So známym dopravným analytikom sme sa porozprávali o problematike elektrických kolobežiek.

Elektrokolobežky sú pre mnohých ľudí ideálny dopravný prostriedok do mesta, hlavne počas teplých letných dní. Dopravný analytik Ján Bazovský však v rozhovore pre Touchit.sk upozornil, že tieto vozidlá v skutočnosti dopravné prostriedky vôbec nie sú a spájajú sa s nimi mnohé problémy a nedostatky.

Ja mám na elektrokolobežky veľmi osobitý názor, pretože to je de facto buď športové náradie, alebo hračka. Mám ťažké srdce aj na legislatívu, ktorá je okolo kolobežiek. V podstate to nie je dopravný prostriedok, len my sme ho z nej urobili,“ uviedol Bazovský pre Touchit.sk.

Vďaka tomu, že sa z kolobežiek stal dopravný prostriedok, sa podľa jeho slov dostali na cesty, čo nepovažuje za dobré. „Kolobežkár jazdí pri pravom okraji vozovky, respektíve jazdného pruhu. Tam je najväčší ‚sajrajt‘, najväčšie výtlky, pretože tam stojí voda, v zime mrzne a trhá asfalt. Kolobežka so svojimi malými kolieskami má veľmi zlú manévrovateľnosť a aj minimálna nerovnosť vozovky jej spôsobuje problém,“ skonštatoval analytik.

Ako pokračoval, súvisiacim problémom je ťažisko, ktoré je napríklad v porovnaní s bicyklom vo veľkom nepomere.

Kolobežkár má ťažisko veľmi vysoko. Keď zabrzdíte kolobežku, tak sa takmer nič nedeje, lebo vaše telo pokračuje zotrvačnosťou ďalej. Ak teda kolobežkárovi vbehne do cesty napríklad dieťa, tak ten nemá takmer žiadnu šancu, aby sa vyhol kolízii,“ načrtol s tým, že pri brzdení je tu veľký rozdiel oproti bicyklu.

AMG kolobežka

Elektrokolobežky sú postavené na roveň bicykla, keďže pre ne platia tie isté pravidlá ako pre cyklistov. Bazovský tvrdí, že by sa preto mali používať iba na cestách pre cyklistov a určite nie na chodníkoch, keďže tam podľa neho prakticky žiadny kolobežkár nemá čo hľadať.

Šedou zódou je, kde sa majú kolobežky pohybovať. Na chodníku sú príliš nebezpečné pre ostatných a na cestách sú zase pre ne nebezpečné vozidlá,“ porovnal analytik.

Samostatnou problematikou sú veľké a silné elektrokolobežky, ktoré majú viac ako 25 kilogramov a dosiahnu rýchlosť vyššiu než 25 km/h. Tie je podľa Bazovského možné považovať už za malé motocykle skupiny AM a vzťahujú sa na ne príslušné predpisy. Niektoré s vyššou konštrukčnou rýchlosťou sú síce blokované na 25 km/h, ale toto obmedzenie sa dá v mnohých prípadoch bez väčších problémov odstrániť.

Čo sa týka nadchádzajúcej povinnosti poistenia silných kolobežiek, ktoré bude vyžadované od januára 2024, v tomto prípade sa podľa neho ide na to z opačnej strany.

Čo mi pomôžu peniaze, ktoré dostanem od nejakého ‚grázla‘, ktorý ma zrazí, keď budem mať trvalé následky? Poďme radšej riešiť možnosti, ako kolíziám zabrániť, to znamená nájsť riešenie pre pohyb kolobežiek, aby k týmto udalostiam nedochádzalo.“

Ako dodal, jasné pravidlá by mali byť hlavne pri zdieľaných elektrokolobežkách. Individuálni kolobežkári podľa neho viac dodržiavajú predpisy a svoje stroje si ukladajú doma, alebo vo firemných priestoroch, takže nikomu na verejnom priestranstve nezavadzajú.

„Neskutočne ma ale rozčuľujú zdieľané elektrokolobežky, pretože to je biznis a vyložene zárobková činnosť, ktorá nemá žiadne pravidlá. Používať ich môže v podstate hocikto, pretože aj 13 – 14 roční sa môžu prihlásiť na cudzí mobil,“ upozornil analytik.

Pri zdieľaných kolobežkách podľa Bazovského prevádzkovateľ nevie zabezpečiť ani poriadne odkladanie použitých kolobežiek a pravidlá v jednotlivých mestách sa líšia.

V podstate sú to len zmluvy s magistrátmi, nie sú to nejaké všeobecne záväzné pravidlá, veď tie by ani nedokázali splniť. Navyše, tam, kde by boli tieto kolobežky ideálne, teda napríklad v menších okresných mestách s dlhšími traťami, kde nie je mestská hromadná doprava, tam ich nikto neumiestni, pretože rentabilita by bola veľmi nízka,“ zakončil Bazovský.

Zdroj: vlastné

Prečítajte si tiež:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.