Malá ryba to vo veľkom mori nemá ľahké, o to viac, ak je to more preplnené podobnými zariadeniami. Znie to rozprávkovo, ale je to tak.

Spark má však výhodu v tom, že ho vyrába spoločnosť DJI, ktorá je vo svojom odbore špička a vie svoje produkty predať. Dron už nie je ničím neznámym a stáva sa obľúbenou hračkou, nielen pre mladistvých, ale aj pre dospelých používateľov a samozrejme profesionálov. Záber z vtáčej perspektívy len tak ľahko nenahradíte a o takéto zábery je záujem.

Vytvárate často selfie fotografie? Tak prečo ich nevylepšiť tým, že budú z vtáčej perspektívy?

Veď je to také jednoduché! Takto podobne to prezentuje spoločnosť DJI. Spark je selfie dron, s ktorým však vytvoríte aj zaujímavé videá a fotografie. A to najlepšie je, že ak lietate s komerčnými dronmi od DJI, tak máte pocit, že ste po hodine lietania profesionálny pilot UAV (bezpilotného lietadla). Značí to len jedno, ovládanie a celé prispôsobenie týchto zariadení je skutočne jednoduché. Upozorňujeme však, že treba dbať na bezpečnosť a preštudovať si zákon o prevádzke UAV.

 

Čo DJI Spark používateľovi ponúkne?

Začneme s balením a jeho obsahom. Spark (v základnej konfigurácii) dostanete v jednoduchej škatuli spolu s nabíjačkou, nabíjacím microUSB káblom a manuálmi. Je tu samotný dron a dva páry náhradných vrtúľ. V základnej verzii chýba RC ovládač, s ktorým je ovládanie prirodzenejšie a má podstatne lepší dosah. V tomto prípade na lietanie použijete dron a smartfón.

Párovanie, konfigurácia a základné časti

Spark je ihneď po vybalení pripravený na let. Zapína sa tlačidlom na zadnej časti, ktoré je jediné, pričom je súčasťou batérie. Aktivácia je jedným krátkym a jedným dlhým podržaním tlačidla (aj deaktivácia). Následne vás dron zvukovo a vizuálne upozorní, že je aktívny. V tomto štádiu má aktívnu Wi-Fi sieť, na ktorú sa pomocou smartfónu pripojíte a prejdete do aplikácie DJI GO 4.

Spark má pevnú konštrukciu, v ktorej sú osadené všetky komponenty. Väčšina z nich sa dá vymeniť v servise

Názov Wi-Fi siete je vyznačený pod batériou, ako aj prístupové heslo. Ak by párovanie nefungovalo, treba načítať QR kód na tele drona. Spark má pevnú plastovú konštrukciu a všetky ramená s vrtuľami sú označené diódami, ktoré informujú o smere letu alebo o príjme GPS signálu. Taktiež pri ovládaní gestami signalizujú, že vás senzory registrujú. Batéria sa nachádza v spodnej časti a inštaluje sa jednoducho.

Aby bolo lietanie čo najbezpečnejšie, Spark má aj niekoľko senzorov, vďaka ktorým nenarazí do prekážok pred a pod sebou. Vpredu sú infračervené diódy a sekundárna kamera (3D sensing system). V spodnej časti sú dva pozičné senzory a druhá sekundárna kamera (vision positioning system). Kombinácia týchto senzorov účinne zachytáva prekážky do 5 metrov pri max. rýchlosti 3 m/s.

Aj napriek prítomnosti senzorov, ktoré reagujú dobre, však treba dbať na bezpečnosť pri lietaní bokom a vzad. V prednej časti, pod 3D senzormi, je umiestnená hlavná kamera na dvojosom stabilizátore, ktorý pracuje ukážkovo a výsledné zábery sú ako zo statívu. Natáčanie kamery je možné iba v jednom smere – vertikálne.

Čo dokáže malá stabilizovaná kamera?

CMOS snímač má rozlíšenie 12Mpx a veľkosť 1/2,3-palca, s clonou f2.6 a šírkou záberu 81,9°. Max. rozlíšenie videa je Full HD (1920 × 1080) s 30 fps. Video je zaznamenávané vo formáte MP4 a max. dátový tok videa je 24 Mbps. Fotografie majú rozlíšenie 12 Mpx v JPG, bezstratový RAW formát chýba. V ponuke snímok je niekoľko režimov – sekvenčné snímanie, panoráma a časozberné snímanie. Kameru, ako aj fotoaparát je možné prispôsobiť podľa vlastných preferencií v manuálnom režime.

Kamera je zavesená na dvojosom gimbale, ktorý pracuje ukážkovo

„Spark autonómne vzlietne do výšky 1,2 metra po aktivácii príslušného tlačidla v bočnom paneli s nástrojmi, pričom si svoju výšku drží. Ak stratíte s dronom spojenie alebo sa vybíja batéria, sám sa vráti na miesto vzletu.“
Nie je tu však toľko možností, ako je to napr. v prípade DJI Mavic Pro. Prispôsobiť je možné ISO, rýchlosť uzávierky, expozíciu a vyváženie bielej. Ťuknutím na displej je možné zaostriť na konkrétny bod alebo uzamknúť expozíciu.

Taktiež je možné pridať histogram alebo mriežku. Viac nastavení ohľadom fotografie a videa tu nie je. V praxi to ale nevadí, nakoľko so Sparkom bude 90 % používateľov fotiť a natáčať v automatickom režime. Výsledné fotografie a videá nás príjemne prekvapili, majú pekné detaily a sýte farby. Fotografie a videá sú zaznamenávané na pamäťovú kartu (max. 64 GB) umiestnenú v zadnej časti pod krytom. Ak pamäťová karta vložená nie je, súbory môžu byť nahrávané priamo do smartfónu, avšak v zníženej kvalite (1024 × 768 fotografie / 1280 × 720 videá).

Ovládanie cez smartfón s aplikáciou DJI GO 4

Aplikácia DJI GO 4 je zdarma a dostupná pre obe platformy (iOS/Android). Spark však veľa možností nemá a aplikácia je tak jednoduchšia. Dron sa ovláda virtuálnymi joystickmi na displeji, na ktoré sa dá pomerne rýchlo zvyknúť. Pravdou však je, že s ovládačom je to prirodzenejšie. Nevýhodou je, že počas letu/ovládania nemôžete nastavovať gimbal, ani meniť parametre kamery. Tie sa dajú meniť iba vtedy, keď skryjete virtuálny joystick.

Prostredie aplikácie DJI GO 4 je prehľadné a ovládanie intuitívne

Aplikácia ponúka možnosť prehliadania nahraných súborov v zníženej kvalite a v prípade potreby aj ich jednoduchú editáciu.
Hlbšie v nastaveniach sú k dispozícii pokročilejšie funkcie, resp. informácie. Môžete meniť smer ovládacích prvkov, vidíte informácie o batérii a jej jednotlivých článkoch, môžete zmeniť rýchlosť natáčania gimbalu, a tiež vybrať frekvenciu kanálu 2,4GHz alebo 5,8GHz.

V neposlednom rade sú tu informácie o GPS a kalibrácii. Tú odporúčame robiť častejšie, aby ste predišli zbytočným problémom. Ovládanie cez smartfón má svoje nevýhody a asi najväčšou je dosah, ktorý je max. 100 metrov (výška približne 50 m) a ani to nedosiahnete vždy. Pochváliť však musíme rýchlosť a stabilitu Wi-Fi pripojenia.

Spark disponuje pozičnými systémami GPS a GLONASS, ktoré sú veľmi presné, čo sa prejavuje pri núdzovom alebo automatickom pristávaní. Dron pristane presne tam, odkiaľ vzlietol. Dá sa sním lietať aj v interiéri (ATTI mode), ale to začiatočníkom neodporúčame. Na displeji smartfónu vidíte všetky letové informácie – počet aktívnych GPS satelitov, kvalitu pripojenia, kapacitu batérie, približný čas letu, zvolený režim a tiež výšku, vzdialenosť a rýchlosť zariadenia.

Ak holdujete sociálnym sieťam, aplikácia umožňuje aj živé vysielanie na Facebook alebo YouTube.

Letové režimy

Letových režimov má Spark šesť: Normal – klasické ovládanie, Tripod – pohyby zariadenia sú plynulejšie (dron nerobí prudké manévre a zábery sú efektívnejšie), TapFly – kliknete na určité miesto v náhľade displeja a dron tam poletí, pričom sa vyhne prekážkam, Active Track – označíte objekt alebo seba a dron vás bude nasledovať, Quick Shot – režim, ktorý integruje štyri funkcie.

Spark reaguje na vaše ruky, niekedy mu to však trvá dlho a nespolupracuje ako by mal

V tomto prípade je to Dronie (postupné odlietavanie do výšky), Circle (obletovanie objektu dookola), Helix (rotovanie v špirále) a Rocket (kolmý vzlet do výšky 40 m). Posledným režimom a aj marketingovým ťahákom je ovládanie gestami (režim Gesture) bez ovládača alebo smartfónu.

Spark reaguje na vaše ruky a ich pohyby, pričom môže samostatne odletieť alebo pristáť v dlani, a taktiež nasledovať pohyby rúk. Ak mu ukážete gesto „obdĺžnika“, vytvorí vám fotografiu. V tomto režime je možné iba fotografovať, video k dispozícii nie je. Konštatujeme, že ovládanie gestami nefunguje veľmi presne, ale pohrať sa s tým dá.

Kapacita a výdrž batérie

Spark disponuje Li-Po batériou s kapacitou 1480 mAh, ktorá má výdrž max. 15 minút v ideálnych poveternostných podmienkach. V priemere si zalietate okolo 13 až 14 minút, čo nie je málo, ale ani veľa. Ak chcete lietať často, treba kúpiť balenie s tromi batériami (fly more combo). Nabíjanie batérie trvá približne hodinu a výhodou je, že ju nabijete aj bežnou powerbankou alebo klasickou autonabíjačkou. Ak má batéria nízku kapacitu, dron vás na to razantne upozorňuje a ak nereagujete, začne automatický proces návratu na miesto vzletu.

Epson Moverio BT 300 a DJI Spark

V čase testovania DJI Spark sme exkluzívne požiadali o test špeciálnych okuliarov pre rozšírenú realitu – Epson Moverio BT300. Tie pracujú s operačným systémom Android, pričom majú vlastný obchod so špeciálnymi aplikáciami, kde sa nachádza aj DJI GO 4. Mať náhľad z kamery drona priamo pred očami je výborné, pričom je samotné lietanie zaujímavejšie.

Epson okuliare pre rozšírenú realitu sú výborným doplnkom, spoločnosť DJI má však aj vlastné riešenie s názvom DJI Goggles

V našom prípade to však bolo zložitejšie, nakoľko Spark nemal klasický ovládač a po pripojení (pomocou Wi-Fi) k Epson okuliarom nebola možnosť ovládania dronu cez telefón, ale iba dotykovou plochou na ovládači okuliarov. Každopádne, tieto okuliare sú prioritne určené na iné účely – návrhy, grafika a pod. Ich výbava a možnosti sú obsiahle, pričom pracujú ukážkovo a na jedno nabitie vydržia až 5 hodín.

Okuliare disponujú Si-OLED projektormi a výsledný obraz je v HD kvalite, čo je v tomto prípade dostačujúce, obraz je jasný a ostrý. V prednej časti majú 5 Mpx kameru a ich konštrukcia je pohodlná aj na dlhodobú prácu. Je to iný pocit, ako mať klasické VR okuliare, nakoľko vidíte aj dianie okolo seba. Tieto okuliare sa zatiaľ na Slovensku oficiálne nepredávajú.

Verdikt 

Malý, ale vrtký, to je DJI Spark. Pre začiatočníkov alebo príležitostných používateľov je to ideálne zariadenie. Má množstvo funkcií, ľahko sa ovláda a je neskutočne skladný. Ak si ho kúpite, budete ho nosiť na každý výlet, to vám garantujeme. Výhodou je, že aj napriek malým rozmerom má silné motory a dokáže lietať v poriadnom vetre. Samozrejmosťou je výborná a stabilizovaná kamera, ktorá dosahuje nadštandardné výsledky.

Zapožičal: DJI Spark: www.dronerepublic.sk / EPSON Moverio BT300 – www.epson.com
Cena: DJI Spark: 549 EUR / okuliare EPSON Moverio BT300: približne 900 EUR

Tento článok vyšiel aj v tlačenom vydaní TOUCHIT č. 12/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE