Dotácie by mali zvýšiť záujem o elektromobilitu aj u firiem.
Výhodnosť sa ukáže najmä pri operatívnom lízingu. „Aktuálne spúšťame kampaň na E-mobility balík v spolupráci so značkami VW, Nissan a KIA,“ hovorí Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia.
Rozhodnutie vlády SR vyčleniť 5 miliónov eur na podporu rozvoja elektromobility na Slovensku by malo podľa odborníkov vzbudiť už v roku 2017 záujem o zelenú mobilitu. Dotácia 5000 eur pri obstaraní elektromobilu a 3000 eur pri obstaraní hybridu totiž robí elektromobil či hybrid cenovo prijateľným v porovnaní s obstaraním vozidla na spaľovací pohon. Náklady na elektromobilitu sa výrazne znížia aj pri operatívnom lízingu. „Evidujeme už zvýšený záujem firiem,“ konštatuje Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia.
Cenovo výhodnejšie elektromobily
„Rozhodnutie vnímame pozitívne. Veríme, že dotácie budú motivovať spoločnosti na Slovensku k obstaraniu elektromobilov do firemných auto parkov. Aktuálne spúšťame kampaň na E-mobility balík v spolupráci so značkami VW, Nissan a KIA na elektromobily Kia e-Soul, Nissan Leaf, VW e-Up a e-Golf, kde okrem samotného elektromobilu na operatívny lízing poskytneme klientovi aj prístup k nabíjacej infraštruktúre resp. zabezpečíme nabíjaciu stanicu priamo do firmy. Dotácia náklady na prevádzku elektromobilu ešte zníži,“ hovorí o novinkách Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia. Spoločnosť je komplexným poskytovateľom mobility a popredným hráčom na poli operatívneho lízingu. V rámci neho už dva roky aktívne ponúka všetky druhy elektromobilov, vrátane značky Tesla. Už rok v rámci inovácií poskytuje aj tzv. E-mobility balík, kde okrem elektromobilu poskytuje aj prístup k nabíjacej infraštruktúre či nabíjaciu stanicu priamo do firmy.
Už teraz tak v prípade elektromobilov odbúrava vysokú vstupnú investíciu pre firmu, keďže tá platí len rozdiel medzi nadobúdacou hodnotou vozidla a zostatkovou cenou po skončení prenájmu, teda len skutočne využívanú hodnotu auta. „Ak sa firma rozhodne obstarať si do firmy elektromobil, môže využiť formu obstarania cez operatívny lízing bez nutnosti vysokej investície. Ponuku operatívneho lízingu vieme nastaviť rovnako cenovo výhodne ako klasické vozidlá. V rámci fixnej uzatvorenej kalkulácie vieme garantovať zostatkovú hodnotu vozidla po ukončení prenájmu, a to pre všetky dostupné modely elektromobilov na slovenskom trhu,“ konštatuje Lucia Čišková. Mesačné platby nájmu sú tak pre firmu fixné a bez akéhokoľvek rizika odpredajnej ceny či nepredvídateľných servisných nákladov.
Podpora infraštruktúry
Jedným z partnerov Business Lease v elektromobilite je spoločnosť Greenway, ktorá nateraz zabezpečuje najkomplexnejšiu sieť rýchlonabíjacích staníc na hlavných slovenských cestných koridoroch, čo rozmach elektromobility umožňuje. Ako však podotýka Rastislav Lauko, výkonný riaditeľ spoločnosti GreenWay Infrastructure, ak má byť významnejší, nevyhnutné je súbežne podporovať zo strany vlády aj budovanie infraštruktúry. „Dôležitou otázkou v diskusii o podpore rozvoja elektromobility ako takej je, či sa má zo strany vlády podporovať viac dopyt po elektrických autách, alebo skôr vznik resp. rozvoj chýbajúcej infraštruktúry pre elektromobily. Viac elektrických áut na slovenských cestách bude možný vtedy, ak bude existovať primeraná infraštruktúra,“ konštatuje. V blízkej dobe sa však podľa neho na Slovensku neplánuje zaviesť žiadna priama podporná schéma, ktorá by systematicky podporovala rozvoj infraštruktúry pre elektromobily.
Skúsenosti z rozvinutých, elektromobilných trhov, ako Čína, USA, Japonsko, Nórsko, Švédsko, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Holandsko či Británia ukazujú, že popri podpore dopytu po elektroautách je nevyhnutná aj podpora súvisiacej infraštruktúry. Aj vďaka tomu napríklad v Holandsku jazdí v súčasnosti už vyše 50 tisíc elektromobilov. „Do roku 2020 je plánovaný počet na úrovni 200-tisíc a do roku 2030 sa predpokladá 2 milióny elektromobilov,“ podotýka Čišková na základe údajov z materskej spoločnosti Business Lease Group v Holandsku.
Na Slovensku je v súčasnosti registrovaných 350 elektrických vozidiel a ministerstvo hospodárstva odhaduje počet elektromobilov a hybridov do roku 2025 na 20-tisíc. „Susedné Poľsko počíta v danom období s miliónom elektromobilov aj vďaka jasne stanovenej stratégii a jednoznačnej podpore elektromobility zo strany vlády,“ dodáva Lauko.
Nárast o vyše 100 %
V roku 2017 u nás Lauko odhaduje medziročný nárast počtu registrácií o viac ako 100 %. Jednak vďaka zníženiu obstarávacích nákladov, ale aj ako dôsledok odvetvových trendov i štátnej podpory, kontinuálnemu zlepšovaniu úžitkových vlastností elektrických vozidiel či existujúcej celonárodnej sieti rýchlonabíjacích staníc GreenWay.