Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Od októbra platia nové normy pre zimné pneumatiky. Čo skontrolovať na vozidle pred zimou aj v prípade, že ste príležitostný vodič? A na čo nezabudnite na firemnom aute? Poradíme.

Všetky nové zimné pneumatiky, ktoré môžete na Slovensku kúpiť, už musia mať na sebe nový symbol snehovej vločky v troch štítoch (3PMSF). Ide o relatívne nové značenie zimných pneumatík, ktoré už v niektorých krajinách je povinné, pričom na Slovensku ešte stále platí, že za zimné pneumatiky môžu byť považované aj pneumatiky s označením M+S. Ak teda plánujete počas zimy cestu do zahraničia, skontrolujte si aj toto nové označenie a dopravné predpisy v danej krajine. Vyhnete sa tak prípadnej pokute. Bez ohľadu na to, kde jazdíte, na pneumatikách skontrolujte pred zimou alebo ich opätovnom obutí na vozidlo aj možné praskliny a iné poškodenia, pričom dôležitá je aj celková zimná údržba vozidla.

Objednajte sa načas

Ako pripomína odborník, na kontrolu technického stavu a prevádzkových kvapalín vozidla treba myslieť včas, podľa lokality, kde jazdíte. Niektoré úkony dokážete spraviť sami, niektoré zverte odborníkom. Nečakajte na prvý sneh, komplikácia s termínom by mohla ohroziť prípravu vozidla na zimné podmienky. Ak máte vozidlo pravidelne servisované, využívate operatívny lízing či profesionálnu správu vozidlového parku, na zimu by ste mali byt pripravení. Ak máte firemné vozidlo v majetku a staráte sa oň sami, nasledujúce rady sú určené aj vám.

Zimné obutie zvyšuje bezpečnosť

Zimné obutie je zo zákona povinné, ak je na ceste súvislá vrstva snehu a ľadu. Hoci presný termín na Slovensku stanovený nie je, odporúča sa už pri vonkajšej teplote pod 7 stupňov Celzia. „Dôležitosť zimných pneumatík spočíva jednak v inej zmesi použitej gumy a tiež v hĺbke lamiel v dezéne pneumatiky. Zimné pneumatiky vďaka hlbšiemu dezénu lepšie držia v prípade zasneženej vozovky smer, lepšie odvádzajú vodu a vďaka mäkšej zmesi pneumatík lepšie priľnú k vozovke aj v prípade nízkych teplôt alebo zľadovatenému povrchu,“ vysvetľuje Vladimír Guštafik z Business Lease.

Dezén pneumatiky má svoju hĺbku

Ak máte staršie pneumatiky, dôležitá je aj kontrola ich stavu – hĺbka dezénu a prípadné praskliny či trhliny, ktoré zvyšujú riziko dopravnej nehody na ceste v prípade prasknutia. Podľa legislatívy nesmiete jazdiť na zimných pneumatikách, ktoré majú menej ako 3 milimetrový dezén, no z bezpečnostného hľadiska by hĺbka dezénu zimnej pneumatiky mala mať viac ako 4 mm. To je asi polovičná hĺbka z dezénu novej, komerčnej pneumatiky pre osobné vozidlá.

Pozor na podhustenie a prehustenie

Ak to nerobíte priebežne, skontrolujte si v rámci údržby aj tlak v pneumatikách. „V prípade prehustenej pneumatiky sa pneumatika dotýka vozovky len stredom dezénu. Nemá tak potrebnú trakciu a  pri potrebe náhleho brzdenia alebo pri prejazde zákrut hrozí šmyk,“ vysvetľuje Vladimír Guštafik. Pri nesprávne nastavenej geometrii hrozí „plávanie“ vozidla, čo je na zasneženej a namrznutej vozovke rizikom. Nastavenie geometrie zverte odborníkom.

Škrípajúce brzdy neignorujte

Ak máte vozidlo pravidelne servisované, nemusíte pred zimou za každú cenu kontrolovať brzdy. Ak neservisujete pravidelne alebo jazdíte menej, treba sledovať prejavy vozidla. Ak brzdy pri brzdení škrípu alebo sa vozidlo pri brzdení správa nestabilne, riziko dopravnej nehody sa výrazne zvyšuje a návštevu servisu neodkladajte. Funkčnosť bŕzd skontrolujte aj vtedy, ak nemáte na paneli prístrojov indikátor opotrebenia brzdového obloženia.

Správny sklon svetiel je dôležitý

Nezabudnite skontrolovať funkčnosť a správne nastavenie sklonu svetiel vrátane hmloviek, keďže skracujúce sa dni a rýchlejšie stmievanie sťažujú viditeľnosť. Pri jazde v hmle a hustom snežení je potrebné prepnúť na stretávacie svetlá, prípadne hmlovky, keďže v takýchto podmienkach automatické prepnutie svetiel z denného svietenia na stretávacie nemusí vždy efektívne fungovať .

Kvapaliny s bodom mrazu

Zimná kvapalina do ostrekovačov chráni systému ostrekovania pred poškodením mrazom. Podľa počasia môžete zvoliť prechodnú zmes, s bodom mrazu do -5 stupňov Celzia, alebo pri nižšej nočnej teplote s bodom mrznutia do -20 stupňov Celzia. „Zimná zmes efektívnejšie odstraňuje aj posypovú soľ z predného skla, čo má opäť vplyv na lepšiu viditeľnosť a teda bezpečnosť jazdy,“ dodáva odborník.

Prevoskujte lak a zvýšte ochranu

Posypová soľ je agresívny materiál a má veľmi negatívny vplyv na koróziu kovových častí vozidla vrátane laku. „Je preto vhodné pred zimou ošetriť karosériu vozidla vhodným voskom, ktorý pomáha odpudzovať vodu a tým chrániť lak pred účinkami soli,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Karosérii doprajte aj počas zimy pravidelnú sprchu od nánosov soli a opakovane použite vosk na ochranu laku. Posypové kamienky na ceste môžu totiž spôsobiť aj drobné „ďobky“ v laku, čím sa riziko korózie karosérie zvyšuje. „Moderné vozidlá majú už síce niekoľkostupňovú ochranu karosérie proti korózii, no je vhodné pravidelne sledovať stav laku a v prípade náznaku korózie sa poradiť v servise ohľadne možných ošetrení či odstránení týchto poškodení,“ dodáva odborník Business Lease Slovakia.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.