Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Business Lease: Záujem o elektromobily vo firmách rastie najmä pre zvyšujúci sa počet modelov, väčší dojazd aj výhodnejšie financovanie

Elektromobilita na slovenských cestách by mala aj tento rok dostať zelenú. Umožniť by to mal nielen celosvetový trend eko-mobility, ale najmä zvyšujúci sa dojazd elektromobilov, rozširujúca sa infraštruktúra aj na Slovensku, väčší výber modelov a najmä výhodnejšie financovanie. „Záujem o elektromobily rastie aj vo firmách. Vysokú obstarávaciu cenu elektromobilov riešia outsourcovaním financovania prostredníctvom operatívneho lízingu, čo im umožňuje dostať do vozidlového parku aj drahšie a stále nové typy elektrických áut a neniesť riziko a starosti spojené s odpredajom elektromobilu.

Outsourcovaním služieb zas riešia starostlivosť o samotný vozidlový park. Tým si zabezpečujú nepretržitú mobilitu,“ podotýka Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a popredným hráčom na poli operatívneho lízingu. V rámci neho už vyše tri roky aktívne ponúka všetky druhy elektromobilov, vrátane značky Tesla. V rámci inovácií poskytuje aj tzv. E-mobility balík, kde okrem elektromobilu poskytuje aj prístup k nabíjacej infraštruktúre či nabíjaciu stanicu priamo do firmy.

Podpora pokračuje

Jasný trend v mobilite na najbližšie roky potvrdila aj tohtoročná automobilová show v Ženeve – každá významnejšia automobilka predstavila svoje tromfy v elektromobilite. „Do roku 2020 sa na cestách očakáva až 103 modelov e-áut,“ podotýka výkonný šéf GreenWay Infrastructure Rastislav Lauko. S každým novým modelom sa pritom predlžuje aj dojazd. Napríklad jeden z najpreferovanejších modelov aj medzi firmami – Nissan Leaf má v novej verzii už dojazd okolo 350 km. Inováciami nadupaná Tesla, ktorá je už u nás dostupná cez operatívny lízing Business Lease a o ktorú majú stúpajúci záujem najmä technologické firmy, posúva hranicu dojazdu na 600 km. „Keď si zoberieme, že až 70 % jázd v Európe je do 40 km denne, elektromobilita je riešením nielen v rámci mestskej mobility, ale aj regionálnej a celoslovenskej,“ hovorí Lucia Čišková.

Samozrejme, aby sa elektromobilita stala jasnou prvou voľbou či už jednotlivcov, alebo firiem, je potrebné splnenie troch podmienok – priaznivá obstarávacia cena, potrebný dojazd a infraštruktúra.

Na Slovensku už vlani vláda podporila elektromobilitu finančným stimulom 5000 eur pri obstaraní elektromobilu a 3000 eur pri obstaraní si hybridu. Hoci nárast záujmu bol viac ako stopercentný, stále sa nevyčerpal celý balík a podpora tak trvá aj tento rok. „Náklady na elektromobilitu sa výrazne znižujú aj pri operatívnom lízingu,“ podotýka Lucia Čišková. Operatívnym lízingom sa dá vyhnúť nielen vysokej vstupnej investícii, ale prefinancovať v rámci mesačných platieb len rozdiel medzi nadobúdacou hodnotou vozidla a zostatkovou cenou po skončení nájmu, teda len využitý čas pri využívaní servisu a služieb. Bez prevádzkových a finančných rizík. Elektromobily majú vysokú zostatkovú hodnotu, firmy tak môžu siahnuť po novinkách.

Náklady klesajú

Kým cena elektromobilov sa pohybuje v priemere okolo 30 tisíc eur, pri pohľade na celkové prevádzkové náklady – teda aj vrátane paliva a servisu, napríklad za štyri roky, sa elektromobil dostáva nákladovo k vozidlu so spaľovacím motorom. „Servisné náklady sú totiž pri elektromobile polovičné než pri vozidle so spaľovacím motorom. Kým náklady na elektrinu sú štvrtinové oproti nákladom na benzín. V prípade elektromobilu platí, že čím viac jazdí, tým sú náklady nižšie. V priemere môžu byť celkové náklady o 20 % až 30 % nižšie než pri fosílnych palivách,“ hovorí Lucia Čišková. Základom je optimalizácia nabíjania cez domáce nabíjacie stanice s nabíjacími programami prevádzkovateľov nabíjacej infraštruktúry.

Impulz infraštruktúre

Kým v budovaní infraštruktúry sú v súčasnosti aktívne najmä súkromné spoločnosti, v krajinách strednej a východnej Európy vrátane Slovenska vyčlenila Európska únia v rámci projektu Next E do roku 2020 až 19 miliónov eur na výstavbu 222 rýchlonabíjacích staníc s výkonom  50 kilowattov a 30 superrýchlych nabíjacích staníc s výkonom 150 až 300 kilowattov. U nás v rámci projektu pribudne 18 rýchlonabíjacích a 7 ultrarýchlonabíjacích staníc. Priekopník v tejto oblasti, spoločnosť GreenWay, plánuje podľa Rastislava Lauka tento rok k svojim 25 rýchlonabíjacím staniciam pridať ďalších päť. Infraštruktúra pritom už dnes zabezpečuje pohodlné spojenie zo západu na východ krajiny.