V septembri 2020 Telekom odštartoval program ENTER, ktorý bo zameraný na posilnenie digitálneho vzdelávania detí na slovenských školách.

Za posledných 18 mesiacov sa podarilo do programovania s micro:bitom zapojiť už takmer 570 škôl po celkom Slovensku. Micro:bit dnes už navyše nie je len otázkou výučby informatiky, objavuje sa už aj na hodinách fyziky či biológie.

Čo sa v rámci programu ENTER podarilo?

Od začiatku projektu Telekom školám prerozdelil v dvoch grantových výzvach už viac ako 390-tisíc eur, za ktoré mohli získať sady micro:bitov určené na praktické vzdelávanie detí. Telekom sa však nezameriava len na vybavenie škôl hardvérom – spolu so svojimi partnermi Aj ty v IT a Učíme s hardvérom pravidelne organizuje workshopy pre učiteľov a pripravuje vzdelávacie materiály a podklady na hodiny informatiky. Za posledný rok a pol sa takto podarilo vyškoliť 600 učiteľov, z ktorých každý v priemere odučil ďalších 90 žiakov. Spolu sa tak s micro:bitom mohlo učiť programovať až rekordných 54-tisíc žiakov základných a stredných škôl.

ENTER je veľmi obľúbený v školách, pomáha rásť študentom aj učiteľom

Až 97% učiteľov uviedlo, že micro:bity dokážu žiakov motivovať k programovaniu a technológiám a až 95% učiteľov konštatuje, že im program ENTER pomohol učiť žiakov používať programovanie na kreatívne riešenie problémov. Vyplýva to z prieskumu, ktorý vypracovala organizácia Učíme s hardvérom na vzorke 149 učiteľov zapojených do programu ENTER.

Z prieskumu tiež vyplýva, že ENTER pomohol učiteľom posunúť svoje znalosti – až 85% učiteľov uviedlo, že ich ENTER posunul po odbornej stránke a 77 % učiteľov skonštatovalo, že im ENTER pomohol posunúť sa pedagogicky. ENTER tiež pomohol poukázať na dôležitosť a potenciál medzipredmetového vzdelávania – až 82 % učiteľov informatiky uviedlo, že si micro:bit všimli aj učitelia iných predmetov.

„Samých nás prekvapilo, ako veľmi sa učitelia informatiky aj žiaci vedeli nadchnúť a ukázalo sa, že micro:bit dnes už nie je len o informatike, ale v rámci medzipredmetového vzdelávania pomáha napríklad na biológii učiť deti o potrebách rastlín,“ skonštatovala Tatiana Švrčková, manažérka projektov spoločenskej zodpovednosti Telekomu.

Výhľad na rok 2022

ENTER pokračuje ďalej – v tomto roku sa uskutoční ďalších 65 micro:bit workshopov pre žiakov, v marci sa navyše na STU uskutoční špeciálny bezplatný workshop zameraný na prácu s e-textíliami, ktorý vzniká v spolupráci organizácií Aj ty v IT a Slovak Fashion Council.

Okrem toho sa učitelia aj žiaci budú môcť tešiť na nové videokurzy so zameraním na IoT a SmartHome, ktoré posunú ich zručnosti v programovaní na novú úroveň.

Micro:bit v Auréliu a ENTER Olympiáda

Telekom tiež v marci predstavil nové micro:bit exponáty v bratislavskom Zážitkovom centre vedy Aurélium, ktoré sa tak stane miestom pre školy, ktoré doteraz nemali možnosť vyskúšať si prácu s micro:bitom a zároveň prvým verejným priestorom, kde sa môžu s micro:bitom stretnúť rodičia a deti spoločne. Počas roka bude zároveň hostiť desiatky workshopov a školení.

Deťom aj rodičom micro:bit v Auréliu pomôže napríklad pochopiť, ako funguje miešanie RGB farieb, ako funguje merač rýchlosti na bicykli, a umožní im vyskúšať bezdrôtovú komunikáciu cez morzeovku.

Aurélium bude tiež miestom vyhodnotenia ENTER Olympiády v programovaní s micro:bitmi. Školy môžu projekty do olympiády registrovať ešte do konca marca, vyhlasovanie víťazov prebehne v júni.  

 

Programovanie (nielen) pre mladých

Telekom verí, že rozvoj digitálnych zručností nie je len otázkou pre najmladšie generácie a preto chce program digitálneho vzdelávania ENTER rozšíriť aj do iných cieľových skupín. Prvou lastovičkou je grantový program „Zrelí na dobu digitálnu,“ v ktorom Telekom prerozdelil 50-tisíc eur neziskovým organizáciám na 17 úspešných projektov, ktoré sú zamerané na rozvoj digitálnych zručností u seniorov.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.