Dlho očakávaný test dvoch totožných modelov s iným príbehom je tu! Počas dvoch týždňov sme mali v redakcii dve rôzne prevedenia Fordu Mondeo. Oku lahodiaci liftback AWD s naftovým 2-litrom a elegantný hybrid vo verzii kombi. Od samého začiatku nás zaujímalo, čo bude dávať väčší zmyslel a ktorý model sa nám viac vryje pod kožu. Dva týždne jazdenia, premýšľania a rôznych úvah sú na konci a my v tom máme úplne jasno!
„Naftové automobily sú už istý čas neprávom šikanované, ale stále dávajú zmysel a ešte veľmi dlho zmysel dávať budú. To je len krátka úvaha na začiatok, aby sme v tom mali jasno.“
Ako prvý prešiel testom Ford Mondeo ST-Line 2.0 TDCi AWD. Nádherná šedá metalíza (limitovaná – Stealth), krásne 19“ disky a ST-Line bodykit je kombinácia, ktorá vás bude zaručene baviť. O dizajne netreba veľa hovoriť, naňho sa treba pozrieť. Tento model je už pomerne známy, ale testovaný kus pochádza z limitovanejšej edície, ktorá vás zaručene odlíši. Mohutný predok s objemnou maskou chladiča v čiernom prevedení doplnili úzke LED svetlomety s dynamickým natáčaním do zákrut a funkciou automatického prepínania režimov (Ford Dynamic LED).
Profil Mondea tvoria ostré prelisi a elegantne sa zvažujúca strecha s krátkou hranou piatych/kufrových dverí mu dodáva na šarme a športovom postoji. Zadok “kopíruje“ predok, takže na minimalizmus zabudnite! Celé auto, ako aj všetky jeho časti sú mohutné a dávajú jasne najavo, že ide o vlajkovú loď. Tvary karosérie, famózna šedá metalíza a 19“ disky, to je jednoducho paráda!
Mondeo liftback však nie je veľké iba zvonku, ale aj vo vnútri. Stačí si sadnúť za volant alebo vedľa šoféra a ihneď zistíte o čom hovoríme. Vpredu je životného priestoru na rozdávanie a tlačiť sa tu nebudú ani mohutnejšie postavy. V každom smere je cítiť vzdušnosť, čo sme si rýchlo obľúbili. Inak tomu nie je ani vzadu (v druhom rade), kde je tiež priestoru na rozdávanie. Jediným problémom bude výška. Ak si tam sadne viac ako 190 cm chlap, tak bude mať hlavu „istenú“ stropom. Keď sa však trošku zošuchne a zahľadí sa do svojho „ajfónu“, tak to nebude vnímať J. Mondeo je síce 5 mieste, ale max. pohodlie poskytuje iba 4 pasažierom, ktorí ocenia aj mohutné lakťové opierky (vpredu/vzadu) s odkladacími priestormi.
Vyhotovenie športovejších sedadiel je kombináciou mäkkej kože a látky. Predné sedadlá sú dostatočne objemné s jemným bočným vedením, čo zaručuje pohodlie za každých okolností. Špecifikom sú opierky hlavy nastaviteľné v 4 smeroch – za príplatok . Predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné (šoférove s pamäťou) v dostatočnom rozsahu a nechýba im ani vyhrievanie. Jazdili sme veľa a ani raz sme sa na sedenie nesťažovali. Zadné sedadlá majú totožné prevedenie, prijateľne dlhú sedaciu časť, jemné tvarovanie, a taktiež sú vyhrievané. Samozrejmosťou sú ISOfix úchyty, nabíjacie USB-A vstupy a dokonca aj menič napätia, ale škoda, že s anglickým konektorom. To nás trošku zaskočilo. Napokon chválime aj centrálne výduchy ventilácie – to cestujúci vzadu vždy ocenia.
Z druhého radu sa môžeme presunúť do extra objemného batožinového priestoru, ktorého veko je otvárateľné automaticky. Liftback má veľkú výhodu v tom, že sa zadné dvere otvárajú vrátane okna, čím získate obrovský nakladací otvor a ešte väčší priestor, ktorý má max. kapacitu 654 l. Po sklopení zadných operadiel síce nevznikne rovina, ale objem sa zväčší na 1446 litrov, čo je v tomto prípade viac než dosť. Z pohľadu komfortu a priestoru ide o veľmi praktické auto, ktoré je vhodné pre všetky kategórie záujemcov – od manažérov, cez jednotlivcov, až po veľké rodiny.
Interiér je precízne spracovaný, nájdete tu kvalitné materiály, veľké ovládacie prvky, čo ako celok pôsobí veľmi prehľadne – na toto sa zvyká veľmi ľahko. Stred palubnej dosky patrí veľkému 8“ dotykovému displeju, lištám s klavírnym lakom a rôznym ovládacím prvkom. Zaujal nás sklon celej strednej časti, ktorý je nezvyčajne pozvoľný a priamo nadväzuje na široký stredový tunel, v ktorom sa nachádzajú ďalšie ovládacie prvky, vrátane kruhového voliča automatickej prevodovky, ktorý je pre nové modely Ford typický. Aktívni vodiči ocenia aj dostatok odkladacích priestorov, pričom hlboko v stredovej konzole je ukrytý USB-A vstup (+ jeden v lakťovej opierke) a 12V zásuvka. Chýbala nám tu už iba podložka s bezdrôtovým nabíjaním.
Z technologickej výbavy je tu všetko, načo sme u nových modelov tejto značky zvyknutí. Základom je dobre spracovaný systém Sync 3, ktorý sa ovláda prostredníctvom 8“ dotykového LCD displeja, ktorému sekunduje veľký digitálny prístrojový panel s analógovými prvkami. Samozrejmosťou je multifunkčný volant, ktorý má klasický tvar, ale dobre sa s ním pracuje.
Ford Sync 3 ponúka dobre fungujúcu natívnu navigáciu, ovládanie hlasom v češtine, možnosť vytvorenia Wi-Fi hotspotu, režim sluhu, núdzovú asistenciu v prípade nehody a hlavne podporuje aplikácie Apple CarPlay a Android auto, ktoré aktívne používame. Okrem toho je tento systém rýchly a prehľadný, ale o tom sme už viac krát písali (Ford Focus – TU/ Ford Tourneo Custom – TU/ Ford Fiesta – TU). Multimediálnu výbavu zakončuje CD prehrávač, ktorý je skôr raritou a audio systém Sony s 8 reproduktormi. Zvukový prejav je slušný, ale za príplatok môžete mať aj 12 reproduktorov.
Multimédiá však nie sú všetko – podstatou, ktorá na vás „dáva pozor“ a pomáha vám, sú rôzne asistenčné systémy. Tých ponúka Mondeo už v základe dostatok. Toto ale základ nie je! Podstatným prvkom je systém proaktívneho sledovania okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, sledovanie pozornosti šoféra, monitorovanie rýchlostných obmedzení, adaptívny tempomat v kombinácii s aktívnym vedením v jazdnom pruhu, obmedzovač rýchlosti, monitorovanie tlaku v pneumatikách, adaptívne LED svetlomety, asistent rozjazdu do kopca a pokročilý parkovací asistent (zadná kamera + PDC senzory v okolí auta) s automatickým parkovaním a vyparkovaním. Takáto dávka asistentov je viac než dostačujúca, ale trošku nám chýbal systém sledovania mŕtvych uhlov, ktorý by mal byť základom pre každé auto.
Asistenčné systémy dopĺňajú rôzne komfortné prvky, napr. bezkľúčový vstup a štartovanie, vnútorné ambientné podsvietenie, 2-zónová klimatizácia, vyhrievané čelné sklo, vyhrievaný volant a komfortné sedadlo vodiča s pamäťou na 3 pozície a funkciou komfortného nastupovania/vystupovania z vozidla.
Motor, podvozok a pohon všetkých kolies
Tieto 3 prvky sú tým, čo najviac odlišuje testované modely. Mondeo ST-Line má pod prednou kapotou 2-litrový naftový 4-valec s výkonom 140 kW (190 ps) a max. krútiacim momentom 400 Nm. Tento univerzálny motor je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je pre nové modely štandardom, pričom pracuje veľmi pekne, ale vytknúť jej musíme občasné zaváhania a v „normálnom“ režime aj dlhšie reakcie na zošliapnutie akcelerátora. Po prepnutí do športového režimu (tlačidlom na voliči) sú jej reakcie, resp. reakcie na akcelerátor citeľne pohotovejšie.
2.0 TDCi je overenou klasikou, ktorá funguje a ponúka dostatok výkonu a pružnosti takmer v každej situácii. Vyššia váha Mondea však spraví svoje, a preto netreba očakávať, že je to „lietadlo“, to vôbec, ale ostrejšej jazdy sa toto Mondeo určite nebojí. V športovom režime púšťa prevodovka motor aj do vyšších otáčok, takže malý „voraz“ v rámci limitov je povolený. Dôležité je uvedomiť si všestrannosť tejto kombinácie. Ak k tomu príde, budete nadmieru spokojní. Okrem primeraného výkonu a dobrých jazdných vlastností je tento model zaujímavý aj ekonomikou prevádzky. Výsledkom nášho uponáhľaného týždňa bola spotreba presných 6,6 l/100km. Dobré, čo poviete? S plnou nádržou sme prešli 900 km a keby sa trošku snažíme a nemáme tak „rýchly“ týždeň, tak sekneme aj hranicu 1000 km/nádrž. Cestovaniu zdar!
Výkon motora je prostredníctvom 8-stupňovej prevodovky a elektroniky prenášaný na všetky 4 kolesá – inteligent AWD. Z pohľadu 4-kolky sa nič nastavovať nedá – všetko riadi elektronika. Na prístrojovom panely vidíte prenos sily, resp. jej rozdelenie medzi prednú a zadnú nápravu. Počas akcelerácie je výkon rozdeľovaný takmer rovnomerne, po ustálení rýchlosti a uvoľnení akcelerátora je výkon prioritne posielaný na predné kolesá. 4-kolka funguje bezproblémovo a citeľne pomáha udržiavať auto v pokojnom stave – aj počas ostrejších manévrov.
Pohon všetkých 4 kolies dotvára športový (alebo skôr športovejší) podvozok s nižšou svetlou výškou. „S_Té_Lajnový“ podvozok je celkom komfortný, ale kontakt s vozovkou zostáva zachovaný. Do kabíny sa neprenášajú žiadne nepríjemné zvuky, odhlučnenie je na dobrej úrovni a nerovnosti sa snaží pekne hltať, ale vedieť o nich budete. Je to taký príjemný stred, ktorý vás príliš neruší, ale ak to je potrebné, tak podrží. Ešte s svetlej výške – občas sa nám stalo, že sme začuli šuchnutie spodného krytu motora o vyšší spomaľovač, takže na výšku pozor, aby si to neodskákal nárazník!
Mondeo ST-Line „v nafte“ nám dáva ako celok zmysel a veríme, že v tom nebudeme sami. Ak hľadáte športovo elegantný liftback strednej triedy s výkonnejším a zároveň úsporným motorom, tak aj toto môže byť správna voľba.
No a čo ten hybrid s ruksakom na hrbe (rozumej kombi)?
Prvý týždeň ubehol ako voda, naftové Mondeo sme vrátili a na ďalší test sme si zobrali hybridné Mondeo vo verzii kombi. Papierovo by to mala byť praktickejšia a úspornejšia voľba, no je to tak aj v skutočnosti? Tak sa na to pozrime!
O dizajne, výbave a základných identifikačných prvkoch v tomto prípade veľa písať nebudeme. Oba modely toho majú veľa spoločného, takže iba vecne. Z pohľadu dizajnu vidieť najväčší rozdiel, ale základy modelovej rady zostali zachované. Kombi pôsobí viac rodinnejšie a na prvý pohľad decentnejšie. Exteriér ponuka viac chrómových prvkov, vrátane masky chladiča a celok je trošku menej výrazný ako verzia ST-line.
LED svetlomety sú totožné, s dobrou účinnosťou, dynamickým natáčaním do zákrut a automatickým prepínaním režimov – diaľkové/tlmené. V oboch prípadoch sú vzadu veľmi podarené a modernizované LED svetlá s jasným svetelným podpisom. 100 ľudí, 100 chutí – toto je pravidlo, ktoré sa opäť potvrdilo. Veľa oslovených respondentov malo oči iba pre športovejší liftback, ale dostatok ľudí zaujalo aj decentnejšie kombi.
Čo sa týka interiéru, tak ten je v oboch prípadoch veľmi podobný, akurát hybrid má iný volič automatickej e-CVT prevodovky, rozdielne čalúnenie sedadiel a iný prístrojový panel, ktorý je menší – 2 x 4,3“ informačný panel. Z pohľadu multimédií a asistenčných systémov sa nemení takmer nič, akurát hybrid má k dispozícii aj sledovanie mŕtvych uhlov. Vyhotovenie, kvalita materiálov a celkové spracovanie interiéru je na rovnakej – výbornej úrovni.
Kombi sa zdá byť na prvý pohľad praktickejšie, ale počas testu sme mali pocit, že tomu tak úplne nie je. Vpredu je miesta na rozdávanie, ale zadní pasažieri sú na úkor kufra trošku ukrátení. Nevieme, či je to fakt, alebo iba pocit. Každopádne, miesta ponúka aj kombi dostatok – ideálne pre 4 osoby, pričom zadní pasažieri sa tu lepšie popasujú s výškou. Kufor kombi verzie je praktickým lákadlom pre mnohých záujemcov. Áno, to je síce pravda, ale nie v prípade hybridu. Keď sa otvoria automatizované dvere batožinového priestoru, tak zistíte, že niekde je problém alebo skôr zmena.
Hybridné Mondeo má v podlahe batožinového priestoru uloženú 1,4 kWh batériu, pričom sa tento priestor podstatne zúžil. Po otvorení nemáte pred sebou vaničku ale „kopec“, ktorý vás bude z času na čas obmedzovať. Máte síce kombi, ale kufor má kapacitu ako bežný hatchback – základ 403 litrov / po sklopení operadiel 1508 litrov. Je to však o prioritách a niekomu to vadiť nebude. Nám z tohoto pohľadu viac vyhovoval liftback, nakoľko je praktický aj pre rodiny s malými deťmi, ktoré potrebujú kočík a iné „zariadenia“. Kapitola praktické využitie je kompletná – je iba na vás, či ste ochotní kvôli hybridnému systému obetovať relatívne veľký kus kufra alebo vám to nebude vôbec prekážať.
Teraz sa pozrime na to, či prináša táto „obeta“ nejaké ovocie! Ford Mondeo Hybrid poháňa 2-litrový atmosférický 4-valec v kombinácii s elektromotorom, ktorému dodáva energiu 1,4 kWh batéria. Tá je nabíjaná výhradne rekuperáciou, takže nie je nutné auto nabíjať samostatne. Kombinovaný výkon tejto sústavy je 138 kW (187 ps) s max. krútiacim momentom 173 Nm. K tejto dvojici sa pridáva planétová eCVT prevodovka (bezstupňová), ktorá slúži aj ako delič výkonu, ktorý spoločne s elektronikou rozhoduje o tom, kedy sa má zapájať elektromotor a ako má pracovať systém rekuperácie.
Relatívne zložitý systém je jednoduchý a dobre pochopiteľný. Ak chcete jazdiť ekonomicky, je potrebné predvídať a rekuperovať. Batéria sa nabíja elektronikou ovládaným generátorom a systémom rekuperácie, takže čím viac budete rekuperovať, tým viac energie sa vráti do batérie, čo sa pretaví do lepšej spotreby. Pohýnať sa budete zväčša za pomoci elektromotora, ktorý bude bezproblémov aktívny aj do rýchlosti 40 km/h. Samozrejme, akcelerátor je potrebné stláčať jemne.
K dispozícii je aj režim EKO a dodatočný systém jemne intenzívnejšej rekuperácie. Prevodovka má okrem bežným režimov (P/R/N/D) aj režim L, ktorý preferuje benzínový motor a zlepšuje reakcie. Systémový výkon je prijateľný, ale neočakávajte, že to bude niečo extra. Hybrid je zameraný na kľudnú jazdu s ohľadom na spotrebu. Reakcie eCVT prevodovky sú dlhšie, ale v tomto prípade sa na to dá zvyknúť. Čísla výkonu hovoria o podobnej dynamike akú ponúka naftová verzia, ale tá je pocitovo ďalej.
Jazda s týmto modelom vás naučí zachovávať pokoj a zbytočne prudko neakcelerovať. Systém rekuperácie nie je extra intenzívny, ale aj napriek tomu je možné relatívne rýchlo nabiť batériu a častejšie využívať služby elektromotora. Výsledkom toho bude pekná spotreba. V našom prípade to bolo presných 5.5l/100 km, čo je na danú veľkosť a váhu vozidla pekné číslo. Ak sa budete veľmi snažiť, tak to bude aj menej.
Čo sa týka podvozku a komfortu jazdy, tak tu jednoznačne vyhráva Ford Mondeo hybrid. Podvozok tohoto modelu je komfortnejší a trošku plavný, ale vo výsledku krásne filtruje nerovnosti a do kabíny sa neprenáša žiadny buchot. Na športovo ladenú jazdu to nie je, ale to je pochopiteľné. V tomto prípade je väčšia aj svetlá výška, takže šúchanie spodku o vyššie spomaľovače neprichádza počas kultivovanej jazdy do úvahy. Komfort jazdy zaručuje podvozok, ale veľa prispievajú aj pneumatiky s vyšším profilom – 235/50. Auto je obuté na 17“ diskoch, ktoré nevynikajú vzhľadom, ale praktickosťou.
Spotreba pekná, potenciál výborný, ale stále to nie je na tej úrovni, aby to presvedčilo väčšinu. Hybridy máme radi, ale v tomto prípade nás viac oslovila naftová verzia, ktorá je subjektívne krajšia a praktickejšia. Z pohľadu ekonomiky vás určite „nezruinuje“ – aj keď z pohľadu servisných nákladov a pod. je to otázne. To je na dlhú polemiku, ale každopádne berieme naftu. Ak však jazdíte viac v meste a krátke trasy, tak tu je jednoznačnou voľbou hybrid, ktorý sa vám odvďačí peknou spotrebou a v tomto prípade aj dlhšou životnosťou. Záleží od konkrétnych preferencií používateľa, a preto odporúčame, ak sa neviete rozhodnúť, zájdite za predajcom a oba modely si vyskúšajte. Apropo, hybrid je v tomto prípade o 12 000 Eur lacnejší, čo je silným argumentom na premýšľanie o tejto verzii.
Hodnotenie TOUCHIT
Z vyššie uvedeného textu je jasné, čo je našou voľbou. Počas testu nám dávalo väčší zmysel naftové Mondeo, ktoré je krajšie, praktickejšie, má bohatú výbavu, výborne jazdí a napokon ani veľa nepapá. To je však jeden uhoľ pohľadu, ktorý je zameraný na dlhšie trasy, prenos väčších predmetov a dizajn. ALE! Je tu aj druhý uhoľ pohľadu, ktorý sa sústredí na mesto a kratšie trasy, pričom veľkosť batožinového priestoru a športovejší výzor nehrá veľkú rolu. Výsledkom tohoto pohľadu má byť komfortné vozenie, dobrá výbava, bezpečnosť, ekológia a nízka spotreba. V tomto prípade hrá prím Hybridná verzia, ktorá vyššie uvedené požiadavky spĺňa do bodky. Ani jedna však nie je úplne „na koni“. Všetko závisí od konkrétnych potrieb a preferencií používateľa.
Technická špecifikácia: Ford Mondeo ST-line 2.0 TDCi / A8
- Motor: 1999 cm3 / 4-valec / Turbo
- Prevodovka: 8-stupňová automatická
- Výkon: 140 kW (190 ps) – 3500 rpm / 400 Nm – 2000 až 2500 rpm
- Poháňaná náprava: Obe / Inteligent AWD
- Rozmery: dĺžka – 4871 mm / šírka – 2121 mm / výška – 1482 mm / rázvor – 2850 mm / svetlá výška: ? mm
- Pohotovostná hmotnosť: ? kg
- Objem batožinového priestoru: 654 l / 1446 l
- Objem palivovej nádrže: 62,5 Litrov
- Maximálna rýchlosť: 220 km/h
- Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,5sekundy
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Summit Motors / Ford Slovakia
Cena testovaného modelu (vrátane opcií): 51 860 Eur