Firma Robert Bosch pôsobí v Bernolákove už 25 rokov a my sme ju navštívili spolu so skupinou zahraničných novinárov. V rámci podnikov Bosch je závod v Bernolákove jediný, ktorý vykonáva repasáciu alternátorov.

Repasácia alternátorov do automobilov je proces, pri ktorom sa využíva už raz použitý spotrebič. Môže sa tak urobiť troma spôsobmi: oprava pokazeného alternátora, opätovné využitie a vytvorenie alternátora s využitím nových dielov, ak sa prvé dve metódy nedajú použiť.

Na vstupe do celého procesu sú poškodené spotrebiče, ktoré by bežne skončili v lepšom prípade v zbere a na výstupe sú znovupoužiteľné zariadenia s garanciou kvality. V portfóliu závodu v Bernolákove je viac ako 1100 kusov rôznych alternátorov, ktorým dokážu dať druhý život.

Cyklus prác pri repasácii
Prvým krokom je demontáž, pričom sa alternátory rozoberú v jednotlivých dávkach doslova do poslednej skrutky. Jednotlivé komponenty sa očistia, pričom sa v závode aplikujú rôzne procesy, vrátane prania.

Druhá etapa je samotná repasácia komponentov z alternátorov. Pritom sa posúdi každá konkrétna súčiastka a zistí sa, či sa dá ešte znova použiť. Týka sa to napr. aj skrutiek, ktoré sú špecifické pre rôzne alternátory. Ak sa súčiastka už nedá použiť v jej aktuálnom stave, pokúšajú sa ju opraviť. Ak sa to nedá kvôli dodržaniu požadovanej kvality výsledného spotrebiča, siahne sa po novej súčiastke.

Tretím krokom je finálna montáž výsledného alternátora. Pritom sa celý spotrebič zloží a vyskúša sa jeho kvalita. Používajú sa na to dve tzv. kvalitatívne brány. Jedna je postavená na komponentoch – každá jedna súčiastka sa opakovane samostatne otestuje. Druhá kvalitatívna brána je test výsledného spotrebiča a jeho celkovej funkčnosti. Pritom sa simuluje záťaž, ako keby bol alternátor použitý v automobile.

Cirkulárna ekonomika a šetrenie CO2
Závod v Bernolákove nerobí prvovýrobu alternátorov, ktoré by boli použité pri skladaní nového automobilu. Cieľom tohto závodu je skutočne dávať už použitým spotrebičom druhú šancu, čo je dôležité z pohľadu cirkulárnej ekonomiky. V závode v Bernolákove s tým začali ešte predtým, ako sa z cirkulárnej ekonomiky stala populárna téma.

Pri repasácii sa šetrí zhruba 90 % vstupných zdrojov – či už je to spotrebovaná energia na výrobu nového kusu alebo efekt opätovného použitia už vyrobených komponentov. Jeden repasovaný alternátor pritom ušetrí až 40 kg CO2, a to je produkcia troch veľkých stromov, ktoré na takýto objem musia „dýchať“ celý rok. Minulý rok pritom závod v Bernolákove vyprodukoval až 250 000 znovupoužiteľných alternátorov. Ak to celé spočítame, je to produkcia 750 000 stromov za celý rok.

Výsledkom činnosti závodu Bosch v Bernolákove je teda jednak samotný produkt s garantovanou kvalitou, aj výrazné šetrenie okolitého prostredia. Závod je aj držiteľom certifikátu EITF.
Kde sa stretnete s repasovaným spotrebičom?
Koncový zákazník sa s týmito repasovanými alternátormi dostane do kontaktu vtedy, keď sa mu takýto spotrebič pokazí a dobrý servis mu ponúkne na výmenu buď originálny alternátor alebo cenovo podstatne výhodnejšiu repasovanú alternatívu. Takto funguje každý lepší servis, príkladom sú aj servisy Bosch Car Services.

Reklamácie
Špeciálnym pracoviskom v Bernolákove je posudzovanie reklamácií, a to pre alternátory ako aj štartéry. Špecialisti tu dokážu odhaliť rôzne typy porúch spôsobených nesprávnym použitím – napríklad ak auto bolo štartované viac ako 5-krát za sebou bez prestávky. Ak sa však odhalí chyba na recyklovanom alternátore, rýchlo sa rozpozná a spätnou väzbou sa takéto chyby pri repasácii eliminujú.

Inžiniering
V oddelení inžinieringu sa realizuje proces, pri ktorom sa nahrádza jedna súčiastka druhou. Platí to napr. pre veľmi staré alternátory, na ktoré sa už náhradné súčiastky reálne nedajú zohnať. Inžiniering potom nahradzuje jednu súčiastku inou. Špecialisti musia nájsť komponent, ktorý spĺňa požadované parametre, tieto komponenty musia byť dostupné a kvalitatívne musia spĺňať normy, ktoré dodržiava závod Bosch v Bernolákove.

Zamestnanci
V závode v Bernolákove sa pracuje štandardne na dve smeny. V súčasnosti má tento závod 210 zamestnancov, z tohto 120 ľudí pracuje priamo na transformačnom procese. Základom sú ľudia z okresu Senec, bežný rádius je zhruba 30 km. Ale zamestnanci sú aj z väčšej diaľky. Napr. šéf inžinieringu je Nemec a zamestnaný je tu už 10 rokov. Sú tu tiež ľudia z Maďarska, z Ukrajiny, zo Srbska a pod. V závode pracuje aj zamestnanec číslo 1, ktorý tu začal pracovať pred 25 rokmi. Priemerný vek zamestnancov je 43 rokov.

Hotový alternátor
Výstupom celého procesu je alternátor zabalený do škatule s logom Bosch, je kompletne vyčistený, odskúšaný a pripravený na ďalšiu činnosť. Z Bernolákova putuje do skladu v nemeckom Karlsruhe a odtiaľ sa dostáva prakticky do celého sveta. Tu sa zhromažďujú všetky repasované súčiastky pre automobily.

Odtiaľ ich potom nakupujú partneri, ktorí ich dodávajú ďalej do servisov. Typickým trhom pre komponenty je Európa. Bosch však dodáva komponenty skutočne po celom svete. Závod v Bernolákove dokáže splniť špecifikácie platné aj pre americký trh.
Zdroje: vlastné
Prečítajte si tiež