Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

S cieľom posunúť svoju snahu o dosiahnutie toho najdôležitejšieho ešte ďalej sa Dacia zúčastňuje na pretekoch Dakar a rallye, ktoré sú pravdepodobne najnáročnejšími vonkajšími testovacími poľami na svete. Dacia dnes predstavuje prototyp Sandrider, s ktorým sa značka zúčastní na Rallye Dakar a majstrovstvách sveta v rallye (W2RC) v roku 2025.

Sandrider, inšpirovaný koncepčným vozidlom Manifesto, laboratóriom nápadov spoločnosti Dacia predstaveným v roku 2022, je úplne nové vozidlo určené špeciálne na rallye, ktoré využíva športové skúsenosti Skupiny Renault a tímy Prodrive, britskej spoločnosti špecializujúcej sa na motoristický šport.

V súlade s prístupom značky Dacia bol Sandrider navrhnutý tak, aby prenikol do podstaty motoristického športu: výkon na víťazstvo. Inovatívna konštrukcia prototypu šikovne využíva všetky možnosti, ktoré ponúkajú predpisy kategórie Ultimate T1+, zameriava sa na obratnosť a ľahkosť a presne reaguje na základné potreby jazdcov a spolujazdcov. Na vývoji vozidla Sandrider sa aktívne podieľali vodiči a spolujazdci. Ešte pred mnohými naplánovanými testovacími jazdami odovzdávali svoje bohaté skúsenosti konštruktérom a inžinierom v počiatočných fázach projektu, najmä prostredníctvom vysoko praktických sedení pri navrhovaní vo virtuálnej realite.

Sandrider je veľmi špeciálna Dacia, ale predsa len Dacia, ktorá bola vyvinutá v súlade so základnými hodnotami značky…

ESENCIÁLNY & COOL DIZAJN

Vonkajší dizajn modelu Sandrider, ktorý navrhli dizajnéri značky Dacia, sa obmedzil na základné prvky. Zachované boli len tie panely karosérie, ktoré sú absolútne nevyhnutné. Nie sú tu žiadne dekoratívne alebo nadbytočné diely. Prirodzene, osobitná pozornosť bola venovaná aerodynamike (pozri nižšie).

Pri tomto prístupe, ktorý sa zameriava na základné potreby pilota a spolujazdca, sa krátka, šikmá, plávajúca kapota stráca zo zorného poľa posádky. Použitie antireflexnej farby – leteckej techniky – na hornej časti prístrojovej dosky tiež optimalizuje viditeľnosť pre pilota a spolujazdca.

Pri navrhovaní kabíny venovali dizajnéri a inžinieri značky Dacia osobitnú pozornosť potrebám, zvykom a obmedzeniam vodičov a spolujazdcov. Sandrider je vybavený modulárnou prístrojovou doskou, ktorá umožňuje každému členovi posádky prispôsobiť ergonómiu a usporiadanie určitých prvkov vlastným preferenciám.

ROBUSTNÝ & OUTDOOR DIZAJN

Dakar a iné rallye sú nepochybne najťažšie automobilové preteky na svete. Vytvorenie modelu Sandrider si preto vyžadovalo prístup, ktorý by bol verný koncepcii Dacia „robustný a outdoorový“, v tomto prípade dotiahnutej do extrému.

To samozrejme zahŕňa celkové posilnenie vozidla so zosilnenou spodnou časťou a nárazníkmi, karbónovou karosériou, dvojramenným zavesením kolies a prevodovkou 4×4 prispôsobenou extrémnym obmedzeniam rallye. Inovatívny elektrický systém zabezpečí, aby si všetko palubné príslušenstvo zachovalo optimálny výkon aj v tých najťažších podmienkach.

Sandrider prináša detaily, ktoré pravdepodobne výrazne uľahčia život posádkam. Napríklad sedadlá Sabelt sú potiahnuté špeciálnymi antibakteriálnymi látkami regulujúcimi vlhkosť. Náhradné kolesá nie sú zjednodušené pre ľahšiu manipuláciu. V rovnakom duchu má posádka rýchly prístup k palubnému náradiu bez toho, aby musela manipulovať so škatuľou. Ďalší príklad: upevňovacie matice sa dajú umiestniť na magnetickú zónu zabudovanú v karosérii na jednoduchú manipuláciu, aby sa nestratili v piesku.

Sandrider sa môže spoľahnúť na najnovšiu generáciu pneumatík BF Goodrich, ktoré poskytujú optimálnu priľnavosť na všetkých typoch terénu a zároveň maximálnu odolnosť voči nárazom a prepichnutiu.

EKOLOGICKY INTELIGENTNÝ PRÍSTUP

Dacia, ktorá je odhodlaná byť lídrom v cenovo dostupnej dekarbonizácii, sa plne stotožňuje so záväzkom organizátorov Rallye Dakar a ďalších rallye k udržateľnejším súťažiam.

Inžinieri spoločnosti Dacia mimoriadne tvrdo pracovali na tom, aby bol Sandrider čo najľahší a znížila sa tak spotreba paliva. Celková hmotnosť Sandridera sa v porovnaní s porovnateľnými prototypmi znížila približne o 15 kg použitím ľahšieho rúrkového podvozku, odstránením všetkých nadbytočných panelov karosérie a použitím karbónu na ostatné, odstránením všetkých dekoratívnych prvkov a voľbou kompaktnejšieho a ľahšieho motora. V záujme optimalizácie trakcie a dynamického správania vozidla Sandrider sa výrazne zvýšilo rozloženie hmotnosti medzi prednú a zadnú časť vozidla.

Aj v tomto prípade sa aerodynamike vozidla Sandrider venovala osobitná pozornosť, aby sa znížila spotreba paliva a zároveň zlepšil výkon. Inžinieri dosiahli zníženie odporu vzduchu o 10 % a vztlaku o 40% v porovnaní s porovnateľnými prototypmi. V rámci tejto práce sa osobitná pozornosť venovala prívodom vzduchu, ktoré sa používajú na chladenie motora.

V extrémnych podmienkach Dakaru a rallye je riadenie tepla kľúčovým faktorom. Na obmedzenie nárastu teploty v priestore pre cestujúcich použili konštruktéri Sandrideru infračervené pigmenty proti žiareniu zabudované priamo do karbónu vozidla. Tento proces bol patentovaný.

Sandrider je vybavený motorom na syntetické palivo dodávané spoločnosťou Aramco. Jednoduché riešenie na zníženie jeho vplyvu na životné prostredie. Syntetické palivá vyvinuté spoločnosťou Aramco sa vyrábajú kombináciou obnoviteľného vodíka so zachyteným CO2, čím vzniká nízkouhlíkový produkt, ktorý je kompatibilný s dnešnými motormi. Rallye Dakar je pre značku Dacia ideálnym miestom na testovanie tejto technológie.

PRVÉ STRETNUTIE SO SÚŤAŽOU UŽ V OKTÓBRI

Dnes predstavený Sandrider začne dlhú sériu vývojových testov v rôznych krajinách. Prvýkrát sa predstaví na Rallye du Maroc 2024, podujatí majstrovstiev sveta v rallye (W2RC), ktoré sa uskutoční od 5. do 11. októbra.

The Dacia Sandriders, oficiálny tím Dacia vo W2RC, sa zúčastní na svojom prvom Dakare a na celých majstrovstvách sveta v rallye-rallye v roku 2025.

The Dacia Sandriders bude zložená z troch posádok, ktoré kombinujú skúsenosti, talent a nadšenie…

Francúzsky 49-ročný jazdec rallye Sébastien Loeb vyhral v rokoch 2004 až 2012 deväťkrát za sebou majstrovstvá sveta v rallye. Je najúspešnejším jazdcom motoristického športu a často sa považuje za najlepšieho jazdca rallye všetkých čias. Sébastien Loeb sa na Dakare zúčastňuje od roku 2016. Jeho partnerom bude spolujazdec Fabian Lurquin.

Rally jazdkyňa Cristina Gutierrez Herrero je jednou z popredných osobností vo svete terénnych rally. Má 32 rokov a v rokoch 2017 až 2024 sa zúčastnila už ôsmich rallye Dakar. Cristina v roku 2021 vyhrala kategóriu T3 svetového pohára v rallye. V januári 2024 sa stane druhou ženou, ktorá zvíťazí v kategórii (Challenger) na Dakare (po Jutte Kleinschmidt, ktorá zvíťazila v celkovej klasifikácii). Cristine bude spolujazdcom Pablo Moreno Huete.

Nasser Al-Attiyah je päťnásobným víťazom Svetového pohára v cross-country rallye a dvojnásobným víťazom majstrovstiev sveta v rallye. Je skutočnou legendou Dakaru. Toto legendárne podujatie vyhral päťkrát.

HLAVNÉ CHARAKTERISTIKY SANDRIDERa

• Kategória FIA: Ultimate T1+
• Podvozok: rúrkový
• Karoséria: z uhlíkových vlákien
• Motor: 3-litrový V6, dvojité turbo, priame vstrekovanie
• Maximálny výkon: 265 kW/360 k pri 5 000 ot/min
• Maximálny krútiaci moment: 539 Nm pri 4 250 ot/min
• Prevodovka: 4X4
• Prevodovka: 6-stupňová sekvenčná
• Odpruženie vpredu/vzadu: lichobežníková náprava
• Zdvihy odpruženia: 350 mm
• Kolesá: 17-palcové hliníkové kolesá
• Pneumatiky: BF Goodrich, 37 palcov
• Dĺžka x šírka x výška: 4 140 x 2 290 x 1 810 mm
• Rozchod kolies: 3 000 mm
• Predný/zadný previs: 590/550 m

Značky: