Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Od Diega Maradonu až po kontrasty africkej krajiny.

Fotograf zo škótskeho mesta Glasgow privoňal k fotografovaniu už pred desaťročiami. Keď mal dvadsať rokov spolupracoval s časopisom The Times a podarilo sa mu priniesť zábery zo svetového finále, ktoré sa hralo v Mexico City. Zlom v jeho kariére spôsobila fotografia zachytávajúca Svetový pohár v náručí argentínskeho velikána Diega Maradonu. Po tomto momente smerovali Davidove kroky s fotením na olympiády a iné športové podujatia. Odstupom času zameral Škót svoje fotografie na úplne iné odvetvie.

Dnes už päťdesiatdva ročný fotograf sa v špeciálnom projekte rozhodol preskúmať odlišnosť dvoch tvárí afrického štátu. Svoju cestu nasmeroval do obľúbenej Kene, ktorú prebádal predtým už najmenej dvadsaťpäťkrát v rôznych ročných obdobiach. S dobrými znalosťami o prostredí a orientáciou v štáte sa rozhodol porovnať farbisté stránky východnej Afriky – nafotiť ohrozený druh slonov v prostredí prírody, priamo v národnom parku Amboseli a postaviť ich do kontrastu so starostlivo naaranžovanou statickou snímkou miestnych gangstrov na predmestí Dandor v Nairobi, ktoré je čiernou škvrnou tohto mesta svojou nebezpečnou skládkou odpadu. Smetisko sa zároveň radí medzi jedno z najväčších na celom svete.

Veľkoklí (The Big Tuskers) – národný park Amboseli

Rozsiahla savana národného parku Amboseli je domovom celého radu divých zvierat, pričom najpozoruhodnejšie z nich sú voľne žijúce stáda Slonov afrických (savanových slonov). Park je domovom jedného z najväčších druhov slonov na svete – „veľkoklých“ (the Big Tuskers) – ktorých kly sú také dlhé, že siahajú po zem. Tieto obrovské cicavce, ktoré majú v rezervácii „prednosť v jazde“, sú zákonom chránené, avšak ľuďmi napriek tomu nerušené. David, ktorý národný park pred týmto projektom už niekoľkokrát navštívil, mal v úmysle fotografovať tieto veľkolepé kenské tvory zo zeme, pričom sa mal pri nich ocitnúť bližšie ako ktorýkoľvek iný fotograf pred ním.

David Yarrow hovorí: „Amboseli je moje obľúbené miesto na fotografovanie týchto úžasných zvierat. Je to drsný a živelný amfiteáter, ktorý je domovom viac ako dvetisíc slonov a vynikajúcim miestom na fotografovanie „veľkoklých“ v ich prirodzenom prostredí. Keď vidíte slona takej veľkosti, viete, že už nikdy nič podobné vo svojej kariére neuvidíte. Mám a vždy budem mať rešpekt pred ich silou, veľkosťou a takmer ľudskou inteligenciou, ktorá sa im tak jasne zrkadlí v očiach.“

The Walk of Life – Nikon D850  11600 s  f5  400 mm  ISO 160  AF-S NIKKOR 400 mm f2,8G ED VRII

Garden of Eden – Nikon D850  1500 s  f7,1 105 mm  ISO 250  AF-S NIKKOR 105 mm f1,4E ED

Vo svojom projekte sa výtvarný fotograf a ambasádor spoločnosti Nikon David Yarrow priamo zameral na jedného z najväčších veľkoklých slonov v parku – Tima. Aj po niekoľkých návštevách Kene ho dokázala táto krajina ešte niečím prekvapiť: „Pre neočakávane vysoké množstvo dažďových zrážok bola táto cesta mimoriadne náročná a aby som bol úprimný, nebol som na to úplne pripravený. Terén bol premočený, prístup zložitý – niekoľkokrát sme uviazli, a preto bolo pre nás ťažšie predvídať a určiť, kde by slony a veľkoklí mohli byť, keďže je to zvyčajne tam, kde nie je voda.“ Svoje kvality uznávaný fotograf potvrdil a s náročnými podmienkami sa vysporiadal nad svoje možnosti.

 Colossus – Nikon D850  11250 s  f8 200 mm  ISO 200  AF-S NIKKOR 200 mm f2G ED VR II

Na obrovské cicavce a ich detaily David zvolil kvalitnú výbavu – fotoaparát Nikon D850 s objektívmi AF-S Nikkor 400 mm f/2,8G ED VRAF-S Nikkor 200 mm f2G ED VR II. Dokonalú ostrosť fotografovaného objektu na pozadí kráčajúceho slonieho stáda zväčnil objektívom AF-S Nikkor 105mm f/1,4E ED. Túto techniku zvolil fotograf preto, aby snímky spĺňali kritéria vysokého rozlíšenia a boli vhodné na tlač aj v životnej veľkosti.

Ak chcete zachytiť kolosálnosť slona v celej jeho sláve, musíte fotografovať zo zeme. Môžete to urobiť buď tak, že budete fotografovať ležiac pod džípom (ktorý vás chráni, aj keď je to zložité), použijete diaľkové ovládanie (v závislosti od počasia) alebo zvolíte možnosť, ktorú som pri tomto zábere uprednostnil ja – dostanete sa na najbližšiu možnú bezpečnú vzdialenosť. Keďže som s Timom pracoval už predtým, bol som si sebou istý a rozumel som jeho správaniu do tej miery, že som sa k nemu mohol priblížiť asi na 20 – 25 metrov. Vzhľadom na to, ako som bol blízko, nepotreboval som nič iné, než dokonale ostrý objektív AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II alebo AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED,” hovorí k samotnej snímke 52-ročný fotograf.

Pouličný život na predmestí Dandora v Nairobi

Druhú časť svojho projektu venoval David odvrátenej stránke Kene, konkrétne predmestiu Dandora, ktorá sa rozprestiera na východe hlavného mesta Nairobi. Je pravdepodobne najznámejšia svojimi haldami odpadu rozprestierajúcimi sa na ploche viac ako 3 000 akrov (viac ako 1200 hektárov). V tejto časti ho čakalo síce menej divočiny, no o to viac sa rozhodol poukázať na problém ekológie a priblížiť kultúru gangov širokej verejnosti.

Ekologické problémy sú v tejto štvrti natoľko silné, že pri fotografovaní musel použiť masku proti život ohrozujúcemu chemickému odpadu. V meste predstavujú veľké nebezpečenstvo aj gangsterské skupiny, pretože  ich výskyt je v uliciach častý. Ambasádor Nikonu sa preto rozhodol tieto dva elementy spojiť a spraviť z toho zamysleniahodné fotografie. S členmi jedného z gangov sa dohodol na spolupráci a podarilo sa mu tak vytvoriť niečo nezvyčajné.

Na obľúbenú D850 nasadil pri fotografovaní poručíka gangu objektív AF-S Nikkor 35mm f/1,4G. Vďaka 35 mm širokouhlému objektívu  v portréte zvýraznil drsné črty zástupcu poručíka gangu. David objasňuje: „Štvrť Dandora v Nairobi je ďaleko od národného parku Amboseli, avšak je to rovnako podnetné a fascinujúce miesto na fotografovanie. Hŕby odpadu plné chemikálií prekonávali svojou veľkosťou všetko podobné, čo som doteraz videl. Na tomto území sa stále vyskytujú rôzne gangy, takže fotografovanie môže byť nebezpečné. Musel som sa pohybovať opatrne.“

David chcel, tak ako v prípade Amboseli, nasnímať scénu, ktorá by nepripomínala nič zo západného sveta. Členovia miestneho gangu, ktorých David predtým kontaktoval, súhlasili s pózovaním na fotografii, a tak ich rozostavil oblečených v elegantných čiernych oblekoch na kontrastnom pozadí miestneho smetiska – vytvoriac tak dokonalý protiklad. Pri fotení použil tentokrát objektív AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED.

Gangster – Nikon D850  1200 s  f3,5  35 mm  ISO 500  AF-S NIKKOR 35 mm f1,4G

African Trash – Nikon D850  12000 s  f10  105 mm  ISO 500  AF-S NIKKOR 105 mm f1,4E ED

Projekt Davida s fototechnikou Nikon splnil svoj cieľ – budúcim fotografom priniesol inšpiráciu, ako poukázať na dve odlišné stránky toho istého prostredia. Tým, že vedľa seba postavil naaranžované portréty a prírodné objekty, ukazuje David svojimi fotografiami, aké rozdielne techniky sa dajú použiť pri vytváraní súdržných a intenzívnych sérií fotografií: „Pri fotografovaní divých zvierat si musíte byť istý, že sa nachádzate v najlepšej pozícii na zachytenie tejto pôsobivej a emotívnej snímky, avšak nikdy nad tým nemáte plnú kontrolu. Ak vám zviera nedovolí, aby ste ho fotografovali, nedá sa s tým nič robiť. Pri fotografovaní naaranžovanej fotografie sa pohybujete priamočiaro: od prvotnej koncepcie až po finálnu. Skutočným testom fotografových schopností je zistiť, či dokáže zachytiť presne ten moment, ktorý si naplánoval. Oba štýly sú pre mňa nesmierne dôležité, rovnako, ako bolo dôležité priblíženie týchto veľmi rozdielnych oblastí Kene a vytvorenie spojenia medzi divými zvieratami a ľuďmi nazývajúcimi toto miesto svojím domovom. Ak by som mohol týmto projektom presvedčiť aspoň niekoľko ľudí, aby na chvíľu odložili svoj smartfón a vzali do rúk digitálnu jednookú zrkadlovku, bolo by to skvelé.“ Viac o projekte Davida Yarrowa sa môžete dozvedieť po kliknutí na tento odkaz.

Kto je David

David Yarrow sa narodil v roku 1966 v škótskom Glasgowe. S fotografovaním začal už v útlom veku a ako 20-ročný stál na ihrisku finále Majstrovstiev sveta v Mexico City a fotografoval pre časopis The Times. V ten deň David urobil slávnu snímku Diega Maradonu držiaceho pohár pre majstrov sveta. Následne bol pozvaný na fotografovanie Olympiády a mnohých iných športových podujatí. Trvalo však veľa rokov než dospel do svojej komfortnej polohy, ktorou je dokumentovanie sveta prírody evokatívnymi a pôsobivými fotografiami života na zemi, ktorými si získal rastúci záujem zberateľov umenia. V roku 2018 sa David pevne etabloval ako jeden z najpredávanejších výtvarných fotografov na svete a stal sa tiež ambasádorom fototechniky Nikon.

Vlastníkom autorských práv všetkých fotografií je David Yarrow.

ROZHOVOR

Prečo ste si vybrali Keňu ako miesto pre váš špeciálny projekt?

David Yarrow: Do Kene som chcel prísť, pretože ju dobre poznám, najmä Amboseli, kde som počas svojej kariéry strávil veľa času. Myslím si, že pracovať na mieste, kde sa cítite pohodlne a sebavedome, skutočne pomáha zefektívniť proces plánovania a logistiky takéhoto projektu a to dokonca predtým, než vytiahnete fotoaparát. Amboseli je moje obľúbené (a najlepšie) miesto na svete na fotografovanie slonov. Je to drsný a živelný amfiteáter, kde žije 2 000 slonov, pričom niektoré patria medzi najväčšie na svete, a nepochybujem o tom, že práve na tomto výnimočnom mieste som odfotil niekoľko zo svojich najobľúbenejších snímok. Dandora v Nairobi ponúka niečo odlišné a spája sa s ďalším mojim obľúbeným štýlom fotografie, ktorým sú naaranžované scény na miestach niekedy až príliš vzdialených od nášho každodenného života. Hromada odpadkov s rozlohou 30 akrov (viac ako 1200 hektárov) v Dandore ponúka úplne jedinečné prostredie a podnetné vizuálne prvky.

Aká téma spája tieto dve miesta a snímky, ktoré ste zachytili?

DY: Nie som fotograf divokej prírody a plán dvoch úloh v priebehu jedného týždňa ilustruje dve stránky mojej „osobnosti“ fotografa. Či už sú fotografie nasnímané v tejto takmer 500 kilometrov širokej krajine naaranžované alebo prirodzené, jasne vyjadrujú to, čo ma motivuje – odkrývanie vzťahu medzi ľuďmi a divokou prírodou a skúmanie toho, ako tento vzťah funguje v rôznych prostrediach.

Áno, výsledné snímky boli naplánované rôznymi spôsobmi na rôznych miestach, no spája ich niekoľko vecí: kompozícia určená správaním, možnosť zvoliť si, čo použijem a čo vyradím, no predovšetkým možnosť ukázať dve úžasné stránky tejto krajiny. Pri začutí slova Keňa si veľa ľudí predstaví úžasnú divokú prírodu a národné parky, avšak Nairobi je iné. Stále je tu veľa oblastí, v ktorých sa vyskytuje teritoriálne násilie medzi gangmi, a mesto, predovšetkým predmestie Dandora, pokračuje v boji s odpadkami a znečistením životného prostredia. Chcel som, aby mali tieto mestské snímky rovnaký vnútorný dopad, ako zábery slonov.

Ako sa fotografovanie naaranžovaných objektov líši od fotografovania objektov v ich prirodzenom prostredí?

DY: Rád si vyberám miesta úplne odlišné od čohokoľvek, čo pozorovateľ doteraz videl, či už je to mesto duchov v Montane alebo miesto občianskej vojny, napríklad Sudán. Alebo v tomto prípade je to Nairobi, mesto, v ktorom sa nachádzajú drsné miesta prechádzajúce turbulentnými časmi. Proces poznávania je v tomto prípade úplne iný než fotografovanie divokej prírody, ktoré často spočíva v hľadaní najlepšej polohy, z ktorej odfotografujete to, čo sa práve deje. Pri tomto type fotografovania nemôžete postupovať lineárne od prvotného zámeru až po koncepciu, pretože ak zviera nechce spolupracovať, neurobíte s tým nič. V prípade naaranžovaných objektov máte jasnú predstavu o tom, aký by mal byť výsledok. Dáva vám to oveľa viac kontroly, ale je to zároveň ozajstná skúška vašich fotografických schopností. Kompozícia je koniec koncov vo vašich rukách, a to mám rád.

Ako ste sa pripravovali na takýto veľký a rozsiahly projekt?

DY: Nedokážem ani dostatočne zdôrazniť, aká dôležitá je fáza plánovania a prípravy projektu. Pripravujte sa a spolupracujte s ľuďmi v teréne, ktorí vám pomôžu získať prístup k nevšedným zorným uhlom, ktoré potrebujete. Našťastie poznám rôzne oblasti v Keni veľmi dobre a vedel som, že rovinatá krajina bude vhodným prostredím na spojenie dramatických zorných uhlov s jasným pozadím. Život si zjednodušíte aj tým, že sa obklopíte silným tímom ľudí. Chyba, ktorú môžu urobiť mnohí fotografi je tá, že sa uspokoja s pocitom nadšenia z cesty na výnimočné miesto, avšak po príchode zistia, že nemajú vytvorený žiaden ďalší plán. Našťastie sme mali v Keni úžasný tím, ktorý mi pomohol duševne i technicky sa pripraviť, a vopred kontaktoval tých správnych ľudí, aby sme mali istotu, že budeme pracovať v bezpečí.

Ako ste reagovali na prítomnosť „veľkoklých“ v národnom parku Amboseli?

DY: Okrem toho, že je táto časť Kene domovom niekoľkých stád majestátnych slonov, je tiež domovom hŕstky najväčších a najviac ohrozených slonov na svete, ktoré sú tiež známe ako „veľkoklí“. Bohužiaľ, v divočine zostalo už iba 22 týchto nádherných stvorení, ktorých kly sú také dlhé, že sa dotýkajú zeme.

V tejto časti sveta som už v minulosti tieto mimoriadne zvieratá fotografoval a vedel som, že mám dobrú šancu opäť najväčšieho slona uvidieť. Volá sa Tim a keď ho uvidíte, pochopíte, že už nikdy nebudete fotografovať nič podobné. Samozrejme, keď sme boli v teréne, museli sme byť opatrní, aby sme Tima v jeho prirodzenom prostredí nedráždili. To je výsledok skúsenosti a rád zamestnancov parku. Iba pozorujeme jeho život a nechceme na neho vyvíjať nátlak ani meniť jeho každodennú rutinu.

Presne to som sem prišiel odfotografovať: čelný pohľad na tohto slona v celej jeho sláve odhaľujúci komplexnú štruktúru jeho kože, ctižiadostivosť a inteligenciu v očiach a tiež nádherné kly, ktoré si hrdo nesie.

Aké vybavenie ste počas fotografovania používali?

DY: Každý, kto sa vyzná vo fotoaparátoch a možnostiach ich príslušenstva vie, že táto snímka bola zachytená z naaranžovanej pozície v automobile, pričom ani nezálaží na tom, aký objektív bol použitý. Ak chcete zachytiť kolosálnosť slona v celej jeho sláve, musíte fotografovať zo zeme. Môžete to urobiť buď tak, že budete fotografovať ležiac pod džípom (ktorý vás chráni, aj keď je to zložité), použijete diaľkové ovládanie (v závislosti od počasia) alebo zvolíte možnosť, ktorú som pri tomto zábere uprednostnil ja – dostanete sa na najbližšiu možnú bezpečnú vzdialenosť. Keďže som s Timom pracoval už predtým, bol si sebou istý a rozumel som jeho správaniu do tej miery, že som sa k nemu mohol priblížiť asi na 20 – 25 metrov. Vzhľadom na to, ako som bol blízko, nepotreboval som nič iné, než dokonale ostrý objektív AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II alebo AF-S NIKKOR 105 mm f/1,4E ED. Sú to vysokokvalitné objektívy vyrábané spoločnosťou Nikon s pevnou ohniskovou vzdialenosťou a tesným výrezom. Objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou si pre podobné projekty vyberám takmer vždy.

Ako tvorca fotografie som chcel, aby Tim vyzeral prirodzene, venoval sa svojim záležitostiam a aby sa zbytočne nepredvádzal. Znamená to, že som nepotreboval veľký počet snímok za sekundu, ale dokonalé rozlíšenie. Fotoaparát Nikon D850 bol na to ideálny. Taktiež to znamená, že ak chcete fotografiu vytlačiť v životnej veľkosti (čo mám v pláne), kvalita snímky bude rovnako dobrá, ako na počítačovej obrazovke.

Na profil zástupcu poručíka gangu som použil objektív AF-S NIKKOR 35 mm f/1,4G. Má pôsobivú, zlovestnú tvár a širokouhlý 35-mm objektív to vďaka svojim vlastnostiam dokonale zachytil.

Ako ste sa pripravovali na fotografovanie v Nairobi?

DY: Predmestie Dandora v Nairobi je veľmi zložité miesto na fotografovanie. Nachádza sa tu jedna z najväčších skládok odpadu s takými veľkými množstvami chemického odpadu, že musíte nosiť masky. Bohužiaľ, obyvatelia predmestia pociťujú následky zdravotných rizík, ktoré táto skládka prináša.

V tejto oblasti je taktiež silná kultúra gangov a ešte predtým, než som túto cestu podnikol, vedel som, že chcem nasnímať niektorých ich členov. Vopred sme kontaktovali zástupcu poručíka gangu, aby sme sa uistili, že sa toho chcú zúčastniť. V tejto neobvyklej lokalite som chcel vytvoriť niečo biblické. Nejde tu o zachytenie portrétu jednotlivca v schátralej oblasti Nairobi – ide o to ukázať niečo, čo vás prinúti zamyslieť sa. Aby sme dosiahli takýto rozsah, zostrojili a použili sme rebrík, takže sme mohli fotografovať z väčšej výšky. Táto snímka je prototypom vizuálneho rozdelenia – kontrast veľmi inteligentných, zdatných mužov v čiernych oblekoch na pozadí skládky odpadu.

S akými ťažkosťami ste sa stretli počas realizácie špeciálneho projektu?

DY: V Amboseli som bol asi 25-krát, v rôznych obdobiach roka. Pre neočakávane vysoké množstvo dažďových zrážok bola táto cesta mimoriadne náročná a aby som bol úprimný, nebol som na to úplne pripravený. Terén bol premočený, prístup zložitý (niekoľkokrát sme uviazli), a preto bolo pre nás ťažšie predvídať a určiť, kde by slony a veľkoklí mohli byť (keďže je to zvyčajne tam, kde nie je voda). Ďalším problémom bolo svetlo.

Čiernobiela snímka by mala byť ako klavír. Klavír má 88 klávesov a najlepší klaviristi hrajú na všetky. Čiernobiela snímka by mala prechádzať od preexponovaných svetlých oblastí po sýtu čiernu a mala by obsahovať všetky odtiene medzi nimi.

Je to však ťažké, keď je svetlo nevýrazné. Práca so svetlom bola počas tejto cesty zložitá, najmä v Dandore. Žiaden fotograf nechce byť obmedzený iba na „klávesy uprostred“, ale ja som dosť často bol a v dôsledku toho bolo pre mňa ešte ťažšie nasnímať perfektný záber. Samozrejme, žiaden záber sa nedá urobiť bez určitých ťažkostí a táto cesta určite dokazuje, aké dôležité je prispôsobiť sa okolnostiam a reagovať prirodzene.

Čo pre vás znamená, že môžete pracovať na takomto projekte so spoločnosťou Nikon?

DY: Považujem za šťastie, že som fotograf a som vďačný za to, že spoločnosť Nikon bola so mnou pri všetkých krokoch mojej kariéry. Každý projekt je dôležitý, ale tento je symbolom môjho blízkeho vzťahu s touto značkou, jej fotoaparátmi a objektívmi, cez ktoré sa pozerám takmer každý deň a ktoré mi umožnili zachytiť niektoré kľúčové fotografie mojej kariéry. Dúfam, že tento projekt inšpiruje ľudí k vytvoreniu ich vlastných ambicióznych projektov zameraných na kvalitu a jedinečnosť snímok a že na cestách počas ich realizácie uvidia veľa výnimočných a neočakávaných vecí.