Ambície narušiť monopolné postavenie obchodov od Googlu a Applu má práve Facebook.

Podľa webu The Verge by spoločnosť Meta (vlastník Facebooku) chcela umožniť inštalovanie aplikácií pre mobilné platformy priamo zo svojho rozhrania. Nie je to samaritánstvo ale ide ruka v ruke s nariadením EÚ, v ktorej bude od budúceho roka platiť zákon o digitálnych trhoch, tzv. Digital Markets Act. Takéto inštalovanie bude zatiaľ ako pilotný projekt so štartom do konca tohto roka.

V prvotnom sprístupnení tejto funkcionality pôjde o možnosť inštalovania aplikácie do smartfónu priamo z nového typu reklamy. Ako prvé budú testované smartfóny so systémom Android. Tie totiž umožňujú inštalovanie aplikácií aj mimo oficiálneho obchodu. Spravidla je potrebné udeliť oprávnenie konkrétnej aplikácii inštalovať ďalšie aplikácie. S tým sa môžete stretnúť pri stiahnutí súboru APK do smartfónu a pokusu ho spustiť. Konkrétna aplikácia, z ktorej túto činnosť vykonávate si najprv vyžiada povolenie od systému. Najčastejšie ide spravidla o webový prehliadač alebo správcu súborov.

Google a Apple sa obhajujú bezpečnosťou a je to pochopiteľné. Používatelia výrazne minimalizujú riziko inštalácie falošnej alebo škodlivej aplikácie. Aj obchody sa síce občas stretnú s tým, že do nich niekto prepašuje škodlivú aplikáciu, no ide o minimum prípadov. Ďalšou časťou tejto „ochrany“ je fakturácia.

Obchody majú podiel so ziskov aplikácií. Ten sa každým rokom znižuje až nakoniec neberú vývojárom zisky. Zásah tretej strany ako napríklad inštalácia priamo z Facebooku by mohla ovplyvniť zisky oboch výrobcov operačného systému pre smartfóny. Na dôvažok toho celého len dodávame, že Meta si naplánuje brať zisky o vývojárov. Aspoň zo začiatku nie.

Zdroj: The Verge

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.