Závislosť od internetu alebo len zvýšené trávenie času rôznymi on-line aktivitami? Ťažko sa v tom vyznať, najmä ak človek nechce priveľmi rozmýšľať.

Viete ako to je, pred sebou si obhájime množstvo vecí, no pred druhými nie. Ako sa teda vyznať v tom, či sme už závislí alebo len priveľmi pripútaní k obrazovkám počítačov a smartfónov?

Všetko je to o vlastnej hodnote. Budete ju hľadať všemožnými spôsobmi a na rôznych miestach. Môže sa vám popritom stať, že bude závislá od externých faktorov a okolností. Keď budú splnené rozličné podmienky, potom bude všetko v poriadku. Raz možno pripustíte, že veci už v poriadku sú a vy svoju hodnotu máte a veci necháte len tak plynúť.

Toto je najťažšie, ale už minimálne viete, že niečo také je a môžete to skúsiť odsledovať a zamerať sa na to. Aj to bude spôsob, ako sa vyhnúť informačnému pretlaku. Potrebujete vedieť, čo robia vaši známi, kde čo vybuchlo, koľko ľudí sa nakazilo? Možno to vedieť potrebujete, aby ste mali prehľad. Skúste si vždy čas „skomprimovať“ a predstavte si, kde budete vy o rok, keď sa budete zameriavať na tieto veci.

Viac tém o digitálnej bezpečnosti a o tom, ako prežiť v digitálnom prostredí, nájdete na webe bezpecnenanete.eset.com/sk.

V týchto situáciách sa nájdete

Závislosti nie sú len tie klasické, ako im zvykneme hovoriť, od mäkkých či tvrdých drog. Závislosť je slovo, ktoré vlastne neveští nič dobrého a bežný človek má k nemu odpor. Je to prirodzené, nikto nechce byť závislý.

Takže, keď trávite víkend sledovaním seriálov, sociálnych sietí, pokukovaním na Instagram alebo Facebook či erotické stránky alebo pozeraním ďalšieho a ďalšieho obsahu na YouTube, je to závislosť?

Je sledovanie nejakého obsahu relaxácia alebo únik od reálneho sveta a povinností? Občasný seriálový maratón nemusí byť zlá vec, je dobré si to zažiť, no zväčša zistíte, že vypnúť obrazovku vám dá lepší pocit, ako dopozerať celú sériu vášho obľúbeného seriálu.

Raz za čas si zahrať počítačovú hru, ale tak poriadne, celý deň alebo víkend, môže byť zážitok. To, či ste od niečoho závislí alebo vás to len príliš baví, poznáte podľa toho, ako sa cítite. Nemusí to tak byť vždy, no je to ukazovateľ. Teda, ak sa to opakuje často a hoci aj deštrukčné správanie odhalíte, bez neho ste aj tak nesvoji.

Sociálne siete

Pri alkohole je to jednoduchšie, spoločnosť vyčlenila akési mantinely a toto napokon poznáte aj vy sami. Čo však ale pri tej digitálnej závislosti? Svet sa predsa nezrúti, ak si pozriete ešte jedno video na Facebooku alebo zistíte, či sa niečo za posledných päť minút nezmenilo na Instagrame alebo TikToku.

Odtrhnúť sa od sociálnych sietí, je celkom problém. Nič si z toho nerobte, sú dizajnované tak, aby vás tam udržali čo najdlhší čas. Otázkou teda bude, čo vás vedie k tomu, aby ste zapínali aplikáciu a rolovali obsah znova a znova.

Jedným z faktorov pripútavania sa na Facebook alebo inú sieť je ten, že budete dostávať presnejšie výsledky podobného obsahu. Aplikácia si všimne, keď sa na nejakom príspevku zastavíte dlhšie alebo si obrázok zväčšíte alebo ho budete komentovať či „lajkovať“. Áno, a toto je len to najmenšie zlo, ktoré o vás Facebook zbiera.

Dopamín pre mozog a zároveň aj pasca, ktorá sa v danej chvíli veľmi zle posudzuje. Niečo vás vedie „visieť“ na Facebooku alebo Instagrame.

Prepáčte, ale ak na ňom trávite desiatky minút, ak nie aj hodinu dve denne, naozaj to nie je o tom, len tak pozrieť. Veď vás to vlastne ani nezaujíma. Druhá vec, ktorá sa veľmi zle posudzuje v danom momente, je viditeľný obsah. Sami predsa neveríme dokonalým životom, ktoré majú fotografie stvárňovať. Podľahnúť klamu je ale príliš ľahké.

Lajky a iný fenomén nám prerástol cez hlavu. Pocit uznania je silný a je normálny, ak sa ale zredukuje na počítanie lajkov, začína byť niečo v neporiadku.

Potešia každého, o tom bez diskusie, no skúste si uvedomiť, či od nich nie ste závislí. Čo s vami robí pribúdajúci počet lajkov a čo s vami robí, keď počítadlo pracuje pomalšie alebo dokonca nelajkli ľudia, od ktorých to už akosi čakáte?

facebook app iconZdroj: Pexels
Facebook

Zoznamky

Na zoznamke nie je nič, za čo by ste sa mali hanbiť. Možno skôr aj tu treba definovať, čo od nej očakávate. Nezáväznú zábavu alebo hľadáte nádejný vzťah či nejaké virtuálne priateľstvo a čas ukáže, čo bude nasledovať ďalej.

Trávenie času týmto spôsobom nemusí byť priamo disfunkčné, ak vás stále napĺňa pôvodný zámer. Pravdepodobne to stále nevydá za osobný kontakt, no ako istá forma zábavy alebo oddychu je to normálna činnosť. Realita bude ale taká, že skôr či neskôr začnete byť z tejto formy frustrovaní.

Kybervzťahy sú lákavé a otvárajú vám zdanlivo príliš veľa možností. V zásade sa môžete stretnúť s niekoľkými málo scenármi. Prvý bude závislosť od komunikácie s niekým.

Ako záplata na absenciu komunikácie s niekým reálnym. Druhým nepriaznivým faktorom bude povrchnosť, ktorá je úplne prirodzená a v začiatkoch sem patrí. Nedá sa jej zbaviť. Hodnotíte na základe pár viet, robíte si vlastné závery, súdite a hodnotíte.

Nakoniec zistíte, že ten príval nových osôb, s ktorými sa dá zmysluplne baviť touto formou, sa rapídne zredukoval. S týmito osobami sa dá zmysluplne baviť, no nie na on-line sieti a nie ste to možno vy, s kým je to pri danom človeku na druhej strane možné.

Pri osobných stretnutiach všetko zistíte ihneď, tu si to natiahnete na niekoľko dní. Opustiť tento priestor tiež nebýva jednoduché. Ak máte radi „vypisovanie“ si na internete, no reálne to nepotrebujete a dokážete žiť aj bez toho, kedy naposledy a ako dlho ste na žiadnej zoznamke neboli?

On-line priestor otvára nové možnosti, reálne ale nebývajú väčšie ako v skutočnom živote
On-line priestor otvára nové možnosti, reálne ale nebývajú väčšie ako v skutočnom živote

YouTube

Vysedávanie pred „telkou“ sme mali kedysi zakázané. Teraz sa to zmenilo na vysedávanie alebo polihovanie pred YouTubom. Princíp je rovnaký ako u iných sociálnych sietí.

Udržať vašu pozornosť tu jedným videom, tam druhým, potom toto by vás mohlo zaujímať a zistíte, že toho času tam trávite priveľa. Tak je to robené a je to v poriadku. Aj my v redakcii tvoríme obsah tak, aby vás zaujal. Je však treba poznať správnu mieru.

Zdroj: Shutterstock

Počítačové hry

Ďalšia z možných závislostí. Je to podobné ako u sociálnych sietí. Hráte až príliš, a to na úkor iných povinností a spôsobu, akým sa dá tvoriť čas. K tomu vás ešte motivuje hrať proti živým spoluhráčom v kooperatívnych hrách alebo rôznych „massively multiplayer žánroch“.

Ak sa vaši kamaráti, rovesníci, spolužiaci hrajú, možno bude jeden z hnacích faktorov pocit, že tam nesmiete chýbať, pocit, že inak by ste neboli hodní kolektívu a boli minimálne v tejto veci vylúčení. Nič nie je vzdialenejšie pravde, no pocit vylúčenia si mnohí zažili počas rôznych funkčných či menej funkčných lockdownov a hranie hier bola jedna z alternatív, ako ho prečkať.

Iné závislosti

Prakticky môžeme rozoberať rôzne tipy závislostí, závisí od aplikácie. Princípy budú rovnaké alebo veľmi podobné. Rovnako tak sa môže prehĺbiť závislosť od práce.

Pracovné prostredie bolo pre mnohých jasne definované kanceláriou. Ako ho definujete teraz? Od – do? Zmenou miesta v domácnosti, ak vôbec takéto možnosti máte? Stanovíte si nejaké hranice alebo skôr ako ste to stihli podchytiť ste zistili, že večeriate neskôr a pracujete do ôsmej?

Celkovo v tomto nemusí byť problém a je to o usporiadaní času a pokojne môžete pracovať aj večer, ak ste boli po obede s deťmi vonku. To by možno klasická práca z kancelárie neumožňovala. Za týchto okolností je to v poriadku.

Ako z toho von?

A znovuobjaviť samého seba a svoju hodnotu? V mnohom to bude práve o tomto základe, hoci sa to budete snažiť lepiť všetkým možným a ospravedlňovať to do nebies. Dá vám ale veľa práce vytvoriť systém, v ktorom sa budete neustále utvrdzovať o správnosti svojho konania.

Jediným dlhodobo a zdravým a vo výsledku pravdepodobne jediným prospešným riešením je digitálny detox. Postaviť sa dá k tomu rôznymi spôsobmi. Odporúča sa nepoužívať mobil v posteli, ale buďme realisti. V princípe je vhodné robiť menšie kroky.

Ak ste teda trávili čas pred spaním hraním on-line hier alebo pozeraním sociálnych sietí, vymeňte to za čítanie elektronickej knihy alebo si pozrite kúsok filmu, kým nezaspíte. Je to rozdiel, hoci stále máte v ruke telefón.

Vypnite si notifikácie, keď chcete pokojne si nastavte letový režim a budete mať istotu, že na telefón nič neprišlo, aj keď nevydal žiadny zvuk. Teda nemá zmysel ho nutkavo pre istotu skontrolovať.

Zakazovať si telefón alebo si do neho dávať rôzne blokovacie programy, ktoré vás donútia zadávať zložité heslo alebo iný spôsob, kým sa odomknú, je vhodnejší pre deti. To je iná téma. Vy sa musíte rozhodnúť. Ak si zapnete nejakú ochranu heslom, tak si to heslo skrátka zadáte a máte po starostiach. Toto nepovažujeme za riešenie pre dospelých.

Ďalším spôsobom ako zmierniť využívanie mobilu, je definovať si čas, odkedy ho nebudete používať. Napríklad po 23:00 nebudete používať Facebook, emaily alebo Instagram. Nerobte veľké kroky, nemá zmysel si hrdo na jeden večer zakázať telefón.

Hľadáte udržateľný systém a postupnú zmenu návyku. Napríklad nebudete kontrolovať emaily po zobudení a počkáte 10 minút. Aj to je začiatok. Detailom, no do istej miery funkčnou záležitosťou je, posunúť ikony aplikácií na inú obrazovku, než tú hlavnú. Trochu vás to spomalí a na začiatok sa počíta aj tento spôsob.