Rok po svojom predchodcovi Samsung predstavil novú vlajkovú loď. Je ňou Galaxy S24 Ultra, zatiaľ čo S24 je skôr kompaktný telefón a S24+ je určený pre najširší prúd.

Aktuálne má tak Samsung vlastne dve vlajkové lode, okrem Galaxy S24+ aj Galaxy Z Fold 5, ktorý bol uvedený na trh vlani v lete. Ten je drahší a v rozloženom stave má väčšiu uhlopriečku. Výbava fotoaparátu je však v prípade Z Fold 5 slabšia, ako je to v prípade modelu S 24 Ultra.

Hlavné vylepšenia

Aké sú však reálne vylepšenia Galaxy S24 Ultra voči S23 Ultra z minulého roka? Samsung doladil fotoaparáty, špeciálne teda integroval 50 Mpx teleobjektív s 5-násobným priblížením. V neposlednom rade doladil softvér, a to vrátane umelej inteligencie. AI je tohtoročný veľký hype a S24 je prvý telefón, kde máte balík AI funkcií pripravených na skutočné použitie.

Samsung Galaxy S24 UltraZdroj: TOUCHIT
Samsung Galaxy S24 Ultra

Čo teda AI pridáva do výbavy a je v praxi užitočná alebo skôr len populárna? Funkcie AI sú v súčasnosti naozaj vzrušujúce, je zaujímavé objavovať nové veci. Odpoveď na položenú otázku veľmi závisí od vašich preferencií a od toho, čo od umelej inteligencie očakávate.

Dizajn a displej

Galaxy S24 Ultra má úplne plochý a dodajme, že aj výrazne vylepšený displej. Jeho uhlopriečka je 6,8 palca a má teda väčšiu využiteľnú plochu ako S23 Ultra. Displej má krytie zo skla, Corning Gorilla Glass Armor, a telefón je vložený do titánového šasi. To je pevnejšie a ľahšie ako oceľ. Aj napriek celej výbave je S24 Ultra ľahší o 1 až 2 gramy ako jeho predchodca. Hmotnosť Galaxy S24 Ultra je 232 gramov. Môžeme len špekulovať čo je za tým, že telefón má rovnakú hmotnosť, hoci má bohatšiu výbavu. Možno za to môže elektronika, sklo, displej, ale najskôr je to titánový rám.

Galaxy S24 Ultra pri nasadení v hernom prostredí

Fotografická výbava

Nastavenie fotoaparátov je podobné ako pri predchádzajúcom telefóne S23 Ultra. Je tu výkonný hlavný fotoaparát 200 Mpx, sekunduje mu ultraširokouhlý fotoaparát 12 Mpx, selfie fotoaparát 12 Mpx na prednej strane a dva teleobjektívy (10 Mpx + nový 50 Mpx), ktoré pracujú v tandeme.

Samsung Galaxy S24 UltraZdroj: TOUCHIT
Samsung Galaxy S24 Ultra a jeho zadné objektívy

Zatiaľ čo prvé tri fotoaparáty sú vlastne identické s modelom S23 Ultra, zostava teleobjektívov je nová,
a predstavuje skutočné zlepšenie. Hlavný fotoaparát je 24 mm širokouhlý fotoaparát so svetelnosťou f/1,7 s fázovým AF, laserovým AF a optickým stabilizátorom obrazu.

Ultraširokouhlý fotoaparát má 13 mm, f/2,2 s duálnym fázovým zaostrovaním (DPPDAF) a predný selfie fotoaparát má 26 mm f/2,2 a DPPDAF. Prvý 3x zoom teleobjektív je úplne totožný s modelom S23 Ultra, využíva DPPDAF a optický stabilizátor obrazu.

Najväčšie zlepšenie prichádza teda s druhým teleobjektívom periskopového typu. Je to 5x zoom, rozlíšenie je 50 Mpx a je vybavený 111 mm objektívom so svetelnosťou f/3,4, PDAF a optickým stabilizátorom obrazu.

Tieto dva teleobjektívy spolupracujú a v praxi simulujú kontinuálny optický zoom veľmi dobre, čiastočne aj vďaka technológii AI. Zatiaľ čo predchádzajúci S23 Ultra má 10× zoom (230 mm) a rozlíšenie 10 Mpx. Podľa našich skúšok S24 Ultra má navrch hlavne vtedy, keď fotíte so zoomom od 3,01 do 9,99-násobného priblíženia. Vtedy sa práve využíva nový teleobjektív a využíva 50 Mpx rozlíšenie. To znamená, že zhromažďuje oveľa viac údajov ako 10 Mpx teleobjektív.

Galaxy S24 UltraZdroj: TOUCHIT.sk
Galaxy S24 Ultra

Dotykové pero S Pen

Rovnako ako predchodca, aj S24 Ultra sa dodáva s perom S-pen, ktoré sa zasúva do otvoru vo vnútri telefónu. Pomocou pera môžete rukou písať poznámky, používať ho ako diaľkový ovládač pri fotení alebo pri realizácii prezentácií. Môžete tiež pridávať poznámky k fotografiám alebo dokumentom. Radi toto pero používame.

Umelá inteligencia – AI

Ako sme už uviedli, je vzrušujúce používať umelú inteligenciu napr. na prekladanie jazykov v reálnom čase, meniť hlas na text a naopak. Pri predstavení telefónu v USA sme si to aj vyskúšali v praxi pri komunikácii s novinármi zo Španielska. Vtedy sme hovorili po anglicky a tento jazyk bol dobre prekladaný do španielčiny a opačne. Bohužiaľ, musíme si počkať na podporu slovenčiny, čo očakávame niekedy na konci leta.

Milovníci fotografovania môžu používať AI spolu s perom S-pen na retušovanie snímky. Znamená to jednak vylepšenie fotky, ale hlavne je možné inteligentne odstraňovať neželané prvky vo fotografii. Môžete tak urobiť priamo na mieste, kde fotíte a priamo v galérii fotografií. Umelá inteligencia dokáže odstrániť odlesky pri fotografovaní cez okno a telefónu môžete navrhnúť vylepšenia v oblasti svetla, farieb a kontrastu. Umelá inteligencia je tak takým pomocníkom pri „vyvolávaní“ fotiek.

Séria Samsung Galaxy S24: Funkcie umelej inteligencieZdroj: TOUCHIT
Séria Samsung Galaxy S24: Funkcie umelej inteligencie

Ako to funguje v praxi? Obraz je vylepšený, ale trochu vidieť, že je to umelé. Určite budú ľudia, ktorí si to zamilujú, ale tiež je skupina ľudí, ktorí chcú mať reálnejšie fotky. Výsledky umelého vylepšenia nie sú vždy na 100 % presvedčivé a niektoré funkcie umelej inteligencie sú zatiaľ príliš pomalé na použitie v praxi. Berieme to ako vstup do sveta umelej inteligencie a je jasné, že Samsung bude na AI ďalej intenzívne pracovať. Na prvý pokus to teda nie je je zlé.

To, čo je dobre použiteľné z oblasti AI je funkcia Circle to Search. Je to síce len prezlečený Google Lens, ale prezlečený tak dobre, že túto funkciu budú používať aj ľudia, ktorí o Google Lens nikdy ani len nepočuli. Stačí namieriť fotoaparátom telefónu na nejaký objekt, stlačiť tlačidlo Home (ak si to tak nastavíte) a na vzniknutej obrazovke zakrúžkujete objekt, o ktorý máte záujem. Google vyhľadá všetky informácie o tomto produkte a robí to veľmi dobre. Má síce problém takto rozpoznať tváre ľudí, ale s predmetmi si ľahko poradí.

Dlhá doby podpory

V prípade Galaxy S24 sa Samsung dohodol s Google na rovnakej podpore, ako je to v prípade telefónov Pixel. Tieto telefóny dostanú až 7 rokov aktualizácie operačného systému a 7 rokov bezpečnostných aktualizácií. Pritom telefón dostanete s operačným systémom Android 14 a rozhraním OneUI 6.1. Toto je veľmi pekný krok a je to pre používateľa výhoda. V skutočnosti je to doživotná podpora.

Kvalita obrazu a videa

Samsung Galaxy S24 Ultra robí veľmi dobré fotografie. Myslíme si, že v súčasnosti je to najlepší fotomobil na európskom trhu. Všetky fotoaparáty dobre využívajú automatické zaostrovanie a pôsobivú stabilizáciu obrazu. Len pripomeňme, že ultraširokouhlý objektív má len digitálny stabilizátor obrazu, ale tu je to postačujúce. Keď fotoaparát zoomuje medzi pevnými ohniskovými vzdialenosťami, AI pomáha dopočítavať obraz medzi „skutočnými“ pixelmi, a robí to veľmi presvedčivo.

Vylepšenia sa dočkali aj nočné fotografie, čiastočne vďaka účinnej redukcii šumu a použitiu HDR režimu. Veľmi oceňujeme okamžité fotenie – len čo stlačíte tlačidlo spúšte, hneď sa realizuje fotografia. Na toto sme u mobilných telefónov dlho čakali.

Hlavný fotoaparát a 5-násobný teleobjektív dokážu natočiť video v rozlíšení až 8K, zatiaľ čo všetky ostatné fotoaparáty dokážu nahrávať 4K, a to vrátane selfie kamery. Aj pri realizácii videa sa uplatňuje AI, ktorá napr. vypočítava obraz medzi snímkami, keď si prehrávate video v spomalenom zázname. V prípade spomaleného videa tiež dostávate interpolovaný zvuk. Napríklad hlas bude v rovnakej frekvencii, len sa prehrá pomalšie. Všimneme si určité skreslenie zvuku v pozadí, chýba nám malé doladenie automatickej expozície videa, mohlo by to byť predvídateľnejšie. Kvalita obrazu vo videu je však veľmi dobrá a podobne ako pri fotografiách sa vylepšila pri slabom osvetlení. Stále je však video z telefónu iPhone 15 Pro lepšie, ako sme zistili pri našom špecializovanom teste.

Poznatky z praxe

Telefón Galaxy S24 Ultra je momentálne to najlepšie, čo si môžete kúpiť v oblasti smartfónov. Skutočným konkurentom pre Galaxy S24 Ultra je tak určite iPhone 15 Pro a je to tiež Google Pixel 8 Pro. Ak máte o telefón záujem, určite odporúčame sledovať akcie výrobcu, Samsung zvykne prinášať celkom zaujímavé zľavy. Nám telefón vydržal na batériu pracovať celý pracovný deň pri náročnom používaní. Tiež sme ho používali pri reportážnych fotografiách.

V dodávke nie je nič okrem telefónu, špendlíka na SIM kartu a USB-C kábla. Nabíjanie je v tomto prípade 45 W, čo považujeme na dnešnú dobu za pomerne dosť nízke. Výhodou je bezdrôtové nabíjanie. Kvalita stereofónneho zvuku s podporou AKG je veľmi dobrá.

V celkovom hodnotení považujeme Galaxy S24 Ultra za veľmi kvalitný produkt a oceňujeme ho Tipom redakcie.

TIP REDAKCIE

• Pevná a odolná konštrukcia