Tento model sa za posledné roky pekne vykryštalizoval a Ford ho ponúka v rôznych podobách a prevedeniach, pričom jedným z najnovších počinov je verzia Active, ktorá už na prvý pohľad „dýcha“ dobrodružstvom.
Čo získam kúpou modelu Active? Vo Forde tejto novinke nadelili zaujímavú farebnú kombináciu (môžete meniť podľa vlastného vkusu), spodnú časť karosérie/ochranné lišty zaodeli kontrastným lakovaním, na prahy pridali plnohodnotné stupačky, na strechu šupli pozdĺžne strešné nosiče, pričom tento celok pekne zakončili vydarenou prednou maskou a špecifickými 17“ diskami.
To je všetko? Ani nie, lebo ak sa rozhodnete pre model s manuálnu prevodovkou, tak si za príplatok môžete objednať samosvorný diferenciál, ktorý zlepšuje trakciu (najmä na nespevnenom povrchu). Testovaná verzia so 6-stupňovým automatom túto možnosť nemá, a taktiež nemôže byť vo verzii mild-hybrid.
Zostatok je v porovnaní s bežnými verziami rovnaký, no toto prevedenie patrí aktuálne medzi najvydarenejšie. Už na prvý pohľad z neho sála chuť vyraziť za dobrodružstvom, v rámci ktorého vám bude dobrým parťákom. Svetlá výška zostala zachovaná a rovnako tak nie je možné mať toto, ani žiadne iné Tourneo Custom s pohonom všetkých kolies, čo stále považujem za najväčšiu (konkurenčnú) nevýhodu tohoto auta.
Malou náplasťou je možnosť mať s manuálnou prevodovkou aj samosvorný diferenciál, ktorý by sa mi počas testu hodil, nakoľko som mal počas jedného výjazdu problém s trakciou na klzkom/vlhkom trávnatom poraste (mierne do kopca), na ktorom auto protestovalo a nechcelo sa mu v pred. Lebo keď testujeme, tak poctivo :). S pohonom 4WD by sa potenciál tohto modelu zvýšil o 100%. Musím však dodať, že okrem daného výjazdu som v rámci aktuálneho testu nemal s trakciou problém.
Podvozok je taktiež bez výrazných zmien a z môjho pohľadu ide v rámci danej kategórie o optimálne nastavenie, ktoré vás neunudí. Je príjemne tuhý a v zákrutách pekne drží stopu aj napriek výške/hmotnosti vozidla (v rámci možností a fyziky 🙂). Avšak, vo všeobecnosti nie je nekomfortný, práve naopak, nerovnosti filtruje veľmi dobre a v spojení s typickým „forďáckym“ riadením, ktoré je príjemne tuhé, z neho mám stále dobrý pocit – za každých okolností.
Pasažieri v treťom rade by sa mohli sťažovať na mierny diskomfort počas jazdy, no mne sa to nestalo, aj keď je pravdou, že jazdu bez nákladu v zadnej časti trošku cítiť. To sa môže zmeniť tým, že si priplatíte za vzduchové vankúše na zadnej náprave, ktoré však nie sú kombinovateľné s ťažným zariadením (čo je značnou nevýhodou) alebo auto jednoducho trošku zaťažíte. Osobne mi toto absolútne vrásky na čele nerobí, a to mám v rámci týchto modelov, od prvej generácie, odjazdených tisíce kilometrov.
Radosť vám môže robiť aj výkonný naftový 2-liter TDCi s výkonom 136kW (185 ps) a max. krútiacim momentom 415 Nm. Tento motor je v rámci testovaného modelu spriahnutý so 6-stupňovým automatom, ktorý (konečne) radí veľmi pekne, motor príliš nepodtáča a necháva mu dostatok času na „nádych“. Okrem toho sa zlepšili aj reakcie tejto prevodovky, ktorá nie je tak hluchá ako tomu bolo pred dvoma rokmi. Neviem, čo a či sa v rámci nastavenia prevodovky/softvéru menilo, no teraz z nej mám dobrý pocit bez výhrad. Ak to budete považovať za vhodné, môžete využiť aj manuálne radenie tlačidlom priamo na radiacej páke – ako keby ste na nákladnom aute hádzali malú/veľkú 🙂.
Výkon motora je v prevažnej väčšine situácií dostatočný, pričom určite oceníte aj jeho pružnosť, napr. počas predbiehania na okresných cestách. Ak je auto plne obsadené a naložené, tak sa pružnosť, pochopiteľne, trošku stráca, no nie zásadne (max. zaťaženie verzie L2 je 3 240 kg). A čo spotreba? Stále na dobrej úrovni, priemer sa počas testu ustálil na hodnote 8,6 l/100 km, pričom som prešiel viac ako 1000 km v prevažne svižnom tempe.
Vrátim sa ešte k dizajnu, ktorý je stále zaujímavý a z pohľadu konkurencie neprehliadnuteľný. Predná časť má okrem efektnej masky chladiča, pripomínajúcej ostré modely, podarené denné LED svietenie. Stretávacie svetlá stále nedisponujú LED technológiu, no príplatkovým Xenónom nebudem nič extra vyčítať. Majú výbornú svietivosť a slušný dosah. Zostatok karosérie je rovnaký, no pozdĺžne strešné nosiče, farebná kombinácia a väčšie nášlapy celok pekne zvýraznia a odlíšia od konvenčných verzií, ktorých je na našich cestách dosť veľa. Výrobcu to určite teší.
Je dobré vedieť, že celková výška činí 2050 mm a dĺžka je v tomto prípade 5340 mm (verzia L2). Manévrovanie s najdlhšou verziou nie je nijako zložité ani ťažké, akurát si na to treba zvyknúť. Obavy sú zbytočné, ovládateľnosť je výborná, k čomu prispievajú aj veľké spätné zrkadlá, dobrý výhľad z kabíny a v prípade potreby aj pokročilý parkovací asistent, ktorý je pripravený vám takmer vždy pomôcť.
Vyhovujúci je aj posed za volantom, všetko mám na dosah ruky a celá palubná doska je posiata odkladacími priestormi, takže všetky veci máte kde odložiť, položiť alebo pripnúť. Skladba interiéru je rovnaká, čiže môžete očakávať dobrú kvalitu materiálov, ako aj samotného vypracovania. Šofér má k dispozícii prehľadný prístrojový panel s analógovými budíkmi a palubným počítačom + veľký 8“ centrálny dotykový displej so systémom Sync3, ktorý stále považujem za jeden z najlepších.
Je prehľadný, relatívne rýchly a ponúka úplne všetko, čo od moderného auta očakávate, vrátane natívnej navigácie, podpory Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth konektivity, Wi-Fi hot-spotu a mnohých ďalších funkcií. Samozrejmosťou je aj možnosť prepojiť auto s aplikáciou FordPass vo vašom smartfóne a využiť pokročilé možnosti vzdialenej kontroly vozidla a jeho systémov, čo je veľmi užitočný doplnok a určite ho odporúčam využívať.
Opomenúť nesmiem ani asistenčné systémy, lebo toto nie je obyčajná dodávka, ale plnohodnotné auto s modernými technológiami na akúkoľvek činnosť v rámci práce alebo voľnočasových aktivít. Základom je sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie okolia za vozidlom počas parkovania, adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov s upozornením a automatickým navrátením do pruhu, kontrola bdelosti vodiča, sledovanie mŕtvych uhlov, parkovacia kamera, SOS tlačidlo s možnosťou privolania záchranných služieb (v prípade nehody sa spustí vytáčanie automaticky). Zväčša ide o príplatkovú výbavu, no jednoznačne ju odporúčam. Na cestách pomáha a do budúcnosti zvyšuje zostatkovú cenu vozidla. Z komfortných prvkov vypichnem manuálnu klimatizáciu s dvomi zónami – predná/zadná – pričom výduchy nájdete v rámci celého auta. Osobne my neprekáža, že nie je automatická.
Technologické okienko je za nami, teraz sa vráťme k vyhotoveniu kabíny. O vzdušnosti a dostatku priestoru v každom smere asi reč nemusí byť, však? Vodič i spolujazdec majú priestoru na rozdávanie, pričom stred zostáva voľný, vďaka čomu sa dá prejsť do druhého radu, čo je veľmi praktické ak parkujete na tesno (bočné dvere otvoríte takmer vždy) alebo máte malé deti, prípadne využívate toto auto ako campervan, teda na rôzne výlety spojené s prespávaním. Toto auto to umožňuje a ja vám to odporúčam. Ak neviete ako na to, prečítajte si moju staršiu recenziu – TU.
Druhý i tretí rad sedadiel je možné vyskladať podľa konkrétnych predstáv, nakoľko je každé sedadlo samostatné a odnímateľné. Sedadlá tak môžete uložiť do konferenčného sedenia, klasického sedenia alebo ich jednoducho vyberať a rozmiestniť podľa potreby. Toto je výhoda a nevýhoda zároveň, lebo aj veľká a jednoducho posuvná lavica v koľajniciach má svoje výhody (ide o čisto subjektívnu záležitosť).
Každé sedadlo má približne 30kg, čiže nie najmenej, ale pracovať sa s nimi dá relatívne dobre. Vo verzii Active sú sedadlá v prevedení koža/látka, takže údržba nebude tak zložitá a poznávacím prvkom je aj logo „A“ na predných operadlách. Pasažieri určite ocenia množstvo USB-A portov na nabíjanie zariadení v celom aute, pričom nechýbajú ani 12V zásuvky a priplatiť si viete aj 230V menič napätia – veľmi praktické prvky.
Batožinový priestor má v 8 miestnom prevedení objem celých 1900 litrov (po strop), takže sem napracete skutočne veľa vecí/materiálu, pričom máte ešte možnosť sedadlá v druhom/treťom rade sklápať alebo úplne vybrať, čim vytvoríte obrovský priestor pre rôzny materiál alebo sa tu môžete pohodlne vyspať (za príplatok môžete mať aj nezávislé kúrenie). Počas parkovania treba dbať na to, aby ste následne otvorili obrovské zadné dvere, ktoré poslúžia aj ako ochrana proti dažďu počas outdoorových aktivít a pod., čo som v rámci testu opäť využil (počas každého testu tohto auta mi tieto dvere dobre poslúžili). S otvorením/zatvorením nemá problém ani nežnejšie pohlavie.
Záverečné hodnotenie: Ford Tourneo Custom Active
Verzia Active ponúka v prevažnej väčšine iba optické zmeny, no i tak sa zaradila medzi najkrajšie v ponuke, nakoľko má efektné offroadové črty. Ak by bola v ponuke verzia 4×4, tak by to bola veľká hitparáda :). Samozrejme, s vyššou cenou. Avšak, aj napriek tomu je to stále výborné auto, ktoré poteší nie len aktívne rodiny, ale každého, kto má rád priestranné, moderné a pohodlné autá. Veľkosť je stále prijateľná. Tourneo Custom má svoje muchy, no výhody majú prevahu, o čom som sa už niekoľkokrát presvedčil a tento model môžem odporučiť. Vyzerá dobre, jazdí dobre, má dostatočný výkon a veľa praktických prvkov, ktoré sú využiteľné v každodennom živote. Osobne by som siahol po verzii Active L2, ale so 6-stupňovým manuálom a samosvorným diferenciálom.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko
Cena: testovaný model od 48 108 eur (+ príplatkové balíky)
Fotogaléria: Ford Tourneo Custom Active