Kuga 3. generácie zmenila tvár i postoj a je z nej takmer nový model – krajší, väčší, zaujímavejší a zároveň najelektrifikovanejší v ponuke značky.

K dispozícii sú viaceré verzie, no my sme prevetrali tú, s ktorou môžete hltať tisícky kilometrov bez elektrických obmedzení v plnom komforte a s minimom nákladov na palivo. Aby som novú Kugu preveril tak ako sa patrí, tak som ju vzal na slovenskú Route 66. Poznáte túto cestu? Ak nie, tak kliknutím na TENTO odkaz sa vám zobrazí trasa v Google mapách. Symbióza musí byť dokonalá, čo znamená, že som v Kuge aj prespal, lebo… lebo sa mi chcelo :).

Ford Kuga

Ford Kuga (v pozadí – chmarošský Viadukt)

Oblinka

Začnem úplne novým dizajnom, ktorý sa veľmi podaril. Nová Kuga je uhladenejšia, pôsobí dynamickejšie a každý jej tvar dáva zmyslel. Nárast veľkosti je skutočne znateľný, stačí sa vedľa nej postaviť a okamžite to zistíte. Jasné, prejavilo sa to aj v interiéri. Testovaný model bol vo verzii ST-Line, čo prezrádza aj členitý predný nárazník s LED hmlovkami a obrovská maska chladiča so špecifickou mrežou, ktorú majú iba ST-Line verzie. Pozornosť pútajú aj mohutné LED svetlomety s pekným svetelným podpisom DRL, pričom ponúkajú skvelú svietivosť a dosah s funkciou tieňovania.

Skutočne kvalitné svetlá, ktoré odporúčam. Profil auta je rovnako uhladený, so zaujímavý prelismi a líniami na dverách. Nudná nie je ani zadná časť, ktorá je pekne nafúknutá a zaujme nie len predĺžením strechy na 5 dverách, ale aj dvomi koncovkami výfukového systému, ktoré nie sú žiadnou atrapou! Veľmi podarený exteriér, ktorý sa v centre dizajnu podaril.., rovnako ako ostatné nové modely. Posledné dva roky Ford nevyprodukoval žiadne špatné alebo nezaujímavé auto, čo cením. Máte opačný názor? Pokojne ho zanechajte v komentároch nižšie.

Ford Kuga

Ford Kuga

Podčiarknuté, nová Kuga je z pohľadu exteriérového spracovania podarená, ba až príťažlivá, no jednu výhradu predsa len mám. Oproti predchodcovi narástla takmer do všetkých strán, no svetlá výška išla dole, čo mi v rámci AWD modelu úplne nevyhovuje a počas testu som narazil na tento limit. Osobne by som si prial, aby boli 4×4 verzie trošku vyššie, čo by „odomklo“ ďalší level možností. Chápem, že to nie je Off-Road a 90% týchto áut bude jazdiť po bežných cestách, no i tak by to potešilo a Kuge neuškodilo.

Nech sa páči, vstúpte 

Kuga 3. generácie sa zmenila aj zvnútra, pričom zostala verná tomu čo funguje, takže interiér a jeho rozloženie je dobre známe z iných modelov, ako napr. Focus. Je to zlé? Vôbec! Ford má v tomto môj obdiv, nakoľko celý prístrojový panel a všetky ovládače sú výborne a hlavne logicky umiestnené, pričom sa na tento systém ľahko zvyká. Aj materiálové vyhotovenie je veľmi slušné, no niektoré časti interiéru by si zaslúžili viac – to je však detail, na ktorý rýchlo zabudnete.

Ford Kuga

Ford Kuga

Cením kvalitný výhľad z kabíny, výborný multifunkčný kožený volant s hrubším vencom a veľmi pohodlné sedadlá s optimálnym bočným vedením, ktoré my počas týždňa dobre slúžili. Nebol by to Ford, ak by vo výbave (príplatkovej – Winter pack) neboli vyhrievané sedadlá (aj zadné), volant a čelné sklo. Klimatizácia má samostatný a prehľadný panel s fyzickými ovládačmi, čo neuberá na pozornosti. Šoférov pľac hodnotím veľmi pozitívne, rovnako ako celé rozloženie a prvky interiéru, ktoré dávajú zmysel a vodiča zbytočne neoberajú o cennú pozornosť.

Ešte dodám, že nová Kuga disponuje plne digitálnym prístrojovým panelom s fajn grafikou, no v čase testu veľa možností konfigurácie neponúkal, ale každou aktualizáciu systému SYNC 3 sa jeho možnosti rozširujú. Okrem toho má vodič pred sebou výsuvný head-up displej, na ktorom vidí najdôležitejšie údaje o jazde a aute. Samozrejmosťou je aj veľký centrálny dotykový displej so spomínaným systémom SYNC 3, ktorý v rámci konektivity a možností ponúka všetko načo sme boli zvyknutí, teda podporu Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth, Wi-Fi, režim sluhu a rôzne iné praktické funkcie. Niekto tento systém odsudzuje, lebo nevyzerá dostatočne moderne, no ja ho vždy vítam, lebo ponúka všetky potrebné funkcie, je relatívne rýchly a intuitívne sa ovláda.

Ford Kuga

Ford Kuga

Ešte pred druhým radom sedadiel spomeniem, že objemný stredový tunel ponúka viacero úložných priestorov, vrátane lakťovej opierky a samozrejme aj niekoľko ovládacích prvkov (zmena režimu vozidla, parkovacia brzda, auto-hold, automatické parkovanie a start-stop systém), vrátate kruhového ovládača automatickej prevodovky. Nachádza sa tu aj priestor s bezdrôtovým nabíjaním pre smartfóny a USB-A + USB-C vstup. Tento krok sa mi páči, nakoľko Ford nechal na zákazníkov, aby si vybrali preferovaný konektor.

Nárast rozmerov cítiť aj v kabíne, ktorá je vzdušná vpredu i vzadu. Klaustrofóbiou tu nikto trpieť nebude a vyšší jedinci si dokonca ani hlavu a kolená šúchať nebudú (pokiaľ nesedia priamo za sebou). Zadné sedadlá sú dobre vyriešené, majú vyhrievanie, sú nastaviteľné a nechýba tu ani lakťová opierka + centrálny výduch ventilácie a dokonca je tu aj 240V zásuvka. Nechápem iba to, prečo Ford v našich reáliách ponúka britskú zásuvku??? Menič je výborná vec, veď aj tá redukcia sa dá dokúpiť, no mohli tu byť aj nejaké USB-A  porty na nabíjanie (najbližší je vo vnútornej časti prednej lakťovej opierky).

Ford Kuga

Ford Kuga

Kuga je vhodná aj pre 5-člennú posádku, no ideálna bude 4-členná, aby sa zachoval max. komfort pre každého pasažiera. Osobne by som menil iba delenie operadiel, ktoré je v menej vyhovujúcom pomere 60:40 bez stredovej diery na dlhé predmety. Tak a sme v batožinovom priestore, ktorý má veľmi slušný základný objem – 640 litrov. Pod medzi podlahou sa nachádza dojazdové koleso (+ priestor na pár drobností), čo sa môže hodiť. 5 dvere sa otvárajú automaticky a po zložení operadiel získate slušné letisko s objemom viac ako 1500 litrov, kde sa dá aj vyspať. Áno, dobre čítate, vyspať!

Ja som tak na mojej ceste po „Route 66“ učinil a aj napriek tomu, že zložením operadiel nevznikne 100% rovina som sa dokázal vyspať. Mám takmer 2 metre, takže som musel byť trošku krížom, no je to jasný dôkaz, že toto auto môže patriť aj dobrodruhovi, ktorý v ňom môže kedykoľvek a kdekoľvek prespať. Len dodám, že v aute som mal klasický matrac 190x90x20cm :). Rovnako je to fajn alternatívna na „freestyle“ cestovanie, bez väčších obmedzení, odporúčam! Ak sa vám zdá Kuga na tento spôsob cestovania malá, tak mám pre vás jedno väčšie riešenie, ktoré som tiež preveril – TU.

Technológie, ktoré uľahčujú život (a občas aj sťažujú..) 

Aktuálna Kuga je po stránke komfortných prvkov a technológií vybavená veľmi dobre a veci ako bezkľúčový vstup + štartovanie auta, výborné B&O audio a pod. asi ani netreba extra rozoberať, to by mal byť v rámci lepších áut štandard. Rovnako to platí aj pre asistenčné systémy, ktorých má Kuga veľmi veľa, pričom vás chránia a v praxi sú dobre použiteľné.

Ako všade (..takmer), tak aj tu je základom proaktívne sledovanie okolia vozidla so systémom autonómneho brzdenia v prípade núdze, sledovanie okolia za vozidlom počas cúvania, monitorovanie mŕtvych uhlov, čítanie dopravných značení v kombinácii s adaptívnym tempomatom a aktívnym vedením vozidla v jazdnom pruhu. Táto kombinácia funguje veľmi dobre a rád som ju využíval, aj počas dopravných zápch. Okrem toho je prítomný systém sledovania pozornosti šoféra, automatické parkovanie + širokouhlá parkovacia kamera atď. Proste všetko, čo vám bude dobre slúžiť + aplikácia FordPass!

A tá je veľmi dôležitá, nakoľko ponúka veľa zaujímavých a praktických benefitov. Osobne som ju rád využíval, a to aj napriek tomu, že po prvom použití funkcie vzdialeného štartu trošku zblblo auto, ale následne sa rýchlo vrátilo do normálu. Aplikácia je prehľadná a intuitívna, pričom ponúka kompletný prehľad o aute s možnosťou vzdialeného uzamknutia/otvorenia alebo štartovania, čo oceníte najmä v zime, nakoľko si predhrejete motor.

Klimatizácia alebo kúrenie sa dá spustiť aj bez štartovania. Okrem toho je prítomných ďalších „XY“ možností, no tieto považujem za najlepšie, pričom aj tu platí, že každou aktualizáciou dochádza k vylepšovaniu možností + sa odstraňujú problémy. Áno, tie môžu nastať a nie je to problém iba Fordu ale všeobecný – chceli sme moderné autá a technológie, a toto prichádza s nimi. Nič nie je 100%, pričom môžete byť radi, že nevlastníte Teslu :).

Ford Kuga

Ford Kuga

Poďme cestovať!  

V tejto kategórii Kuga 3. generácie exceluje, pričom nemá veľký apetít, čo poteší každého majiteľa. Začnem však od podlahy – tento model poháňa preplňovaný naftový 4-valec, 2.0 TDCi, s výkonom 140kW (190ps) a max. krútiacim momentom 400 Nm. Všetkú vyprodukovanú silu spracúva výborný 8-stupňový automat, ktorý ju posiela ďalej na všetky 4-kolesá. O prerozdelenie výkonu na jednotlivé kolesá sa stará elektronika a ja môžem povedať iba jedno, že to robí veľmi dobre, viac netreba! Ak by bola Kuga vyššia, tak by zvládla zaujímavé trasy. Prevažnú časť aktívnych šoférov poteší fakt, že je stále k dispozícii normálny naftový motor s dostatočným výkonom a pružnosťou v akejkoľvek situácii.

A za tým si stojím, lebo 85% kilometrov (z celkových 1100 km) som spravil po okresných cestách, na ktorých som s ľahkosťou predbiehal a deficit som nepocítil ani raz. Áno, pri plnej obsadenosti vozidla je trošku cítiť pokles dynamiky, no nie je to nič strašné. Prevodovka pracuje výborne, motor drží v normálnych otáčkach a keď prešliapnete akcelerátor, tak relatívne rýchlo podradí aj o dva stupne nižšie, aby ste mohli vyraziť plnou parou vpred. Dodám, že z 0 na 100km/h zrýchľuje za  8,7 sekundy a max rýchlosť je 208 km/h.

Veľmi dôležitá časť testu je apetít testovaného modelu a v tomto Kuga priam excelovala, nakoľko podliezla výrobcom udávanú hodnotu. Test som ukončil s priemernou spotrebou 5,4l/100km (výrobca udáva 5,9l až 6,4l podľa WLTP). Na diaľnici si vypýta v svižnom tempe okolo 6,5l/100km a okresné cesty sa dajú bez väčšej pozornosti brázdiť so spotrebou +/- 4,7l/100 km. Skvelé hodnoty na tak veľké auto! V praxi to znamená, že na plnú nádrž nafty (54L) prejdete približne 1000 km.

Ford Kuga

Ford Kuga

Rovnako dobre je na tom aj podvozok, no ešte pred ním musím spomenúť riadenie, ktoré sa trošku vymyká z výborného celku. Zlé nie je, no je trošku laxné, príliš preposilované a prvé 2 dni som si na to reálne zvykal. Nie som na takéto niečo v rámci Fordu zvyknutý, všetky modely majú skôr tuhšie riadenie, no hádam vedia čo robia. Avšak, po čase si zvyknete a po týždni to máte v rukách, pričom na to zabudnete, no je dobré to vedieť (nie je to chyba, ale vlastnosť). Tak a späť k podvozku, ktorý dostal na našich „ukážkových“ okresných cestách zabrať, no ukázal sa vo veľmi dobrom svetle – aktívne filtruje všetky bežné i väčšie nerovnosti + nie je hlučný (obuté boli 18“ disky). Celkovo je odhlučnenie kabíny na dobrej úrovni.

„Ak ste nadšencami Off-Roadu, tak toto by mohlo byť niečo pre vás – SKOKAN ROKA taktiež pochádza z dielne Fordu.“ 

Elektronika sa stará a prerozdelenie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá veľmi dobre, čo v praxi znamená, že aj keď dávate autu zabrať, napr. v režime „šport“, tak krásne pracuje a v zákrutách vám dáva pocit istoty a stability. V ponuke sú aj viaceré jazdné režimy, ktoré menia prevažne nastavenie elektroniky (reakcie na akcelerátor, nastavenie prevodovky, stabilizačný systém, zmena správania 4-kolky a pod.). Nič zásadné neočakávajte, najviac citeľný je režim šport a režimy zamerané na pohon všetkých kolies.

Záverečné hodnotenie: Ford Kuga 2.0 TDCi AWD ST-Line

Myslím, že vyššie v texte som spomenul úplne všetko, takže to iba zhrniem a doplním, že Ford Kuga 3. generácie je výborné auto aj napriek pár nedostatkom, ktoré s ľahkosťou prekryjú výhody tohoto modelu. Ako celok funguje veľmi dobre, je to také zdravé moderné auto, ktoré dokáže zaujať každú skupinu. A že vyzerá dobre asi hovoriť netreba, akurát by som si prial, aby mala vyššiu svetlú výšku a operadlá v druhom rade by sa mohli sklápať do 100% roviny, aby sa ešte lepšie spalo :). Okrem výbornej dynamiky a pružnosti som ocenil aj spotrebu, ktorá ma po celý čas udivovala. Ak trávite veľa času na cestách, tak toto môže byť jeden z potencionálnych spoločníkov, ktorý vám bude dobre slúžiť.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko (Summit Motors Bratislava)

Cena: od 37 090 eur (verzia ST-Line)

Fotogaléria

Prečítajte si aj:

Ford Tourneo Custom + Egoe Nestbox: Unikátny spôsob ako cestovať slobodne, bezpečne a užívať si každý deň na 100%

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE