A skvelý e-shop by to mal vedieť ešte skôr ako samotní zákazníci.

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, ako fungujú e-shopy? Komplexnosť ich spracovania, resp. systému na pozadí, rastie ruka v ruke so zvyšujúcim sa počtom produktov v ponuke. Preto je potrebné ho vhodne optimalizovať a automatizovať.

Ako to docieliť? To je úloha systému, na ktorom e-shop funguje. V tomto článku sa zameriame na kľúčové funkcie jedného z najpopulárnejších e-shopových systémov na sveteMagento 2. Ide o rozsiahly open source systém, ktorý je možné zlepšovať pomocou doplnkových balíkov funkcií.

Robí to aj slovenská firma WAME, ktorá vytvára e-shopy založené na systéme Magento 2 a pomocou doplnkových balíkov ich optimalizuje, aby lepšie zodpovedali potrebám slovenských obchodov. WAME pri tom využíva svoje dlhoročné skúsenosti z riešenia požiadaviek lokálnych firiem.

Ako zlepšiť používateľský zážitok z nakupovania?

Základnou funkciou e-shopu je previesť zákazníkov všetkými krokmi procesu nakupovania. Od vyhľadania produktu až po jeho objednanie a zaplatenie. Mnohé e-shopy majú problém už s prvým krokom – vyhľadanie produktu. Ľudia sú totiž zvyknutí používať vyhľadávače v e-shopoch rovnakým spôsobom ako Google.

Lenže e-shopy neboli dlhé roky na fulltextové vyhľadávanie dobre optimalizované, čo sa prejavilo tak, že zákazníci sa nedostali k produktu, ani keď ho mal e-shop v ponuke. Systém Magento 2 s tým problém nemá. Vo verzii 2.4 je jeho súčasťou fulltextové vyhľadávanie Elasticsearch. To funguje výrazne rýchlejšie a dynamickejšie, ako to bolo v e-shopoch až donedávna štandardom.

Pridanou hodnotou je personalizované prispôsobenie výsledkov, ktoré je založené na predikcii a historických dátach každého zákazníka. Pretože, dobrý e-shop by mal vedieť predikovať, čo bude chcieť zákazník nakupovať.

Základom predikcie sú dáta, ktoré má e-shop k dispozícii a vie ich využiť – či už ide o rovnaké alebo podobné nákupy z minulosti, prípadne iné historické dáta. Pokiaľ sú k dispozícii aj dáta z kamenných predajní (dáta z ERP systému a pokladní), Magento 2 e-shop od WAME ich dokáže využiť.

Fulltextové vyhľadávanie ElasticsearchZdroj: WAME.sk
Fulltextové vyhľadávanie Elasticsearch zvyšuje používateľský zážitok a zlepšuje vyhľadávanie produktov

E-shop by mal vedieť odporúčať produkty, ktoré sú pre zákazníka zaujímavé

Správne predikovanie toho, čo by si mohol zákazník chcieť kúpiť, je dôležité z hľadiska zákazníka aj obchodu. Spokojný zákazník sa do daného e-shopu vráti a obchod z toho profituje. Je preto dôležité optimalizovať e-shop tak, aby ponúkal zákazníkom produkty, ktoré sú pre nich relevantné.

Je štatisticky dokázané, že ľudia si vyberajú produkty na prvých dvoch až troch stránkach e-shopu a ďalej sa im už nechce hľadať. Z tohto hľadiska je dôležité, aby sa na týchto stránkach objavovali najpodstatnejšie produkty. Do úvahy treba brať to, že ich dôležitosť sa pravidelne mení na základe aktuálnej sezóny, výpredajov, skladových zásob či marže pre obchod.

Robiť tieto úpravy manuálne je pomerne náročné a čím viac produktov, tým viac roboty. Magento 2 e-shop umožňuje celý proces zautomatizovať, pričom ponúka viacero premenných, na základe ktorých dokáže automaticky zoraďovať produkty v kategóriách.

Môže to byť napríklad na základe predajnosti v konkrétnom týždni v minulom roku alebo za posledné dva týždne. Možností je viacero, stačí si len vybrať. Priorizovanie a zoradenie produktov je možné využiť aj v rámci fulltextového vyhľadávania Elasticsearch.    

Ďalšie metódy odporúčaní

Magento 2 umožňuje využívať aj ďalšie metódy odporúčania produktov. Dá sa nastaviť automatický upsell produktu, teda odporúčanie na tovar vyššej kvality – či už ide o lepšiu značku alebo kvalitnejší materiál.

Takisto je možné automatizovať cross sell – zobrazovať produkty s iným dizajnom alebo spracovaním, ktoré sú z hľadiska ceny a kvality v rovnakej kategórii. A rovnako je možné jednoducho odporúčať aj súvisiaci tovar, ako je príslušenstvo, ktoré si ostatní zákazníci často kupujú k práve prezeranému tovaru.

Magento 2 umožňuje nastaviť automatizáciu týchto odporúčaní na základe pravidiel, ktoré je možné prispôsobiť pre každú kategóriu produktov. A má to zmysel – vďaka cross sell odporúčaniam dokázalo WAME zvýšiť hodnotu objednávok u svojich klientov až o 17 % v porovnaní s e-shopmi, ktoré tieto odporúčania dovtedy nevyužívali.

Odporúčania je možné zobrazovať na viacerých miestach a vo viacerých momentoch – na produktovej stránke, po jeho pridaní do košíka alebo aj v rámci samotného nákupného procesu.

Cross-sell odporúčaniaZdroj: WAME.sk
Cross sell odporúčania v e-shope dokážu zvýšiť hodnotu objednávok

WAME vám pomôže s vytvorením skvelého e-shopu

Ak vás zaujali spomenuté funkcie systému Magento 2, WAME vám s vytvorením takéhoto e-shopu pomôže. Integruje vaše doterajšie procesy, prenesie obsah s ohľadom na Google indexáciu a SEO, zachová prepojenia a feedy a integruje chýbajúce moduly v rovnakých alebo ešte vyšších verziách, ako máte vo vašom existujúcom e-shope.

Tak, aby bol e-shop viac automatizovaný, vyžadoval menej práce ľudí, a viac zarábal. Detaily o tom, ako prebieha vytvorenie Magento e-shopu vo WAME, nájdete priamo na webe WAME.sk.

Článok vznikol v spolupráci s firmou WAME.

Značky:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Špecializujem sa na Apple, ASUS, Garmin, smart hodinky, robotické vysávače a herné zariadenia. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.