Dokáže ešte FORD Kuga niečím prekvapiť, resp. zaujať? Jednoznačne! Plug-in hybridná verzia si totiž zaslúži pozornosť, moju si získala takmer okamžite.
Ford Kuga je dobre stavané SUV, ktoré dokáže obslúžiť aj väčšiu rodinu (do 5 ľudí), je príjemne komfortné, z pohľadu dizajnu veľmi pekné a v špeciálnej edícii Black Edition ponúka dávku šmrncu naviac. Avšak, to najpodstatnejšie sa skrýva pod prednou kapotou, kde je uložené Plug-in hybridné ústrojenstvo. V preklade to znamená, že tento model má pod kapotou 2.5-litrový benzínový 4-valec, ktorý je kombinovaný s elektromotorom, čoho výsledkom je systémový výkon 165 kW (225 ps) a max. krútiaci moment 430 Nm.
V praxi ide o najvýkonnejšiu Kugu v ponuke, ktorá zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 200 km/h. Pohonné ústrojenstvo je kombinované s eCVT prevodovkou, ktorá posiela všetok výkon na predné kolesá. Táto prevodovka je v podstate veľmi jednoduchá a ponúka dlhú životnosť (ideálne je v nej po cca. 80 až 100 tisíc kilometroch dať vymeniť olej). Špeciálna je najmä v tom, že dokáže plynule prenášať krútiaci moment na kolesá z viacerých zdrojov bez toho, aby ste o tom vedeli. Všetko rieši interná mechatronika.
Vyššie uvedené čísla nie sú závratné, no v praxi je Kuga PHEV dostatočne dynamická a energická, ako v meste, tak aj v rámci presunov po okresných cestách, kde potrebujete častejšie predbiehať a využívať tak ponúkanú dynamiku. Tak dobré auto a ja s ním budem jazdiť iba „za humnom“? Určite nie! Prvé čo mi napadlo bolo, že zbalím rodinu a na pár dní vyrazíme do chorvátska. Okrem príjemného výjazdu som tak aj dôkladne preveril testované vozidlo, ktoré ma skutočne bavilo. Počas týždňového testu som strávil za volantom Kugy PHEV množstvo hodín a najazdil takmer 1800 kilometrov so spotrebou 5,6 litra na 100 km takmer bez nabíjania! Mi nehovorte, že tento systém je zlý alebo nefunguje, je to blud :).
Keďže ide o PHEV systém, tak máte k dispozícii aj možnosť jazdenia na čistú elektrinu s nabíjaním prostredníctvom kábla (mennekes typ 2) z domácej 230V siete (približne 5 až 6 hodín) alebo wallboxu, resp. klasickej nabíjačky (približne 3 až 4 hodiny). Nabíjanie a jazdenie na čistú elektrinu som využil najmä v meste, kde sa spaľovací motor v podstate ani nezapojil.
Podľa spôsobu jazdy a využívania účinnej rekuperácie viete na plnú batériu prejsť reálne okolo 45 až 60 kilometrov. Funguje to, stačí sa nastaviť na iný spôsob jazdenia. Batéria má kapacitu 14,4 kWh, je uložená v podlahe vozidla a okrem možnosti čisto elektrickej jazdy znižuje aj ťažisko vozidla, čo je výhodou v rámci stability.
Vyzdvihnúť musím najmä účinnú rekuperáciu, ktorú som veľmi aktívne využíval, pričom ma to nijako neobmedzovalo a výsledkom bola unikátna spotreba. Celkovo som prešiel s plne naloženým autom 1799 kilometrov so spotrebou 5,6 litra benzínu na 100 km. Dodám, že samotné auto má 1844 kilogramov + posádka a batožina. Skvelý výsledok najmä s ohľadom na to, že som nabíjal iba v rámci prvých dní na Slovensku. Drvivú väčšinu zahraničných kilometrov som nenabíjal, iba využíval rekuperáciu.
Z 1799 prejdených kilometrov som tak dokázal prejsť na čistú elektrinu 748,8 kilometra. Musím uznať, že tento systém funguje excelentne a takúto elektrifikáciu nemám problém využívať a odporúčať. V tejto kombinácii získate normálny motor + možnosť jazdiť na čistú elektrinu, čo je značným benefitom. Za mínus považujem azda iba menšiu palivovú nádrž s objemom 45 litrov, čo je však v rámci tohto ústrojenstva bežné.
FORD Kuga PHEV má v ponuke viaceré jazdné režimy: Auto EV (prepína medzi hybridnou prevádzkou elektromotora podľa jazdných podmienok a dostupného nabitia). EV Now (využíva iba elektrickú energiu – keď je batéria takmer vybitá, prepne sa späť na hybridnú prevádzku). EV Later (umožňuje šetriť kapacitu batérie na neskoršie použitie – napr. v nízko emisných zónach). Nabíjanie batérie (nabíjanie batérie pomocou benzínového motora).
Okrem elektrifikovaného systému som si pochvaľoval aj komfortný podvozok, ktorý je nastavený na „strednú tuhosť“, čo v praxi znamená, že v drvivej väčšine je komfortný, aj na rozbitých cestách (…a že sme si ich v rámci výletov po HR užili na mraky), no zároveň dostatočne tuhý na to, aby ste mohli využiť ponúkaný výkon na rýchlejšie presuny, počas ktorých nemusíte do zákrut vchádzať so strachom, ale s prehľadom režete aj ostrejšie serpentíny. Overil som si to na mojej obľúbenej jadranskej magistrále od Rijeky až po Zadar, kde je zákrut toľko koľko chcete a ešte trošku viac. S plne naloženým autom a rodinou v sedadlách som ani raz nepostrehol, že by Kuga neposlúchala.
Nejazdil som iba po bežných cestách – už tradične som sa motal aj po mojich obľúbených „off-road“ miestach, kde som si nebol úplne istý pohonom výhradne prednej nápravy, no obavy boli zbytočné. Je zrejmé, že s predkom si toho veľa nedovolíte, no aj relatívne rozbité cesty v mierne náročnom teréne som prešiel s prehľadom – dopomohla tomu aj prijateľná svetlá výška vozidla. Samozrejme, exponované miesta, kde chodím iba so 4-kolkami som vynechal, no i tak mám pocit, že toho Kuga prejde dosť, trakciu má výbornú. Bol by som radšej, ak by bola k dispozícii AWD verzia, no s PHEV ústrojenstvom k dispozícii nie je. Zdvihlo by to spotrebu, avšak aj úžitkovú hodnotu. A guľu chcem tiež! 🙂
V rámci cestovania do zahraničia a na miesta, kde často nie je živej duše som ocenil aj fakt, že v tejto výbave je k dispozícii fyzické rezervné koleso, ktoré nenahradí žiadna opravná zostava (tá totiž nemusí v každom prípade pomôcť). V podlahe batožinového priestoru je dojazdová rezerva a potrebné náradie, ktorú vymeníte za pár minút a pokračujete v ceste. Vhodné je, ak následne nájdete pneuservis a dáte si opraviť defekt, aby ste mohli nasadiť späť plnohodnotné koleso.
Poďme ďalej…
Veľmi pohľadná Kuga PHEV vo verzii Black Edition ponúka biele lakovanie s čiernou strechou a čiernymi doplnkami naprieč celým exteriérom. Čierna a biela vždy funguje a keď tam „buchnete“ 20“ zliatinové disky v čiernom lesku (Pneumatiky s rozmerom 245/45), tak verte, že vaša Kuga bude neprehliadnuteľná. Je jasné, že nie každému sa bude páčiť, ale väčšina ľudí si pochvalne pokýva hlavou, že toto je tá správna konfigurácia.
„Výbava „Black“ obsahuje rôzne doplnky v čiernej farbe: kryty spätných zrkadiel, spodný́ diel predného nárazníka, plakety ST-Line, strecha, vrchná časť 5. dverí, čalúnenie stropu, 20″ hliníkové disky Performance, hliníkové pedále a brzdové strmene v červenej farbe.“
Pasažieri si naopak budú pochvaľovať veľkorysý interiér, ktorý ponúka všetko čo má dobré rodinné auto ponúkať – pohodlné sedenie v každom kúte, dobrý výhľad aj z druhého radu sedadiel, 4 vyhrievané sedadlá, množstvo odkladacích priestorov a nabíjacích portov na elektroniku (USB-C + USB-A), výborné odhlučnenie kabíny a výkonný audio systém B&O s 10 reproduktormi, lebo veď muzika musí byť!
Z pohľadu šoféra si veľmi pochvaľujem posed za volantom, dobrý výhľad na všetky smery a množstvo fyzických ovládacích prvkov, ktoré sú zreteľné, dobre hmatateľné a vždy viem čo stláčam – ide to aj bez toho, aby som musel ťukať do veľkého 8“ dotykového displeja v strede palubnej dosky. Myslím tým napr. ovládanie klimatizácie, audia, vyhrievania sedadiel (+ čelného skla a volantu) a nastavenie režimov vozidla. Takmer všetko má svoje tlačidlo, takto sa to robí, do psej matere!
Samozrejmosťou je aj multifunkčný kožený volant s množstvom ovládacích prvkov, ktoré obslúžia takmer všetky potreby vodiča počas jazdy. Ford má výborné volanty a celé ovládanie je veľmi intuitívne, čo často prízvukujem a stále si za tým stojím. Systém Ford SYNC-3 ponúka okrem možnosti vzdialeného ovládania a nastavenia určitých funkcií vozidla prostredníctvom aplikácie Ford Pass (klimatizácia, poloha, odomykanie, vzdialený štart, nastavenie nabíjania) aj všetky moderné prvky konektivity a multimédií, vrátane podpory Apple CarPlay a Android Auto. V podstate mi tu z pohľadu funkčnosti a praktickej využiteľnosti nič nechýba. Systém je prehľadný, rýchly a dobre sa v ňom orientuje, vďaka čomu si aj množstvo asistenčných systémov dokáže veľmi rýchlo prispôsobiť aktuálnym potrebám.
Vo výbave ST-line X s príplatkami je asistentov skutočne veľa – adaptívny tempomat so systémom Stop & Go a funkciou prispôsobenia rýchlosti podľa dopravných značiek + navigácie, asistent predchádzania kolíziám s detekciou chodcov a cyklistov, asistent jazdy cez križovatku, únikový asistent (vyhýbací manéver okolo prekážky), systém udržania vozidla v jazdnom pruhu s asistentom sledovania mŕtvych uhlov a centrovaním na stred. Okrem toho je prítomný aj systém upozornenia na vozidlo prichádzajúce zo strany s aktívnym brzdením, automatický parkovací́ asistent pre pozdĺžne a priečne parkovanie + predná a zadná parkovacia kamera.
V praxi som najviac ocenil adaptívny tempomat a skutočne skvele fungujúci systém aktívneho vedenia vozidla v jazdnom pruhu s centrovaním na stred. Najvyššia možná forma tohto systému v rámci Kugy funguje excelentne, a to aj na okresných cestách a v zákrutách. Auto nechodí zo strany na stranu, ale ide v strede pruhu a v prípade potreby vás zastaví – ak nereagujete, čím sa automatický aktivuje aj SOS s privolaním záchranných zložiek. Tu sa dá povedať, že auto vie ísť samostatne naozaj veľmi dlho a príklad by si mohli brať aj omnoho drahšie vozidlá z vyššej kategórie.
Vrátim sa ešte späť k praktickej využiteľnosti, v rámci ktorej som nie len ja, ale predovšetkým deti, ocenil polohovateľné operadlá v druhom rade, čo je v rámci dlhých ciest benefitom – delenie 60:40. Pohodlie na zadných sedadlách je bez výhrad a rovnako tak nám relatívne dostačoval aj batožinový priestor, ktorý má v tejto verzii objem 411 až 581 litrov v závislosti od posunu zadnej lavice. Operadlá sú, samozrejme, sklápateľné, čím viete vytvoriť priestor s objemom okolo 1500 litrov.
Osobne som v Kuge už aj spal (test si prečítajte – TU), takže ju považujem za dostatočne multifunkčnú, ako pre rodinu, prácu, tak aj na cestovanie rôznymi spôsobmi. Testovaný model mal v rámci príplatkových výbav aj výsuvnú ochranu hrán dverí, ktorá je nenahraditeľným pomocníkom pri vystupovaní v zúžených priestoroch, kde neoškriete lak na hranách dverí. ALE… dá sa zaobísť aj bez toho a viacero ľudí by sa malo zamyslieť nad tým, ako sa z auta vystupuje tak, aby neobúchali autá vedľa…, chápeme sa, však?
Na záver iba toľko, že Kuga je výborné rodinné auto, ktoré som si obľúbil už pred pár rokmi ako novinku s naftovým motorom a PHEV verzia ma svojimi vlastnosťami a komfortom iba utvrdila v tom, že ide o veľmi praktické a funkčné rodinné auto. Ešte doplním zopár informácií o záruke a vy, ak máte záujem o praktické elektrifikované SUV, choďte si Kugu PHEV vyskúšať, stojí zato.
Záruka na vozidlo + systém
Továrenská predlžená záruka FORD Protect 5 rokov alebo 120 000 km. Továrenská záruka na komponenty vysokonapäťového systému 5 rokov alebo 100 000 km (HEV a PHEV). Továrenská záruka na vysokonapäťový akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km (HEV a PHEV).
Cena testovaného modelu, vrátate príplatkových balíkov: 52 100 eur
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko
Prečítajte si aj: