Finančný sektor v súčasnosti prechádza transformáciou – z orientácie na produkt sa viac sústreďuje na potreby zákazníka. Ten, ovplyvnený dobou internetu a smartfónov, si čoraz častejšie vyžaduje rýchlu dostupnosť online služieb. Na aktuálne trendy, ako aj na požiadavky svojich klientov zrýchliť a zjednodušiť finančný servis, reagujú aj finanční sprostredkovatelia. V rámci svojich služieb zavádzajú inovácie, ktoré majú zvýšiť komfort a ušetriť čas zákazníkom.
Finančné sprostredkovanie tak naberá nový smer. Kto chce uspokojiť potreby svojho zákazníka, musí mu ponúknuť elektronickú službu. Konkrétnym výsledkom má byť biometrický podpis a internetový šanón. „Pod biometrickým podpisovaním sa rozumie vlastnoručný digitálny podpis vykonaný človekom na tabletovom zariadení so špeciálnym perom – stylusom,“ vysvetľuje Peter Morávek, riaditeľ divízie poisťovacích systémov Softec Group a dodáva, že do podpisu sa ukladajú aj jeho behaviorálne charakteristiky, preto sa podpis nazýva aj biometrický. „Podpisovanie samozrejme spĺňa podmienky a náležitosti stanovené príslušnými všeobecnými záväzným právnymi predpismi a je v súlade s Európskou direktívou 1999/93/EU.“ Vďaka biometrickému podpisu môžu byť zmluvy hneď po vyplnení a podpísaní v systéme poisťovne alebo sprostredkovateľskej spoločnosti, a tak okamžite k dispozícii klientom.
Ďalšou inováciou je online úložisko zmlúv – internetový šanón (skrátene iŠanón), v ktorom si klient nájde všetky svoje zmluvy na jednom mieste. „Klient už nebude musieť hľadať svoje zmluvy, dokonca ani tie, ktoré neuzavrel s našou spoločnosťou. V iŠanóne zároveň nájde kontakt na svojho sprostredkovateľa, dokonca likvidátora, keď to bude potrebovať,” tvrdí člen predstavenstva Universal maklérsky dom, Marcel Zeleňák. Používateľ takejto online služby bude môcť sledovať svoje poistné udalosti a v prípade dopravnej havárie nájsť číslo svojej zmluvy a pohotovostne kontaktovať pomoc. Výhodou internetového šanónu je, že v prípade akejkoľvek nehody – vytopenia bytu alebo zhorenia nehnuteľnosti človek o zmluvy nepríde, pretože budú stále online. „Okrem toho, klient bude môcť v iŠanóne sledovať výročia svojich zmlúv a požiadať o uzatvorenie nových.” dopĺňa Zeleňák.
Elektronizácia umožní prístup klientom cez viac kanálov
Internetový šanón a biometrický podpis sú cestou k takzvanému omnichannel prístupu, ktorý sa stáva trendom vo finančnom sektore. „Ide o multikanálový prístup k predaju a obsluhe klienta, ktorému poskytne jednotnú skúsenosť bez ohľadu na to, akým kanálom k službám pristupuje,“ vysvetľuje Peter Morávek. Omnichannel v plnej miere podporuje elektronizáciu – všetko od analýzy, prípravy ponuky a zmluvy, jej podpísania až po distribúciu a trvalý prístup k zmluve, prebieha elektronicky. Či už je kanálom pracovník banky, poisťovne, sprostredkovateľ alebo všetky súčasné počítačové technológie – notebook, osobný počítač, tablet alebo smartfón. Pričom všetci aktéri (klient aj sprostredkovateľ) majú rovnaký pohľad na dáta.
Ekonomickejšie a ekologickejšie riešenie
Zavádzanie elektronizácie do svojho systému môže stáť firmy zo začiatku nemalé peniaze. Avšak takáto investícia prináša nielen rýchlejšie služby, ušetrený čas a vyšší komfort pre klienta. Digitalizácia zmlúv je zároveň veľmi ekologická, pretože nespotrebúva nijaký papier. „K sprostredkovaniu cca 45 000 tisíc zmlúv sprostredkovaných ročne našou spoločnosťou potrebujú poisťovne nechať vyrobiť 2 700 000 papierových listov poistných návrhov, zmlúv, všeobecných poistných podmienok a ďalších,“ hovorí Pavel Smetana, člen predstavenstva Universal maklérsky dom. Nezabudne podotknúť, že v prípade 100% digitalizácie uzatvorenia a archivácie zmlúv by ušetrili 400 stromov ročne.