České dráhy rozširujú technológiu 3D tlače pri údržbe vlakov.

Dvanásť 3D tlačiarní je už v prevádzke v desiatich hlavných strediskách údržby, napríklad v Prahe, Plzni, Českých Budějoviciach, Brne alebo Bohumíne. Využitie 3D tlače znižuje náklady na údržbu a čas potrebný na získanie určitých náhradných dielov.

ČD používa aj 3D tlačiarne českej značky PRUSA

V súčasnosti majú identifikovaných približne 60 rôznych položiek, ktoré preverujú z hľadiska efektívnosti vlastnej výroby na 3D tlačiarňach priamo v strediskách údržby. Zároveň spustili vlastnú výrobu v 3D tlači pre drobné diely, ktoré si nevyžadujú schválenie. Ide napríklad o matice, objímky, závesy, mriežky alebo kryty.

ČD takto eliminuje dlhé dodacie lehoty a tiež s problémom možnosti objednania len dielov len ako súčasť väčších celkov. 3D tlač dokáže zabezpečiť potrebné náhradné diely doslova za pár drobných. Podľa analýzy sa môže čakacia doba na náhradný diel skrátiť až o 50 dní pri viacerých komponentoch.

Proces tlače náhradnej súčiastky

Spoločnosť ČD má teraz k dispozícii aj centrálny digitálny sklad údajov o jednotlivých komponentoch pre vlastnú výrobu, ktorý je prístupný zo všetkých prevádzok. Všetky použité komponenty sú schválené konštrukčnou kanceláriou a ďalšími odborníkmi a niektoré podliehajú posúdeniu alebo schváleniu príslušnými akreditovanými orgánmi.

Moderné digitálne systémy zohrávajú čoraz dôležitejšiu úlohu pri údržbe železničných vozidiel. A nejde len o 3D tlač. Intenzívne sa rozvíja napríklad on-line digitálna diagnostika železničných vozidiel, v ktorej sa postupne uplatňujú prvky tzv. umelej inteligencie.

Či bude niečo takéto používať naša ŽSSK nie je známe. ČD sa so skúsenosťami chcú podeli najprv s rakúskymi partnermi, ktorý o toto riešenie prejavili pozornosť.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.