Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Jedinečná integrovaná koncepcia spĺňa najvyšší stupeň ochrany pre civilné vozidlá

„Pre to, čo je skutočne dôležité“: tento slogan Triedy S môžu brať hlavy štátov a vysokí funkcionári doslova vtedy, keď zveria svoje životy novej pancierovej verzii luxusného modelu. Nová Trieda S 680 GUARD 4MATIC (kombinovaná spotreba paliva (WLTP): 19,5 l/100 km; kombinované emisie CO2 (WLTP): 442 g/km)[1] spĺňa vďaka svojmu stupňu ochrany VPAM VR10 najvyššiu úroveň balistických skúšok pre civilné vozidlá a okrem toho je mimoriadne odolná voči výbušným náložiam. Certifikácia, ktorú vykonal Balistický úrad v Ulme, bola prvýkrát vykonaná s takzvanými biofidelickými figurínami. Tieto figuríny s konštrukciami podobným kostiam a mäkkým tkanivám pripomínajú ľudské telo mimoriadne verne. Model S 680 GUARD 4MATIC je prvou limuzínou GUARD značky Mercedes-Benz s náhonom na všetky kolesá a poháňa ho známy motor V12 (M279) s výkonom 450 kW/612 k. Model S 680 GUARD 4MATIC oslávi svoju svetovú premiéru na autosalóne IAA v Mníchove.

„Model S 680 GUARD 4MATIC je jedným z produktov značky Mercedes-Benz, ktorý je čo najviac zameraný na zákazníka. Tento model so špeciálnou ochranou totiž stavia ľudí a ich bezpečnosť do centra svojej pozornosti,“ tvrdí Dirk Fetzer, vedúci produktového manažmentu Triedy S. „Žiadny iný sériový sedan nespĺňa najvyšší stupeň ochrany v celom rozsahu pre civilné vozidlá. A vďaka komplexnému vývoju a testovaniu je zároveň aj kvalita a životnosť vozidla na úrovni sériových vozidiel. Nová verzia so zvláštnou ochranou chráni to, na čom skutočne záleží.“

Od roku 1928, teda už vyše 90 rokov, Mercedes-Benz vyrába pancierové vozidlá. Zákazníci nového modelu S 680 GUARD 4MATIC profitujú z týchto dlhoročných skúseností. Integrovaný ochranný systém (iSS) dosahuje novú úroveň: zatiaľ čo doteraz boli v prípade limuzín GUARD integrované príslušné ochranné materiály do sériovej štruktúry holej karosérie, teraz bola vyvinutá špecifická karoséria GUARD z ochranných prvkov. Táto samonosná ochranná bunka je jadrom iSS. Oplášťovanie z hliníka v konečnom dôsledku slúži ako dizajnový plášť, ktorý sa stará o nenápadný vzhľad. iSS zahŕňa okrem opancierovania aj prispôsobenie podvozku, motoru a prevodovky s cieľom zabezpečiť jazdné vlastnosti blízke sériovej verzii. Vďaka paralelnému vývojovému procesu so sériovými modelmi dosahuje aj životnosť vozidiel GUARD úroveň sériového vozidla.

Okrem pancierových prvkov, ktoré nie je vidno, je pevnou a dôležitou súčasťou koncepcie ochrany aj priehľadný povrch okien. Materiál aj hrúbka viacvrstvových okien zodpovedajú prísnym požiadavkám bezpečnostnej klasifikácie VR10. Vnútorná strana okien je potiahnutá polykarbonátovou ochranou proti skleným črepinám. Sklá si napriek svojim komplexným ochranným vlastnostiam zachovávajú veľmi dobré optické vlastnosti. Integrované boli tak, že na prvý pohľad nie sú nápadné – aj to je podstatnou výhodou integrovaného ochranného systému.

Z komplexnej koncepcie iSS ťaží zároveň aj ponuka priestoru v interiéri, pretože rozmery komfortu do značnej miery zodpovedajú dlhej Triede S. Rovnako ako v prípade sériového modelu sa aj tu podarilo zachovať medzery v karosérii na minimálnej úrovni, čo zdôrazňuje jednoliatosť filozofie dizajnu zmyselnej čistoty. Pokiaľ ide o komfort a výbavu, nezaostáva štvor- a päťmiestna verzia za svojimi modelovým súrodencom: viac ako 80 možností individuálneho prispôsobenia Triedy S je k dispozícii aj tu, od A ako aktívneho náladového osvetlenia cez multimediálny displej s technológiou OLED až po zadnú časť prvej triedy a zadné airbagy. V súvislosti s ozdobnými prvkami a farebnými kombináciami neexistujú takmer žiadne obmedzenia. Prvky mimoriadnej výbavy, ktoré by boli v rozpore s ochranným účelom, ako napríklad posuvná strecha, však dostupné nie sú.

Certifikované: najvyšší civilný stupeň ochrany v balistike a prvé použitie biofidelických figurín pri detonačných testoch

Nový model S 680 GUARD 4MATIC je certifikovaný v súlade so smernicou VPAM[2] (Asociácia testovacích stredísk materiálov a konštrukcií odolných voči útokom). Členovia VPAM sú nezávislé (neutrálne) testovacie centrá a inštitúcie.

Test vykonal Balistický úrad v Ulme, jediný skúšobný a certifikačný orgán pre zbrane, muníciu a bezpečnostnú techniku v Bádensku-Württembersku a jeden z najmodernejších inštitútov tohto druhu. Nová Trieda S GUARD spĺňa požiadavky najvyššieho civilného stupňa ochrany VR10 v súlade so smernicou VPAM BRV v jej treťom znení (Bullet Resistant Vehicles). Karoséria a sklá musia pritom odolať ostreľovaniu zo zbrane so zodpovedajúcou muníciou s tvrdým oceľovým jadrom. Model S 680 GUARD 4MATIC zodpovedá aj požiadavkám Spolkového kriminálneho úradu (BKA).

Ochranu pred útokmi s výbušninou dokumentuje splnenie najnovšieho znenia smernice VPAM ERV (Explosive Resistant Vehicles, vozidlá odolné voči explóziám), ktorej skúšobné kritériá nie sú voľne dostupné. Model S 680 GUARD 4MATIC bol nielen prvým vozidlom, ktoré absolvovalo aktuálne testy, ale zároveň dosiahlo vo všetkých troch testoch (strecha, podlaha a bok) najlepšie hodnotenie vo forme troch z troch hviezdičiek. Výsledok testu: „žiadne poškodenia“ na figurínach a indikátoroch podľa schémy hodnotenia VPAM ERV.

Certifikácia podľa VPAM ERV v tomto prípade po prvýkrát zahŕňala testy s takzvanými biofidelickými figurínami. Zohľadňovali sa všetky poškodenia na figurínach na všetkých miestach na sedenie. Použitý model Primus vyvinula spoločnosť CTS spolu s Technickou univerzitou v Berlíne a Vysokou školou techniky a ekonómie v Drážďanoch, pričom sa využili aj poznatky berlínskej medicínskej univerzity Charité. Primus je mimoriadne vhodný na toto špeciálne použitie: hustota a štruktúra kostí verným spôsobom kopíruje ľudskú kostru. Na výrobu umelých kostí sa používa hliníkový prášok z epoxidovej živice, na výrobu väzív a šliach sa využívajú propylénové popruhy. Tkanivá a slabiny tejto biofidelickej figuríny sú vyrobené zo silikónu a akrylu. Vďaka štruktúre podobnej človeku možno zranenia ľahko rozpoznať zvonku. Hodnotenie bolo založené na figuríne, respektíve mieste na sedenie, ktoré bolo najviac zasiahnuté.

Ďalšie technické vylepšenia: nové aktuátory dverí a hydraulicky ovládané zdviháky okien

Maximálna úroveň ochrany v kombinácii s najlepším možným komfortom pre cestujúcich a personál, to je filozofia GUARD. Toto možno ilustrovať na dvoch príkladoch. Model S 680 GUARD 4MATIC tak disponuje novovyvinutými aktuátormi dverí. Aj keď sú dvere kvôli opancierovaniu mimoriadne ťažké, vďaka tomuto elektromechanickému systému nie je potrebné vyvíjať pri ich otváraní a zatváraní veľkú silu. To neplatí iba keď sa vozidlo nachádza na rovinke, ale dokonca aj na svahu. Tam sa osvedčila aj plynulá aretácia dverí. Senzorika dverí dokáže rozpoznať, kedy a ako by sa mali pohnúť alebo zastaviť. Pri tomto sa používajú algoritmi z robotiky, ktorá priamo spolupracuje s ľuďmi (Cobots). Systém uľahčuje prácu najmä ochrankárom a zároveň im necháva jednu ruku voľnú.

Množstvo inteligencie sa skrýva aj v hydraulicky (namiesto elektricky) ovládaných zdvihákoch okna. Aj pri výpadku elektrického systému možno okná núdzovo ovládať, v prípade atentátu teda zatvoriť. V každých dverách je príslušná jednotka pozostávajúca z kompresora, bloku ventilov a akumulátoru tlaku.

Medzi ďalšie prvky mimoriadnej výbavy špeciálne koncipované pre model S 680 GUARD 4MATIC patria hasiace zariadenie s nezávislou funkciou spustenia či núdzový systém čerstvého vzduchu, ktorý chráni cestujúcich pred vniknutím dymu alebo dráždivých plynov a zároveň im dodáva čerstvý vzduch. Medzi ďalšie prvky špeciálne pre GUARD patrí množstvo prvkov výbavy pre úrady, ako sirény, stroboskopické svietidlá, vysielačky a poplašný systém v ohrození.

Súčasťou sériovej výbavy sú pneumatiky s núdzovým dojazdom Michelin PAX. Nebezpečné miesto možno opustiť aj s poškodenými pneumatikami, a to až do vzdialenosti 30 kilometrov.

Náhon: prvá limuzína GUARD s náhonom 4MATIC

Motor V12 biturbo prešiel na použitie v novej generácii Triedy S komplexným prepracovaním. Úpravou prešlo turbodúchadlo, zberné výfukové potrubie a vedenie vzduchu. Novinkou je aj upravený filter pevných častíc spalín benzínu. Motor V12 disponuje výkonom 450 kW/612 k a zdvihovým objemom 5 980 cm3. Maximálny krútiaci moment 830 Nm je k dispozícii od 2 000 ot./min. K najdôležitejším charakteristikám motora patrí celohliníková kľuková skriňa, jednodielny reťazový rozvod, kovaný kľukový hriadeľ z kvalitnej zušľachtenej ocele, kované piesty a viaciskrové zapaľovanie s dvanástimi dvojsviečkovými zapaľovacími cievkami.

Medzi charakteristické znaky systému náhonu na všetky kolesá po prvýkrát kombinovaného s dvanásťvalcovým motorom je nízka hmotnosť systému, najlepšia možná trakcia a bezpečnosť jazdy v kombinácii s maximálnym komfortom jazdy a jazdnou dynamikou. Základné rozdelenie krútiaceho momentu u tohto modelu je 31 percent na prednej a 69 percent na zadnej náprave. Okrem iného so silnejšími bočnými hriadeľmi bol náhon na všetky kolesá prispôsobený vyššej hmotnosti vozidla verzie GUARD.

Skúsenosť: Mercedes-Benz vyrába pancierové vozidlá už viac ako 90 rokov

Už v prípade typu Nürburg 460 z roku 1928 Daimler-Benz ako prvá spoločnosť začala vybavovať sedany už vo výrobnom závode špeciálnymi ochrannými prvkami, ktoré účinne chránili svojich cestujúcich proti následkom ostreľovania a útokov s výbušninami. Mercedes-Benz vyvinula pancierové varianty aj z nasledujúcich vozidiel vyššej triedy a reprezentačných vozidiel ako „Veľký Mercedes“ typ 770 a typ 500. Pancierový „Veľký Mercedes“ si japonský cisár Hirohito osobne vybral pre seba ako vozidlo primerané svojmu postaveniu. Toto vozidlo bolo vyexpedované v roku 1935.

Mnohí politici a mnohé hlavy štátov nasledovali príklad cisára a dôverovali bezpečnosti pancierových vozidiel značky Mercedes-Benz. Od roku 1965 ponúkla spoločnosť mnohé pancierové modely. Okrem legendárneho Mercedes-Benz 600 ako sedan a sedan Pullman medzi ne patrili v 70. a 80. rokoch 20. storočia modely V8 Triedy S, ako 280 SEL 3.5,  350 SE/SEL, 450 SE/SEL, ako aj 380 SE/SEL až 560 SEL.

V roku 2016 spoločnosť predstavila s modelom Mercedes-Maybach S 600 Guard prvý model, ktorý vďaka triede odolnosti VR10 [3] spĺňal najvyšší stupeň ochrany pre civilné vozidlá.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.