Systém Čakárne na očkovanie sme už detailne popisovali. Má slúžiť na zvýšenie komfortu pre ľudí, ktorí sa chcú zaočkovať. Momentálne funguje pre ľudí s vekom nad 55 rokov. Samozrejme, Čakáreň má svoje problémy, dali sa aj predpokladať.
Systém funguje tak, že prihlásených radí výhradne podľa veku. To je momentálne jediné kritérium na vaše miesto v rade. Otázka je, odkiaľ sa tento vek zoberie. Vyzerá to zatiaľ tak, že z čísla, ktoré zadáte ako rodné číslo, konkrétne z jeho prvej časti. Rovnako to vyzerá na to, že Čakáreň si pri prvotnom prihlásení neoveruje, či je to skutočné rodné číslo (to musí spĺňať určité formálne požiadavky) a mechanicky preberie časť, z ktorej sa dá zistiť váš dátum narodenia a pohlavie. Rovnako systém nijako nezisťuje, či daná osoba pod rovnakým rodným číslom nie je už zaočkovaná, a teda jej ďalšie očkovanie nepripadá do úvahy.
Kolegovia z Hospodárskych novín sa nám ozvali z požiadavkou, aby sme sa vyjadrili k stavu, keď oni prihlásili pod vymysleným rodným číslom osobu, ktorá sa volá Igor Matovič. Podarilo sa im to do fázy, že dostali PIN kód, čo je pre bežných ľudí signál úspešného prihlásenia sa do Čakárne. Ako dôkaz nám poslali odfotenú časť obrazovky počítača s vysvieteným PIN kódom.
Rovnako my sme si vyskúšali, že prihlásiť rodinného príslušníka, ktorý už bol dva krát očkovaný do tejto čakárne nie je problém. Toto samozrejme môže byť živnou pôdou pre hackerov, proti ktorým Čakáreň určite musí bojovať.
S týmto problémom sme sa obrátili na zastupujúceho ministra zdravotníctva SR, Eduarda Hegera. Mali sme na neho viacero otázok, na tú v súvislosti s prihlasovaním sa Igora Matoviča nám pomerne prekvapivo povedal, že áno, evidujú niekoľko takýchto prípadov a o probléme teda vedia. Podľa slov ministra zdravotníctva to, že sa dostanete k PIN kódu, ešte neznamená, že ste zaradení do očkovania. Takto prihlásené „osoby“ síce získajú na určitý čas miesto v poradí, ale pri finálnej kontrole skutočný termín nedostanú. Na odstránení tohto problému sa pracuje, podľa ministra Hegera je problém v tom, že zdedený systém IT (nielen) pre zdravotníctvo je nevyhovujúci.
Tiež sme sa pýtali na stav, kedy vám ošetrujúci lekár napr. z dôvodu porúch so zrážanlivosťou krvi neodporučí očkovania vakcínou od AstraZeneca. Systém Čakárne zatiaľ na toto nie je pripravený, vakcína sa vám priradí len podľa veku. V samotnej Čakárni stav, že vám ju neodporučil váš lekár zatiaľ nemáte ako oznámiť. Rovnako čakáreň vám ponúkne len tie očkovacie miesta, kde sa podáva vám pridelená vakcinačná látka (a obyčajne sú to veľkokapacitné očkovacie miesta). Svoju situáciu s problémami so zrážanlivosťou krvi môžete konzultovať na call centre NCZI (0800 174 174) alebo s lekárom na primárnom vyšetrení v očkovacom centre. Samotná aplikácia Čakáreň vám tu ale nepomôže.
Minister Heger tiež pripustil problémy s pridelením rovnakého času očkovania pre viacero osôb na rovnaké miesto a zlyhávanie spätných SMS pri potvrdení termínu očkovania. Na opravách pracujeme – dokončil svoju odpoveď pre nás.
Vývoj Čakárne budeme naďalej starostlivo sledovať.
Viac o Čakárni
Aplikácia Čakáreň má priniesť poriadok do očkovania. Takto to funguje (VIDEO TOUCHIT)