Údajne porušuje pravidlá hospodárskej súťaže v EÚ.

Je celkom bežné, že veľké spoločnosti, ako napríklad Apple a Google, sú pomerne často súčasťou rôznych súdnych procesov, ktoré sa snažia zdiskreditovať ich postavenie na trhu. Pokým niektoré obvinenia sú založené na skutočných dôvodoch, napríklad pri monopolnom správaní niektorej zo spoločností, tak ďalšie sú čistou špekuláciou zo strany žalobcov. Google sa však opäť dostáva pod tlak kvôli obmedzeniam, ktoré uplatňuje na dizajn aplikácií pre Android Auto. Tieto obmedzenia (alebo pravidlá) vyvolali obavy, že by mohli porušovať pravidlá hospodárskej súťaže v EÚ.

O čo ide?

Podľa agentúry Reuters sa prípad týka súdov v Taliansku, kde bol aplikácii na nabíjanie elektromobilov od spoločnosti Enel X zablokovaný prístup do Android Auto, pretože nezapadala do šablón pre aplikácie navrhnuté spoločnosťou Google. Google v tejto súvislosti uviedol, že aplikácia JuicePass jednoducho nefungovala v existujúcich šablónach Android Auto, keď sa ju prvýkrát pokúsil spustiť na tejto platforme.

V roku 2021 dostal Google v Taliansku pokutu za odmietnutie aplikácie JuicePass, pretože tým dával konkurenčnú výhodu svojim vlastným aplikáciám Mapy a Waze. Tento týždeň však generálna advokátka Súdneho dvora EÚ Laila Medina uviedla, že toto konanie „môže byť v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže„.

Sygic navigácia Android auto
Sygic navigácia Android auto

Zmeny a aktuálny stav

Google v roku 2021 ustúpil niektorým pravidlám a otvoril dvere novým typom aplikácií pre Android Auto, vrátane navigačných aplikácií. Táto zmena by technicky mala umožniť aj spustenie aplikácie JuicePass na platforme, ale pri tejto konkrétnej aplikácii sa stav nezmenil a v Android Auto sa stále nenachádza. Google ešte skôr uviedol, že aplikácii nebol do Android Auto umožnený prístup kvôli bezpečnostným obavám.

Google pritom berie na vedomie stanovisko generálnej advokátky a očakáva konečné rozhodnutie súdu. Od začiatku tohto prípadu spoločnosť pracovala na pridaní šablóny, ktorú Enel požadoval, a mnoho podobných aplikácií je už globálne dostupných pre Android Auto. Ak sa však tieto obmedzenia ukážu ako nelegálne, Google bude musieť zmeniť svoje pravidlá a umožniť väčšiu flexibilitu pre vývojárov aplikácií. To by mohlo viesť k širšiemu výberu aplikácií, čo určite ocenia všetci používatelia Android Auto.

Zaujímavý detail na koniec

Na záver zdôrazníme jeden fakt, pretože Google v tomto procese nestojí iba proti malej skupine vývojárov, ale súdny proces je vedený so spoločnosťou Enel, ktorá sa zaoberá výrobou a distribúciou elektriny a plynu. Enel pôsobí v mnohých krajinách po celom svete, vrátane Slovenska, kde je spoluvlastníkom Slovenských elektrární.

Zdroj: Reuters

Prečítajte si aj:

Peter Hupka

Peter Hupka
Každý deň sledujem aktuálne dianie v technologickom svete a vyberám tie najzaujímavejšie témy pre náš web.