Digitálne vlastníctvo má svoje úskalia. Fakt je, že aplikáciu alebo iný typ obsahu v skutočnosti nemusíte vlastniť a často určite nevlastníte.
O tejto situácii sa mohlo presvedčiť mnoho používateľov a vy ste mohli byť medzi nimi. V minulosti zakúpené aplikácie už nemusíte mať dostupné. Nemusí to byť tragédia, pretože ste na ne možno zabudli a dlhšie ich nepoužívali alebo nemali nainštalované. To však nebude dôvod prečo aplikácie z Google účtu miznú.
Jeden z takýchto prípadov odstránenia aplikácie sa stal aj používateľom na Androide, ktorí si kúpili hru Wayward Souls. Tá vyšla ešte v roku 2014 a je to akčná RPG podobná hre Secret of Mana, ako uvádza portál ghacks.net.
Hra je dostupná na viacerých platformách, no v obchode Google Play sa zobrazí chybové hlásenie. Zaujímavosťou na tomto prípade je, že hra nezmizla len z obchodu, ale aj zo zariadení používateľov, ktorí ju už mali nainštalovanú. Google totiž podporuje vzdialené odstraňovanie aplikácií a toto bol pravdepodobne prípad jednej z nich.
Čo sa stalo?
Podľa obrázka zverejneného na Webovom Archíve mala hra hodnotenie 4 hviezdičiek a viac ako 100 000 zdieľaní. K tejto situácii sa vyjadrovali aj ľudia na Reddite v príspevku, ktorý je aktuálne starý už 3 mesiace. Takisto sa na Reddite odhaduje, že od júna 2022 bolo z obchodu odstránených viac ako 300 aplikácií alebo hier. V porovnaní s miliónmi aplikácií a hier v rámci celkového počtu, sa môže zdať situácia ako bezpredmetná. Na tomto príklade však rýchlo zistíte, čo v skutočnosti znamená digitálna licencia.
Konanie Googlu sa dá vysvetliť
Google odstraňuje aplikácie bežne, nie je to nič nečakané, avšak zväčša ide o škodlivé alebo rizikové aplikácie, ktoré nespĺňajú podmienky stanovené obchodom Google. Odstránenie aplikácií môže byť aj na podnet vývojárov, ktorí aplikáciu stiahnu z rôznych dôvodov.
Spomenúť môžeme aj ďalšie situácie, pri ktorých Google odstraňuje aplikácie, a to napríklad ak niekto uskutoční neoprávnený nákup prostredníctvom kariet pripojených k tomuto obchodu. Takisto ste sa mohli v minulosti stretnúť s vrátením poplatkov za uskutočnený nákup, ak ste hru do určitého času odstránili. V Európskej únii a Veľkej Británii sa hovorí o 48 hodinách od uskutočnenia nákupu. Toto môžeme potvrdiť, síce na menšom časovom rozptyle, no máme s tým priamu skúsenosť.
Hru sme si kúpili prostredníctvom oficiálneho obchodu Googlu, dokonca aj spustili a niekoľko desiatok minút si ju zahrali a následne odinštalovali. V priebehu niekoľkých minút nám bol vrátený poplatok za túto hru.
Cloud a kontrola licencie
V súčasnosti je množstvo aplikácií naviazaných na cloudové služby a preto nemusí byť istotou ani kúpa fyzického média. Telefóny so systémom Android alebo iOS sa musia spoľahnúť na integrované obchody od vydavateľa služieb, konkrétne Google služby alebo podporu zo strany Applu pre vlastné zariadenia. Používatelia, ktorí majú herné konzoly, si môžu kúpiť hry aj na fyzických nosičoch. Tento spôsob inštalácie ale musí ich herná konzola podporovať.
Do budúcnosti si však nemyslíme, že to bude nepriestrelná ochrana, ktorá zabezpečí používateľom hranie. Stačí modifikácia firmvéru alebo potreba prejsť na novšiu verziu hry a staneme sa de facto rukojemníkmi obchodov.
Predstaviť si to môžeme na pravidelných aktualizáciách hier, ktoré sú dnes obrovské a neraz vyžadujú prechod na novšiu verziu. Len vtedy si ju budete môcť zahrať. S tým si ale do hry môžete zaniesť aj verifikačný algoritmus, ktorý už bude naviazaný na cloudové služby a overenie u výrobcu a jeho serveroch. Výsledkom bude, že fyzický nosič vám nemusí zabezpečiť bezstarostné hranie a budete závislí na vôli vydavateľa alebo aplikácie.
Nehovoriac o tom, že v mnohých prípadoch nemusí fyzicky nosič byť najlepšie riešenie vzhľadom na čoraz väčšie aktualizačné balíky hier. Inštalovať staršiu verziu hry a následne čakať niekoľko desiatok minút alebo hodín na stiahnutie desiatok gigabajtov dát zabezpečí to, že sa vám neoplatí používať fyzický nosič a hru si radšej inštalovať priamo z obchodu.
Zdroj: ghacks.net, Reddit
Prečítajte si aj: