Tourneo Custom 1. generácie bolo veľmi podarené auto, s ktorým mám bohaté skúsenosti, či už z pohľadu testov, ale aj osobného života, no v praxi mu chýbali určité prvky, ktoré nahrávali body konkurencii. Tomu je však koniec a 2. generácia prichádza s očakávanými vylepšeniami, nádherným dizajnom a skvelými jazdnými vlastnosťami.
V aktuálnej generácii je Ford Tourneo Custom vysoko konkurencie schopné a dovolím si tvrdiť, že s prihliadnutím na cenu, výbavu a možnosti je toto aktuálne tá najlepšia voľba v danom segmente, ktorá vám poskytne maximum úžitku, no zároveň je unikátne kultivovaná a komfortná na dennodenné používanie.
Na novú generáciu som sa extrémne tešil, predovšetkým kvôli tomu, že je tento model konečne dostupný s pohonom všetkých kolies, stále ponúka klasický 2-litrový naftový motor a vnútorné riešenia sa vylepšili o 200%. Z pohľadu dizajnu exteriéru je to čisto subjektívna záležitosť, no mne sa nová generácia veľmi páči, predovšetkým predná časť s mohutným nárazníkom, úzkymi LED svetlometmi so špičkou svietivosťou a masívnou/výraznou maskou chladiča s veľkým znakom FORD.
Bočný profil je klasikou s čistými líniami a decentnými prelismi končiacimi pri 5 dverách. Zadok je relatívne strohý a napr. taký Mercedes V sa mi odzadu páči viac. Avšak, to je iba detail, ktorý nezmení nič na celkovo skvelých dojmoch.
Aký by to bol test, ak by som si s takouto skvelou dodávkou poriadne nezacestoval a nevyskúšal, či sú všetky nové segmenty dobre premyslené a využiteľné v dennodennej praxi.
Hneď v prvý deň som auto preskúmal a zistil, že sedačiek je na môj plánovaný výjazd zbytočne veľa, takže som zadnú dvoj-lavicu vyložil a ponechal som v aute iba 3 samostatné sedačky v druhom rade a jednu v treťom rade, zostatok obrovského priestoru som zaplnil výbavou a batožinou na trip do chorvátska.
Testovaný model bol v prevedení s najdlhším rázvorom osí kolies (L2), ktorý činí 3500 mm, pričom si môžete všimnúť, že aj napriek tomu sú previsy prednej a zadnej časti minimalistické, čo som ocenil predovšetkým počas jazdy v teréne.
Celková dĺžka auta je 5450 mm, no aj napriek tomu sa s ním pocitovo manévruje ako s o podstatne menším autom. Takmer vôbec nie je poznať, že šoférujete 5,5 metrového jazvečíka. K tomu všetkému pridajte úplne nový, perfektne nastavený a maximálne pohodlný podvozok, pričom rýchlo zistíte, že vám žiadne SUV nechýba, lebo to ani z ďaleka neponúka toľko možností a takú multifunkčnosť ako tento model. Nezávislé zavesenie kolies na zadnej náprave a celkovo prepracované podvozkové komponenty urobili z 2. generácie perfektne jazdiacu osobnú dodávku, ktorá ohromuje komfortom.
S novým Tourneom som prešiel viac ako 2200 kilometrov za 6 dní, a to po rôznych cestách a nemám k nemu ani jednu zásadnú výhradu – skutočne geniálne! Podvozok som preveril na rôznych cestách, na začiatku počas prejazdu Maďarska po okresných cestách, ktoré sú na určitých úsekoch v strašidelnom stave, no nápravy to hravo zvládali a dokázali aj extra zlé cesty filtrovať, pričom neprenášali do kabíny ani riadenia žiadny nepokoj.
Z obyčajných, lepších i horších ciest a diaľnic som sa po presune do chorvátska dostal aj na kamenisté horské cesty, ktoré som chcel zámerne vyskúšať s ohľadom na fakt, že ide o AWD verziu, teda model s pohonom všetkých kolies.
Okrem Majstorskej cesty, ktorá je v celku jednoduchá (odporúčam prejsť, je to nádherná trasa šotolinou, plná výhľadov a zastávok s možnosťou kratších i dlhších túr, my sme vybehli na Tulove grede – 1120 m.n.m – a odporúčam to aj vám, čakajú vás krásne výhľady) som prešiel aj na náročnejšie horské cesty s označením „na vlastné riziko“, ktoré boli uzučké a hlboko pod cestou nebolo nič, iba skaly a padať s autom tam zaručene nechcete. Občas ma pri pohľade z okna až nadvihlo, no bolo to krásne a zároveň trošku adrenalínové.
Podstatné však je, že tieto cesty sú kamenisté, strmé, ostro zatočené a strašne veľa úsekov sprevádzajú relatívne veľké a hlavne ostré kamene, resp. skalná suť. Obavy boli, pochopiteľne, keďže nejde o off-road a obuté pneumatiky tiež nie sú stavané na takéto terény.
Avšak, malým utešujúcim faktom bolo to, že verzia AWD má v zadnej časti (odspodu) aspoň dojazdové rezervné koleso pre prípad núdze, čo cením (TIP: ako vlastník vozidla by som si do kufra určite naložil plnohodnotnú rezervu – verte, v núdzi to veľmi zjednoduší život).
Milo prekvapený som bol aj z odolnosti pneumatík Continental VanContact (215/60 R17C), ktoré s prehľadom zvládli všetky nástrahy ostrých skál bez akejkoľvek viditeľnej ujmy. Samozrejme, gumy som mierne podhustil, aby neboli v teréne tak namáhané.
Automatická 4-kolka v „off-road“ režime pracuje perfektne a ani raz som nenarazil na problém – kde som chcel, tam auto vyšlo/išlo a v rámci jedného dňa som sa na exponovanej ceste z vlastnej vôle otočil, nakoľko som ho už nechcel trápiť.
S prehľadom môžem povedať, že so zopár úpravami by bolo toto auto geniálne aj na Overland cestovanie terénom, ideálne však v „kratšej“ 5 metrovej verzii. AT pneumatiky, lepšia ochrana podvozku, motora, prevodovky, trošku pridvihnúť, naložiť správnu výbavu a hurá na cesty. Toto auto má veľký potenciál na rôzne off-road a cestovateľské úpravy!
Samozrejme, aj bez nich sa dá cestovať trošku adrenalínovejším spôsobom, no treba byť maximálne opatrný. Ja na takéto výjazdy nosím aj dodatočnú výbavu, aby som si v prípade núdze vedel aspoň čiastočne pomôcť sám, resp. bol vybavený na to, že by ma musel niekto „ťahať“ a nemal potrebné vybavenie a pod. (lopata, kinetické lano, šekle, motorová píla pre prípad padnutého stromu, rozšírená opravná zostava na defekty, kompresor, štartovacie káble, náradie atď..).
Nová generácia nie je zaujímavá iba podvozkom a jazdnými vlastnosťami, ale aj klasickým naftovým motorom vhodným na dlhé trasy. Testovaný model bol poháňaný naftovým 2-litrovým 4-valcom s výkonom 125 kW a maximálnym krútiacim momentom 390 Nm. Tento výkon je z pohľadu mojich skúseností dostačujúci a nikde som nemal pocit, že by mu dochádzal dych, no ak by ponúkal o 100 Nm viac, tak by to nebolo na škodu.
V praxi zvládol všetky výzvy, ktoré som mu naservíroval a verte, že som ho nešetril. Potešujúcim faktom je i to, že auto nemusíte nejako šetriť a spotreba nebude zásadne prekračovať 8,5 litra. Moja výsledná spotreba bola 8,6 l / 100 km, no na okresných cestách to bolo aj o 1,5 litra menej. S ohľadom na trasu som veľmi spokojný.
Motor je kombinovaný s výborným 8-stupňovým automatom, ktorý radí precízne a počas testu ma jeho činnosť nijako nevyrušovala, samozrejme, raz za čas sa stane, že v niečom zaváha, ale to je skôr výnimka ako pravidlo.
Cez prevodovku sa výkon prerozdeľuje na predné i zadné kolesá podľa zvoleného režimu a o všetko sa stará primárne elektronika. Prerozdeľovanie krútiaceho momentu pracuje rýchlo a rozumne, čo som okamžite pocítil v rámci prekonávania exponovanejších kamenistých úsekov.
Cestovali sme štyria + množstvo batožiny a výbavy, no núdza o priestor nikdy nebola
Verzia L2 ponúka neuveriteľný vnútorný priestor pre všetkým 8 pasažierov, pričom stále zostáva dostatok pľacu pre batožinu. Avšak, my sme cestovali štyria, teda počtom bežná rodina, takže každý mal priestoru toľko, koľko sa mu ráčilo, predovšetkým deti v druhom rade, ktoré tam mohli doslova tancovať alebo spať na podlahe v akomkoľvek smere.
Prvá generácia trpela, resp. jej používatelia, skrz nemotorného osadenia sedadiel, čo sa konečne zmenilo a nová generácia má koľajnicový systém, vďaka ktorému je možné so sedadlami manipulovať veľmi jednoducho.
Či už ich chcete iba posunúť, vybrať, prípadne otočiť k sebe do protismeru ako v kupé, nič nie je problém. Sedačky sú ľahké a systém uloženia jednoducho ovládateľný. Okrem toho sú samostatné sedačky vybavené vlastným mini úložným priestorom na drobnosti v spodnej časti. Interiér je všeobecne krásne vzdušný a určite oceníte aj opciu v podobe 3-zónovej klimatizácie a doplnkového elektrického kúrenia pre zrýchlený ohrev interiéru v prednej časti.
Veľmi oceňujem aj dostatok úložných priestorov, predovšetkým v prednej časti a nekonečno USB-A a USB-C nabíjacích zásuviek rozmiestnených po celom aute – s nabíjaním nebude mať problém nikto. V pravej spodnej časti vodičovho sedadla je dokonca aj menič s výstupom na 230V, akurát si treba dokúpiť redukciu na GB zásuvku, čomu úplne nerozumiem a majú to takto aj iné Ford modely (nie sme v Británii, hej!?).
Sedadlá v druhom a treťom rade sú plnohodnotné a veľmi pohodlné, čo pocítite predovšetkým počas dlhých prejazdov, no najlepšie sa bude cítiť šofér a spolujazdec, nakoľko vpredu je možné mať sedadlá s AGR certifikáciou pre zdravý chrbát – v takomto aute to dáva skutočný zmysel a ja som to počas dlhých hodín za volantom maximálne ocenil. Páči sa mi aj riešenie dvoch lakťových opierok, ktoré sú znakom toho, že toto je cestovateľské auto, v ktorom budete tráviť veľa času a ten musí byť obalený komfortom.
Menšou nevýhodou sú maličké okná v druhom rade, ktoré sa dajú iba odklopiť. Z pohľadu dizajnu to je, samozrejme, ideálne riešenie, no z praktického hľadiska by som viac ocenil veľké otváracie okná – ak by to bolo technicky možné.
Veľké posuvné dvere sú z oboch strán a za príplatok môžu byť aj elektricky/bezdotykovo ovládané. Za technický nedostatok považujem aj fakt, že so všetkými dverami bolo treba tak trošku trieskať aby sa dobre zavreli.
Z miesta šoféra som si toto auto maximálne užil, no na atypický volant som si zvykal viac dní ako je zvykom. Avšak, ak sa pozriem na to, ako prakticky je riešená palubovka, ako dobre sa tu sedí a šoféruje, koľko úložného priestoru toto auto vpredu ponúka a všetko je na dosah ruky, tak ten zvláštny volant mu dokážem odpustiť. Oceňujem množstvo držiakov na poháre a odkladacích priestorov na menšie i väčšie predmety a zároveň dokonalý prehľad o všetkom v kabíne i mimo nej.
Posed je na môj vkus trošku vyšší, no predurčuje k perfektnému výhľadu von z kabíny, čo je dôležité. Šofér má k dispozícii dva veľké displeje, z čoho je jeden 8“ prístrojový panel + hlavný 13“ displej systému SYNC4, ktorý ponúka úplne všetko, na čo som v rámci Fordu zvyknutý, teda kompletné a prehľadné nastavenie vozidla a rozšírených asistenčných systémov, bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto, Wi-Fi hot-spot a nepochybne aj prepojenie na aplikáciu FORDPASS, ktorú máte v rámci kúpy vozidla na 5 rokov zadarmo.
Novinka prináša aj pre Ford neštandardné riešenia, ako je napr. volič automatickej prevodovky pod volantom, namiesto pravej páčky, ktorá štandardne patrí ovládaniu stieračov. Tie sa ovládajú aj so smerovkami a svetlami v rámci jednej – ľavej páčky.
Okrem toho som vo vozidlách tejto značky zvyknutý na to, že ovládanie klimatizácie je okrem digitálnej formy dostupné aj v podobe fyzických tlačidiel, ktoré tu nenájdete. Ovládanie je síce rýchle, ale fyzické ovládače to komfortom nikdy nenahradí a o opaku ma nepresvedčí nikto, bodka!
V zásade sa ale dá zvyknúť aj na nový štandard (lebo nič iné nezostáva), ktorý prichádza i do tejto značky. Ja sa musím priznať, že šoférovanie v tomto aute ma extrémne bavilo a ani po 2200 kilometroch v rámci 6 dní som nemal pocit, že už stačilo.
Veľmi komfortné cestovanie, ktoré je obohatené o obrí priestor v kabíne, a taktiež ma potešuje fakt, že v AWD verzii máte k dispozícii vozidlo, s ktorým sa nemusíte báť zísť z bežných ciest a ochutnať trošku adrenalínu v teréne. Samozrejme, v rámci možností, ale ak by vaše Tourneo Custom 2. generácie vyzeralo takto, tak sa nemusíte obávať ani väčších off-road výprav, napr. naprieč Balkánom.
Z technológií treba vyzdvihnúť možnosť mať auto pod kontrolou prostredníctvom aplikácie FORDPASS, kde vidím jeho polohu a zároveň ho môžem čiastočne ovládať (vykurovanie, diaľkový štart, kontrola okien a pod.).
Počas jazdy na vás dávajú pozor aj všemožný asistenti, ktorí sa starajú o to, aby ste sa držali v strede pruhu, nevychádzali z neho ak je iné vozidlo v mŕtvom uhle, necúvali bezhlavo do prekážky (auto automaticky zabrzdí) a zároveň vidí aj za roh, takže vás upozorní na autá prichádzajúce sprava/zľava a rovnako tak vidí aj chodcov a cyklistov pred vami.
Jednoznačne padne vhod aj rozšírené rozpoznávanie dopravných značiek, auto-hold, automatické prepínanie diaľkových svetiel, adaptívny tempomat a parkovací asistent s PDC senzormi a kamerou v zadnej časti.
Čo by som však okamžite zrušil, je natívne nastavenie trúbenia v prípade, že ste odišli z auta s kľúčom a zapaľovanie zostalo aktívne – neznášam túto funkciu 😊. Po technologickej stránke je tento model vybavený maximálnou možnou zostavou asistenčných systémov a technológií, ktorých prítomnosť je však trošku viazaná aj na stupeň výbavy a opcie, pochopiteľne.
Záver skvelého testu je jednoznačný…
Ak hľadáte auto pre rodinu, biznis alebo cestovanie, tak Ford Tourneo Custom 2. generácie zvládne každú disciplínu s prehľadom, ľahkosťou a eleganciou. Bol som veľmi milo prekvapený, ako dobre toto auto funguje a ako prakticky ho páni inžinieri z Fordu vyhotovili. Ak by som mal mať iba jedno rodinné auto, bolo by to toto. V teréne toho dokáže viac ako sa na prvý pohľad zdá a v rámci dlhých presunov vás bude kolísať perfektný podvozok a komfortný/praktický interiér. Spokojnosť na všetkých frontoch, a to aj so spotrebou, ktorá ponúka s ohľadom na príplatkovú 70 litrovú nádrž veľmi príjemný dojazd na jedno tankovanie. Tankovanie! Nie nabíjanie! 😊
Podrobnú špecifikáciu a prehľad o opciách nájdete – TU
Cena testovaného modelu, vrátane príplatkovej výbavy: 61 992 eur
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko
Prečítajte si aj: