Po prvýkrát kombinuje funkcie infotainmentu a asistenta vodiča. Pre výrobcov automobilov to znamená nielen zníženie priestoru nutného na inštaláciu vrátane káblov, ale najmä nižšie náklady, teda nižšiu cenu vozidla. Len pri riadiacich jednotkách môže úspora získaná spojením infotainmentu a asistenta vodiča dosiahnuť až 30 %. Bosch za posledné tri roky dosiahol obrat takmer 4 miliardy eur s pokročilou počítačovou výbavou.
Vzájomné prepojenie značiek
Počítačové jednotky a softvérové balíky v aute však musia byť navzájom prepojené, aby mohli komunikovať naprieč rôznymi značkami. Dcérska spoločnosť Bosch ETAS dodáva na tento účel middleware – prevodný softvér medzi fyzickými komponentmi vozidla a jeho aplikačným softvérom. To platí aj keď ich vyrábajú rôzni dodávatelia. Tak ako dnes takmer neexistuje vozidlo, ktoré by neobsahovalo súčiastku Bosch, v budúcnosti nebude na cestách žiadne vozidlo, ktoré by neobsahovalo riadky kódu od Bosch.
Zdroje: Bosch, vlastné
Prečítajte si tiež
.