Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s rakúskym ÖBB vypravili 18. 6. 2021, nočný vlak do Splitu. Boli sme pritom, hovorili sme s viacerými predstaviteľmi ZSSK, prešli sme si lôžkový vozeň ako aj nakladanie moriek na autovozeň.

Nakládka motoriek a áut začína 2 hodiny pred odchodom vlaku.

Nakládka motoriek a áut začína 2 hodiny pred odchodom vlaku. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Je to prvý z vlakov pravidelného sezónneho spojenia k Jadranu, vďaka ktorému sa pohodlne a ekologicky dostanete počas jednej noci do nielen pre Slovákov obľúbeného prímorského letoviska. Toto výnimočné spojenie umožňuje zobrať si so sebou do vlaku aj osobné auto, motocykel či domáceho miláčika. Od leta až do polovice septembra bude nový nočný vlak premávať dvakrát týždenne a to v utorok a v piatok na trase Bratislava – Viedeň – Graz – Split.

V piatok 18.6. 2021 vlak odišiel na minútu presne.

V piatok 18.6. 2021 vlak odišiel z druhého nástupištia na minútu presne. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHGIT.sk

V piatok sa odchádza 15:51, do Splitu dorazíte o 9:50 ráno. Znamená to, že časť cesty vlak čaká napr. v stanici Záhreb a môžete pohodlne spať bez kymácania sa. Celková cesta teda trvá 17 hodín a 59 minút. Spiatočná cesta začne v Splite každú stredu a sobotu o 16:48. Príchod do Bratislavy je na ďalší deň (vo štvrtok, resp. nedeľu) o 10:49 eur.

Komfort na ceste zabezpečujú klimatizované lôžkové a modernizované klimatizované vozne ZSSK. V cestovnom lístku lôžkového vozňa je zahrnutý aj welcome drink a plnohodnotné raňajky. Počas celej prepravy si cestujúci môžu vo vlaku zakúpiť ďalšie občerstvenie a nápoje. Vo večerných hodinách vo vlaku platí nočný kľud od 21:00 do 8:00, preto vám nič nebráni, aby ste sa vyspali. Ako sa vyjadril Karol Martinček so ZSSK, dovolenka v tomto prípade začína netradičným zážitkom už v Bratislave. Ako cestujúci v lôžkovom vozni máte plné pohodlie ako v hoteli. K dispozícii je posteľ, umývalo, máte WCV aj sprchu. Po príchode do Splitu by ste mali byť oddýchnutí a pripravení užiť si naplno hneď prvý deň pri mori.

Toto je presná trasa vlaku.

Toto je presná trasa vlaku. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Tento vlak je ďalším potvrdením toho, ako dokáže spolupracovať ZSSK a ÖBB. Je to vlak patriaci do siete nočných vlakov EuroNight. Zároveň je to klimaticky najšetrnejší typ hromadnej dopravy. Táto spolupráca bol aj v prípade rýchliku Bratislava – Zurich ako aj trať Bratislava – Komárno.

Ako vyzerá lôžkový vozeň?

V lôžkovom vozni máte k dispozícii fľašu balenej vody, fľašku sektu s pohárom alebo džúsu s hrnčekom, občerstvenie (sladké alebo slané), mydlové alebo dezinfekčné utierky, uterák, jednorazové papuče a pripojenie na elektrickú zásuvku 230 V.

Raňajky predstavujú káva alebo čaj, pomarančový džús, croissant, žemľu, syr, šunka a malé maslo. Nižšie si môžete pozrieť cenník občerstvenia a predmetov, ktoré sú k dispozícii na predaj. V krátkosti povedané alkohol je za 2,50 a5 3 eur. Neakoholické nápoje za 1 až 2 eurá, instantná káva je za euro. Horalky sú za 70 centov. To sú celkom prijateľné ceny. Problém môže byť v tom, že z niečoho takéhoto sa plnohodnotne nenajete. Vo vlaku, ktorý sme navštívili sme nevideli radený jedálenský vozeň a pritom budete cestovať od poobedia do rána. Takže nejakú stravu si určite zoberte so sebou, hlavne k večeru sa brucho určite ohlási.

Toto si môžete kúpiť v lôžkovom vozni ale aj na sedenie.

Toto si môžete kúpiť v lôžkovom vozni ale aj na sedenie. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Lôžkový vozeň, ktorá sme navštívili mal všetky kupé s dvoma miestami. Všetko bolo čisté a upravené. V kupé bolo k dispozícii aj umývadlo. Na oboch stranách vozňa bolo WC, sprchu sme v tomto vozni nenašli. Pokrývok je dosť, ležanie na posteli bolo pohodlné. Na horné lôžko sa dostanete pomocou rebríka. Na odkladanie šiat máte k dispozícii aj vešiaky.

Ako je to s kupé na sedenie?

ZSKK použilo rekonštruované vozne s 3 + 3 mestami na sedenie a tzv. čičmanským vzorom sedadiel. Vybavené sú zásuvkami, sedadlá sú polohovateľné. Pri vlaku, ktorý odchádzal 18.6. sme pohodlne pred odchodom vlaku našli úplne voľné kupé. Občerstvenie si môžete kúpiť aj tu. Klimatizácia bola pri 30°C vonkajšej teplote v poriadku, cítili sme sa tu dobre.

Kupé na sedenie. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Čo to stojí?

Jednosmerný lístok je pre záujemcov k dispozícii od 29,90 eur vo vozni na sedenie. Cena lístka z pohodlnom lôžkovom vozni je 69,90 eur. Naloženie a doprava auta spolu s lístkom pre vodiča vo lôžkovom vozni stojí v akcii 109,90 eur, ako sme spomenuli je to vrátane welcome drinku a raňajok. Uvedené sumy sú akciové, platí to pre limitovaný počet lístkov. Bežné ceny sú 99 eur za bežný lístok, v prípade lôžka je to 3 miestne kupé za 139 eur, 2 miestne kupé za 159 eur a 209 eur za samostatné jednomiestne kupé, kde ste celkom sám. Viac informácií nájdete aj na www.zssk.sk/split/. Lístky je možné rezervovať a zakúpiť online v ÖBB Ticketshop na https://tickets.oebb.at/ alebo v pokladniciach ZSSK www.zssk.sk/zoznam-pokladnic-s-kvc/.

Predstavitelia ZSSK pri prvom odchode vlaku priamo na Hlavnej železničnej stanici v Bratislave. Zdroj: Samo Hindy TOUCHIT.sk

Ďalšie informácie

Vlak premáva do 10. septembra. Vo vlaku bude maximálna kapacita 30 miest na prepravu osobných automobilov. Prepravujú sa bežné autá, šírka strechy je do 130 cm, výška na hornej plošine je 167 cm, dĺžka vozidla je do 530 cm a celková prípustná šírka vozidla je 205 cm. Auto sa dá nakladať pri ceste tam v Bratislave a vo Viedni, vykladá sa v Splite. Nakládku a vykládku vozidla vykonáva cestujúci sám podľa pokynov zamestnancov. Pri motocykloch, trojkolkách a štvorkolkách si sám zabezpečujete popruhy, naloženie a zaistenie vozidla.

Pripevňovanie moriek. Väčšinou boli na poľských ŠPZ.

Pripevňovanie moriek. Väčšinou boli na poľských ŠPZ. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Nepoužité cestovné doklady je možné vrátiť do 15 dní pred dňom odchodu vlaku a to bez akejkoľvek sankcie. Od 14 dní až 1 deň pred dňom odchodu vlaku je to so sankciou 50 % z ceny, minimálne 15 eur. V deň odchodu vlaku a neskôr cestovný doklad už nie je možné lístok vrátiť.

Miesto na nakladanie je z boku hlavnej stanice z Pražskej ulice. Je dobre označené, neminiete ho.

Miesto na parkovanie vozidiel pred ich naložením na autovozeň.

Miesto na parkovanie vozidiel pred ich naložením na autovozeň. Zdroj: Samo Hindy/TOUCHIT.sk

Tak ako? Sedenie alebo lôžko? Osobne by sme volili v akciovej cene lôžko. Bolo to naozaj čisté prostredie a pohodlné na ležanie. Zároveň sa nemusíte obávať o svoje veci, dvere sa dajú zamknúť. Wi-Fi pripojenie bolo k dispozícii aj v lôžkovom vozni aj na sedenie, ale viete ako to bude pri prechode rôznymi štátmi. Núdzovo by sa dalo vyspať aj vo vozni na sedenie, naozaj sa to dalo upraviť tak, že ste v prázdnom kupé boli v ležiacej podobe. Po pár hodinách ale budete cítiť všetky nerovnosti, máme svoje skúsenosti. Aj preto bol prvý vlak z lôžkových voizňoch beznádejne vypredaný. K moru týmto vlakom cestovalo aj 22 motoriek a 3 autá.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.