Nový Ford Ranger má mnoho tvárí a každá z nich je niečím unikátna a zaujímavá, no iba jedna kombinuje viaceré vlastnosti do uceleného komplexu radosti a pracovitosti – Wildtrak X!
Po najvybavenejšej verzii Ranger Platinum s perfektným naftovým 3-litrom (recenziu nájdete – TU) sa mi do rúk dostala verzia Wildtrak X, na ktorú som sa tešil ešte viac. Prečo? Lebo toto je jediná verzia (s výnimkou RAPTORA), ktorá je od výroby mierne upravená a vhodná na okamžitú záťaž v rôznorodom teréne.
Ranger Wildtrak X má doplnkové off-road odpruženie Bilstein, ktoré mu okrem výborných jazdných vlastností pridáva aj 26 mm na svetlej výške, ktorá činí 261 mm, zároveň je tento model aj širší (rozchod kolies +30 mm) a od výroby je dodávaný s off-road pneumatikami General Grabber AT3 s rozmerom 265/70 R17.
Pneumatiky sú obuté na čiernych zliatinových diskoch s brúsenými hranami, ktoré na bežnej ceste vyniknú a v teréne na nich nie sú okamžite vidieť všetky odreniny. Dôležitým faktom je aj to, že Ranger disponuje plnohodnotnou rezervou na zliatinovom disku. Problémom môže byť iba jej umiestnenie pod korbou, ktoré síce šetrí miesto, no v exponovanom teréne by mohol byť problém ju dostať von spod auta.
Veľmi dôležitým doplnkom tohto modelu sú Heavy-Duty ťažné oká v prednej maske, ktoré sú ľahko a rýchlo prístupné – stačí mať vo výbave šekle, dynamické lano, nejaké kladky a základ do terénu máte hotový. Samozrejme, v ideálnom prípade by mal byť vpredu aj navijak, ktorý je možné zapojiť do jedného zo šiestich integrovaných okruhov (poistky 10 až 30 A) s prepínačmi v interiéri.
V minulosti bolo potrebné celé elektrické vedenie prácne dorábať, teraz máte k dispozícii 6 okruhov, na ktoré napojíte čokoľvek, od navijaka, cez svetlá, prídavné kúrenie, chladničku a pod. Skvelý doplnok! Pridajte výjazdové dosky, Hi-lift a môžete vyraziť za dobrodružstvom kdekoľvek vám napadne, no v tom prípade nezabudnite aj na satelitný telefón (recenziu nájdete – TU) 😊.
Dizajn prednej časti, resp. všeobecne tohto modelu, je už „nejaký ten piatok“ známy a stále patrí medzi najkrajšie na trhu (dvojička s dvojitým W sa na tento dizajn nechytá, sorry…). Wildtrak X však ponúka navyše prídavné LED svetlá v prednej maske, presnejšie v jej prechodovej lište, ktoré dopĺňajú diaľkové LED svetlomety.
Svetlá sú špičkové, za akýchkoľvek podmienok, čo som chválil aj v teste modelu Platinum. Matrix svetlomety sú síce za príplatok, no určite by som nad touto opciou ani sekundu neváhal, predovšetkým s ohľadom na kategóriu vozidla. Pracujú geniálne a majú perfektnú svietivosť i dosah.
Aby som však úplne neodbočil, tak z pohľadu odolnosti a jazdy v teréne je tento kúsok vybavený aj ochranou motora + prevodovky a ochranný kryt nechýba ani 80-litrovej nádrži, čo v ťažšom teréne zaručene oceníte. Osobne, ak by som sa s autom pohyboval v ťažkom kamenistom teréne často, tak by som vymenil sériovú ochranu za masívnejšie off-road chrániče.
V praxi som ocenil aj široký oceľový nášľapný rám alebo klzný rám, ktorý pomáha pri nastupovaní, no zároveň chráni prahy vozidla v teréne. Jeho výhoda spočíva i v tom, že je široký, no zároveň plytký, takže nezasahuje výrazne do svetlej výšky vozidla – prejazdnosti.
„Ford nakonfiguroval testovací model veľmi prešpekulovane, hlavne s ohľadom na príplatkovú farbu Cyber Orange, ktorá okamžite púta pozornosť, kdekoľvek sa Ranger objavil. Interne som ho volal sršeň.“
Oproti bežným verziám disponuje Wildtrak X aj špecifickým Flexi-Rackom v rámci korby. Ide o tzv. spojler alebo sportsbar so samostatným priečnikom, ktorý je posuvný v rámci celej dĺžky korby. V praxi tak máte k dispozícii tri priečniky s extra rozsahom, vďaka čomu nie je problém prevážať dlhé predmety, ako napr. kajak, rebrík, špecifický strešný box a pod. Musím podotknúť, že pozdĺžne lyžiny na streche auta sa dajú rýchlo preskladať na 2 priečniky s úzkou líniou.
Veľmi praktický doplnok, ktorý nájdete aj v Subaru Outback alebo Dacii Jogger. Ranger je však trošku inde, nakoľko jeho strecha ponúka statické zaťaženie až 350 kilogramov. Vyskúšal som? Vyskúšal! Síce nie v plnej váhe, no testovací model som osadil rodinným strešným stanom (VisionX Outdoors – Adventure Family XL) , ktorý ma sprevádzal celý týždeň a v rámci víkendu som sa v ňom krásne zrelaxoval na Farme vo Veľkom Klíži. Rodinnú farmu v lone prírody, obklopenú pokojom a koňmi nájdete aj v aplikácii bezkempu.cz, odporúčam!
K modulárnym priečnikom musím dodať, že síce majú aerodynamický tvar a nevytŕčajú, no akýkoľvek box alebo strešný stan, ktorý sa skrutkuje odspodu, je celkom utrpenie nainštalovať. Po Dacii Jogger s tým už mám isté skúsenosti, takže to išlo o niečo lepšie (recenziu nájdete – TU).
Motor / e4WD
Ford Ranger Wildtrak X má pod kapotou 2-litrový, dvakrát preplňovaný naftový 4-valec s výkonom 151 kW (205 koní) a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm. Áno, 3-liter by sa sem hodil o niečo viac, no v zásade sa extra netrápil ani 2-liter, akurát ho bolo potrebné viac hnať, kdežto 6-valec stačí hladkať po plyne a ide ako tank.
Naftový agregát je kombinovaný s 10-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá spolupracuje so systémom e-4WD a prerozdeľuje silu na jednotlivé kolesá podľa zvoleného režimu. 10-stupňový automat bol na počiatku jeho vzniku dosť nerozhodný a často nepríjemný, no postupne ho Ford vyladil tak, že pracuje perfektne, bez ohľadu na podmienky.
Ranger aktuálnej generácie vo vyššej výbave disponuje elektronicky riadeným pohonom 4×4, ktorý pracuje podobne ako v bežných SUV. V režime 4A zapája kolesá podľa potreby na základe informácií od elektroniky.
Tento režim funguje výborne, no samozrejmosťou je aj pohon výhradne zadnej nápravy – 2H – a možnosť zapojiť všetky kolesá v redukovanom režime 4H alebo 4L v ťažšom teréne aj s mechanickou uzávierkou diferenciálu. V rámci programu Terrain Management System sú k dispozícii viaceré jazdné režimy (Normal, Eco, Ťahanie, Klzký povrch, Piesok, Blato, Skaly).
A to nie je všetko, Wildtrak X má aj špeciálny posilňovač riadenia (Heavy Duty EPAS) do náročných podmienok a v režime Trail Turn Assist sa podstatne znižuje polomer otáčania v teréne (pri rýchlosti do 20 km/h v režime 4H alebo 4L) celkovo až o viac ako 25 %.
Ja som veľmi ocenil aj off-road tempomat, v preklade Trail Control režim, ktorý ponúka kontrolované zjazdy a výjazdy do max. 32 km/h. Nastavíte si rýchlosť a môžete sa plne sústrediť na terén a cestu pred vami. Veľa elektroniky, no v zásade veľmi nápomocnej, takže mu to nevyčítam.
Pribrzdenie zadného kolesa pri otáčaní v náročnom teréne skutočne uľahčuje život a rovnako tak veľmi oceňujem všeobecnú priechodnosť terénom, kde sa iba ťažko hľadajú limity. Samozrejme, ak silou mocou chcete, tak ich nájdete, ale to nie je cieľom. Drvivú väčšinu terénu toto auto zvládne s absolútnym prehľadom, stačí ak je medzi volantom a sedačkou správny medzikus 😊.
Z pohľadu výkonu, resp. sily ho treba v ťažšom teréne trošku povzbudiť väčším tlakom na akcelerátor, čo 6-valec až tak nevyžaduje, no v praxi zvláda aj 2-liter všetky úlohy a dokonca potiahne 3,5-tonový príves, prípadne môžete na korbu naložiť takmer jednu tonu. Celková hmotnosť súpravy by nemala presiahnuť 6500kg, no to už vám vodičský preukaz skupiny B stačiť nebude, na to si dávajte pozor.
S ohľadom na minulosť je 2-liter v poriadku, keďže minulá generácia disponovala iba týmto motorom a 3-liter sme neočakávali ani v najkrajšom sne, a preto, FORD, ďakujeme, že máte v ponuke autá s motormi ako sa patrí a zákazník má z čoho vyberať!
Ak vás zaujíma spotreba z bežného života, tak čítajte pozorne. 3-liter dokázal jazdiť rovnako „úsporne“ ako 2-liter, ktorý síce mal stan na streche, no tomu až takú účasť na spotrebe nepripisujem. Celý týždeň som odjazdil s priemerom 11,4 litra na 100 km, pričom som sa značnú časť týždňa pohyboval aj vo vyšších číslach (diaľničná spotreba pri rýchlosti +130km/h bola približne 12,8 litra).
Minimálna spotreba bola na testovacom okruhu 9,8 l/100km. Je to zlý výsledok? Nie je! Na tak masívne auto sú to normálne hodnoty – predovšetkým s ohľadom na to, že som sa nesnažil umelo spotrebu znižovať, ale jazdiť ako bežne jazdím. Ak si kúpite takéto auto a budete riešiť, či to žerie 10 alebo 11,5 litra, tak sa na to, vo všetkej úcte, vykašlite, predajte to a kúpte si naftovú škodovku 😊.
„Trošku praktických čísiel, ktoré oceníte predovšetkým v teréne: predný nájazdový uhol 30 stupňov, zadný nájazdový uhol 23 stupňov – bez ťažného, prejazdový uhol 21 stupňov, max. bočný náklon 35 stupňov, svetlá výška 261 mm, brodivosť bez úprav 800 mm, polomer otáčania 12,8 metra.“
Z pohľadu denného využívania tohto vozidla – od práce až po bežnú rodinnú rutinu musím vyzdvihnúť jeho perfektnú ovládateľnosť v mestskej premávke, a to aj napriek jeho rozmerom, ktoré sú na prvý pohľad viditeľné.
Toto auto patrí medzi najväčšie „osobáky“ na našich cestách a s dĺžkou 5350 mm, výškou 1912 a šírkou 2208 mm naozaj nikde nezaniknete. Veľmi sa mi páči aj výhľad z vozidla, vďaka ktorému máte perfektný prehľad o dianí vpredu i vzadu – vďaka obrovským spätným zrkadlám.
Veľkosť a priestorová veľkoleposť sa nesie celým vozidlom, okrem interiéru, presnejšie druhého radu sedadiel, ktorý je síce dobre vypracovaný, no na bežné SUV to ešte nemá. Avšak, toto je pracovné auto, takže podmienky na zadných sedadlách sú v rámci kategórie dobre optimalizované.
V druhom rade nájdete všetko potrebné, od lakťovej opierky s držiakmi na poháre až po USB-C napájacie porty a 230 V/400 W menič (bez európskej koncovky). Ak sa posadíte dopredu, tak sa všetky priestorové nedostatky v okamihu stratia.
Šofér i spolujazdec majú k dispozícii kopec miesta, pohodlné kožené sedadlá s elektrickým nastavením a vyhrievaním, ako aj množstvo odkladacích priestorov na menšie i väčšie potrebnosti. Kapacita úložných priestorov je skvelá a v takomto aute priam nutná.
Oceňujem viacero priečinkov na odloženie pohárov, mohutnú lakťovú opierku s úložným priestorom a široké spektrum možností nabíjania elektroniky.
Ostatné usporiadanie interiéru je štandardné, vodič má k dispozícii veľký digitálny prístrojový panel s peknou grafikou a mohutný centrálny dotykový displej (vertikálne uložený), ktorý pracuje so systémom Ford SYNC 4. Tento systém je možné jednoducho prepojiť aj s mobilnou aplikáciou a kontrolovať auto na diaľku, prípade ho zamykať, odomykať, štartovať a pod.
RANGER stále ponúka ovládanie klimatizácie fyzickými prvkami, čo je praktické, predovšetkým ak máte rukavice a rovnako tak aj výborne uložený a vypracovaný volič automatickej prevodovky. Všetko je usporiadané tak, aby ste mali aj vo vypätých situáciách veci a ovládanie vozidla pod 100 % kontrolou.
Samozrejmosťou je aj plná nálož asistenčných systémov, medzi ktoré patrí vylepšený proti-kolízny systém, asistent vyhýbacieho manévra, systém aktívneho upozornenia na cúvanie do prekážky, upozornenie na vozidlá prichádzajúce zboku, monitorovanie mŕtvych uhlov s funkciou prívesu (spolupracuje s prívesom širokým 2,4 m a dlhým až 10 m), inteligentný adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go a udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu. Nechýba ani pokročilé monitorovanie dopravných značení.
Obzvlášť musím vyzdvihnúť kamerový/parkovací systém zložený zo 4 kamier a množstva senzorov, vďaka ktorým je orientácia a manévrovanie s vozidlom v náročnom teréne i husto zastavaných oblastiach značne zjednodušená.
Spomenúť treba aj novinku v podobe brzdového pedála s tlakovým snímačom, ktorý reaguje na silu položenia nohy so zameraním na zníženie sily potrebnej na zabrzdenie auta. Milovníkov konektivity poteší podpora systému Apple Carplay/Android Auto a vášniví poslucháči hudby si užijú prémiový audiosystém B&O so subwooferom za zadnou lavicou.
Ako stvorený na kempovanie a Overland
Už pred testom tohto modelu som vedel, že ho trošku vystrojím a vyskúšam, ako sa s ním žije nielen v bežnom pracovnom a rodinnom tempe, ale aj v rámci voľného času, teda kempovania a cestovania v štýle Overland. Ranger je ako stvorený na rôzne úpravy a modifikácie, ktoré z neho dokážu spraviť ultimátnu terénnu mašinu vhodnú na kempovanie, kdekoľvek sa vám zažiada.
Ja som na to išiel jednoducho, osadil som ho veľkým strešným stanom, naložil všetku kempingovú výbavu a vyrazil na cesty. Pickup má obrovskú výhodu v korbe, na ktorú sa toho veľa zmestí a zároveň slúži ako pracovná plocha, nech už robíte čokoľvek. Korba je vybavená elektrickou roletou, ktorá je prepojená na centrálne zamykanie, takže aj bezpečnosť je na dobrej úrovni.
Okrem toho je roleta dobre utesnená a v zásade som mal všetky veci na korbe suché a čisté – bez vrstvy prachu. Problém rolety nastáva v zime, keď vám môže zamrznúť a nepohnete s ňou v žiadnom smere, čo sa mi stalo počas zimného testu s modelom Platinum. Rovnako musím pochváliť dostatok istiacich bodov na gurtne a pod., aj keď tu chýbali posuvné oká v integrovanej lište, ktoré niekto asi omylom vyložil (alebo nepriplatil 😊).
Počas kempovania som často využíval aj bočný schodík po oboch stranách korby, vďaka ktorému sa ľahšie vyskakuje hore i manipuluje s nákladom a rovnako tak je skvelé aj zónové (360-stupňové) osvetlenie okolo vozidla, ktoré sa dá nastaviť podľa potreby – večer túto funkciu skutočne oceníte.
Ford Ranger Wildtrak X ma absolútne v ničom nesklamal a ja musím už po druhýkrát tento rok ukončiť test s tým, že som mal v rukách perfektné a multifunkčné auto, ktoré spĺňa vysoké technologické štandardy a zároveň je to stále kus odolného stroja, ktorý sa nezľakne žiadnej práce a už vôbec nie terénu.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko
Cena testovaného vozidla, vrátane príplatkov: 61 030 eur
Prečítajte si aj: