Registrácia na očkovanie formou digitálnej čakárne je jednoznačne hlavná téma tohto týždňa. My pre vás starostlivo zbierame všetky dostupné informácie a na nedeľu pripravuje k tejto téme aj náš podcast Dotyk.

Poďte teda na otázky a odpovede, ktorý by ste mohli k tejto téme mať. Väčšinu odpovedí sme získali na našich stretnutiach na Ministerstve zdravotníctva a Úrade vlády. Na systéme Čakáreň však pracovali okrem NCZI, viaceré ministerstvá, štátna firma Slovensko.it a ďalšie spoločnosti.

Q: Aká je hlavná výhoda čakárne?

A: Čakáreň má priniesť spravodlivosť do procesu očkovania, ak teda za spravodlivé považujeme kritérium veku. Stačí sa registrovať raz a odvtedy na proces registrácie zabudnúť. Síce čakáte, ale čakáte digitálne, teda môže robiť niečo iné a keď na vás podľa veku a otvorených očkovací príde rad, dostanete o tom SMS správu. Stane sa tak najneskôr 48 hodín pred samotným očkovaním, aby ste mohli na daní miesto dostaviť. Registrujete sa na korona.gov.sk. Treba zadať minimálne číslo mobilného telefónu, kam príde oznámenie o termíne, lepšie je však zadať aj mail. Odhadnúť termín, kedy dostanete miesto na očkovanie sa presnejšie nedá.

Q: Nemôžem si síce vybrať deň ani čas, ale na výber je viacero očkovacích miest. Akú to má logiku? 

A: Podľa autorov očkovacej stratégie je toto najefektívnejší spôsob, ako k otvoreným termínom priradiť ľudí. V novom formulári sa vám zobrazia len tie miesta, kde sa podáva očkovacia látka, na ktorú máte nárok (momentálne Pfizer a Moderna pre kategóriu 70 a vyššie a AstraZeneca pre 60 až 69). Zobrazujú sa všetky takéto očkovacie miesta nezávisle od toho, či sú aktuálne obsadené. Môžete sa teda prihlásiť aj na miesta, ktoré sú momentálne obsadené. Keď sa uvoľnia, dostanete o tom informáciu. Je pre vás lepšie vybrať si viac miest, máte potom väčšiu šancu na pridelenie bližšieho termínu. Vyberajte však len z tých miest, na ktoré sa viete do 48 hodín dostaviť.

Q: Ak dostanem termín a nevyhovuje mi, môžem ho zrušiť a čo sa potom stane? 

A: Pri registrácii dostávate unikátny PIN kód. Pomocou neho môžete svoju registráciu zrušiť, ak vám termín nevyhovuje, alebo nie ste schopný sa dať očkovať (napr. medzitým ste v karanténe čo beriete antibiotiká). Ak termín zrušíte a požiadate o nový, zaradíte sa opäť do radu čakajúcich a to opäť podľa kritéria veku. Reálne teda zrušením termínu veľa nestratíte.

Q: Ak dostanem termín a na miesto sa nedostavím a ani si ho nezruším, čo mi vlastne hrozí? 

A: Systém si takéto správanie zatiaľ len poznačí, ale momentálne vám nehrozí nič. Je ale zodpovedné na daný termín prísť alebo ho zrušiť, inak zbytočne predlžujete proces očkovania. Bude však existovať aj systém náhradníkov, kedy bude týmto podaná očkovacia látka, ktoré počas dňa nenájde objednaného človeka. Každé očkovacie miesto si pritom bude viesť svoju evidenciu náhradníkov.

Q: Môžem si vybrať očkovaciu látku a budem vedieť, koľko asi budem čakať? 

A: Zatiaľ si očkovaciu látku nemôžete vybrať a takto je to aj v niektorých iných susedných krajinách. Momentálne je to Pfizer a Moderna pre kategóriu 70 a vyššie a AstraZeneca pre 60 až 69. Pokiaľ budú očkovacie látky od Pfizeru chodiť podľa plánu, otvorí sa táto látka v nasledovnom týždni aj pre ľudí od 60 rokov a ako ďalšia kategória na zaradenie do čakárne sa pridajú ľudia nad 50 rokov. Všetci ľudia, ktorí sa chcú dať zaočkovať by mali mať minimálne prvú očkovaciu dávku do leta. Funkcionalita, aby ste pomocou PIN kódu v prostredí korona.gov.sk videli, koľko je reálne ľudí pred vami v rade sa pripravuje. Momentálne však nie je k dispozícii.

Q: Ľudia, ktorí sa momentálne nachádzajú v zahraničí nemôžu elektronicky objednať do čakárne svojich rodičov. Prečo je to tak? 

A: Toto nie je chyba, toto je plánované správanie. Registrácia zo zahraničia je možná len z niektorých okolitých krajín ako je Česko, Rakúsko a Maďarsko. Nie je dostupné napr. pre Poľsko, Ukrajinu alebo Veľkú Britániu. Dôvodom je vysoká pravdepodobnosť, že z týchto krajín by sa formou robotov ohrozila funkčnosť čakárne pre ľudí žijúcich na Slovensku. Otvorenie ďalších krajín na registráciu sa pripravuje v budúcnosti.

Q: Penetračné testy pri ohlasovaní tohto systému boli realizované na hodnote 750 000 prihlásení za hodinu. Aká je reálna prevádzka a koľko ľudí sa zaregistruje napr. za týždeň? 

A: Maximálna dosiahnutá kapacita bola medzi 30 a 40 000 registráciami za hodinu. Za prvých 24 hodín prevádzky sa úspešne zaregistrovalo vyše 126 000 ľudí. Medzi hlavný problém prihlásených je to, že vybrané očkovacie miesto je ďaleko (hoci s ním súhlasili). Týždenná kapacita celej očkovacej siete na celom Slovensku je v súčasnosti 150 000 očkovaní. Z toho v 18 veľkokapacitných centrách je to 45 000 očkovaní týždenne. Veľkokapacitné centrá sú dnes v každom vyššom samosprávnom kraji.

Q: Bude existovať aj skutočná mobilná aplikácia na čakáreň a bude súvisieť s COVID passom na uľahčenie cestovania minimálne v krajinách EÚ?

A: Ministerka pre informatizáciu Slovenska sa vyjadrila, že budú pribúdať funkcionality vrátane COVID passu, ale aj výberu očkovacej látky, zaradenie ľudí trpiacich istou formou choroby po poradia alebo spoločný termín pre manželov na rovnakom očkovacom mieste a v podobnom termíne.

Q: Bude spolupracovať systém Čakárne priamo s očkovacími centrami? Napr. v prípade, že v dohodnutom termíne nebudú mať pripravenú očkovaciu látku. 

A: Nie je to vylúčené, ale momentálne nič takéto nefunguje. Je teda celkom možné, že na prípravu očkovacej látky si budete musieť počkať.

Q: Ako je to s osobami bez zdravotnej poisťovne (napr. bezdomovci, marginalizované skupiny) bez prístupu na internet? 

A: V tomto prípade treba použiť call centrum, ktoré momentálne dokáže vybaviť 2000 telefonátov denne.

Q: Ako vybaviť špeciálne prípady ako je napr. určitý typ choroby? 

A: Pre individuálne prípady treba volať na bezplatné číslo 0800 174 174, zo zahraničia je to +421 222 200 910

Viac o čakárni

Aplikácia Čakáreň má priniesť poriadok do očkovania. Takto to funguje (VIDEO TOUCHIT)

Značky: