Viete, čo nájdete vo svojom obchode? V Kauflande o tom rozhoduje aj umelá inteligencia, ktorá pri hľadaní správneho riešenia berie do úvahy viac ako 50 faktorov.

Systémy SAP namodelujú denne vyše 35 miliónov kombinácií tovaru, aby na zákazníkov v 1 500 predajniach v ôsmich európskych krajinách čakalo presne to, čo potrebujú.

Technológia SAP pomáha pri predaji tovaru
Technológia SAP pomáha pri predaji tovaru

Vďaka riešeniam SAP sme v predajniach Kauflandu naprieč Európou zlepšili prognózy dopytu ako aj dopĺňanie tovaru. Dosiahli sme tak lepšie služby pre zákazníkov a tým pádom aj ich väčšiu spokojnosť,“ hovorí Michael Hahn, ktorý má v rámci Schwarz IT na starosti riadenie dodávateľského reťazca.

Názov skupiny Schwarz síce slovenskému zákazníkovi nemusí znieť povedome, no ide o jednu z popredných firiem v odvetví. Prevádzkuje maloobchodné reťazce Kaufland či Lidl, ktoré sú bežnou súčasťou slovenských miest. Schwarz IT sa potom stará o informačné technológie v rámci celej skupiny.

Milióny kombinácií

Reťazec sa dlhší čas pasoval s výzvami, ktoré so sebou prinášali zmeny zákazníckeho správania. Preferencie nakupujúcich sa rýchlo menia, čo kladie vysoké nároky na plánovanie dodávok, objednávky tovaru a jeho dopĺňanie priamo do predajní. Spoločnosť potrebovala spoľahlivé výsledky a obrovskú škálovateľnosť pre veľké objemy dát.

Výber preto padol na riešenie SAP Customer Activity Repository. Vďaka tomu, že skupina Schwarz využíva aj iné riešenia SAP, implementácia bola hladká a bez zbytočných zdržaní.

Systém aj s využitím umelej inteligencie predpovedá očakávané objemy predaja jednotlivých položiek pre takmer 1500 predajní v Nemecku a v krajinách strednej a východnej Európy. Každý deň na to musí s využitím databázy SAP HANA prepočítať až 35 miliónov kombinácií.

Viac krokov algoritmu

V prvom kroku modelovania vyhodnocuje históriu predaja za posledných 800 dní. V druhom kroku systém priebežne vypočítava očakávané predaje na nasledujúcich 101 dní. Tak ďaleko do budúcnosti pozerá preto, aby skupina mohla lepšie plánovať reklamné kampane. Objednávky od dodávateľov a rozvoz na jednotlivé trhy potom riadi na základe predikcie v kratšom horizonte, v niektorých prípadoch dokonca podľa predpovede na najbližší deň.

Výsledky sú natoľko spoľahlivé, že ich firma využíva aj na plánovanie výroby vo vlastnom mäsokombináte či pre organizovanie obsadenosti pekární v jednotlivých predajniach.

Výhodou systému od SAP je veľké množstvo faktorov, ktoré predikčný model dokáže zahrnúť. Pri predpovedi počíta s vplyvmi rôznych cien a predajmi podobných položiek. Do úvahy berie aj deň v týždni. Algoritmus obsahuje aj také detaily, ako sú sezónne trendy, termíny výplat, či predpoveď počasia. Predaj úplne nových produktov dokáže odhadnúť na základe podobných tovarov.

Nízka chybovosť

Hoci systém od SAP dokáže do svojich výpočtov zahrnúť množstvo faktorov, spoločnosť identifikovala približne 50 najdôležitejších. Aj pri každodenných predpovediach sa sústredí len na tie tovary, pri ktorých nastali väčšie zmeny. Model je tak jednoduchší na výpočtové kapacity, no stále dosahuje vysokú presnosť.

Spoločnosť riešenie od SAP využíva aj na plánovanie akcií, výber sortimentu či cenové kalkulácie. Za výhodu považuje možnosť simulovania viacerých scenárov. Dosiahla tak zníženie objemu odpadu a nepredaného tovaru. Zároveň sa jej podarilo zmenšiť počet prípadov, v ktorých žiadaný sortiment nie je v jednotlivých predajniach dostupný.

Zdroj: SAP

Prečítajte si tiež

Značky: