Závod spoločnosti BMW Group v maďarskom Debrecíne nadobúda svoje tvary. Najmodernejšia lakovňa predstavuje prvú technológiu, ktorá v novom výrobnom závode v Maďarsku spustí prevádzku.
Vďaka použitiu rôznych nových procesov a systémov, ako je power-to-heat, Heat Grid a eRTO, sa závod v Debrecíne stane prvou lakovňou v globálnej výrobnej sieti spoločnosti BMW Group, ktorá bude fungovať úplne bez fosílnych palív. Nový závod v Debrecíne, v ktorom sa predsériová výroba vozidiel Neue Klasse rozbehne na jeseň tohto roku, vytvorí predobraz pre všetky budúce závody založené na princípoch BMW iFACTORY.
Nová lakovňa v Debrecíne nalakuje v plne automatizovanom procese lakovania 30 karosérií vozidiel za hodinu. Táto kapacita sa môže neskôr zvýšiť až na 60 vozidiel za hodinu. Na začiatku sa tu budú lakovať karosérie modelov BMW X1. Špičkový systém vznikol s využitím existujúcich odborných znalostí pochádzajúcich z výrobnej siete. S rozlohou 33 000 štvorcových metrov poskytuje trojposchodová budova lakovne dostatok pracovného priestoru pre modernú výrobu.
Power-to-heat výrazne znižuje uhlíkovú stopu
Princíp power-to-heat našiel svoje uplatnenie pri prevádzke lakovne v Debrecíne a zároveň umožnil odchod od fosílnych palív, ako je zemný plyn. Všetky pece a ďalšie procesy potrebné na lakovanie využijú výlučne elektrinu a nie zemný plyn, ako to bolo v minulosti. Tento princíp výrazne znižuje uhlíkovú stopu lakovne, a to aj v momente, keď sa zvýši spotreba energie v dôsledku prevádzky bez zemného plynu. V Debrecíne pochádza vonkajšia energia potrebná na výrobu výlučne z obnoviteľných zdrojov energie.
Heat Grid dosahuje ďalších desať percent úspory energie
Počas fázy plánovania novej lakovne sa podarilo úspešne implementovať projekt energetickej účinnosti Heat Grid. Inovatívny koncept spája viacero opatrení na efektívne zhodnocovanie energie, čo umožňuje dodatočnú úsporu energie až do desať percent. Stredobod projektu predstavuje veľký, multivalentný akumulačný kotol, ktorý konsoliduje odpadové teplo z prívodu stlačeného vzduchu, sušiacich pecí a z chladiacich systémov. Toto odpadové teplo sa následne využíva na predohrev vodného okruhu.
Medzi jedinečné vlastnosti závodu v Debrecíne patrí, že celý systém funguje pri prívode vody s teplotou len 65 stupňov Celzia v porovnaní s 90 – 120 stupňami Celzia v predchádzajúcich závodoch. Horúca voda sa používa na zásobovanie ventilačných systémov haly lakovne, ako aj na udržiavanie stabilných podmienok v striekacích kabínach pri pracovnej teplote 22 stupňov Celzia a pri vlhkosti vzduchu 60 – 65 percent.
Čistenie výfukových plynov inovatívnym procesom eRTO
Závod v Debrecíne sa bude pri čistení odpadových plynov spoliehať na inovatívny proces eRTO. Ide o skratku pre elektrickú regeneračnú tepelnú oxidáciu, proces, ktorý čistí odpadový vzduch z lakovne pri teplotách 800 – 1 000 stupňov Celzia a na rozdiel od minulosti využíva výlučne elektrinu. Počas procesu čistenia prechádza odpadový vzduch cez keramické lôžko, kde sa spaľujú zvyšky rozpúšťadla. Vzduch sa v tomto prípade musí v krátkom čase zohriať na vysoké teploty. Systém eRTO vďaka svojej vysokej miere rekuperácie tepla poskytuje veľmi vysokú úroveň energetickej účinnosti, pričom teplo účinne zadržiava v systéme.
Plne automatizovaná suchá separácia
Rovnako ako mnoho iných závodov spoločnosti BMW Group, aj nová lakovňa v Debrecíne využíva modernú, ekologickú technológiu suchej separácie. Prípadný prestriekaný náter, ktorý nepriľne ku karosérii v striekacej kabíne, sa odfiltruje a zmieša s vápencovým práškom. To výrazne znižuje spotrebu vody a umožňuje prevádzku striekacej kabíny s až 90-percentnou recirkuláciou vzduchu. To znamená, že namiesto 100 percent, treba regulovať teplotu a zvlhčovať iba desať percent vzduchu, čo vedie k značným úsporám energie. Použitý kamenný prášok sa môže privádzať späť do materiálovej slučky a znovu použiť, napríklad v cementárskom priemysle, namiesto toho, aby si vyžadoval likvidáciu ako kontaminovaná odpadová voda, ako to bolo v prípade predchádzajúcej metódy mokrého čistenia.
Komplexná digitalizácia
Popri inovatívnych technológiách, akými sú Heat Grid a eRTO, prispieva k vysokej efektívnosti novej lakovne v závode v Debrecíne aj komplexná digitalizácia. Napríklad karosérie automobilov prepravujú do príslušných prevádzok plne autonómne vozidlá AGV bez vodiča (Automated Guided Vehicles). Okrem toho sa používa automatizovaná kontrola povrchu (AOI), ktorá využíva umelú inteligenciu na zisťovanie nezrovnalostí po lakovaní a identifikáciu oblastí vyžadujúcich následnú opätovnú starostlivosť. Plánovanie lakovne sa realizovalo virtuálne. To umožnilo otestovať štrukturálne plánovanie prakticky ešte pred začatím skutočnej výstavby. Virtuálne sa konali aj prípravné školenia zamestnancov.