Po 500 nabíjacích cykloch vykazujú e-batérie na elektrobicykloch zostatkovú kapacitu 70%. Inštitút pre výskum silikátov (ISC vo Fraunhofe) v projekte s názvom „PEDElEc“, zisťoval životnosť a procesy starnutia e-bike batérii vo svojich dlhodobých testoch. Výsledok je, že batérie sú výkonné dlhšie, ako sa predpokladalo.
E-biky zažívajú boom a rastie najmä počet ľudí, ktorí dochádzajú na elektrobicykli do práce. Mnohé výhody e-biku sú už dobre známe – žiadne CO2, žiadny hluk, motivácia k častejšiemu pohybu. Informácie o skutočnom využívaní elektrických bicyklov pri ceste do práce a o trvalej výkonnosti používaných batérii sú už však ťažšie dostupné. Pre efektívne zlepšovanie batérii sú ale veľmi potrebné.
Štúdia e-bikov pri dochádzaní do práce
V dlhodobom projekte „PEDElEc – Elektrický a elektrochemický výskum pri dlhodobom testovaní elektrobicyklov pri dochádzaní do práce („Pendler-eBike Dauertest mit elektrischen und elektrochemischen Untersuchungen“) mohol inštitút spolu so svojimi partnermi po prvý raz získať spoľahlivé údaje o procesoch starnutia e-bike batérií pri ich každodennom používaní.
Počas výskumu jazdili celé dva roky dvanásti zamestnanci fraunhoferského ISC a siedmi zamestnanci mestského zastupiteľstva Bad Neustadt an der Saale každý deň do práce na pedelecoch výrobcu Winora-Staiger. Všetky e-biky boli vybavené prístrojmi, ktoré zbierali údaje o prejdených vzdialenostiach, stave nabitia batérie a o zaťažovaní batérie. Z týchto údajov boli zostavené programy, ktoré slúžili ako základ pre simulácie v laboratóriu, v ktorom boli batérie následne podrobené umelým procesom starnutia.
Výsledok meraní
Elektrochemická analýza zameraná na zostatkovú kapacitu a mechanizmy starnutia reálne a v laboratóriu „testovaných“ batérii preukázala, že batérie sú výkonné dlhšie, ako si mysleli samotní výrobcovia. V priemere mali batérie po 500 kompletných nabíjacích cykloch ešte kapacitu 70%. Batérie však poškodzovalo príliš vysoké koncové napätie pri nabíjaní a vplyv extrémnych teplôt.