V záujme nášho životného štýlu, v ktorom hrajú digitálne technológie stále väčšiu roľu, sa vlády a poskytovatelia internetových služieb (ISP) v celej Európe zameriavajú na zaistenie rýchleho a neobmedzeného prístupu k vysokorýchlostným širokopásmovým službám pre všetkých. Vďaka tomu má dnes k rýchlejšiemu širokopásmovému pripojeniu prístup omnoho viac ľudí než pred desiatimi rokmi.
Cena a kvalita týchto služieb sa bude najskôr líšiť podľa toho, kde žijete – a to vedie k otázkam ohľadne rovnosti ekonomických a sociálnych príležitostí v Európe. ZyXel chcel zistiť, nakoľko sú spotrebitelia v rôznych krajinách Európy skutočne spokojní so širokopásmovým pripojením v svojej domácnosti a so spoločnosťou, ktorá ich poskytuje. Dokážu ISP držať krok s neustále sa meniacimi očakávaniami spotrebiteľov?
Na zodpovedanie týchto otázok si ZyXEL objednal výskumnú štúdiu v piatich európskych krajinách. Na základe ich výsledkov potom zostavil svoj rebríček spokojnosti s domácim širokopásmovým pripojením. Poskytovateľom pomôže identifikovať oblasti, na ktoré by sa mali zamerať, ak chcú ďalej zvyšovať spokojnosť zákazníkov so širokopásmovým pripojením. Mieru spokojnosti spotrebiteľov s ich domácimi širokopásmovými službami ZyXel skúmal v 3 zásadných oblastiach. Rýchlosť a kvalita pripojenia – sú ľudia spokojní s rýchlosťou širokopásmového internetu? Wi-Fi prístup – ako sú ľudia spokojní so zariadeniami, ktoré im poskytuje ich ISP? Služby ISP zákazníkom – tu ZyXel skúmal, ako sú ľudia spokojní so službami a podporou, ktoré im poskytuje ich ISP.
Vytvorili sme súbor kritérií pre každú oblasť a každému ukazovateľu sme priradili hodnotu tak, aby bolo možné každému regiónu prideliť bodové hodnotenie. Usporiadaním týchto hodnotení vznikla tabuľka s rebríčkom spokojnosti. Prieskum ZyXel ukázal, že aj keď je väčšina európskych spotrebiteľov so svojim širokopásmovým pripojením vcelku spokojná, stále existuje značný priestor pre zlepšenie.
17 % Európanov hovorí, že ich domáce širokopásmové pripojenie je často pomalé.
19 % má pravidelne problémy s bezdrôtovým internetom v domácnosti.
10 % hovorí, že ich mobilný internet funguje lepšie než širokopásmové pripojenie.
23% spotrebiteľov sa domnieva, že mu jeho poskytovateľ internetu poskytuje všetku potrebnú pomoc pre riešenie problémov s pripojením.
Takmer každý desiaty uvádza, že mu poskytovateľ internetu odporúča, ako v domácej sieti implementovať pokročilejšie funkcie.
Faktory ovplyvňujúce rozvoj širokopásmových sietí, ako sú geografické podmienky, počet a hustota obyvateľstva či súčasná infraštruktúra, sú v rôznych častiach Európy významne odlišné. Preto nie je prekvapením, že boli zistené rozdiely vo vnímaní spotrebiteľov medzi piatimi skúmanými krajinami. Zaujímavé je, že víťazi z hľadiska rýchlosti pripojenia neboli vždy na najvyšších priečkach rebríčku z pohľadu služieb zákazníkom.
Na prvom mieste rebríčku spokojnosti s domácim širokopásmovým pripojením sa umiestnila Česká republika, ktorá sa môže pochváliť nadpriemernou mierou spokojnosti s rýchlosťou pripojenia a extrémne vysokou úrovňou spokojnosti so službami ISP. Druhé Holandsko malo najvyššiu mieru spokojnosti s rýchlosťou širokopásmového internetu a druhú najnižšiu mieru problémov s Wi-Fi. Avšak len 8 % miestnych respondentov uviedlo, že im ich poskytovateľ internetu odporúča, ako implementovať pokročilejšie funkcie domácej siete.
V Nemecku, ktoré spolu so Spojeným kráľovstvom skončilo tretie, bola zaznamenaná najmenšia spokojnosť s rýchlosťou domáceho širokopásmového pripojenia, ale zďaleka najväčšia spokojnosť s poskytovateľmi internetových služieb; 31 % nemeckých respondentov uviedlo, že im poskytovateľ internetu poskytuje „celkovú potrebnú pomoc pre riešenie problémov s pripojením“. V Spojenom kráľovstve 20 % spotrebiteľov konštatovalo, že je ich domáce širokopásmové pripojenie často pomalé. Britskí spotrebitelia avšak zaznamenali najmenej problémov s domácim Wi-Fi. Používatelia v Británii sú tiež menej spokojní so službami zákazníkom, ktoré poskytujú ich ISP, než užívatelia v ostatných skúmaných krajinách.
Švédsko obsadilo poslednú priečku rebríčka v dôsledku kombinácie neuspokojivých výsledkov: Takmer každý piaty miestny spotrebiteľ konštatoval, že je jeho domáce širokopásmové pripojenie často pomalé, a 16 % má pravidelne problémy s Wi-Fi. Iba 5 % švédskych respondentov uviedlo, že im poskytovateľ internetu odporúča, ako v domácej sieti implementovať pokročilejšie funkcie.